bloed donor of een ander goed doel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:19

Wat goed dat je bloeddonor bent. Ik denk er ook al een tijdje over na. Ik ben jaaaaren lang zeer extreem angstig geweest voor bloed prikken. Het gaat nu goed. Ik wil niet het risico lopen dat het weer mis gaat. Plus dat ik er vanuit ga dat ik niet geschikt ben als donor. Ik heb twee chronische aandoeningen. Maar ik zal nog eens informeren :).

Ik ben daarnaast wel vrijwilliger voor de kankerbestrijding en de dierenbescherming. Dus ik probeer wel mijn steentje bij te dragen.

Patriciavt

Re: bloed donor of een ander goed doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:49

Ik heb bloed gedoneerd tot en half jaar terug. Heb nu zelf donormateriaal in mijn lijf, dus ik mag helaas niet meer. Baal daarvan, heb namelijk O negatief.
Een vriendin van mij gaat nu bloed geven, omdat ik dat niet meer kan, een prachtig gebaar!

Ben wel gewoon donor, en dat blijf ik ook :)

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:39

Leuk om te zien dat er ook een topic is over bloeddoneren! Ik had een paar vragen en ik hoop dat iemand mij daar antwoord op kan geven :)
Ik zit er ook over na te denken om bloeddonor te worden, maar ik ben denk ik te jong (bijna 16) ik heb Onegatief bloed.
* hoe oud moet je zijn om bloed te doneren?
* waar moet je aan voldoen? (geen ziekte enz)
* hoeveel bloed wordt er afgenomen?
* doet het bloed prikken pijn?
* hoe gaat het bloed prikken?

alvast bedankt :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:49

Hoi Marloes,
- Je moet 18 jaar zijn
- Voorwaarden kun je o.a. vinden op sanquin.nl
- er wordt steeds 0,5 liter afgenomen
- het doet geen pijn, vind ik. Niet meer dan gewoon bloedprikken.
- Hoe gaat het? Je komt binnen, vult een vragenlijst in, wacht even, wordt gecheckt door een arts, en wordt in een leunstoel geparkeerd. Dan komt er een bloedprikdame of -heer die alle gegevens nog eens controleert en jouw arm 'aanprikt' en aansluit op een slangetje waar aan het einde een zak aanhangt. In principe is het daarna gewoon wachten tot je halve liter afgetapt is! Daarna krijg je nog wat te drinken en vaak wat lekkers, en dan kun je weer naar huis. Dat is alles!

O- willen ze heeel graag hebben, dus als je 18 wordt, gelijk aanmelden ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:42

Mijn tijd was de vorige keer 6,50 minuten :P Snelle tijd hadden ze het over haha, maar dat kan dus erg verschillen? Ik had echt verwacht dat ik een half uur in die stoel zou zitten maar volgens mij heb ik een kwartier gezeten (na het doneren nog even ''rusten'') en daarna nog 5 minuutjes wat gegeten en gedronken en toen gegaan.. Heen en terug duurt mij langer :P

Edit] De naald doet echt geen pijn, ik vond het naaldje in de vinger meer pijn doen :')

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:53

ZusJacobs schreef:
Mijn tijd was de vorige keer 6,50 minuten :P Snelle tijd hadden ze het over haha, maar dat kan dus erg verschillen? Ik had echt verwacht dat ik een half uur in die stoel zou zitten maar volgens mij heb ik een kwartier gezeten (na het doneren nog even ''rusten'') en daarna nog 5 minuutjes wat gegeten en gedronken en toen gegaan.. Heen en terug duurt mij langer :P

Edit] De naald doet echt geen pijn, ik vond het naaldje in de vinger meer pijn doen :')

Ik heb dat ook! Heb daar wel 3 dagen last van gehad :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:05

Inderdaad, dat prikje doet nog het meeste zeer. Als ze een beetje op een tactische plek prikken valt dat ook wel mee!
Bij mij was het de laatste keer ook iets van 7 minuten. Ook weleens 5 geweest, toen stonden ze echt met zijn 3en te controleren of alles wel goed ging := Maar ik heb er ook weleens een kwartier over gedaan.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:12

Ik mag helaas vanwege medische reden voorlopig geen bloed meer geven, maar ik zou het iedereen aanraden! Het prikken is echt niet pijnlijk (een vaccinatie voor een vakantie voel je veel beter!) en je weet dat die kleine moeite van jou iemands leven kan redden. Ik zou ook heel graag nog weer beenmergdonor worden maar dat zit er voorlopig ook niet in :(

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:20

Ik heb zojuist het formulier ingevuld.
Vrienden van mij doen het ook, altijd nog willen aanmelden, vergeten en nu aan herinnerd door dit topic :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:58

SaskiaB schreef:
Ik heb zojuist het formulier ingevuld.
Vrienden van mij doen het ook, altijd nog willen aanmelden, vergeten en nu aan herinnerd door dit topic :D

+:)+

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:59

Ik ben bloeddonor
Helaas ging de eerste keer echt doneren niet echt goed....
Volgende keer beter :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:00

Ik ben ook bloeddonor, vind het zo leuk! *\o/*

Laatste keer mocht ik niet omdat het een paar weken voor mijn operatie was, en toen ben ik voor 3 maanden geschorst, was helemaal teleurgesteld. -O-

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:02

Ik heb ook O negatief, dus ik ga er zovaak heen als het kan haha. Zelf ben ik ook moeilijk te prikken, daarom zet ik de naald zelf (ik weet wat ik doe). Het is zelfs zo erg dat ik nu al weet waar de naalden en spuiten liggen. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:04

Mayflower_ schreef:
Ik heb ook O negatief, dus ik ga er zovaak heen als het kan haha. Zelf ben ik ook moeilijk te prikken, daarom zet ik de naald zelf (ik weet wat ik doe). Het is zelfs zo erg dat ik nu al weet waar de naalden en spuiten liggen. :')

Junk :')

(Wel ideaal dat je jezelf kan prikken. Ik zie mijn ader amper liggen dus dat durf ik ook niet aan hihi)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:06

Mayflower_ schreef:

Bij mij zijn de eerst 5 minuten bezig (eerst rechts wou niet lopen toen links eindelijk wat gevonden)
Toen heeft ze gelukkig direct de naald er goed ingeprikt maar ze moest er wel bij blijven staan die naald vasthouden...
Zodra ze m losliet of er een watje oid onder deed dat de naald wat omhoog bleef staan liep t niet meer...
Uiteindelijk tot 438 mL gekomen -O-
Echt echt min is 450...
Ik baaaaaalde..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:10

vuurneon schreef:
Mayflower_ schreef:

(Wel ideaal dat je jezelf kan prikken. Ik zie mijn ader amper liggen dus dat durf ik ook niet aan hihi)

8-) It's all I need..

Nee maar ik kom er al jaren, ga er 1x in de 3 maanden heen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:10

Corien, balen!
Mayflower, whahha jezelf prikken! Bizar!
ik zou 't niet kunnen hoor! Durf niet eens te kijken als ze prikken

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:11

Kan je eigenlijk ook bloed geven buiten kantoortijden om?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:14

Tuurlijk, daar houden ze wel rekening mee. Anders hadden ze maar weinig donoren, vrees ik :)

Bijv. bij de bloedbank waar ik altijd heen ga is het dit:
Maandag 08.00 - 20.00 uur
Dinsdag 08.00 - 11.00 uur 17.00 - 20.00 uur
Woensdag 08.00 - 11.00 uur 17.00 - 20.00 uur
Donderdag 08.00 - 11.00 uur 17.00 - 20.00 uur
Vrijdag 08.00 - 11.00 uur

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:21

ik ben plasma donor, ook moeilijk te prikken maar tot nu toe is het nog iedere x goed gegaan.
ook ben ik gegregistreerd als beenmerg donor, al wel 1 x daarvoor opgeroepen maar ik bleek toch geen goede match

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:21

Dat is mooi! Het kan zelfs in mijn woon-, en werkplaats, helemaal handig. Nu alleen nog even goedgekeurd worden :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:57

Mayflower_ schreef:
vuurneon schreef:

8-) It's all I need..

Kun jij dan zo vaak bloed doneren of doneer je ook plasma?

Ik ben gelukkig erg makkelijk te prikken. Ben helemaal niet bang van prikken maar toen ik de naald zag was het wel even, slik, ik wilde in eerste instantie weg kijken maar was zo ''gefascineerd'' toen ze hem erin stak (ze was aan het praten en ik keek, en toen plop haha), zo simpel het in je arm prikt :P Ik mag maar 3 keer per jaar, maar zou wel veel vaker willen. Maar dit kan dus niet?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:59

Mayflower_ schreef:
vuurneon schreef:

8-) It's all I need..

Kun jij dan zo vaak bloed doneren of doneer je ook plasma?

Ik ben gelukkig erg makkelijk te prikken. Ben helemaal niet bang van prikken maar toen ik de naald zag was het wel even, slik, ik wilde in eerste instantie weg kijken maar was zo ''gefascineerd'' toen ze hem erin stak (ze was aan het praten en ik keek, en toen plop haha), zo simpel het in je arm prikt :P Ik mag maar 3 keer per jaar, maar zou wel veel vaker willen. Maar dit kan dus niet?[/quote]

Ik geef inderdaad ook plasma. :( Vergeten erbij te vermelden. :+
Ja het zijn vrij dikke naalden he. :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:01

Ik heb jaren bloed gegeven, ben gestopt toen ik een B12 tekort bleek te hebben. Ik heb nooit last gehad na het doneren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:17

Ik geef 'gewoon' bloed, maar ik word toch echt iedere 3 maanden een keer opgeroepen hoor :) Mijn eerste keer was vlak voor Sinterklaas (ik kreeg banketstaaf als lekker hapje, echte, dus niet die van de Boktcensuur :=) en ben nu 4x geweest (nov, jan, mei, aug). Dus ben ik eerdaags weer eens aan de beurt en wordt dat keer nummer 5!