Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:30

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:34

nou eskegirl wat een raar teken. Ik zeg nl de hele tijd al dat je niet elk kind moet labelen, en dat er teveel gelabelt wordt! als je even moeite neemt had je dat kunnen lezen!
ipv domweg te buigen voor 1 reactie op iemand die ook maar 1 post van me gelezen heeft blijkbaar.

Ik reageerde alleen maar op de 2 meiden die niets durven te zeggen omdat ze anders denken gepest te gaan worden!

en voor de record mijn dochter is een jaar lang getest voor ze een diagnose kreeg. Mijn zoontje gedraagt zich ook totaal anders dan de rest van de wereld. en deze willen ze ook getest hebben, maar hij is net 6 heeft een pdd nosser boven zich dus kom op zeg hij heeft me nog al een voorbeeld gehad.laat hem maar eerst even uitbloeien en mocht hij echt moeite gaan krijgen beslis IK wel of ik hem getest wil hebben of niet!

maar ja mensen worden nog al gevoelig als het over labelen gaat, omdat er zoveel gelabelt wordt. en diegene die gelabelt zijn worden niet geloofd, door de vele labels.
Laat ik het zo zeggen ieder kent zijn eigen kind het best!

maar dat domme juichen op 1 opmerking op 1 bericht van mij vind ik kortzichtig neem dan de moeite om even door te lezen!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:35

Bij de meeste mensen met een 'aandoening' heb ik ook zoiets van: "Euh...tuurlijk" :+ Misschien moeten we de normale waarden maar eens bijstellen. Dat bijna iedereen iets heeft kan natuurlijk niet kloppen, of het systeem waar we in leven maakt ons geestesziek, dat kan ook nog.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:37

fjordowner18 schreef:
dames met autisme, wat zijn de redenen dat jullie getest werden? wat maakte dat jullie deze label omgehangen hebben gekregen?

IK vind eigenlijk dat mensen die net iets anders denken, maar geen gevaar zijn voor zichzelf of andere, die normaal kunnen fuctioneren en zelf nergens last van hebben, geen label om horen te krijgen, puur om pesterijen te voorkomen

Ik kon nit met kleine inderen omgaan, ik duwde ze steeds weg.
hoe ik werd getest, ik werd bij het Oolgaardhuis getest in Arnhem.
Ik zat in een kamertje, met een vrouw. en die gaf mij allemaal opdrachten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:38

wendyenbram schreef:
nou eskegirl wat een raar teken. Ik zeg nl de hele tijd al dat je niet elk kind moet labelen, en dat er teveel gelabelt wordt! als je even moeite neemt had je dat kunnen lezen!
ipv domweg te buigen voor 1 reactie op iemand die ook maar 1 post van me gelezen heeft blijkbaar.

Ik reageerde alleen maar op de 2 meiden die niets durven te zeggen omdat ze anders denken gepest te gaan worden!

en voor de record mijn dochter is een jaar lang getest voor ze een diagnose kreeg. Mijn zoontje gedraagt zich ook totaal anders dan de rest van de wereld. en deze willen ze ook getest hebben, maar hij is net 6 heeft een pdd nosser boven zich dus kom op zeg hij heeft me nog al een voorbeeld gehad.laat hem maar eerst even uitbloeien en mocht hij echt moeite gaan krijgen beslis IK wel of ik hem getest wil hebben of niet!

maar ja mensen worden nog al gevoelig als het over labelen gaat, omdat er zoveel gelabelt wordt. en diegene die gelabelt zijn worden niet geloofd, door de vele labels.

maar dat domme juichen op 1 opmerking op 1 bericht van mij vind ik kortzichtig neem dan de moeite om even door te lezen!!

Ik heb alles gelezen, ik ben het alleen zeer met dit bericht eens, dat laat ik dan blijken.
Kijk, ik vind dit soort reacties lastig, omdat ze bij aanvallend overkomen, maar misschien is dit anders bedoeld.
Ik had het ook over pestte, dus ik heb idee dat je op mij en de bokker met alle cijfers in de gebruikersnaam doelde?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:40

wendyenbram schreef:

lieverd ik wilde je absoluut niet aanvallen, als we in een betere maatschappij hadden geleefd, had jou dochter geen label nodig gehad en had iedereen haar geaccepteerd zoals ze is en haar in haar waarde gelaten.
Ik heb zelf ook een kind wat "apart" is, hij heeft gewoon een andere aanpak nodig en andere behandeling, maar ik reageer ook anders dan dat jij zou doen. dat is toch normaal lijkt mij....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:41

0152141488 schreef:

Goh, heb ik dan ook een labeltje?
Ik kan nl. ook niet met kleine kinderen omgaan. Sterker nog ik wíl niet met kleine kinderen omgaan.
Enige conclusie die ik daar uit heb getrokken is dat ik maar niet aan kinderen ben begonnen...

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:42

Ibbel schreef:
0152141488 schreef:

Ik kan nl. ook niet met kleine kinderen omgaan. Sterker nog ik wíl niet met kleine kinderen omgaan.
Enige conclusie die ik daar uit heb getrokken is dat ik maar niet aan kinderen ben begonnen...

Zal zo zeggen, het was vrij duidelijk te merken dat ik gewoon niet met kleine kinderen kon omgaan.
Ik had ook moeite met grote roepen en als er ook nog kleine kinderen er bij waren, trekte ik het helemaal niet.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:43

Ibbel schreef:
0152141488 schreef:

ja :j

nee geintje, iedereen heeft een zijn eigen ding, helaas kunnen mensen andere vaak niet in hun waarde laten en zien een ander al snel voor vreemd en deze mensen krijgen dan een label omgehangen erg jammer

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:47

Ik vind dat labelen overdreven.
Als mensen weten dat ze ergens 'last' van hebben wordt het alleen maar erger.
Tegen mijn vader hebben ze nooit gezegd dat hij dyslexie heeft, want dat bestond vroeger niet, dus hij kan dat niet als excuus gebruiken en doet extra zijn best.
Mensen met dyslexie enz. worden op school ook voorgetrokken in de puntentelling en mogen leesteksten voorgelezen krijgen, dus dan wordt het een soort lees en luister toets in 1.
Ik vind dat gewoon niet eerlijk.
Als je dyslexie hebt ben je niet goed in taal, ja jammer dan.
Heb je discalculie (ofzo) dan ben je niet goed in rekenen, ja ook pech.
En heb je een minder goed geheugen, jammer voor je.
Ik vind dat als je een bepaald niveau niet aan kan omdat je last heb van een van die dingen het je niet makkelijker gemaakt mag worden.
Want zo kan ik het ook makkelijk halen denk ik dan.
Je bent zoals je bent en dat moet je accepteren vind ik.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:50

annnepannne schreef:
Ik vind dat labelen overdreven.
Als mensen weten dat ze ergens 'last' van hebben wordt het alleen maar erger.
Tegen mijn vader hebben ze nooit gezegd dat hij dyslexie heeft, want dat bestond vroeger niet, dus hij kan dat niet als excuus gebruiken en doet extra zijn best.
Mensen met dyslexie enz. worden op school ook voorgetrokken in de puntentelling en mogen leesteksten voorgelezen krijgen, dus dan wordt het een soort lees en luister toets in 1.
Ik vind dat gewoon niet eerlijk.
Als je dyslexie hebt ben je niet goed in taal, ja jammer dan.
Heb je discalculie (ofzo) dan ben je niet goed in rekenen, ja ook pech.
En heb je een minder goed geheugen, jammer voor je.
Ik vind dat als je een bepaald niveau niet aan kan omdat je last heb van een van die dingen het je niet makkelijker gemaakt mag worden.
Want zo kan ik het ook makkelijk halen denk ik dan.
Je bent zoals je bent en dat moet je accepteren vind ik.

Ik ben daar eens en oneens.
Mijn vriendin heeft dyslexie en ze hoeft bepaalde dingen niet te doen, geen probleem voor mij. Maar zij maakt daar misbruik van.
Gaat ze zeggen: Jullie moeten wel hard oplezen, jullie krijgen geen extra tijd voor het PTA. Jullie krijgen geen enz...

Ik wordt er soms wel geïrriteerd van zal ik zeggen.

wendyenbram

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:00

Nou misschien voelde ik me wel aangesproken omdat mensen gelijk beginnen met dat labelen onnodig is! en dat ze hun vraagtekens hebben bij iemand die gelabelt is. ik ben het er mee eens dat er teveel te snel gelabelt wordt, maar daar zijn diegene die wel terecht gelabelt worden de dupe van.
Ook ik als ouder ben het spuugzat dat ik me steeds moet verdedigen om mijn dochter. als ze staat te krijsen omdat iemand zonder waarschuwing een sticker op haar trui plakt. ze beginnen dan gelijk eerst mij aan te kijken, vervolgens beginnen ze tegen mijn dochter te zeuren.
mijn antwoord steevast is tja sorry zeg maar 2 tellen niks dan is het over.
Maar ja dan moet ik mijn kind opvoeden.
terwijl hun eerst zonder wat te melden iets doen. ze hadden ook aan mij kunnen vragen of dat mag.
mijn kind moet normaal doen terwijl hun iets abnormaals doen.

dus tja ik voel me echt wel aangevallen door dat. Juist omdat de maatschappij niet accepteerd dat er kinderen zijn die anders reageren dan de standaart is.
IK heb eeb haat liefde verhouding met labels. ze zouden niet nodig moeten zijn!!! maar omdat de maatschappij niet wil accepteren dat een kind niet volgens het boekje looptheb je ze wel nodig!

(ik ga nu weg dus reageer even niet meer ik lees vanavond wel bij)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:02

Sorry Annepanne, maar ik vind veel van je opmerkingen "over 1 kam scherend" en wat "gemakkelijk".

Vwb HSP: staat idd voor Hoog Sensitief Persoon. Deze mensen nemen alles veel intenser waar. Ze horen elk geluidje, ruiken meteen iets, voelen een tik als een dreun etc. Het is heel vermoeiend. Voelen anderen heel goed aan, hebben meteen door of je iets meent of doet alsof. Winkelen bijvoorbeeld is aan mijn dochter niet besteed, ze wordt 'gek' van al die mensen, druktes, tl lampen etc. In een (drukke) klas net zo. de TL's , drukke klasgenoten, een klok die tikt, arbeiders die buiten bezig zijn.
Sinds ze op het MBO zit in een rustige klas met alleen jongens (ze doet ICT) die nagenoeg alleen maar interesse hebben in de stof, is ze behoorlijk opgeleefd. Niemand die haar raar vindt, zelfs de TL's storen nu vele malen minder. Het probleem bij HSP is dat als je aan teveel prikkels bloot gesteld wordt over een te lange tijd (voor de 1 een dag, voor de ander een week), dan raken ze overprikkeld en reageren dan opeens zeer emotioneel. Wat door anderen weer niet begrepen wordt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:05

Ik denk dat de "mens"tegenwoordig best snel naar een dokter of iets rent, helemaal mee eens, maar ik ben wel van mening dat je niet alles over 1 kam kan scheren. Niet met diagnoses en niet met oordelen.
Ik ben moeder van 4 kids waarvan 2 met een label. Ik heb moeten vechten om hun hun label opgeplakt te zien. Niet omdat ik dat wil, maar omdat dat nodig is om deze 2 kideren ook op eigen benen te krijgen strakjes. 1 heeft dus autisme (geen klasieke) en de ander voor nu pdd-nos met kenmerken van adhd. Maar die gaat voor een second opinion. Ik ben al ruim 4 jaar bezig om uit te zoeken wat het nu allemaal precies is. Ja mijn kids zitten op regulier onderwijs,maar dat is moeilijk en wordt alleen maar moeilijker. Zo heb ik een dochter van bijna 10 die geplaagt wordt omdat ze het niet goed "verstaat"en dan bedoel ik niet dat ze doof is, nee , lichaamstaal en wat daarbij hoort, verder is ze thuis heeeel anders dan het lieve behulpzame meisje.. nee hier is ze (als ze de kans krijgt) een meisje wat probeerd de dienst uit te maken.Wij hebben dus heel erg strenge regels, alles gaat op tijd en alles is van te voren geplanned voor zover mogenlijk. Mijn zoontje heeft tot nu toe elk jaar een schuifpui gemolt op school en haar van een klasgenoot geknipt, net als een vinger en nog meer, doet dieren en mensen pijn en tja... veel meer. Nee een label is niet voor niks. De ettertjes van vroeger hebben vreselijk pech dat dit allemaal er toen niet was.
Uiteraard kan je als ouder en als volwassenen ook de dokters en instanties voor de gek houden, daarom zou ik graag willen dat iedereen die zich aanmeld voor een diagnose een week lang,of langer een live camera bij zich zou moeten dragen. Want wat buiten de deur gebeurd is vaak niet realiteit en binneshuis wel. Maar ook zijn er zat mensen die het voordoen als... Een label kan geen kwaad als er maar zorgvuldig mee omgesprongen wordt. Ik wil heel graag dit label inruilen voor een kindje wat zich prettig voelt en wat meekan in het dagelijks leven.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:09

Over dat hoog sensitief, ik denk als ik me zou laten testen dat ik daar ook positief uit zou komen. Alleen wil dus ook daar geen termpje op kleven. Ik ben gewoon een gevoelig persoon, punt. Je kan er bij mijn weten ook nog niet officieel een label van maken, maar dat zal niet zo lang meer duren denk ik.

Voor mij is er maar 1 verschil: de ene is gevoeliger dan de andere. In gevoeligheid heb je gewoon gradaties. Heel gevoelig zijn, daar leer je ook mee omgaan, dat hoeft geen big deal te zijn. Je merkt dan zelf ook welke dingen je echt niet liggen, welke dingen je storen, etc. Ik kan me voorstellen dat als je énorm gevoelig bent dit inderdaad vermoeiend kan zijn, maar het is alsnog geen reden om er echt een specifieke 'medische' term op te kleven. Iemand die ongevoeliger is zal ook wel zijn problemen hebben neem ik aan.

Uiteraard kan ik me wel voorstellen dat het in extreme gevallen vreselijk levensoverheersend kan zijn. Dan moet je echt op zoek gaan naar oplossingen waarin het wel draaglijk is.

aslo

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:13

xHaithi: ik denk dat je toch niet goed begrepen hebt wat HSP is ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:14

okee maar jij kan het verwoorden, je kan vragen stellen en je kan concusies trekken.
Kinderen van een jaar of 6- 10 kunnen dat niet.Die gaan pas dingen beseffen als ze ouder zijn, maar de problematiek en de pesterijen zijn er wel vanaf een jaar of 6

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:15

Wat mist er dan in mijn uitleg? Je mag me aanvullen hoor. Heb er ooit een site over gevonden waarin het 'probleem' uitgelegd stond en hoe HSP werd ervaren. Ik kon dat samenvatten als mensen die gewoon enorm gevoelig zijn.

Edit: Ook erg gevoelig op prikkels trouwens, niet enkel karakterieel. Mijn vorige post was misschien wat onsamenhangend XD

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:18

Ik vind het ook weleens vervelend, vooral omdat sommige mensen zich verschuilen/excuseren met een aandoening terwijl ik met dezelfde problematiek geacht wordt in bepaalde situaties beter te presteren. Niet dat ik dan ook zielig zou willen doen, maar omdat ik het vervelend vind dat men zich zo snel verschuilt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:21

-O- Ik heb Asperger, die diagnose heb ik al sinds ik 7 ben, vraag me niet meer precies waarom.
Pesterijen heb ik nooit gehad, ik ben er ook altijd open over geweest dus niet leuk om te pesten denk ik.

Verder is het voor mij echt overheersend in mijn leven, ik ben door overprikkeling heel, héél snel moe.
Voorheen was het zo dat als ik 1 middagje naar de bios ging, ik de dag erna doordraaide en die middag ook al.
Ziek werd ik van prikkels, gewoon ziek. 1 dag bios betekende de dag erna total loss.
Vakantie? Stress, stress en nog meer stress. Radio aan? Ik kon het niet hebben.
Daarbij liep ik al een burnout op op 17 jarige leeftijd nav de Asperger.
Nu ben ik op een gluten en melkvrij dieet, omdat ik niet meer wist wat te doen.
(Ik vond er iets over op internet, de link tussen Autisme en dit en heb het geprobeert.)
Godzijdank ben ik nu niet meer zo gevoelig voor geluid en licht, want ik had zo geen leven. :o
Als ik mijn dieet niet volg ben ik weer terug bij af, smokkelen zit er niet in.
Dolgraag wil ik naar school en werken, maar ik kan het nu gewoon nog niet.
Ik hoop dat ik het in de toekomst wel weer kan, kwestie van gewoon doorgaan is het ook niet helaas.
Meerdere keren geprobeerd en ik eindig na 2 maanden overspannen, met 10 uur per week.

Mensen die beweren dat overal maar plakkertjes op gedaan worden.. Oordeel niet voor je weet hoe het zit.
Ik weet dat er vreselijk veel valse plakkers zijn, o.a. met Dyslexy zag ik dat veel op school.
En nee, ik ben niet zielig maar helaas kan ik niet zeggen dat al die labels onzin zijn. Was het maar zo'n feest. -O-
Medicatie is er waar ik op reageer, maar daar zijn de bijwerkingen veel te heftig voor om dat te gebruiken in mijn geval. (getest)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:27

xHaithi schreef:
Wat mist er dan in mijn uitleg? Je mag me aanvullen hoor. Heb er ooit een site over gevonden waarin het 'probleem' uitgelegd stond en hoe HSP werd ervaren. Ik kon dat samenvatten als mensen die gewoon enorm gevoelig zijn.

Edit: Ook erg gevoelig op prikkels trouwens, niet enkel karakterieel. Mijn vorige post was misschien wat onsamenhangend XD

Het heeft eigenlijk amper met karakter te maken zeg maar. Alles komt gewoon vele malen erger binnen. Een klok die zachtjes tik tak zegt = bim bam bim bam. Klasgenoten die praten = klasgenoten die schreeuwen. Wij zien het flikkeren van een TL amper of niet. Een HSP'er wel. Kun je je nu mss voorstellen hoe vermoeiend het is als je dus als HSP 'er vele uren in een (drukke) klas zit? En hoe overprikkeld zo iemand dan raakt? Hoe moeilijk het is (en dus weer extra vermoeiend) om je te concentreren op de lesstof? Mijn dochter kreeg op een bepaald moment concerta (voor ADD/ADHD) voor geschreven, zodat ze toch nog enigszins normaal kon functioneren op school. In de vakanties nam ze deze niet in, want dan had ze ze niet nodig. Sinds ze op het MBO zit, neemt ze deze ook niet meer in, omdat het in de klas vele malen rustiger is en ze er naarmate ze ouder wordt, beter mee om kan gaan.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:37

Wil wel even rechtzetten dat niet bij iedereen een label of sticker foutief is hoor of dat ik hier tegen ben. Ik kan me voorstellen dat dit in sommige gevallen echt wel een probleem kan zijn en dit correct gediagnosticeerd is en dat het nodig/handig is er een naam aan te geven, ook om de juiste hulp te krijgen op bv werk of school. Ik zie alleen ook enorm veel mensen lopen met stickers waarvan ik denk, "Dit klopt niet. Waarom krijg jij in gódsnaam een sticker op je hoofd gekleefd?" Of mensen die bij het minste zeggen "Misschien heb je wel... want je hebt moeite met leren!" Dat vind ik gewoon fout.

@ Aslo: Ja, ik omschreef 'gevoelig' niet correct. Heb eigenlijk wat te snel gepost, excuses. Gevoelig kan je inderdaad heel breed zien, zowel karakterieel als in principe fysiek. Dingen snel horen, niet tegen drukte kunnen, moe worden van overprikkeling is natuurlijk niet karakterieel, en daar doelde ik eigenlijk ook niet op. Heb dit nogal krom aangebracht.

Waar mijn post dan in principe over ging is dat ook die term weer op enorm veel mensen kan worden gekleefd. Ook weer die 'lichte vorm', en dat vind ik fout. Als dit een echte 'aandoening' wordt zal de halve wereld dit hebben, want 'je kan genoeg symptomen aankruisen'. Als je zo extreem overgevoelig bent dat het bijna onleefbaar is in vrij doorsnee situaties, dan snap ik dat je er een term op kleeft, ook om duidelijk te kunnen maken aan bv een school wat het probleem is en wat ze kunnen verwachten. In andere gevallen houd ik liever 'gevoelig' (in de vooral fysieke zin van het woord) en 'minder gevoelig' aan. In principe is jouw dochter ook gewoon overgevoelig, maar in zo'n mate dat ik wel snap dat je op zoek gaat naar een verklaring en/of een uitleg. En omdat het voor haar actief heel veel problemen oplevert.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 22-09-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:39

Maar soms vraag ik me af, heeft niet iedereen bepaalde aspecten?

Ik ben ook snel overprikkeld, vooral in winkels. Ik versta ook iemand niet meer als verderop iemand ook praat. TL vind ik ook storend. Mijn gedachten zijn ook een doolhof.
Heeft niet iedereen in meer of mindere mate bepaald gedrag, wanneer denk je dat dit normaal is en wanneer moet er een label op?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:41

Ik vind het ook hoor, vorig jaar heb ik een aantal problemen op school gehad. Maar 1x liep het erg uit de hand althans; ik zat in het straflokaal en was er niet helemaal bij met mn hoofd. Dus zei die man die ik verder helemaal niet ken tegen mij; 'wil je even blijven zitten' dus ik bleef zitten en hij zij tegen mij; heb jij niet iets? Nou ik heb voor zover ik weet niet iets (ik kan me niet concentreren maar ik denk niet dat ik wat heb) dus zegt ie tegen mij; ja ik denk dat jij ODD hebt.. (ernstige gedragsstoornis) ik bedoel hoe kun je dat vanuit het niets zeggen? Omdat 'iedereen wat heeft (even krom gezegd)' Verder vind ik dat er genoeg mensen zijn die echt wat hebben. Maar mijn vriendin zegt dat ze adhd heeft terwijl ze de rust hetzelve is (dat soort types bedoel ik dus)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:43

ADHD hoeft zich niet per definitie te uiten in beweging/hyperactiviteit zover ik weet.
Dat kan ook in je koppie zitten. :)

Dancer, ODD vind ik meteen wel een sticker zeg. :oo
Bedoelde hij niet ADD? Is nogal een verschilletje nl. :o