Aangezichtsverlamming... Tia, beroerte of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Aangezichtsverlamming... Tia, beroerte of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:15

Mijn vader heeft dit ruim een jaar geleden gehad, die wilde ook niet naar het ziekenhuis maar hij had toch echt dikke pech. Uiteindelijk heeft hij toch bloedverdunners gehad.

Confronteer je vader met zijn symptonen en vraag dan hoe hij het zou vinden als hij in jouw schoenen zou staan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:15

Ik krijg dit soms met migraine, dat verklaard dan ook de pijn richting het oor. Maar op die leeftijd idd even naar de HA

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 15:16

Nou, zojuist duidelijk gemaakt aan mijn moeder dat de gevolgen vergaand kunnen zijn met als resultaat dat ze nu helemaal pissed off op me is.... Ben ik nou de enige die de gevolgen inziet? wtf...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:21

Kan vanalles zijn. Als hij nu geen verschijnselen meer heeft zou ik niet naar de dokter of zkh gaan. Ze kunnen nu toch niks meer zien ook niet op een scan ofzo.
Bij de volgende keer kijken of het snel wegtrekt en zo niet de dokter/HAP/112 bellen, afhankelijk van de ernst.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:22

Ik had allang 112 gebeld. Echt hoor. Liever keer te vaak dan te weinig, dat zeggen de hulpverleners zelf ook als zij ter plaatse zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:48

Mijn coördinator had ook het halve gezicht verlamd, dat bleek Bells Parese nu 3 weken later is het bijna helemaal weg maar hij heeft wel een hoop medicijnen gehad en kon 3 weken niet werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:55

Jouw moeder is niet pissed off op jou maar op je vader en die gevoelens moeten er toch uit, als haar partner niets wil zal zij zich net zo machteloos voelen, je moet rechtstreeks met je vader en niet via je moeder met je vader praten. Hoe moeilijk ook toch het gesprek aan gaan en rustig vertellen dat het niets kan betekenen maar ook de voorbode van iets heel vervelends kan zijn en dat je dat hem, maar ook je moeder en jou en eventuele broers en zussen niet gunt. Geloof me, ik heb de gevolgen gezien en ook 15 jaar in een verpleegtehuis rondgelopen en dat is niet prettig.

Xyris schreef:
Nou, zojuist duidelijk gemaakt aan mijn moeder dat de gevolgen vergaand kunnen zijn met als resultaat dat ze nu helemaal pissed off op me is.... Ben ik nou de enige die de gevolgen inziet? wtf...

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:55

Ik had de dokter allang gebeld, wat de rest ook vind. ^^ Je kan maar beter 10x teveel bellen als 1x te weinig.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:13

mika11 schreef:
Bij een TIA kun je pas na 3 dagen zeggen, of het een TIA is.
Binnen 3 dagen moeten de klachten dan verdwenen zijn, anders is het waarschijnlijk geen TIA maar een CVA.
Maar inderdaad, huisarts/ziekenhuis zou het best zijn voor je vader nu.

Dat klopt niet, de verschijnselen bij een TIA moeten binnen 24 uur verdwenen zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:39

Hoe is het inmiddels bij ts?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:07

Haii,

bedankt voor de berichtjes. Dokter is uiteindelijk niet gebeld, moeders is bang dat mijn vader haar weer gaat negeren en blabla.. Ze bewaart liever de lieve vrede, maar heeft beloofd dat de volgende keer ze de dokter wel belt *zucht* moeten we nog maar zien... Tsja ik woon ook niet meer thuis en ze zal me dit soort dingen nu natuurlijk ook niet meer vertellen... Wordt dus een kwestie van afwachten... Op het moment gaat het goed met hem..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:24

En als jij nou de huisarts belt voor informatie? Vertel de situatie en vraag hoe en het wat. Misschien kan de HA dan jouw vader bellen als hij het niet vertrouwd.
Ik zou dan zo eigenwijs zijn om zelf te bellen.. ook al staat er dan een heftige discussie te wachten.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:27

Weet je wat ik zou doen?

Je vader mee nemen naar "stal" en dan toch even langs de dokter rijden.
Klinkt heel stom en kinderachtig, maar dit zijn dingen die wel serieus genomen moeten worden!
Wie niet luisteren wilt... word bij mij in de auto gezet :Y)

Succes TS, ik denk aan je!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:30

Wat een adviezen :=
Het is een volwassen beslissingsbevoegde man, je moeder is een volwassen beslissingsbevoegde vrouw, en als ze niet naar een dokter willen, dan willen ze dat niet.
Daar kan je als volwassen, niet meer thuis wonende dochter niets aan doen. En ook niet als niet-volwassen wel thuis wonende dochter trouwens.
Huisarts zal ook geen actie ondernemen, die heeft niets te maken met familie. Hij zal (mag!) jou zelfs geen informatie geven als hij wél bij je vader zou zijn geweest.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:39

Ibbel, zou jij niet zo reageren dan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 07:55

Nee. Het zou niet eens in mijn hoofd opkomen. Een volwassen vent met een smoesje naar de huisarts slepen? Geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt. Als je er op dat moment bij bent, misschien, omdat je dan iemand (misschien) nog wel kunt overtuigen. Maar zou hij dan weigeren, dan houdt het op. Huisarts zou ook niets (mogen) doen. Patient weigert onderzoek, arts doet niets. Sta je daar...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:23

Ibbel heeft gelijk, TS haar vader heeft het volste recht om een onderzoek te weigeren.
Als dochter kan je wel afkomen met adviezen en gevolgen maar de eindbeslissing ligt bij hem
Pas als hij niet meer in staat is om te beslissen (wanneer het dus al goed mis is) mag je ingrijpen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:27

Als de sodemieter naar een ziekenhuis. Als je er vroeg bij bent kan de schade beperkt blijven. Het kan een ontsteking zijn van de gezichtszenuw, dat kan ook zomaar opzetten. Maar als het echt een hersenbloeding is, en je bent er niet op tijd bij, dan loop je daar misschien wel voor de rest van je leven meer rond.

Eigenwijs zijn kan je je leven kosten. En rondlopen met de gevolgen van een hersenbloeding voor de rest van je leven is NIET STOER.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:32

Ibbel heeft inderdaad gelijk, je kunt hem niet dwingen. Toch zou ik (als het mijn vader zou zijn) hem wel nogmaals vriendelijk verzoeken om wel naar een HA te gaan, of er minimaal een "melding" van te maken, gewoon om mij gerust te stellen. Wilt hij dan nog niet gaan? Tja, dan zit er weinig anders op dan je daarbij neer te leggen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:05

Als de sodeflikker naar de HA of zelfs de Seh! Zulke dingen kunnen dodelijk zijn. Beter safe than sorry

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:12

Jongens, dit is ondertussen 6 dagen geleden gebeurd. "Als de sodeflikker" heeft geen meerwaarde, nog afgezien van het feit dat je iemand niet kunt dwingen.
Kennelijk heeft de vader van de TS er niets aan overgehouden, of is het iig niet verergerd. Reden te meer voor hem om na 6 dagen zéker niet meer naar een dokter te willen gaan. En vermoedelijk nog terecht ook.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:26

Een tia kan een voorteken van een hartaanval zijn. Maar ach... Dood gaan we allemaal toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:32

TIA is geen voorteken, TIA betekent wél dat je zeer waarschijnlijk een hart- of vaatprobleem hebt, en dat de káns op een hartinfarct verhoogd is. Hoeft allemaal niet met gillende haast gezien te worden, maar verder onderzoek is wel zinvol.

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... 45_std.htm

Maar nogmaals: alleen als de patient dat zelf wil. Wil-ie niet, dan wil-ie niet.

Mijn eigen vader is op die manier overleden trouwens. Die wilde echt níet naar een arts, en stierf uiteindelijk aan wat vermoedelijk al z'n tweede infarct was. Dwingen had bij hem echt niet geholpen, had hooguit nog meer stress gegeven en hij was er de man niet naar om 'patient' te zijn, ook al had-ie nu misschien nog geleefd. Dus ja zijn keuze, zijn leven en ook zijn dood. Dat moet je respecteren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:37

Ik heb bijna een week doorgelopen na een hartinfarct omdat ik weigerde naar een arts te gaan....... :o :o Heb tijdens het dotteren wel even goed te horen gekregen van de behandelend arts dat ik héél veel geluk gehad had......
Ik herken de eigenwijsheid dus wel, maar ga niet zeggen dat het altijd slim is :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:46

eenitraM schreef:
Een tia kan een voorteken van een hartaanval zijn. Maar ach... Dood gaan we allemaal toch?

Dat is niet waar.
En ik ben het zeker met Ibbel eens dat je een volwassen man die bij zijn volle verstand is (dus cognitief geen problemen heeft) en dus de gevolgen goed kan overzien niet kan verplichten naar een dokter of zkh te gaan. Daar kan je niet zelf over beslissen. Bovendien kunnen ze toch niks met hem als hij niet wil, want als je volledig wilsbekwaam bent, mag je zelf bepalen welke behandelingen je wel of niet wilt.
Zo zijn er ook zat mensen die ervoor kiezen niet gereanimeerd of beademd willen worden, of geen bloedtransfusie willen e.d. en daardoor ook dood gaan. Dat is iemands goed recht.