Preferente medicijnen of wel de generieke medicijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Preferente medicijnen of wel de generieke medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:42

Nou ik ben even blij, heb recept met MN gekregen, volgende week medicijnen halen......jammer dat ik ondertussen dus wel flink ziek ben geworden, maar heb mij dus niet met kluitje in riet laten sturen, jammer dat je als patient eigenlijk gewoon de dupe wordt van een financieel spel.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:45

russel schreef:
Dat komt door de aptheken, al jarenlang bekend dat zij zich behoorlijk verrijken aan de medicijnen, in een jonger tijdperk ben ik zelf apothekersassistent geweest, heb hierdoor wat meer inside informatie...

En nu zeg je het precies goed in een jonger tijdperk!!! toen verdiende de apothekers nog bergen met geld omdat ze bonussen kregen, zelf het inkoopbelid bepaalde maar nu is het echt niet meer zo dat de apothekers bergen met geld verdienen geloof mij! Het is niet voor neits dat heel veel apotheken overgenomen zijnd oor ketens gewoon omdat het voor een vrijgevestigde apotheker haast niet meer te doen is rond te komen.
Ja de apothekers die al jaren de zaak hebben daar hoef je geen medelij mee te hebben die zijn al binnen en komen die laatste jaren ook wel door. Maar de apothekers die net begonnen zijn moeten de broekriem steeds strakker aanhalen.
De verzekeraar bepaald zoveel voor de apotheker welk merk hij mag leveren en dus kan eht zomaar voor komen dat je van een werkzame stog 4 verschillende merken hebt liggen omdat verzekeraar A dat wil en verzekeraar b dat hierdoor kan er dus ook niet meer goedkoop ingekocht worden. En na 3 maanden kunnen alle preferenties weer veranderen dus moet er weer nieuw ingekocht worden. En de apotheek niet eens zoveel dacht iets boven de 7 euro dit jaar hier moet alles van betaald worden personeel, gebouwen ga zo maar door.
En de generieke geneesmiddelen worden ook gekeurd de hulpstoffen kunnen inderdaad iets afwijken maar de hoeveelheid werkzame stof is per pil echt gelijk anders wordt het niet toegelaten. Natuurlijk kan je hier altijd anders op reageren maar probeer het eerst uit voordat je zegt dat het niet helpt.
De meeste apotheken zijn heel klantgericht en echt bereidt mee te denken. en ik weet dat veel assistente en apothekers het met dit hele beleid niet eens zijn maar je hebt het maar uit te voeren. Daarom werk ik dus nu in een ziekenhuispapotheek daar heb je met dit alles niets te maken.
Sorry voor me lange betoog maar wil de apotheken een beetje verdedigen het is meestal neit zo zwart wit als het gebracht wordt!!

Groetjes genja

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:52

De generieke variant van een medicijnen mag een behoorlijk aantal procenten afwijken van de merkvariant. Ik heb tweemaal een overstap gemaakt van merk naar generiek en dat is me niet goed bevallen, en ben daarom weer teruggegaan.
Bij ons in de apotheek heb je nogal een betweter-assistente achter de toonbank staan die beweert dat ze exact hetzelfde zijn (totdat ik zei dat ik officieel gezien farmacie en farmaceutische wetenschappen studeer, hahaha..), ik trap daar niet in maar niet iedereen heeft zich erin verdiept.. Ze zouden er wat mij betreft wel wat eerlijker over mogen zijn en de klanten beter inlichten dat het product enigzins verschilt.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:05

genja schreef:
russel schreef:
Dat komt door de aptheken, al jarenlang bekend dat zij zich behoorlijk verrijken aan de medicijnen, in een jonger tijdperk ben ik zelf apothekersassistent geweest, heb hierdoor wat meer inside informatie...

En nu zeg je het precies goed in een jonger tijdperk!!! toen verdiende de apothekers nog bergen met geld omdat ze bonussen kregen, zelf het inkoopbelid bepaalde maar nu is het echt niet meer zo dat de apothekers bergen met geld verdienen geloof mij! Het is niet voor neits dat heel veel apotheken overgenomen zijnd oor ketens gewoon omdat het voor een vrijgevestigde apotheker haast niet meer te doen is rond te komen.
Ja de apothekers die al jaren de zaak hebben daar hoef je geen medelij mee te hebben die zijn al binnen en komen die laatste jaren ook wel door. Maar de apothekers die net begonnen zijn moeten de broekriem steeds strakker aanhalen.
De verzekeraar bepaald zoveel voor de apotheker welk merk hij mag leveren en dus kan eht zomaar voor komen dat je van een werkzame stog 4 verschillende merken hebt liggen omdat verzekeraar A dat wil en verzekeraar b dat hierdoor kan er dus ook niet meer goedkoop ingekocht worden. En na 3 maanden kunnen alle preferenties weer veranderen dus moet er weer nieuw ingekocht worden. En de apotheek niet eens zoveel dacht iets boven de 7 euro dit jaar hier moet alles van betaald worden personeel, gebouwen ga zo maar door.
En de generieke geneesmiddelen worden ook gekeurd de hulpstoffen kunnen inderdaad iets afwijken maar de hoeveelheid werkzame stof is per pil echt gelijk anders wordt het niet toegelaten. Natuurlijk kan je hier altijd anders op reageren maar probeer het eerst uit voordat je zegt dat het niet helpt.
De meeste apotheken zijn heel klantgericht en echt bereidt mee te denken. en ik weet dat veel assistente en apothekers het met dit hele beleid niet eens zijn maar je hebt het maar uit te voeren. Daarom werk ik dus nu in een ziekenhuispapotheek daar heb je met dit alles niets te maken.
Sorry voor me lange betoog maar wil de apotheken een beetje verdedigen het is meestal neit zo zwart wit als het gebracht wordt!!

Groetjes genja

_/-\o_
Word er al aardig gek van, die preferente medicijnen. Als apothekersassistentes (in opleiding) hebben we ons maar te verantwoorden tegenover de klanten, die ons op hun beurt weer uitkafferen dat we niks goed kunnen doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:09

Nou nou truf, over 1 kam scheren doe jij nu ook. Niet alle klanten kafferen jullie uit hoor :')

Je hebt vervelende apothekers assistenten en vervelende cliënten. Het zijn soms net mensen allemaal :j

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:13

ik merk er niks van slik vanaf mijn 15e medicijnen slik 20 stuks op een dag. en ik kijk wel eens op de doosjes als ik nieuwe heb gekregen en dan denk oh weer een nieuw doosje..maar verder merk ik er echt niks van.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:23

vuurneon schreef:
Nou nou truf, over 1 kam scheren doe jij nu ook. Niet alle klanten kafferen jullie uit hoor :')

Je hebt vervelende apothekers assistenten en vervelende cliënten. Het zijn soms net mensen allemaal :j

Ja natuurlijk zijn er ook mensen die niet moeilijk over doen en het wél snappen, die het voor ons juist ook zo vervelend vinden dat de preferentie om de paar maanden lijkt te veranderen. Maar dat ik van de week de doosjes zo ongeveer om mn oren kreeg, was ik er aardig klaar mee.
Daarnaast mogen artsen ook wel eens wat duidelijker en consequenter zijn met hun medisch noodzakelijk, met halve informatie is het vaak gokken welk merk MN is.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:24

Nog een assistente in opleiding hier :). Ik werk al jaren achter de schermen in een apotheek, en ik heb de intrede van een heel aantal generieke medicijnen van dichtbij kunnen meemaken.
Het beleid van een apotheek ten aanzien van het omzetten van merk naar generiek is puur zelfbehoud. Als een apotheker het origineel verstrekt, vergoeden veel verzekeraars de prijs van het generiek en de apotheek mag de rest bijleggen, of er medische noodzaak op het recept staat of niet. Bij bijvoorbeeld het middel Nexium (Esomeprazol) kan dat oplopen tot meer dan 200 euro verlies per patient per maand. Je zou er failliet op gaan. Sommige verzekeringen zijn er makkelijker mee dan anderen, en als je graag origineel wilt, is het misschien het overwegen waard om bij verschillende verzekeraars te informeren wat hun beleid is.
Voor de mensen die origineel willen en het zelf betalen: het kan de moeite waard zijn om het zelf nog bij de verzekeraar in te dienen. Soms krijg je het dan alsnog vergoed.
Het zijn altijd moeilijke discussies aan de balie. Ik kan het gevoel van de mensen tegenover mij zo goed begrijpen, maar ik mag het gewoon echt niet meegeven. Ik ben er overigens wel een voorstander van om zoveel mogelijk generiek voor te schrijven. Bij een heel groot deel van de mensen gaat dat probleemloos en het bespaard heel veel geld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:34

Zou het dan kunnen dat ik mijn merk neusspray krijgt omdat mijn verzekering misschien wat coulanter is?

(ik heb eerlijk gezegd niet veel kijk daarop, ben wel een hele mondige patiënt als het om mijn behandeling etc gaat maar qua medicatie die ik meekrijgt let ik minder op. Natuurlijk wel dat ik de goede meekrijg en bij problemen laat ik het direct weten. Medicijnpaspoort heb ik al vaker aan moeten passen daar, want daar maakten ze echt fouten mee := )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-09-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:38

hangt er een beetje vanaf welke neusspray het is. Is het Flixonase? Sommige verzekeraars hebben het origineel als preferent, die hebben een contract met de producent van Flixonase.

Ik haal zelf mijn medicijnen op mijn werk, dus maak het zelf klaar :D . Weet altijd precies waarom ik welk merk heb. Niet dat ik veel gebruik, maar toch.

Bij een paspoort loop ik altijd het hele lijstje na met de client aan de balie of aan de telefoon. Bij wijzigingen in het medicijngebruik gaat het niet altijd goed, en producten die al een tijdje niet gehaald zijn (denk aan pillen voor migraine, incidenteel gebruik) vallen er op een gegeven moment af. Ik draai ze in principe niet uit zonder het even helemaal na te kijken. Dan hebben wij gelijk ons dossier weer helemaal in orde.
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 20-09-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:42

Petra_O schreef:
hangt er een beetje vanaf welke neusspray het is. Is het Flixonase? Sommige verzekeraars hebben het origineel als preferent, die hebben een contract met de producent van Flixonase.

Nee, avamys.
(flixonase heb ik ook gehad inderdaad, die bleef ik ook houden op merk)

Mijn medicatie maken ze niet eens meer zelf klaar, gaat nu via een groothandel/sorteercentrum :+

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:43

Avamys heeft volgens mij nog geen generiek. Das makkelijk dus :D.

Ah, central filling! Dat hebben wij nog niet, gaan wel wel naartoe in de toekomst. Bij mij in de apotheek vullen we alle recepten nog zelf uit.
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 20-09-12 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:44

Fluticason is toch allang generiek? Wordt door veel fabrikanten gemaakt immers.
O wacht zie wel dat avamys wel minder bevat aan fluticason dan flixonase.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-09-12 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:45

Maar niet in die sterkte.

Edit: dat zeg ik :D
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 20-09-12 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:45

Ik heb eens een generiek medicijn gehad voor maxalt smelt tabletten.
Doorgaans als ik op tijd ben en het inneem als ik migraine krijg helpt het 9 van de 10 keer.
Het generieke deed helemaal niets!
Nu snap ik dat ze het goedkoper willen maken, want 1 smelt tabletje kost 10 euro per stuk!
Maar ik vind dan toch dat het resultaat echt belangrijker is dan de prijs.
En gelukkig hoef ik het niet dagelijks te gebruiken (in tegenstelling tot andere medicatie)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:47

Maxalt heeft volgens mij ook nog geen generiek? Weet jij hoe het heette wat je kreeg? De werkzame stof van Maxalt is Rizatriptan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:48

Onassa; weet je zeker dat ze je geen sumatriptan hebben gegeven? Die is wel generiek namelijk.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:50

Ik weet echt de naam niet meer, is al wel een aardige tijd geleden hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:51

Weet iemand ook waar je een lijst kan vinden met kosten van medicatie? Staat namelijk niet meer op mijn etiket zoals vroeger :=
(ben toch wel nieuwsgierig wat ik kost )

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:52

Sumatriptan is wel een generiek, maar niet van Maxalt. De merknaam daarvan is Imigran. Maxalt omzetten naar Sumatriptan heb ik nog nooit van gehoord.

Jaren geleden was er wel het beleid om mensen om te zetten naar een ander, verwant middel (Lipitor naar Simvastatine, Nexium naar Omeprazol) maar dat gebeird nu niet meer.Dat is zeker al zes of zeven jaar geleden.
Jullie zijn wel goed voor mijn parate kennis :D.

Vuurneon: Kijk eens op http://www.medicijnkosten.nl
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 20-09-12 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:56

Imigran heb ik nooit gehad, dat weet ik zeker.
Het zag er ook precies hetzelfde uit als maxalt, ook in zo'n blauw plastic doosje en dezelfde dubbele verpakking per pil.
Jammer dat ik de naam niet meer weet!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:57

Dat is inderdaad jammer. Weet je nog wanneer het ongeveer was?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:58

Ja goeie vraag maar denk dat het zeker al wel zo'n drie/vier jaar geleden is.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:04

Ik heb er nooit van gehoord... was het misschien een buitenlands doosje? Dan is het geen generiek maar parallel. Dat zou nog kunnen. vooral omdat je zegt dat het doosje er hetzelfde uitzag. Daar zou alleen geen merkbaar verschil in moeten zitten...

Heette het toevallig Rizalt of Rizaliv? (heb ff mijn naslagwerk opgeduikeld)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:32

Ts, bedankt voor het openen van dit topic! Heb al weer wat geleerd :j