Die ultragemene gehemelteprik.... nu al in de stress

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Die ultragemene gehemelteprik.... nu al in de stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 11:19

lidocaine? *schrijft op* Ik ben benieuwd of een kaakchirurg dat ook doet.
Spirit, ik hoop niet dat ik daar onder het tandvlees ook nog eens een prik krijg :') Dan kijk ik er helemaal tegenop.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:41

is lidocaïne ook voor mensen? Ik weet alleen dat 1 van mijn ratjes dat een keer als locale pijnstilling heeft gehad bij een operatie met gasnarcose.. :P

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:01

De prikken die ik heb gehad waren dus onder de lip/tandvlees voor mijn voor en hoektanden. Zag er ook erg tegenop, aangezien ik wist dat het onwijs veel pijn kon doen. Fijn was het niet, maar hij heeft het zo rustig gedaan dat het me uiteindelijk alles is meegevallen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:06

De gehemelteprik is echt midden in je gehemelte.
De prikken bij tandvlees en lip heb ik geen problemen mee. Die heb ik al zovaak gehad :=
Die zijn ook niet fijn, maar heb ik toch wel tien keer liever.

Morgen heb ik trouwens een controleafspraak bij mijn tandarts (dus niet de kaakchirurg). Ik zal het ook eens aan hem vragen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:08

In het ziekenhuis hebben ze ook neusspray ( waarschijnlijk met lidocaine) wat dus alles verdoofd. Je kan daarna de tanden uit je mond slaan zonder dat je het voelt :+
Dat heb ik ook gehad toen ik aan mijn bijholtes werd geholpen. Moest ik een uur lang ofzo elke kwartier spuiten. Nouwwwww dan voel je niks meer :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:12

Banjer schreef:
is lidocaïne ook voor mensen? Ik weet alleen dat 1 van mijn ratjes dat een keer als locale pijnstilling heeft gehad bij een operatie met gasnarcose.. :P

Ik heb standaard lidocaine thuis liggen voor mijzelf :)

Ts, naast vragen om lidocaine ook een muziekje opzetten?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:16

Brr, ik moet binnenkort voor mijn verstandskiezen (allebei de bovenste) en ik hoor zoveel verschillende verhalen. De ene zegt dat je dan dus ook zo'n verhemelte prik krijgt, en dat wil ik dus absoluut niet. Ben er zo ontzettend bang voor, zit al bijna te huilen alleen al door dit topic te lezen, vind het doodeng.
Misschien een beetje offtopic dus, maar weet iemand of je bij het verstandskiezen trekken ook zo'n verdoving in je verhemelte krijgt?
Verdovingen in mijn kaak etc maakt me niks uit, die heb ik al vaker gehad, maar in mijn verhemelte absoluut niet. Als ik die zou moeten, vraag ik een narcose aan bij de kaakchirurg in het ziekenhuis..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:35

youngster schreef:
In het ziekenhuis hebben ze ook neusspray ( waarschijnlijk met lidocaine) wat dus alles verdoofd. Je kan daarna de tanden uit je mond slaan zonder dat je het voelt :+
Dat heb ik ook gehad toen ik aan mijn bijholtes werd geholpen. Moest ik een uur lang ofzo elke kwartier spuiten. Nouwwwww dan voel je niks meer :D

Kijk, van dit soort berichten word ik blij :D Zou de kaakchirurg dat ook hebben in zijn eigen praktijk? :D (dus niet ziekenhuis).

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:36

Hier nog zo iemand, ben al als de dood voor de tandarts... Heb inmiddels helaas de nodige ervaring met de kaakchirurg. Ik heb dat overigens wel bij een kaakchirurg in het ziekenhuis gedaan. De eerste keer moest er behalve het verwijderen van verstandskiezen ook kaakbot van de ene naar de andere plek in mijn kaak verplaatst worden en moesten er implantaten aagebracht worden. Operatie zou anderhalf uur duren en ik mocht zelf kiezen voor verdoving of narcose. Heb toen het laatste gekozen...

Laatste keer hoefde er alleen 2 verstandkiezen verwijderd te worden (wel met hak- en zaagwerk) en heb ik toch maar gekozen voor verdoving. Heb de kaakchirurg verteld dat is doodsbenauwd was, vooral voor die prikken en aangegeven dat ik erg opzag tegen die prikken in mijn gehemelte (geloof dat ik er in totaal wel 10 kreeg). Hij heeft daar alle tijd voor genomen en voor ik er erg in zat zaten ze er alle 10 in :D Ik dacht dat ie nog moest beginnen... En ik heb dus ook erg slechte ervaringen met deze prikken van vorige keren. Heb hem ook gevraagd hoe het nu kon dat ik er niks van merkte. Was volgens hem een combinatie van een zeer dunne naald, een geoefende vast hand en nieuwere, betere verdovingen. Had overigens wel van te voren ook Brufen bruis gekregen van de kaakchirurg.

Heb dit later nog aan mijn tandarts voorgelegd toen ik verdoofd moest worden voor een vulling (ja, dat laat ik ook verdoven :o ). Hem ook gevraagd hoe het kon dat ik de prikken bij de kaakchirurg nauwelijks voelde en bij de tandarts altijd wel. Hij ging toen een poging wagen en zowaar, ook dit voelde ik nauwelijks. Nou zijn mijn eerdere ervaringen gebaseerd op jaren geleden en misschien is het dus wel zo dat de spullen en de trainigen van de tandartsen / chrirurgen steeds beter zijn geworden.

Misschien een kleine geruststelling? Ik begrijp dat je afspraak al vast staat, maar kan je anders deze kaakchirurg (midden van het land) van harte aanbevelen als iemand die veel ervaring heeft met angsthazen zoals wij, PB maar in dat geval.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:37

Deze ken ik ja, ik vind het zelf zo'n beetje de vervelendste prik die je in je mond kunt krijgen. Helaas voor mij werken verdovingen niet goed en moet ik per behandeling dus bijna altijd meerdere prikken (denk aan een stuk of zeven). Stil blijven liggen en ergens anders aan denken is wat ik altijd maar doe. :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:38

Deborah, bij mij moet er ook bot geimplanteerd worden, maar dat doen ze met kunstbot :j
Bij de tandarts heb ik eigenlijk nog maar weinig angst, maar dit is iemand anders en dan weet je nog niet hoe het bij hen in z'n werk gaat. Ik heb al wel een intakegesprek gehad en gezegd dat ik idd last heb van angst.

Wordt een vulling tegenwoordig niet standaard verdoofd?

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:39

Als de verdoving sneller gezet wordt (dus snel erin spuiten en dan heb je niet 10 seconden die prik in je mond) kan ik je vertellen dat het nog veel meer pijn kan doen..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:39

Nee, een vulling wordt niet altijd verdoofd, meestal kun je dit zelf aangeven. Tenzij ze weten dat het echt pijnlijk gaat worden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:41

Mij mogen ze tijdens het vullen helemaal plat spuiten :j Zodra ik weet dat ik het gedoe op m'n zenuwen niet meer voel vind ik het prima :j

Glitfaxi, hoe werkt dat dan? Doet het dan pijn door de vloeistof?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:46

Ik wil bij een gaatje vullen ook altijd een verdoving. Ik kan veel slechter tegen die kiespijn door het boren dan tegen die verdovingsspuiten. :P
Liever een gehemelteprik dan in een gat boren zonder verdoving. :o

Al laat ik me vaak toch weer ompraten door de tandarts. "Het is maar een klein gaatje, voel je waarschijnlijk niets van." "Oké, doe maar zonder dan." ... %) :')

Cayenne schreef:
Glitfaxi, hoe werkt dat dan? Doet het dan pijn door de vloeistof?

Ik denk het wel. Zit natuurlijk dan meteen wel een grotere hoeveelheid vloeistof op de injectieplaats. Persoonlijk vind ik het inspuiten van de vloeistof een vervelender gevoel dan de prik van de naald zelf.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:49

Klinkt toch nog beter dan een tandarts die een verdovingsspuit in je kaakzenuw ramt ;( dat was echt een hel. Ook de dag erna nog.

Over dat snel inspuiten; dat doet inderdaad ontzettend veel zeer. Daarom doen ze het zo langzaam. Die vloeistof moet ergens heen kunnen en als je het te snel inspuit doet het echt veel meer pijn.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:52

Het is en blijft natuurlijk geen fijne prik maar het maakt zeker veel uit wie hem zet. Een goede tandarts/kaakchirurg verdoofd tijdens het prikken langzaam al een beetje waardoor je veel minder last hebt van de prik dan als eerst de naald word ingebracht en dan pas de vloeistof word ingespoten.

Vertel in ieder geval vooraf altijd dat je er tegen op ziet en kijk om je heen of er iets is waar je op kan focussen. Toen ik moest had de chirurg allemaal foto's van vogels hangen inplaats van anatomische tekeningen ;) Je kunt ook muziek meenemen en daar naar luisteren (mag ook tijdens de behandeling). Haal gecontroleerd adem (met je buik zoals ze dat noemen) leg je handen op je buik en focus je op de beweging van je buik. Ik bedacht me op dat moment dat elke ademhaling helemaal naar mijn tenen ging en weer naar buiten. Als je maar op iets anders focussed. Misschien wil een vriend/vriendin wel wat leuks inspreken wat je dan kunt luisteren? Misschien kun je er een ijsklontje tegen houden vooraf dat verdoofd ook een beetje.

En denk altijd maar zo iedereen verteld dat het eng was of pijn deed en de mensen die niets merkte of het vonden meevallen hoor je er veel minder vaak over ;)

Heel veel sterkte alvast

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:52

Fiffill schreef:
Altijd nog beter dan een tandarts die een verdovingsspuit in je kaakzenuw ramt ;(

of je neus in -O-

Zodra ik weet dat het bij het vullen goed is verdoofd gaat het goed, maar ik heb vroeger een tandarts gehad die het perse zonder verdoving wilde doen. Wanneer je dan na veel zeuren toch een verdoving kreeg, was het expres net te weinig of hij ging meteen aan de slag zonder het te laten inwerken, onder het motto: "moet je de volgende keer maar beter poetsen." Heel fijn wanneer ie dan met de boor op je zenuw in aan het hakken is.

Sindsdien word ik een soort van panisch wanneer ik ook maar het idee heb iets te voelen wanneer mijn huidige tandarts aan het boren is. Daarom altijd een flinke extra scheut verdoving erin :D Het is een heel traject geweest, maar bij hem spring ik inmiddels wel weer redelijk makkelijk de stoel in :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:57

Ieks, je neus in := :=

Bij mij hebben ze inderdaad ook ooit een keer heel lang onverdoofd in een zenuw zitten boren. Dankzij die **** van een tandarts heb ik daar een botonsteking aan over gehouden. Ik ben nooit bang geweest voor de tandarts (moest als kind om de 3 maanden dus ik was er wel aan gewend ;) ) maar ik merkte inderdaad de keren erna dat ik er blijkbaar onbewust toch last van had want ik zat er met klapperende kaken op die stoel :+

Overigens denk ik niet dat ze echt in je zenuw zaten te boren Cayenne, daar moet je eigenlijk haast wel iets aan over houden omdat je kanaal open ligt (zoals ik, een ontsteking). Als het goed is komen ze daar namelijk niet zo dicht in de buurt met een gewone vulling :) Het kan natuurlijk wel dat je het gewoon voelt door je kies heen :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 13:23

Het voelde in ieder geval alsof het een zenuw was :+
Wortelkanaalbehandelingen etc ben ik ook helemaal niet bang voor :n zolang het goed verdoofd is vind ik het prima. Maar goed, dan moet het wel eerst verdoofd ZIJN natuurlijk :=

Ja, toen ie m'n neus inging had ik het definitief bij die tandarts gehad. En ook nog eens alles zonder handschoenen of mondkapje :r (en ja, dat was een echte tandarts).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:26

Anders heb je wel echt geluk gehad, dat die vent tandarts mocht zijn trouwens, belachelijk had hij dat papiertje bij een pakje boter gekregen ofzo? :oo
Wortelkanaalbehandelingen ben ik ook niet bang voor, helaas kan het niet altijd goed genoeg verdoofd worden en dat is wel heel vervelend :\

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 13:28

Geluk zou ik het niet willen noemen. Ik ben nog geen twee jaar bij hem geweest maar heb er wel een trauma aan overgehouden := Ik hoorde later dat ik niet de enige was die daar last van had. Had ik dat nou maar geweten voor ik erheen ging ipv erna :')

Morgen zal ik eens aan mijn tandarts vragen of een kaakchirurg ook met lidocaine werkt. Dat lijkt me een stuk schelen :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:29

Ik zou een algehele narcose vragen :P Nee, alle gekheid op een stokje, tis niet fijn zo'n prik! Misschien eerst een klein prikje en dan pas die grote prik?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:32

Nou geloof me, een botontsteking erbij is nog veel minder prettig. Maar ik snap heel goed dat je weg bent bij die vent, is hij nog steeds tandarts? Kan me niet voorstellen dat je op die manier veel patiënten houdt... ik heb nu gelukkig een hele fijne rustige tandarts, want na dat zenuw-incident kon ik ook niet meer relaxt in de stoel liggen (die tandarts had ik overigens alleen die keer, 'gelukkig' - had hem natuurlijk liever niet gehad, hij viel een keertje in, maar beter dan 2 jaar lang). Daarvoor viel ik regelmatig (half) in slaap tijdens de behandeling en nu komt dat gelukkig weer een beetje terug, maar de tandarts is niet meer zo leuk als voorheen nee...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:34

Het enige wat bij mij helpt bij dat soort dingen is denken aan iets ergers, zoiets van: het is gelukkig niet levensbedreigend oid. Ik ben vorige week aan mijn hand geopereerd en was doodsbang voor de verdovingsprikken in mijn pols. Toen heb ik vantevoren maar even een aflevering van Over mijn Lijk gekeken, ter relativering :+
Kan je anders geen kalmerend pilletje krijgen vantevoren? Via de huisarts ofzo?