snelwegangst, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:53

Ik had het..
Tijdens mn rijlessen... En de eerste x dat ik ''alleen'', dus zonder instructeur in mn auto de snelweg op moest (er was gewoon geen andere verbindingsweg) brak het zweet me uit...

Ik vond (totaal gestoord en compleet van de gekke, daarnaast levensgevaarlijk) dat als de auto voor mij van baan wisselde ik dat ook kon doen, dan was er vast plek voor twee.
Achteraf gezien... Ik had dood kunnen zijn, net als diegene die ik zo had kunnen rammen.

Nu rij ik elke dag 100 km over de snelweg, de levengevaarlijke invoegmethodes zijn verleden tijd, gelukkig.. Kijken, knipperlicht, kijken, gaan.
Het gemak is veeeeeel groter... Van baan wisselen, kom maar op, inhalen, bumperklevers..
Ik kijk er niet meer van op...

Probeer het inderdaad ' gewoon' wel te rijden.. Hoe eng ook.
en neem iemand mee die je kalm kan maken...

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:54

Eerste gedachte 407 wow das hard dat lukt mijn auto niet eens... Sorry is nog vroeg haha...
Ik heb het ook wel 'n beetje... Heb gelest in een gloednieuwe auto... En nu mijn eerste eigen autootje en die gaat van 0 tot 100 in wel 18 seconden... Bergop ietsje meer... Ik vind het dus vooral "eng" om de snelweg op te rijden... Moet eerlijk zeggen... Als het niet hoeft neem ik een andere route...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:55

lelijke_heks schreef:
Eerste gedachte 407 wow das hard dat lukt mijn auto niet eens... Sorry is nog vroeg haha...Ik heb het ook wel 'n beetje... Heb gelest in een gloednieuwe auto... En nu mijn eerste eigen autootje en die gaat van 0 tot 100 in wel 18 seconden... Bergop ietsje meer... Ik vind het dus vooral "eng" om de snelweg op te rijden... Moet eerlijk zeggen... Als het niet hoeft neem ik een andere route...

:= Dat had ik ook.. ''Zo, das hard... >;) ''
''huh, dat red een auto niet...'' :=

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:55

Wat lastig, ik herken het een beetje.
Tijdens mijn rijlessen 3 jaar terug heb ik amper snelweg geoefend, vond het ook doodeng omdat het niet geoefend werd (op mijn examen reed ik 80 op de snelweg want ik dacht dat je daar niet harder mocht...).
Toen ik mn rijbewijs had, vond ik het ook doodeng. Ik bleef ook lekker rechtsplakken achter een ander en inhalen, ho maar. Maar op een gegeven moment moest ik wel omdat mijn ouders 250 km verderop wonen, en nu vind ik snelwegen juist leuk en hup, lekker scheuren.

Het is toch niet erg om nu nog even achter anderen die ook langzaam rijden te hangen? Als je gewoon 100-120 rijd is dat juist een mooie oefening, en dan bouw je het langzaam op. Misschien kun je op de eemshavenweg oefenen, daar mag je maar 100, of is dit niet eng?

Lieffiefi

Re: snelwegangst, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:59

Maiska,
Soms doe ik het zelfs bewust... Achter een vrachtwagen...
Waarom... Tjsa.. Soms heb ik een behoorlijk aantal km's 120/130 gereden, en als ik dan een 90 km p/uur inrij.. Dat voelt zoooo langzaaaam..
Ik heb mezelf er een aantal keer op betrapt dan toch weer 120 te rijden..

Om mijn rijbewijsje niet kwijt te raken ga ik in gevallen dat ik toch harder ga gewoon tussen vrachtwagens in, hup 80.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:17

Lieffiefi schreef:
lelijke_heks schreef:
Eerste gedachte 407 wow das hard dat lukt mijn auto niet eens... Sorry is nog vroeg haha...Ik heb het ook wel 'n beetje... Heb gelest in een gloednieuwe auto... En nu mijn eerste eigen autootje en die gaat van 0 tot 100 in wel 18 seconden... Bergop ietsje meer... Ik vind het dus vooral "eng" om de snelweg op te rijden... Moet eerlijk zeggen... Als het niet hoeft neem ik een andere route...

:= Dat had ik ook.. ''Zo, das hard... >;) ''
''huh, dat red een auto niet...'' :=

Haha, max 160 km/u, harder gaat mijn wagentje niet hoor :P

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:21

Die van mij heeft een max van 130....

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:23

Mijn vorige een max van 220? zoiets. 1 keer getest in duitsland.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:25

Heerlijk Offtopic..
Ik heb ook weleens getest..
Maar ja.. Die auto is zo een triest geval eigenlijk..
Duurt 30 sec. tot de 100.. ofzo..
Echt kansloos.

Ik moet er ook niet aandenken dat toen ik voor de eerste x snelweg reed..
Ik heb niet eens airbags.. What wass i thinking....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:27

Onze snelle auto is helaas weg, die reed met gemak 230, maar volgens mij kan ie ook nog wel harder. De beetle heeft een top heeft van 180/190 ongeveer. Nu mijn vaders auto verkocht is hebben we een bedrijfsbusje erbij, maar die gaat niet zo hard en rijd ook minder comfortabel, dus voor de bekeuringen is dat wel positief :')

Een auto moet wel een beetje lekker optrekken, anders is het echt niet fijn rijden op de snelweg vind ik.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:30

Ben ik het mee eens capopjekop! Welke auto had je?

TS, is er voor jou de mogelijkheid om met een rustig ervaren bestuurder de snelweg op te gaan op rustige momenten?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:32

mijn moeder heeft dat ook ze is volgens mij al 15 jaar niet op de snelweg geweest (naja wel geweest maar dan reed ze zelf niet)
ze rijd altijd om en door de bebouwde kom heen :')

het beste is denk ik hulp hiervoor zoeken, want geloof me durf je helemaal niet meer op de snelweg is dat zo'n belemmering in je leven...

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:34

Ik herken je angst. Ik had dat als ik in een drukke stad moest rijden. Ik woon zelf in een rustig dorp. Ik ben gaan werken, en moest toen wel door de stad. Sterker nog, ik moest het gezag uitstralen dat ik wist wat ik deed. Door het vele doen rijdt ik nu fluitend door de drukste delen van de stad, zonder ook maar enigszins gestressd te raken. Mijn beroep? Ik ben taxi chauffeur.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:37

LovingTweety schreef:
Ben ik het mee eens capopjekop! Welke auto had je?

TS, is er voor jou de mogelijkheid om met een rustig ervaren bestuurder de snelweg op te gaan op rustige momenten?

Audi a6 3 liter. Nu moet ik zeggen dat zo'n auto ook heel veilig aanvoelt, als je dan 120 rijdt lijkt het net of je 80 rijdt. Terwijl in een kleinere auto die meer herrie maakt je denkt dat je dan al 150 rijdt. Dat speelt ook wel mee met het veiligheidsgevoel op de snelweg denk ik.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:53

Jup, dat merk je dan wel ja. Leuke auto overigens :D Die van mij was meer van 't sportieve type.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:10

git schreef:
Ik herken je angst. Ik had dat als ik in een drukke stad moest rijden. Ik woon zelf in een rustig dorp. Ik ben gaan werken, en moest toen wel door de stad. Sterker nog, ik moest het gezag uitstralen dat ik wist wat ik deed. Door het vele doen rijdt ik nu fluitend door de drukste delen van de stad, zonder ook maar enigszins gestressd te raken. Mijn beroep? Ik ben taxi chauffeur.

:= mwahaha....Oh ja , ik weet er alles van, drukke steden en snelwegen vermeed ik ook.
Toen moest ik ook als Taxi chauffeur gaan rijden, ik was doodsbang op de snelweg, ik had klanten en ik moest mijn angst en droge mond verbergen.
Ben maar lekker gaan kletsen en de hele rit heb ik pepermuntjes uitgedeeld, greeg veel lof dat ik zo rustig reed en het een gezellige rit was geweest: als dank een fooi.
Ik was al blij als er een file stond.....hahha

Nu rijd ik zonder angst en vind ik 130 km /u nog te laag.

Ts: Alleen door het te doen kom je er doorheen....

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:14

Heb je geen mogelijkheid hiermee naar je instructeur te gaan waar bij je ruim en jaar geleden je rijbewijs haalde?

Zei kunnen je hier vast goed mee helpen hebben er ervaring mee en ze kennen jou.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:26

Ik kan me je angst wel een beetje voorstellen, je rijdt harder dan "normaal" en misschien heb je het idee dat je niet alles kunt overzien?
Ik vind de snelweg eigenlijk het makkelijkste en fijnste rijden. Een onbekende grote stad vind ik spannender of vrachtwagens inhalen op een 80 km weg waar je tegenliggers hebt... gelukkig trekt mijn auto echt heel snel op dus dan ben ik er ook zo langs.
Ik vind de tomtom wel een grote hulp (zeker in de grote stad) en gewoon doen helpt ook. Ik moest naar centrum Utrecht voor mijn opleiding en met de trein kon ik niet op tijd komen. De eerste paar keer was het goed opletten maar daarna went het en dan krijg je ook meer zelfvertrouwen.
Je zei dat je anti-depressiva slikt, beinvloed dat je rijvaardigheid niet?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:59

Ik herken het.. Het is nu over, maar ik was vooral bang voor de snelheid en het invoegen. Werd in de rijles helaas weinig aandacht aan besteedt (misschien omdat de meeste mensen het juist als een makkelijk onderdeel beschouwen), dus toen ik mijn rijbewijs had was ik alsnog hartstikke bang. Ben vervolgens gewoon met m'n zusje gaan rijden, dan keek ik of ik in kon voegen, controleerde zij, en dan gingen we ook daadwerkelijk. En wat betreft de snelheid, ik bleef gewoon achter een langzame auto (met caravan ofzo :o ) totdat ik me comfortabel genoeg voelde om in te halen. En zo is het best goed gekomen met mij, ik lach er nu om! Vergeet niet dat je niet voor niets je rijbewijs hebt gehaald, je kunt het dus echt wel! Het is alleen je eigen onzekerheid, dus neem lekker iemand mee die je vertrouwd, kijk samen en overhaast niks! Als je iets niet durft, niet doen en gewoon wachten tot je je weer wat vertrouwder voelt.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:21

Ik heb het juist aangegeven. Dat ik het eng vond..
Dan word er rekening mee gehouden en ging ik op den duur de snelweg op..... Steeds meer en harder en dan ook invoegen, uitvoegen en inhalen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:09

sweetwendy schreef:
Oke. Ja ik heb mijn rijbewijs nu een dik jaar.

Ik durfde de eerste 2 jaar van mijn rijbewijs ook niet op de snelweg. Ik was doodsbenauwd. Niet zozeer voor het rijden erop, maar wel voor op en afritten. Ik zag altijd scenarios voor mij dat het zo druk zou zijn dat ik er niet op of af geraakte, of dat er anderen zouden oprijden en me zouden wegmaaien..de meest wilde scenario's.
Als ik ergens naar toe moest wat verder lag, zocht ik altijd op voorhand de route op zodat ik kon kijken hoe ik er binnendoor kon geraken. Al moest ik daarvoor een heel eind omrijden.

Maar uiteindelijk heb ik mij er over heen moeten zetten toen ik solliciteerde en geen tijd had om het risico te nemen verkeerd te rijden. Toen heb ik de knop moeten omzetten en voor het eerst op de snelweg gegaan. Nu neem ik naar mijn werk een autoweg, het is geen snelweg maar ook vergelijkbaar met op en afritten, alleen veel minder druk. En het gaat me goed af. Ik geef toe dat ik nog altijd liever niet over een snelweg ga als het er druk is, maar als het moet dan doe ik het wel.

Als je angstaanvallen hebt zou ik zeker niet op een snelweg gaan rijden. Chauffeurs die bang zijn zijn vaak de meest gevaarlijke chauffeurs. Je gaat zonder dat je het vaak doorhebt het hele verkeer belemmeren.

Misschien is het een idee om langzaam op te bouwen? Vraag bijvoorbeeld eerst aan iemand die goed kan rijden als je als passagier meemag op de snelweg. Als je dat lukt zonder angst, begin dan met het nemen van rustige op en afritten tijdens hele rustige uren. Met iemand langs je die je vertrouwt als steun.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:12

Ik ben 13 jaar en wordt ook helemaal panisch op de snelweg,ik ben echt superbang ik moet mijn ogen dichtdoen ,een kussen voor mijn hoofd doen , achterin zitten, een overdosis stresspillen (homeopatisch) , ..
ik ben vooral bang van de vrachtwagens die mevoorbij steken. of naast ons rijden (op andere baan)

Mijn moeder rijdt en die is héél voorzichtig maar ze is niet bang ofzo hoor...
Ze rijdt gewoon 110 .
Ik kom er niet zo vaak alleen,soms in de vakantie of als we ergens naartoe gaan.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:06

ik heb het ook een tijd gehad bij mij kwam het puur doordat ik toen ik met me rijbewijs bezig was in mijn omgeving constant hoorde dat iemand een ongeluk gehad had(1 tje met dodelijke afloop).
en als klap op de vuurpijl bijna ook een ongeluk gehad op de snelweg waar een caravan los schoot van de auto en begonnen te stuiteren en daar reden wij dus net achter.
omdat we vader toen zo alert handelde belanden we op de vluchtstrook de band afdrukken waren te zien en voorin zat er al iemand te schreeuwen met de handen voor zijn ogen was geen pretje toen.
wat bij geholpen heeft is veel gaan rijden erop ik moest opeens naar school buiten te plaats met de auto dus had geen excuus eerste paar keer met iemand ernaast en nu interesseert het me niet meer,
knal er zo overheen al vindt ik sommige automobilisten echt ... met dat drukken en hardrijden.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 13:19

470 :wow: zo hard kan niet met min auto. Mijn zwager heeft even getest hoe hard hij kan en dat is 160 met 4man in de auto.
Als iemand andrs achter het stuur zit, heb ik er geen last van. Als ik rijdt, ben ik dus verantwoordelijk en dat maakt me ook bang.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:26

Kilometers maken is denk ik het beste. Is er iemand die dat geduld met en voor je heeft?