Ik kan het niet, ik kan het niet, ik kan het niet.. En nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:23

Ik heb ook wat langer 'gekleuterd' (zo noem ik het zelf) ben ooit gestart op mavo/havo, ging niet goed, dan maar het VMBO/tl (zat net in die wisselperiode) dat heb ik gehaald en ben MBO niveau 4 gaan doen. Niet gehaald, moest op de opleiding die ik deed meteen naar niveau 2, dat heb ik, ondanks dat het echt crisisjaren waren bij mij op dat moment glansrijk gehaald, toen MBO 3, glansrijk gehaald nu doe ik MBO niveau 4 en mijn werkgever raadde mij zelfs aan meteen naar het HBO te gaan. Nee, daar ben ik nu nog niet klaar voor; over 2 jaar wel. Het is een omweg, maar ooit kom ik daar waar ik komen wil.

Met deze post wil ik niet zeggen dat jij aan het kleuteren bent; ik wil zeggen dat het helemaal niet erg is om via een omweg te leren; dat getuigd niet per se van intelligentie, maar wel van daadkracht en doorzettingsvermogen..

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:23

xmichxrocky schreef:
@daisyree: het vmbo is de mavo :)
ik heb het zelf ook gehad, op de have kon ik het gewoon niet (oké, ik deed er ook niet veel aan hoor :P ) ben toen mavo (vmbo) gaan doen en daar haalde ik ook hoge cijfers, nu doe ik mbo en ga hierna hbo doen :)

Ja dat snap ik nu ook, maar ik heb in 1999 eindexamen gedaan, dus dat heb ik allemaal niet meegekregen.
Ben nu dus weer op de hoogte, dank jullie :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 19:24

In havo 4 zat ik vaak van 5 tot 11 's avonds aan m'n huiswerk ja.. Maar ik heb het wel gehaald. Veel mensen zeggen dat ik trots mag zijn op mijn lijst, maar dat ben ik niet, Vind het zelf echt een hele slechte lijst..

@Diddletje ik stuur je een PB!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:30

Wil niet ligt op het kerkhof en kan niet ligt ernaast, dat zeiden mijn ouders altijd als ik zei "ik kan het niet"
Onzin vond ik dat, want er waren heus wel dingen die ik écht niet kon...

Vorig jaar begonnen aan een HBO opleiding en echt ik heb mij serieus afgevraagd waar ik aan begonnen was. Ik kan het niet!! Hoe vaak ik dat wel niet geroepen heb... Maar ik kon/kan het wel :j ik had alleen een verkeerde manier van leren en begrijpen. Daar ben ik aan gaan werken, in samenwerking met bijles en nu haal ik wel goede cijfers. Heb op het nippertje mn P niet gehaald en dat terwijl ik in april nog maar 13 van de 60 studiepunten had.

Je leest wel, niet te snel roepen dat je iets niet kan :n
Ga eens in gesprek met je mentor, of iemand die je kan begeleiden met je huiswerk.
Je geeft aan dat bijles geen optie is, maar waarom is dat geen optie?
Bijles heeft mij juist enorm geholpen, juist door de 1 op 1 begeleiding :j

Mijn échte tip: verander je houding, want met deze houding kun je het idd niet. Denk dus voortaan dat je het wel kan, leg niet een boek weg als je het niet snapt. Engels kun je vertalen in een vertaalmachine als je woordjes niet begrijpt. Ga tv-series zonder ondertiteling kijken, ga engelse boeken lezen. Idem voor duits. Zoek hulp bij economie, maak wél je opdrachten ook al snap je er niks van en maak je ze allemaal fout. Want juist van fouten kun je leren :j

Froemel

Re: Ik kan het niet, ik kan het niet, ik kan het niet.. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:36

Hoezo er is geen mavo? Je kunt gewoon mavo doen, vmbo en mavo zijn twee verschillende niveaus. Ik ben 22 jaar en er is een mavo school bij mij in de buurt.. dus helemaal geen oude stempel :+

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:43

MAVO is VMBO-tl, maar sommige scholen noemen het tegenwoordig weer MAVO Michellkuh.

Als je van 5 tot 11 aan je huiswerk zit, is het te zwaar. Met welke cijfers ben je overgegaan van vmbo naar havo als ik vragen mag? Wij laten iemand pas van vmbo naar havo overgaan wanneer ze 8en en 9ens staan op hun rapport en hun ouders vertellen dat ze thuis geen flikker uitvoeren... Dan weet je dat ze geschikt zijn voor havo (en de goede instelling in de les natuurlijk).

Maak je een planning? Maak je aantekeningen tijdens de les? Snap je het wél tijdens de les?

Waarom mag je niet terug? Je kan toch zo het examenjaar van de tl in gaan?

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:44

Je kan bijles nemen in de vakken die je lastig vind heeft mij ook geholpen. Overigens had ik ook meerdere vakken die ik niet kon en dan spreken we over 4en, maar heb toch maar even in 1 keer me diploma gehaald :)
Ben nu wel benieuwd naar je cijferlijst :o

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:47

Annemeik schreef:
MAVO is VMBO-tl, maar sommige scholen noemen het tegenwoordig weer MAVO Michellkuh.

Als je van 5 tot 11 aan je huiswerk zit, is het te zwaar. Met welke cijfers ben je overgegaan van vmbo naar havo als ik vragen mag? Wij laten iemand pas van vmbo naar havo overgaan wanneer ze 8en en 9ens staan op hun rapport en hun ouders vertellen dat ze thuis geen flikker uitvoeren... Dan weet je dat ze geschikt zijn voor havo (en de goede instelling in de les natuurlijk).

Maak je een planning? Maak je aantekeningen tijdens de les? Snap je het wél tijdens de les?

Overgang van 3 naar 4 havo staat gelijk aan een VMBO diploma, je kan niet zomaar naar het VMBO gaan want je hebt in VMBO 3 ook al examenonderdelen. volgens mij ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:48

Annemeik schreef:

Daar ben ik het niet mee eens :n
Ik was namelijk ook rustig tot 11 uur 's avonds bezig met mn huiswerk vanaf het moment dat ik thuis kwam. Alle tijd in het weekend ging ook naar mn huiswerk, en toch haalde ik nog slechte cijfers. Bij mij bleek de oorzaak (voor een gedeelte) te liggen in een verkeerde manier van leren. Toen ik dat ging veranderen kwam de goede cijfers ineens wel...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:50

Het is moelijk, maar wel te doen.

Overgang 3 naar 4 geeft een overgansbewijs geen vmbo diploma.

Dan is het wel te zwaar Anoli, vooral als je zelf aangeeft dat je verkeerd leerde.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:53

Annemeik schreef:
Het is moelijk, maar wel te doen.

Overgang 3 naar 4 geeft een overgansbewijs geen vmbo diploma.

Dan is het wel te zwaar Anoli, vooral als je zelf aangeeft dat je verkeerd leerde.

Ja ik leerde op een manier die niet paste, maar ik had ook al 10 jaar geen wiskunde meer gehad.
Toen ik op de goede manier ging leren kwamen de hoge cijfers wel, en nu heb ik echt geen uren per dag meer nodig voor mn huiswerk.
Dus ik vind niet dat het te zwaar is voor mij... :n

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:55

Michellkuh schreef:
Hoezo er is geen mavo? Je kunt gewoon mavo doen, vmbo en mavo zijn twee verschillende niveaus. Ik ben 22 jaar en er is een mavo school bij mij in de buurt.. dus helemaal geen oude stempel :+

Dit klopt niet.. VMBO is een verzamelnaam voor verschillende niveau's: VMBO-TL (staat gelijk aan mavo, het hoogste niveau VMBO), VMBO-Gemengde leerweg, VMBO-Kaderberoepsgerichte leerweg en VMBO-basisberoepsgerichte leerweg. Vroeger had je Mavo en een stapje lager was VBO.

Oké, dat even duidelijk gesteld te hebben.. :)

TS, veel uit je verhaal komt me bekend voor.. Ik heb dat soort problemen ook gehad op de middelbare school. Uiteindelijk van de HAVO afgestroomd naar het VMBO en daar mijn diploma gehaald. Daarna toch nog voor m'n HAVO gegaan op een VAVO. (volwassenenonderwijs, kan vanaf je 17e). Daar heb je een stuk minder vakken, alleen die nodig zijn voor je eindexamen. Daardoor had ik veel meer overzicht en is het me alsnog gelukt m'n HAVO diploma te halen. Misschien is dat nog een idee?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:55

Maar je bent het wel met me eens dat van 5 tot 11 leren niet normaal is?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:58

Dat is idd niet normaal nee, maar misschien is het voor de ts wel net zo'n "klein detail" als bij mij...

Soms loop je zo vast in 1 manier van denken/doen dat je er zelf niet meer uitkomt. Als iemand je dan een andere manier van leren leert is daar misschien wel juist die opening waardoor er een wereld voor je open gaat :j

Natuurlijk zal dat niet voor iedereen gelden, en voor sommige(veel) mensen is havo/hbo ook te hoog maar ik zou niet zomaar naar het MBO gaan voordat ik toch van alles geprobeerd had :j

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:58

Annemeik schreef:
Overgang van 3 naar 4 havo staat gelijk aan een VMBO diploma, je kan niet zomaar naar het VMBO gaan want je hebt in VMBO 3 ook al examenonderdelen. volgens mij ;)

Precies wat ik zei, waarom is dit geen optie TS? Heb jij trouwens niet ook eens een topic geopend over dat jij niet tevreden was met je cijfers terwijl ze inderdaad best goed waren?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 22:54

@Mavelle, volgens mij heb ik dat wel in een topic gezegd maar er niet speciaal een topic over geopend.. But excuse me if i'm wrong!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:44

Maar waarom is MBO dan geen optie? Denk dat je jezelf daar meer een plezier mee doet.