alternatieven medicatie ADHD?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:12

milo schreef:
Ik heb totaal geen richtlijnen meegekregen, ik probeer dus zelf wat goed voelt op advies van de psych. Hij heeft daar wel een punt in, dat ik het beste voel wat er gebeurt.

Mijn mening? Ontzettend onverantwoord!
Als je dexamfetamine gebruikt is regelmatige - en zeker bij verhoging van een dosering - controle van je bloeddruk ontzettend belangrijk, omdat dit middel je bloeddruk (gevaarlijk) kan verhogen. Dat je psychiater je met nauwelijks informatie en een doosje pillen naar huis stuurt vind ik echt not done.
Ik raad je echt aan een fatsoenlijke psychiater te zoeken, dit is er een die z'n titel niet waard is als ik het zo lees... Jouw leven, maar zelf dokteren met dit soort medicijnen is behoorlijk stom..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:20

Nou daar sta ik inderdaad ook van te kijken.

Bij Mika moest ik laag beginnen( 5mg) na een week verhogen. Na twee weken een telefonisch consult. Na een maand bloedruk, lenget gewicht controleren. Bovendien hadden school en ik scoren lijsten bijgehouden om te kijken of er progessie was. Daarna weer verhogen en weer een maand scorenlijsten bijhouden en na die maand weer op consult. Bloeddruk, lengte en gewicht weer controleren.

Daarna na twee maanden weer een consult(weer dezelfde dril) en daarna weer na twee maanden een consult.
Nu is ons volgende consult over een halfjaar. Mocht er tussentijds iets zijn kan ik natuurlijk bellen of een afspraak maken.
Als alles goed gaat iedere 6 maanden een consult waar iig de bloeddruk, lengte en gewicht gecontroleerd wordt.En na een jaar weer scorenlijsten invullen)

Geeft mij een safe gevoel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:22

Het beste medicijn is:

Terug naar vroeger.

Gewoon een bord aardappelen, groente en een stukje vlees.
Brood met kaas of ham, pindakaas of een lekker gebakken ei met spek.
Dorst ??
Daar is de waterkraan.

Dus alle suikerhoudende producten niet meer drinken en eten.

En al die moderne irritante apparaten, zoals, telefoon, tv, pc en weet ik wat ??

Wegdoen. :7

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:27

Ariebren schreef:
Het beste medicijn is:

Terug naar vroeger.

Dorst ??
Daar is de waterkraan.

En al die moderne irritante apparaten, zoals, telefoon, tv, pc en weet ik wat ??

En waarom zou dit bij ADHD helpen? (minder prikkels zou nog iets kunnen helpen...maar verder??????)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:30

milo schreef:
Ik heb totaal geen richtlijnen meegekregen, ik probeer dus zelf wat goed voelt op advies van de psych. Hij heeft daar wel een punt in, dat ik het beste voel wat er gebeurt. ik probeer nu twee dagen 10 mg, ik merk niet veel, gedachten gaan nog steeds alle kanten op. Dus ik verhoog om de paar dagen en blijf ergens haken waar het goed voelt, denk ik..
Beweging heb ik veel (paard en hond) en ik heb een actief beroep waar ik veel energie in kwijt kan. Visolie heb ik nog nooit geprobeerd omdat ik het als broodje aap vind klinken;) vroeger heeft mijn moeder me al eens aan homeopathische pillen gezet en dat werkte ook niet..

Je hebt het over dexamfetamine toch? Ben ik gek of is 10mg enorm veel. Het is voor mij alweer even geleden dat ik dex had, maar ik meen me te herinneren dat 5mg dex overeenkomt met 10mg ritalin, voor zover je dat kan vergelijken uiteraard. Dat zou betekenen dat 10mg dex overeenkomt met 20mg Ritalin wat erg veel is als dosering maar laat stáán als begin om eens te proberen :\ Overdosering van ADHD medicatie kan een precies averechts effect geven, dus dat je geen positief effect merkt kan ik me helemaal voorstellen dan. Misschien gaat het sowieso niet werken natuurlijk dat kan, maar het een kans geven begint wel met een redelijke dosering...

Bedenk me nu ineens dat je misschien bedoelt 10mg over een hele dag, dus 2x 5mg? Dat zou al een stuk logischer klinken. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:43

NatasjavE schreef:
Ariebren schreef:
Het beste medicijn is:

Terug naar vroeger.

Dorst ??
Daar is de waterkraan.

En waarom zou dit bij ADHD helpen? (minder prikkels zou nog iets kunnen helpen...maar verder??????)

Omdat het suiker gehalte in de standaard voeding flink opgevoerd is door de fabrikanten.

Terug naar de natuurlijke voeding.
Eén glaasje ranja op zondagmiddag als traktatie.
En verders geen suiker houdende voeding zoals al die limo, tussendoortjes en verzin maar wat.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:53

Ik heb 54 tot 63 mg concerta als ochtendmedicatie en 27 mg in de middag of 10 mg ritalin/methylfenidaat in de avond.
Ligt er dus aan hoe laat ik begin met de medicatie en hoe druk mijn dag is en of ik 's avonds nog normaal moet functioneren.
Op een 'vrije' dag kan ik ook alleen met ochtendmedicatie, maar als ik 's avonds nog ergens heen moet neem ik vaak nog ritalin. Puur omdat ik met medicatie realistischer reageer. Ik trek me anders te veel dingen persoonlijk aan en kan er in mijn hoofd dan echt een drama van maken.
Ik heb wel enorm last van de rebound, vooral als mijn dag veel prikkels had, dan kan ik daarna heel weinig hebben.
Ik word altijd eerst wat onrustig als het uitwerkt, dan heel traag, geirriteerd en vervolgens kan ik heel druk worden. En dat is dan precies t moment dat ik zou moeten gaan slapen.
Ik slik daarom ook 2mg melatonine van het merk circadin, van het gewone spul kon ik niet de goede dosis krijgen. Als ik een korte nacht tegenmoet ga, neem ik 0,2 of 0,3 mg melatonine onder m'n tong. Anders heb ik 's ochtends heel vermoeide ogen.

Ik heb de diagnose nu bijna 3 jaar.
Zonder medicatie kan ik prima, maar dan krijg ik niks gedaan, gaat veel langs me heen en ben ik afwisselend hangerig/onrustig en heel onzeker.
Ik denk niet dat iets anders me hierbij kan helpen, wanneer mijn studie eindelijk is afgerond en ik gesetteld ben, wil ik wel weer zonder proberen.

Bzoem

Re: alternatieven medicatie ADHD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:57

Overigens merk ik geen verschil met suikers en kleurstoffen etc.
Cafeïne drink ik nooit 's avonds omdat ik al slecht genoeg slaap.
Maar of het werkt? Ik kan na een blikje energy alsnog in slaap vallen 's middags.
Met medicatie kan ik overdag nooit meer een dutje doen. Ik blijf dan in waakstand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:58

Ariebren schreef:
[Terug naar de natuurlijke voeding.
Eén glaasje ranja op zondagmiddag als traktatie.
En verders geen suiker houdende voeding zoals al die limo, tussendoortjes en verzin maar wat.

Daar is ruimschoots onderzoek naar gedaan. Het ligt niet aan het suiker. Dan zou ik geen verschil moeten zien tussen mijn oudste en mijn jongste. De jongste heeft geen ADHD maar die krijgt ongeveer evenveel suiker.
Het is gewoon een genetisch defect waardoor de dopamine seratonine verhoudingen in de hersenen afwijkend verlopen.

En die van mij krijgen bijna geen suiker(extra) niet vanwege ADHD maar omdat ik geen moddervet kind wil die daar de rest van zijn leven last van heeft. Bovendien is het slecht voor de tandjes.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:22

Ariebren schreef:
Het beste medicijn is:

Terug naar vroeger.

Dorst ??
Daar is de waterkraan.

Ik vind het kort door de bocht en best kwetsend, wat je daar zegt. Je weet niks van mijn levenstijl én van ADHD en toch verkondig je zo sterk je mening.
Al eens bij stil gestaan dat op mijn leeftijd er geen computers en mobieltjes waren toen ik jong was? Gek toch dat ik toch zo druk was..
Tevens is het weglaten van kleurstoffen of juist het toevoegen (visolie bijv.) niet wetenschappelijk onderbouwd, zo las ik laatst nog.
Ik beweeg (paarden en hond) en leef gezond (ik hou niet van eten met veel toevoegingen) dus jouw veronderstelling slaat echt nergens op en vind ik heel ongepast voor mensen die echt last hebben van ADHD.

Ik schrok best van de opmerking dat defamfetamine 2 x sterker werkt dan methylfenidaat. Na lang zoeken kwam ik uiteindelijk bij een ziekenhuisfolder uit waar dat inderdaad in staat!
Supermaf want ik vond de bijwerkingen stukken minder maar ook de werking leek minder. Waar methylfenidaat rust geeft in mijn hoofd (maar wel spanning van binnen), doet dexamfetamine dit minder.
Ik heb eind deze maand een evaluatie bij de GGZ. In de folder las ik dat ik verschillende doseringen en tijdstippen moet uitproberen om zo tot een goedwerkend systeem te komen. Ik check het even uit..

Wel maf dat ik op 10 mg dexamfetamin veel minder voel dan 10 mg methylfenidaat, terwijl ik dus eigenlijk 20 mg per keer slik, in vergelijking..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:27

Suikers zitten verstopt in heel veel kant en klare produkten.

Maar waarom is de adhd nu zoveel aanwezig ??

Vroeger kon je als druk kind een draai om je oren krijgen als de ouder het zat was.
Anders deed de juf of meester op school het wel eens.
Of ouder broertje of zusje.
Maar zeg er gelijk bij, dat waren gezinnen met meerdere kinderen.

Nu zijn de enkele kindjes per gezin heilig.
Alles wordt geaccepteerd, de ouders zijn nu het slaafje van het kind.

Ik heb op mijn werk ook wel eens zo'n adhd volwassene meegemaakt.
Het is mijn grootste vriend en hij weet zich te gedragen als het nodig is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:41

Ariebren schreef:

Vroeger kon je als druk kind een draai om je oren krijgen als de ouder het zat was.

wow, wat ben jij ontwetend en kortzichtig :=

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:42

En ik niet dan? Ik werk zelf in de jeugdzorg, dus pedagogische en sociale kennis genoeg. Het verschil zit hem misschien in de sociale omgeving. Mijn ouders vertelden mij laatst dat ik voor hun hanteerbaar was en zij mij niet wilden labelen. Maar omdat het niet gediagnosticeerd is, wil niet zeggen dat het er niet is.. En dan krijg je op latere leeftijd, wanneer je dus op jezelf gaat wonen, gaat werken kortom: Op je eigen benen moet functioneren, problemen. Want ja, als je iets vergeet is je baas niet blij. Als je iets niet betaald ben jezelf niet blij. Best lastig om op alle gebieden goed te kunnen functioneren, dat gaat gewoon niet. Het lúkt niet.
Ik ben wel benieuwd of jij iemand kent met ADHD want ik hoor alle vooroordelen vanuit jou voorbij komen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:43

milo schreef:
Wel maf dat ik op 10 mg dexamfetamin veel minder voel dan 10 mg methylfenidaat, terwijl ik dus eigenlijk 20 mg per keer slik, in vergelijking..

Methylfenidaat en dexamfetamine hebben net iets andere aangrijpingspunten in de hersenen, waardoor het best kan dat de effecten op jou heel verschillend zijn :) Ik merkte bvb bij Concerta wel iets aan positief effect, terwijl dexamfetamine alleen maar bijwerkingen gaf en geen enkel positief effect liet zien.

Verder raad ik Ariebren aan om zich eens wat meer te verdiepen in de oorzaken van ADHD, want wat hij nu doet is onzin verkondingen en mensen onnodig tegen de schenen schoppen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:54

Bedankt Heino, jouw posts vind ik echt helpend! Je kan wel een apotheek beginnen met je ervaring ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:35

milo schreef:
Ik heb totaal geen richtlijnen meegekregen, ik probeer dus zelf wat goed voelt op advies van de psych. Hij heeft daar wel een punt in, dat ik het beste voel wat er gebeurt. ik probeer nu twee dagen 10 mg, ik merk niet veel, gedachten gaan nog steeds alle kanten op. Dus ik verhoog om de paar dagen en blijf ergens haken waar het goed voelt, denk ik..
Beweging heb ik veel (paard en hond) en ik heb een actief beroep waar ik veel energie in kwijt kan. Visolie heb ik nog nooit geprobeerd omdat ik het als broodje aap vind klinken;) vroeger heeft mijn moeder me al eens aan homeopathische pillen gezet en dat werkte ook niet..

Met Ritalin ga je uit van 1 mg per 1kg lichaamsgewicht. Ik kan me dus voorstellen dat je er niets van merkt. Mijn jongste krijgt al vanaf zijn 4de medicatie voor ADHD.
Het ligt er een beetje aan wat je krijgt. Maar uitgaande dat de dosis Ritalin 4 uurtjes werkt en daarna in een afbouwende lijn komt (uiteindelijk een rebount). Dit moet je proberen te voorkomen en dus op 3,5 uur de nieuwe dosis nemen (is voor iedereen weer anders).
Mijn zoon is nu acht en ongeveer 21 kg en zit op een dosis van 22,5 mg. Ik heb hier zelf nog wel vrijheid om wat aan te passen als het nodig is.
Elke 6 maanden krijgt hij een bloedonderzoek, hartfilmpje en wordt zijn zuurstofgehalte, bloeddruk, lengte en gewicht gemeten.
Ik krijg dan ook een vragenlijst en naar aanleiding daarvan wordt de medicatie weer aangepast.
Melatonine hebben wij ook geprobeerd maar dat werkte bij hem zo verslavend dat we er heel snel weer me gestopt zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:39

Hotchocolat: in welke zin werkte melatonine verslavend? Hoe kon je dat merken? Wij denken erover zoon ook dat te laten proberen ivm slecht inslapen (woelen, piekeren, onrust) en zeer vroeg wakker zijn.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:57

hotchocolat schreef:
milo schreef:

Met Ritalin ga je uit van 1 mg per 1kg lichaamsgewicht. Ik kan me dus voorstellen dat je er niets van merkt. Mijn jongste krijgt al vanaf zijn 4de medicatie voor ADHD.
Het ligt er een beetje aan wat je krijgt. Maar uitgaande dat de dosis Ritalin 4 uurtjes werkt en daarna in een afbouwende lijn komt (uiteindelijk een rebount). Dit moet je proberen te voorkomen en dus op 3,5 uur de nieuwe dosis nemen (is voor iedereen weer anders).
Mijn zoon is nu acht en ongeveer 21 kg en zit op een dosis van 22,5 mg. Ik heb hier zelf nog wel vrijheid om wat aan te passen als het nodig is.
Elke 6 maanden krijgt hij een bloedonderzoek, hartfilmpje en wordt zijn zuurstofgehalte, bloeddruk, lengte en gewicht gemeten.
Ik krijg dan ook een vragenlijst en naar aanleiding daarvan wordt de medicatie weer aangepast.
Melatonine hebben wij ook geprobeerd maar dat werkte bij hem zo verslavend dat we er heel snel weer me gestopt zijn.

Sorry, maar 1mg per kg lichaamsgewicht is de maximale dagdosering met in principe (uitzonderingen bestaan) een max van 60mg per dag. Ik neem aan dat jouw kind geen 22,5 mg per kéér krijgt en dat meerdere keren per dag, want dat zou zeker voor een kind echt héél erg hoog zijn.

Als TS gewoon 10mg per keer zou slikken zou ze daar zeker wel effect van kunnen merken, indien het bij haar werkt, want dat doet het natuurlijk niet voor iedereen. Maar de genoemde dosis van 10mg in bovenstaande berichtje ging over dexamfetamine, dus ik heb geen idee wat TS geprobeerd heeft aan dosering van Ritalin en hoevaak enzo :) Ik zit zelf op 15mg per keer, 3 a 4 keer per dag. Ik zou van de psych 20mg mogen nemen, maar dan maar 3x per dag om de max van 60mg niet te overschrijden (en ja ik weeg meer :) ) maar 20mg per keer is voor mij in ieder geval gewoon te veel, meeste volwassenen zitten op 10 of 15mg per keer en een enkeling 20mg van wat ik zo her en der hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 00:43

Ik gebruik concerta voor mijn ADHD/ADD/ODD mix tenminste, dat denken ze, de ODD is niet echt zeker :P Ik gebruik de laagste dosering, ik dacht 18mg per dag. ik voel me er top bij, kan me veel beter concentreren, rustig blijven en doe minder impulsieve dingen. Ik heb het opgehoogd tot 27mg maar kreeg toen gelijk last van bijwerkingen. Hartslag was 220/150, heel kortademig, moe etc. Dat krijg ik trouwens van veel medicijnen en die bijwerkingen kreeg ik ook gelijk bij ritalin. Ik ben zeer tevreden met concerta.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:30

Ariebren schreef:

Tis mij compleet duidelijk. Je weet er niets van. Denk je nu echt dat mijn kind alle vrijheid krijgt die er is?
Dat hij maar hoeft te roepen en ik draai..

Ik kan binnen 10 minuten 5 keer tegen Mika zeggen dat hij moet blijven zitten. Het jongentje heeft niet eens dor dat hij weer is opgestaan. Ik vraag dan: Mika waarom sta je weer? Dan kijkt hij echt aan van huh?.. O ja, Mama...weet ik niet( en gaat weer braaf zitten)
Zonder medicatie is hij niet bij machten dat te reguleren. En ik heb het nog niet geprobeerd maar ik weet heel zeker dat hij door een draai om z'n oren ook niet op z'n krent blijft zitten.

De diagnose middelen zijn beter geworden dus er worden er meer gediagnostiseerd dan vroeger. Bovendien is de maatschappij meer veranderd. Er wordt op school veel meer van de kinderen verwacht. Even niet opletten kan al een achterstand opleveren.
Vroeger werd zo'n kind dan naar een LBO gestuurd....
Nuben je er niet met een VMBO papiertje...ze moeten weer verder.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 10:54

Concetra wordt alleen niet geheel vergoed en het is vrij prijzig, toch hoor ik hier goede verhalen erover.

Ritalin gebruikte ik 2 daags 10 mg, ik probeer nu defamfetamine 2 x daags 10 mg. Ik wist niet eens dat het sterker was en langer werkte, daarom was ik waus na 1 glas wijn zaterdag :+ (Heel grappig, tussen allemaal verjaardagsvisite :o )

Bij mij is nog nooit de hartslag opgemeten, moet dat niet bij de dokter dan? Ik zal eens een afspraak maken..

Melatonine kan toch niet verslavend werken gezien het een lichaamseigen stof is of heb ik dat verkeerd?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:59

Ik merk echt een verschil van dag en nacht met Mika op de Concerta. Ja het is duur maar ik doe het toch maar voor hem.
Ik snap ook niet waarom het niet vergoed wordt......tis echt zo veel fijner en effectiever dan de kortwerkende Ritalin.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:53

Alwine. Ik ben idd uitgegaan van de dagdosis.
Mijn zoon krijgt idd 22,5mg per dag. Wij moesten toen van de psyg in het begin opstarten met 2,5mg 3x daags, ook zonder resultaat.

Zilfstar, hij wilde niet meer zonder. Heel veel stress en huilen, schreeuwen om maar de melatonine te krijgen. Wij moesten toen de verpakkingen bij de drogist halen en de dosis verhogen dus niet de dosis aanhouden wat de richtlijn volgens de fabrikant was.
Het was hier gewoon geen succes, daarom zijn we er ook heel snel weer mee gestopt.

Ik weet niet hoe oud jou zoon is maar die van ons was toen 4 of 5 jaar, probeer dan maar eens wat uit te leggen aan zo'n kind. Deze week wordt hij 9 en nu langzaam aan kun je hem wat gaan uitleggen en neemt hij het ook aan.

ADHD zit hier in de familie van mijn man.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:19

Mijn zoon is 10. Dat is idd heftig als ze zo erop reageren.

NatasjaV, helaas is dit tegen dovemansoren gericht bij personen die denken te weten waar ze het over hebben en zo negatief zijn ingesteld. Het is dat ik het mijn kind niet aandoe, anders zou ze hem eens een dag mogen lenen als ze het zo goed weet... ZONDER meds uiteraard... Ik ben daarom allang gestopt met mijzelf te verdedigen en te blijven uitleggen hoe het zit. IK weet dat zoon er niks aan kan dien dat hij zo is. IK weet dat het zeker niet aan onze opvoeding of voeding ligt, anders zou nr 2 ook wl zo zijn geweest. IK weet dat er een hersenbeschadiging zit (te zien op MRI) en dat is genoeg.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:26

Ik lees even mee :)
Ben nu bij de huisarts voor medicijnen aanvragen,
Zal wel een verwijsbrief krijgen..
Weten jullie misschien hoe het zit met je rijbewijs?
Moet je nog steeds gekeurd worden als je ritalin slikt?
En kan je dan ook afgekeurd worden?
Ik weet niet hoe dat zit,
Het lijkt mij juist dat met ritalin je beter auto rijd...