Help ik kweek een verslaving.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karmandi

Re: Help ik kweek een verslaving.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:19

Dit herken ik wel.
Ik denk inderdaad dat het probleem hier bij de suiker ligt: suiker verstoort het hormoon leptine. Leptine geeft je normaal gesproken het 'ik zit vol' gevoel. Wanneer je teveel suiker eet kan je lichaam dus in de war raken.
Suiker zit in ontzettend veel producten: namelijk frisdranken, snoep en chips, maar óók in fruit, vruchtensappen en brood. Eigenlijk zit in vrijwel alle verwerkte producten suiker. Het is dan ook niet te voorkomen dat je suiker eet, maar je kan het wel flink beperken.
Drink geen vruchtensap en frisdrank, maar het liefst gewoon water of thee. Maak zoveel mogelijk van je eten zelf (een lekkere eiersalade voor op brood, sausjes voor over je avondeten, etc.). En het allerbelangrijkste: eet veel vezels. Vezels zijn hormonaal gezien een soort 'tegenhanger' van suiker.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:29

Morrow_Less schreef:
Ann_moi schreef:
Wat eet je normaal gesproken eigenlijk? Aangezien je aangeeft meteen na het eten alweer behoefte te hebben aan meer eten.

Ochtend : glas sap met bakje yoghurt en muesli
Middag : brood/pizza/macaroni kortom wat er in huis is en vaak is dat voorverpakt voedsel
Avond : vlees aardappels en groenten

En tussendoor, veeeeeeel koeken en snoep

Een bakje yoghurt met meusli is een goed begin van de dag vind ik. Goede muesli bevat genoeg vezels, maar sommige merken kunnen ook erg veel suikers bevatten. Koolhydraten opzich zijn niet verkeerd, maar als je op het label een stapje verder kijkt staat er vaak: waarvan suikers. De suikers hoog zijn, is vaak ook de opname van de suikers erg hoog, de vertering gaat dan ook als een malle, en voor je het weet heb je weer honger. Voor een glas sap geldt hetzelfde, door de weinige vezels die daarin zitten(neem aan dat het uit een pak komt) worden de suikers sneller opgenomen dan bij het eten van bijvoorbeeld vers fruit. Vezels vertragen de opname van glucose namelijk. Vast voedsel verzadigd beter dan vloeibaar voedsel. Zorg er dus voor dat je ipv. sap er een stuk fruit bij pakt en bijvoorbeeld een glas thee drinkt. Dan heb je al een voedzamer ontbijt.

Als tussendoortje kan je dan later op de ochtend wat wortels eten, radijsjes of wat andere groente, of gewoon nog een stuk fruit met een volkoren cracker, of een stuk volkorenbrood. (natuurlijk ook weer met gezond beleg. :)

Als lunch zou het gezonder zijn om een maaltijd salade te bereiden, met evt. noten. Brood is ook prima, mits het volkoren brood is. Voorverpakte pasta/pizza producten bevatten ook vaak al meer suikers dan zelf bereide producten. Dit geldt ook voor het zout.

Wat het avondeten betreft doe je het denk ik wel goed, al weet ik niet hoe de verhoudingen liggen tussen je groenten, vlees en aardappels. Laten we voorop stellen dat het niet erg is teveel groenten binnen te krijgen. (het vezelverhaal :Y) ) Wat je voor de rest eet aan hoeveelheden is hier niet van belang omdat er geen sprake is van overgewicht.

Drink je overigens genoeg water? Ook te weinig water drinken kan zorgen voor een hongergevoel. Dit komt omdat het lichaam honger en dorst nogal eens verwart met elkaar. Probeer tussen de hoofdmaaltijden door voldoende groente en fruit te eten, en bij ernstige trek kan het geen kwaad een volkoren cracker te eten met beleg.

Ik denk in ieder geval dat je al een heel eind komt, door bewuster met je eten om te gaan. (vraag desnoods waar heb ik echt zin in? waarna ik zelf altijd tot de conclusie kom dat het iets heel anders is, dan wat ik eigenlijk in eerste instantie wilde gaan snacken.)
Een rijstwafel met pindakaas doet ook wonderen voor stevige trek tussendoor, en doordat pindakaas rijk is aan onverzadigde vetten is dit een verantwoord tussendoortje.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :') Ik sla wat voeding betreft soms een stukje door :Y)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:50

Oh dank je wel, vrijdag ga ik zeker andere dingen meebrengen uit de winkel :)

Is het ook goed om thee te maken en die af te laten koelen en hem koud te drinken ? :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:53

Ja hoor, dat maakt niet uit. :)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:59

Morrow_Less schreef:
ik merkte dat ik plots genoeg had met een half stukje kalkoen, 1 lepel komkommer en 1 lepel paprika .... [knip] ...Toen merkte ik dat ik helemaal niet zo veel nodig heb als ik denk.

Maar dat is echt niet voldoende hoor! Ik vind je normale eetpatroon (zonder koek & snoep) veel gezonder. Het is een goed idee om op te letten wat je eet, maar pas op dat je daarin niet doorslaat.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 18:03

Guinevere schreef:
Morrow_Less schreef:
ik merkte dat ik plots genoeg had met een half stukje kalkoen, 1 lepel komkommer en 1 lepel paprika .... [knip] ...Toen merkte ik dat ik helemaal niet zo veel nodig heb als ik denk.

Maar dat is echt niet voldoende hoor! Ik vind je normale eetpatroon (zonder koek & snoep) veel gezonder. Het is een goed idee om op te letten wat je eet, maar pas op dat je daarin niet doorslaat.

Ik doorslaan door te weinig denk het niet :P
Nee maar ik voelde me echt voldaan, niet zo overeten als altijd maar een gezond vol gevoel :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:03

Toen ik E nummer vrij ging eten (dus bijna alles bio) is dat ineens over gegaan. Ik liep 100 keer op een dag naar de kast om eten te pakken. Ik had geen honger maar moest iets eten, en ik kon/kan het hebben dus waarom niet. Maar ik begon me er ook aan te storen, ik wil gewoon gezond eten.
Met het bio eten (op het avond eten na) at ik regelmatiger op een dag. In de ochtend, middag, avond en dan af en toe tussendoor 1 snack ipv een hele bak koekjes leeg te eten nam ik er 1. Zo ook met chips, een kwart zak en dat had ik voldoende.
Nu doe ik dat niet meer omdat ik geen tijd heb naar de bio winkel te gaan (is best ver rijden voor mij) en ik merk echt weer verschil. Eet nu veel meer alleen heb ik wel meer discipline gekregen dus hou mezelf nu in toom. Maar ik heb wel altijd het gevoel iets te moeten eten. En dat is behoorlijk frustrerend + ik word er erg onrustig van.
Ik had toen ook veel meer rust in mijn hoofd en voelde mezelf veel fitter en gezonder. Ik wil het heel graag weer terug maar tja, niet E nummer vrij eten is nou eenmaal lekkerder + makkelijker omdat het overal te halen valt. Ik moest 25 km rijden voor naar de winkel te gaan en toen ik nog in de stad werkte was het super goed vol te houden maar nu werk ik ergens anders en dan is het niet goed meer te combineren.

Het is trouwens ook lang niet zo duur als mensen denken want als je nu gaat optellen wat je per dag weg eet en je eet van E nummer vrij eten ongeveer de helft kom je op hetzelfde bedrag uit. Want je eet veel minder snacks die toch vaak het duurst zijn.

Mijn eetpatroon was: ’s ochtends, (volle) yoghurt met musli, zat wel chocolade in, is nou eenmaal lekkerder, bio (granen)cracker, 2 met bio pasta. In de middag 4 biocrackers (granen) met biopasta + bio sinasappelsap en in de middag (rond 3 uur) van die bio soort sultana koeken. En daarna avond eten en in de avond dan 1 of 2 bio scholiertjes (chocolade koekjes) of andere koekjes, max was ook echt 2 dan zat ik vol. En dan heel af en toe wat chipjes. Niets te veel als je het mij vraagt. Als je ziet wat ik nu naar binnen duw haha.
En tussendoor als ik honger had (vooral op vrije dagen) dan pakte ik yoghurt met aardbeien of ander fruit.

Als ik dit zo opschrijf ga ik denk ik in mijn vakantie maar weer eens heerlijk naar de natuurwinkel :)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:06

als je die behoefte aan zoet niet kan weerstaan moet je eens chroom tabletten nemen
die vullen die zoet behoefte aan
ik heb er veel aan gehad

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:11

ik ga hier zeker even meelezen. Heb zelf medicatie gehad en sindsdien heel druk bezig met eten. Arts zegt dat het we weer over gaat als medicijnen stoppen, maar daar heb ik in de tussentijd zo weinig aan.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:18

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje met Guinevere eens ben; een half stukje kalkoen, een scheplepel komkommer en een scheplepel paprika als avondeten is echt niet genoeg voor iemand van 19 met een normaal actief leven. Ik heb ook geen idee wat jij als 'veel' omschrijft, maar als ik dan lees dat je 2 glazen frisdrank op een dag 'veel' vindt brengt mij dat ook aan het twijfelen. Dat is namelijk absoluut geen overdreven hoeveelheid en kan weinig kwaad.
Ik heb het gevoel dat je iets te veel met het onderwerp eten bezig bent voor iemand die hartstikke prima op gewicht is (eerder iets te licht dan te zwaar) en een goed basispatroon heeft qua voeding. Mijn advies: maak je niet zo druk en steek die energie ergens anders in, je bent prima zoals je bent.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:19

Wat ontzettend vervelend voor je, je weegt wel gewoon gezond, dat is wel een voordeel. Heb je wel een normale dagbesteding? Als je dat hebt zul je tenslot minder aan eten denken. Wat erg handig is om veel fruit in huis te zetten, zodat als je weer iets te eten wilt pakken je het fruit kan pakken. Ook lijkt het mij verstandig elke dag vitamine pillen te slikken, zodat je gezondheid weer op peil komt. Vind je groente lekker? Dan kan je ook tros tomaatjes eten. Probeer vooral groente&fruit in huis te hebben en zo weinig mogenlijk lekkere dingen. Stel bijv een vaste dag in met een vast tijdstip, waarop je dan dat lekkers mag eten. Veel succes!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 18:23

Sofy schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje met Guinevere eens ben; een half stukje kalkoen, een scheplepel komkommer en een scheplepel paprika als avondeten is echt niet genoeg voor iemand van 19 met een normaal actief leven. Ik heb ook geen idee wat jij als 'veel' omschrijft, maar als ik dan lees dat je 2 glazen frisdrank op een dag 'veel' vindt brengt mij dat ook aan het twijfelen. Dat is namelijk absoluut geen overdreven hoeveelheid en kan weinig kwaad.
Ik heb het gevoel dat je iets te veel met het onderwerp eten bezig bent voor iemand die hartstikke prima op gewicht is (eerder iets te licht dan te zwaar) en een goed basispatroon heeft qua voeding. Mijn advies: maak je niet zo druk en steek die energie ergens anders in, je bent prima zoals je bent.

Anders drink ik altijd water dus 2 glazen is best veel voor me :)

Nee hoor ik wil echt gezonder eten maar kan niet zonder die koeken ookal heb ik geen trek. :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 18:24

arian_wolf schreef:
Wat ontzettend vervelend voor je, je weegt wel gewoon gezond, dat is wel een voordeel. Heb je wel een normale dagbesteding? Als je dat hebt zul je tenslot minder aan eten denken. Wat erg handig is om veel fruit in huis te zetten, zodat als je weer iets te eten wilt pakken je het fruit kan pakken. Ook lijkt het mij verstandig elke dag vitamine pillen te slikken, zodat je gezondheid weer op peil komt. Vind je groente lekker? Dan kan je ook tros tomaatjes eten. Probeer vooral groente&fruit in huis te hebben en zo weinig mogenlijk lekkere dingen. Stel bijv een vaste dag in met een vast tijdstip, waarop je dan dat lekkers mag eten. Veel succes!

Handig die tijd, ga ik toepassen :)

Ik ga worteltjes meepakken om van te snoepen :)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:26

Heb alleen de OP gelezen.

Ik heb ook zoiets. Ik snack en graai naar alles wat vet is en lekker zoet. Maar groenten hó maar.
Dat lust ik niet, ik heb het al geprobeerd om te eten maar ik spuug alles weer uit en zit vervolgens kokhalzend aan tafel en een half uur daarna hang ik boven het toilet. Niet prettig dus!

Ik eet heel veel chips, ik ga té vaak naar de Mac donalds of snackbar. Ik eet elke avond alleen aardappels met appelmoes en vlees (ben een vleesmens). Rodekool, kroten eet ik wel mee. En andijviestampot is me lievelingseten. Bami gaat ook nog wel.. Rijst met kip en groente ook wel.
En ik eet best vaak Noodlesoep. Het rare is alleen dat ik totaal niet aankom, ben de laatste tijd wel een kilo of 3 aangekomen. En weeg niet tussen de 43 en 45 kilo, liefst wil ik bijkomen ja. Ben niet heel groot ongeveer 1,65 misschien iets kleiner.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:57

Maaikee43 schreef:
Heb alleen de OP gelezen.

Ik heb ook zoiets. Ik snack en graai naar alles wat vet is en lekker zoet. Maar groenten hó maar.
Dat lust ik niet, ik heb het al geprobeerd om te eten maar ik spuug alles weer uit en zit vervolgens kokhalzend aan tafel en een half uur daarna hang ik boven het toilet. Niet prettig dus!

Ik eet heel veel chips, ik ga té vaak naar de Mac donalds of snackbar. Ik eet elke avond alleen aardappels met appelmoes en vlees (ben een vleesmens). Rodekool, kroten eet ik wel mee. En andijviestampot is me lievelingseten. Bami gaat ook nog wel.. Rijst met kip en groente ook wel.
En ik eet best vaak Noodlesoep. Het rare is alleen dat ik totaal niet aankom, ben de laatste tijd wel een kilo of 3 aangekomen. En weeg niet tussen de 43 en 45 kilo, liefst wil ik bijkomen ja. Ben niet heel groot ongeveer 1,65 misschien iets kleiner.

Mijn kinderen hebben dat ook gehad toen ze jonger waren.. en mijn man ook... Ik deed voor hen de boel een minuut of 10 koken, daarna roerbakken met kruiden zodat de groente smaak er af was.. sinds dat moment eten ze redelijk...

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:04

Niet aankomen ondanks ongezond eten kan ook komen door een vitamine en/of mineralen tekort. :)

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:36

maar je bent toch niet aan het afvallen hé?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:49

arian_wolf schreef:
maar je bent toch niet aan het afvallen hé?

OH haha nee :P
Ik ben blij met mijn vetlaagje en zodoende ook mijn vriend dus ik heb geen rede :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:50

Ann_moi schreef:
Niet aankomen ondanks ongezond eten kan ook komen door een vitamine en/of mineralen tekort. :)

Ben rond nieuwjaar nog op alles getest en ik was zo gezond als een visje.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:29

Ik lees ook mee. Ik eet ook abnormaal veel de hele dag door. Terwijl als ik bijvoorbeeld op een zondag ofzo de hele dag bij de paarden ben denk ik niet eens aan eten. Ik eet dus denk ik ook voor een gedeelte uit verveling. Als ik heb gegeten een paar minuten later ga ik alweer aan de koekjes. Me vader is wel op het moment gestopt met snoepen (hij is bijna net zo erg als mij) nu sinds 5 dagen ofzo haha dus misschien moet ik maar met hem mee gaan doen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:43

Ik krijg ook enorme trek van suikers.
En het is idd echt afkicken,dus stop een week compleet met suiker.
Als zoet vervanger kun je stevia gebruiken,ik gebruik echter ook gewoon zoetstof.
Diabetici mogen dit ook eten,het geeft geen glymische piek.

Als snack vervanger zou ik geen wortel nemen,dit bevat veel suiker en ik krijg er erg honger van.
Noten daar in tegen helpen goed tegen de trek en vullen lang.
Ga dan wel voor de ongezouten noten.
Ook van die kleine blikjes met tonijn zijn heerlijk om mee te nemen en ook voor op brood.
Eieren vullen ook goed en zorgen ook voor minder trek.

Vlees en aardappelen samen eten zorgt voor een daling in je bloedsuiker spiegeling waardoor je een half uur na het eten trek krijgt in zoet.
Dit geld ook voor een boterham met kaas,ik eet daarvoor koolhydraatarm brood.
Ik ben heel gevoelig voor dit soort dingen:eet ik niet goed gecombineerd dan kan ik een suikerdip krijgen waarbij het zweet me uitbreekt.
Als ik meer eiwitten eet en minder koolhydraten heb ik verl minder honger.
Het is moeilijk,maar anders eet ik heel de dag en krijg ik steeds meer trek in ongezonde dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:51

Morrow_Less schreef:
Oke dus wat ga ik vrijdag in de winkel doen :
Water kopen
Koekjes en chips rek straal voorbij lopen
een pak wortels meenemen :D

Maar als je er plots mee stopt krijg je dan een of andere verschijnselen. Zoals dat je obsessief gaat zoeken naar iets suikerig en je er echt naar verlangt en je pas kan rusten voor je het hebt ? :P

Haha zo herkenbaar dat!
Als ik plots stop dan gaat het de eerste paar dagen goed, maaar na 3 a 4 dagen kan ik zo naar iets verlangen dan kan ik gewoon boos en verdrietig worden als ik niet in die behoefte kan voldoen :')
Probeer dan nog maar eens niet naar de winkels te rennen om te halen waar je naar verlangt! :+

Ik heb nu met mezelf de afspraak dat ik inderdaad maar niks te snoepen in huis heb. In plaats daarvan heb ik rijstwafels (met een hartig smaakje, kaas of bbq haha (dus geen caramel of chocola)) in huis gehaald. Ook niks te snoepen ga bakken (deed ik ongelooflijk veel..), en alleen bij het avondeten en savonds bij een film nog een glas frisdrank mag (dus maximaal 2 per dag). Dit omdat ik bij het avond eten water niet altijd even lekker vind, heb dan echt het idee alsof ik limonade met de smaak van het eten doordrink haha.. Ik moet zeggen dat dit erg goed gaat. De volgende stap is 1 glas per dag (volgende week) en daarna alleen in het weekend of bij bijzondere omstandigheden nog.

Ik loop nu in elk geval niet verwoed te zoeken naar iets waar ik naar smacht :+

Ook een tip die ik ergens las, als je zin hebt om te snaaien drink dan eerst een flink glas water en kijk of je een kwartiertje/ halfuurtje daarna nog trek hebt. Vaak heb je dorst maar komt dit in je lichaam niet zo over, waardoor je eet terwijl je eigenlijk wat moet drinken :')

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:53

Morrow_Less schreef:
Dank je voor de site :)

Ondertussen heb ik al iemand gevonden waar ik tegen kan zeuren als ik een moeilijk moment heb :)

Ook probeer ik de koekjes/snoepjes/gebakjes te vervangen door light frisdranken.
Ik krijg er sneller genoeg door en het smaakt even zoet zonder al die suikers.

Is dit al een goede aanpassing ?

Nee, dit is de grootste fout die je kunt maken.

Light frisdrank bevat kunstmatige zoetstof die zoeter is dan suiker.
Hierdoor gaat je lichaam nog meer naar zoetigheid snakken en zul je dus nog meer willen gaan snoepen.

Als je wilt snaaien probeer dit:
Heb ik zin in een appel (of ander stuk fruit)?
Is het antwoord nee? Dan ga je dus uit verveling, frustratie of emoties eten.
Zodra je nee antwood op de vraag wees dan streng tegen jezelf en maak desnoods een grote kop thee (zonder suiker).

Sommige mensen hebben moeite om maaltijden over de dag te verspreiden, zorg dan dat je gezonde snacks in huis hebt zodat je toch wat
te knabbelen hebt af en toe. Worteltjes, komkommer, appels etc.
Niet alleen calorie arm maar ook suiker arm waardoor je niet nóg meer gaat verlangen naar zoetigheid.

Maak desnoods een snaai pot.
Als je zin hebt om te snaaien pak je een briefje uit de snaaipot, daar op staat dan bijvoorbeeld
ga je nagels lakken - ga een blokje om met de hond - ga het huis stofzuigen - ruim je kledingkast op - ga een stukje fietsen etc.

Het is een kwestie van discipline en nee tegen jezelf zeggen.
Blijf realistisch, 3 maaltijden en 3 kleine tussendoortjes is zelfs goed voor je lichaam, maar 3 maaltijden en 3 koeken is natuurlijk hartstikke slecht voor je.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 17:35

Oke terug van de winkel :)

Heb nog 1 pakje nootjes meegebracht als laatste avondmaal scenario haha :P

Daarnaast geen frisdrank meer in de kar gelegd en een kilo wortels als koek vervangers :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:34

Nootjes zijn gezond hoor, met mate natuurlijk :) en dan het liefst ongezouten .. Het heeft ook geen nut jezelf álles te gaan ontzeggen, des te groter is je kans op terugval :j