Gescheurde enkelbanden! Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

Re: Gescheurde enkelbanden! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:54

Oeff nou ik ging ook bijna out! Die avond dat ik thuis was moest mijn vadet mij naar de wc tillen. Heb het uitgebruld, nog nooit zoveel pijn gehad! Hoop dit echt nooit meer mee te maken.
Lees wel verschillende berichten van herstel! Ik probeer het wel erg rustig aan te doen omdat ik straks weer hele dagen op paard zit en veel moet lopen.

Iedereen veel sterkte!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:44

Romyv schreef:
ik weet niet of ik een hoge pijngrens heb hoor (is altijd beetje lastig vergelijken :D) wat jij omschrijft had ik ook; op het moment van scheuren! Daarna is het zeurderig maar niet onhoudbaar.

Wat misschien wel scheelt is dat mijn banden heel lang zijn waardoor er normaal weinig druk op staat, daarom scheuren ze ook snel (ongeveer direct wanneer er wel druk op komt te staan)

Dat lijkt me echt een ellende!
Bij mij was het zeurderige gevoel ongeveer na 5 weken, daarvoor waren het echt van die steken/vlammende pijn erdoor bij beweging, echt niet lekker! En dat zeuren heb ik tegenwoordig nog als ik mezelf overnomen heb, dan wordt mijn enkel dik en is het idd die zeurderige pijn die weer terug is. Stomme blessure is het in elk geval om te krijgen!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:04

wat lijkt je ellende? Dat die banden zo snel scheuren? klinkt raar, maar wend! hahaha laatste keer met mn knie kon ik zelf precies aanwijzen waar de scheur zat, uit de MRI bleek dat het zo was dus eigenlijk best handig :D het voordeel is dat ik dus daarna bijna geen pijn heb!!! Ga er dus ook eigenlijk nooit voor naar een dokter iod, dus als je het zo bekijkt is het wel ideaal :D

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 00:35

Zitten voor en nadelen aan! Maar heb je er dan helemaal geen last van?

Ik verveel me dood thuis, kan al niet stilzitten maar word hier echt chagarijnig van!
Enkel gaat alwel beter, fysio zei vandaag dat het nog wel 4 weken kan duren :(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 04:22

:(:) endat met die warmte. Sterkte Y;(

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 11:34

Bedankt, ja blehh echt niks aan met deze hitte :(

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:44

Ik heb vroeger meerdere malen mijn enkelband gescheurd, steeds als verband eraf was ging ik er dezelfde dag weer doorheen... Deed me ontzettend pijn, tot 5 keer toe gescheurd.

Nu, jaren later heb ik nog steeds een zwakke enkel maar gelukkig niks meer gescheurd.. Kan nu alleen niet echt meer rennen (kan ik wel maar een sprintje trekken doet giga pijn vaak na een paar passen al, zo'n steek krijg ik er dan in en dan kan ik niet meer rennen haha, plus dat ik heel oncharmant ren nu.. :') )
Maar met rijden en gewoon lopen geen last van :)

Sterkte ermee!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 16:52

5 keer? Poeehh! Hoop dit nooit weer mee te maken. Mijn broer heeft het ook al erg vaak gehad!
Gelukkig heb je niet veel last met rijden en lopen.
Doe je er verder er nog wat omheen?

Mijn enkel doet vandaag weer meer pijn, best veel steken!
Zondag hebben we familiedag en gaan naar pretpark, word dus hele dag in een rolstoel zitten met dit warme weer.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:20

Ik doe alleen een enkelband om (of tapen) als ik bijv ga mountain biken of lange enden ga lopen/fietsen (denk aan bijv marathon parcours lopen of fietsen voor wedstrijd dat best wel wat km's lang is).
Verder eigenlijk niet.

Oef, zou dan idd rolstoel meenemen, hele dag op krukken is nml geen doen!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 01:07

Nou gelukkig ging de familiedag niet door ivm de hitte.

Maak me eigenlijk wel beetjw zorgen, enkel is nog steeds dik, vooral aan de buitenkant en achterkant, voet is ook nog steeds blauw en het is nu 3 weken geleden. Weet eigenlijk niet waar ik aan toe ben, en heb het idee dat het wel een tijdje gaat duren voordat ik alles weer kan. Heb geen tape meer en moet enkel meer gaan belasten wat ik eigenlijk wel snel vind. Wat vinden jullie? Misschien toch nog een keer naat HA? Heb toen alleen foto's laten maken, geen MRI scan gehaf ofzo. Lastig dit...

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 05:53

Duurt gewoon heel lang voordat het wegtrekt, moet natuurlijk ook allemaal tegen de zwaartekracht in..
Als je er teveel last van houd zou ik wel naar de HA gaan (al had die bij mij alleen te zeggen dat het idd gewoon heel lang duurt)
Sterkte nog!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:55

Sommige mensen hebben na 6 maanden dat de enkel nog dik wordt na belasting bijvoorbeeld. Deze blessure kan lang duren.
Wat nooit verkeerd is, is een keer naar de fysio gaan :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:55

Ik heb 2 jaar geleden mn enkelbanden ook lichtjes gescheurd, dag nadien kon ik er niet meer oplopen. Toen toch maar naar de eerste hulp gegaan, daar kreeg ik gips voor 10 dagen, met krukken. Heb 2 dagen met krukken gelopen, toen ik last kreeg van mn pols. Eigenwijs als ik was, krukken aan de kant en er gewoon opgelopen.. Na tien dagen ging het gips eraf, het gips was eraf, dokter keek of het dik was en we konden gaan. Ik ging er vanuit dat ik meteen alles kon, liep het ziekenhuis uit en hervatte alles gewoon. Op 'n gegeven moment merkte ik op dat mijn enkel na belasting dik bleef. Mee terug naar de dokter geweest, die schreef steunzolen voor. Orthopeed zei dat mijn voet scheef op mijn been stond door fout gegipst. Nou steunzolen dan maar. Ik bleef omzwikken, maand afgewacht, terug naar de orthopeed, brace voorgeschreven die ik moest dragen met sport. Ook naar de fysio geweest maar totaal geen verbetering.
Stevigste brace die ze hebben en nog sla ik er doorheen, na 1,5jr gewoon doorlopen omdat ik het niet meer voel als ik omzwik, toch terug naar de orthopeed. zegt ie: ja ik kan er voorderest niks aandoen, we kunnen je enkelband volledig vastzetten met 50% kans dat het dan helemaal over is. En anders leer je er maar mee leven.
Operatie staat gepland, maar twijfel nog omdat het maar 50% kans is, en ik 15 ben, nog niet uitgegroeit en dan lijkt het me niet echt bevorderlijk om mijn enkel volledig vast te gaan zetten maar goed.

Hoop dat jij meer geluk hebt, fysio kan idd geen kwaad. En niet zoals mij zijn en te laat naar de dokter gaan ;)

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 22:02

Vandaag deed het gelukkig minder pijn, maar er volop lopen lukt echt niet.
Ben al 5 keer naar de fysio geweest, en heb nu dus geen tape meer en moet langzaam hem steeds meer gaan belasten maar dat lukt echt niet.
Enkel is 's avonds veel dikker. Wacht tot volgende week even af en als het niet beter gaat ga ik na de dokter om toch eens goed na te laten kijken. Misschien keer MRI scan...

Melissa, hummz klinkt niet zo best zeg!! Jammer dat dokters er soms zo laks mee om gaan, vooral omdat je nog zo jong bent. Zijn er wel foto's gemaakt?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:11

ladyenpippi schreef:
Vandaag deed het gelukkig minder pijn, maar er volop lopen lukt echt niet.
Ben al 5 keer naar de fysio geweest, en heb nu dus geen tape meer en moet langzaam hem steeds meer gaan belasten maar dat lukt echt niet.
Enkel is 's avonds veel dikker. Wacht tot volgende week even af en als het niet beter gaat ga ik na de dokter om toch eens goed na te laten kijken. Misschien keer MRI scan...

Melissa, hummz klinkt niet zo best zeg!! Jammer dat dokters er soms zo laks mee om gaan, vooral omdat je nog zo jong bent. Zijn er wel foto's gemaakt?

Toen ik gips kreeg zijn er foto's gemaakt, toen het er af ging niet. Toen ik voor het eerst bij de orthopeed was wel, maar ze konden niks vinden. Ach ik ben nog jong, ik loop er nu 2 jaar mee en ben inmiddels gewend om met sportschoenen te rijden omdat ik niet in mijn laarzen kom met mn brace en van die dingen. Je leert er mee leven als de dokters er voorderest niks aan doen..

Beter een keer teveel als te weinig naar de dokter!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 22:26

Jeetje zeg!! Daar ben je dan ook mooi klaar mee zeg!! Hopelijk helpt de operatie en heb je er straks minder last van! Sterkte!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:03

Heb alleen berichten van de ts even snel doorgelezen.. Eerste vraag die bij me op komt: binnen een week heeft je fysio je behandeld met stroom?!?! Wat merkte je daarvan? Heb je het idee dat het helpt? Wordt het er minder dik/blauw/pijnlijk van?

En je bent getaped terwijl t nog dik is?
En nu is het 3 weken nog steeds dik en je moet weer gaan belasten?

Kanonne...

Ik zou eerder zeggen:
- poot permanent omhoog, niet belasten, geen gerotzooi met stroom (waarom uberhaubt die stroom? Heb je dat wel eens gevraagd? ), gewoon rust totdat de zwelling bijna weg is. Als je echt goed rust houdt zou die zwelling nu na 3 weken toch wel binnen een week echt minder moeten zijn.
- dan goed laten tapen, inclusief een laag tape als onderlaag (die is vaak huidskleurig geloof ik) en een bovenlaag die het 'werk' doet. Met die tape niet volledig belasten, wel licht steunen, voet neerzetten, afwikkelen etc. Dus eigenlijk gewoon 'lopen' maar dan zonder je gewicht erop (dus krukken!)
- hou dat een week of 2 vol. Afhankelijk van hoe t gaat richting t eind van de 2 weken weer een beetje gaan belasten.
- eventueel nog een keer opnieuw laten tapen (met bijv een dunnere/minder verstevigende onderlaag) en langzaam je belasting opvoeren. Gaat het bijv 2 dagen goed (lees: geen toename van pijn of zwelling etc)

En dan daarna zonder tape rustig opbouwen...

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 17:01

Zwitsal, nee niet veel van dat stroomapparaat gemerkt. Moet wel tegen de zwelling helpen en het herstelproces versnellen.
Hij is nu nog steeds dik, natuurlijk niet meer zo erg maar aan de buiten en binnenkant is het dik.
Fysio adviseerde mij om gelijk bij hun te komen ipv naar de dokter, hun hebben het gelijk getaped, dit was na een week.
Moest gelijk na de eerste week hem belasten, niet volop maar moest hem blijven bewegen.
Heb vandaag weer geprobeerd om ermee te lopen, zonder krukken maar dat ging echt niet.
Hou hem zoveel mogelijk hoog maar na dat ik een dag wat heb gelopen is hij 's avonds erg dik.
Ga aankomende week een keer naar de dokter, ook omdat ik nu bijna 7 keer bij de fysio ben geweest, het word natuurlijk maar 7 keer vergoed.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:19

Inmiddels is het bij mij drie week geleden dat ik mijn enkelbanden heb gescheurd. Ik ben, nadat ik diezelfde avond in het ziekenhuis ben geweest, niet weer naar een dokter oid gegaan. Nergens voor nodig. Het moet zijn tijd hebben .Dit is bij mij al de vierde keer, dus ik weet het inmiddels wel. Ik heb elke dag rekverband om gehad en verder ben ik amper het huis uit geweest. Gewoon veel met het been omhoog gezeten.En als het echt moest met krukken gelopen. 'sNachts ook een kussen onder de zere enkel. Nu kan ik er een steunkous om heen doen. Die heb ik bij de drogist gekocht. Mijn enkel is nog zo dik dat ik niet in normale schoenen kan. Maar ook dat is niks nieuws. Het duurt echt wel een week of 6 voor het er weer redelijk normaal uit ziet en soms nog langer. Helaas , het is niet anders. Maar ik ga dus niet naar een fysiotherapeut of dokter, gewoon rust geven en zoveel mogelijk met het pootje omhoog. Komt vanzelf goed.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:57

En wat wil je bij de ha doen?
Denk niet dat die veel kan toevoegen...

Maar pootje omhoog, niet erop staan (wel bewegen, maar dan onbelast dus zonder gewicht erop).
Totdat de zwelling zo goed als weg is. Dan goed laten tapen! En heeeeeeel langzaam belasting weer gaan opvoeren (en dus niet binnen een week weer willen kunnen lopen ed).

Bij mij wilden ze trouwens nooit tapen als het nog dik was. (Rechter enkelbanden 3x flink (in)gescheurd, links 1x licht). Pas als de zwelling bijna helemaal weg was wilden ze tapen.
Ben er de laatste keer rechts trouwens enorm lang mee bezig geweest.
Duurde een week of 3 voordat de zwelling weg genoeg was om getaped te mogen worden (dus 3 weken echt alleen maar voet omhoog omhoog omhoog! Anders zwol ie gelijk weer op als een ballon), daarna denk ik wel 4 weken tape gehad. 2 weken een sterk verstevigende tape, 2 weken alleen de bovenlaag tape (wat dus helemaal niet mag, die tape direct op je huid, na 2 weken heb ik onder verdoving van pijnstillers en alcohol huilend de tape er af gehaald en tegelijkertijd hele stroken huid meegetrokken). Daarna zelf zo'n elastische sok gekocht want t was nog zooooo zwak allemaal. Voelde echt aan als lopen over dun ijs, elk moment kun je er doorheen gaan.
Anyway.. Sinds die laatste keer kan ik ook niet meer op hakken lopen.
Denk dat ik toen echt wat afgescheurd heb. (Je kan niet weten of er iets ingescheurd of echt afgescheurd is). En enkelbanden (ligamenten) die echt afscheuren herstellen ook niet meer.
Na 3 keer af/inscheuren heb ik dus echt geen stabiliteit meer over in die enkel.
Sindsdien staan mn haken van 13 cm te verstoffen in de kast :p kan er nog geen 5 meter meer op lopen.
(En de kans dat ik er weer doorheen ga is eh behoorlijk groot).
Ben er in totaal zeker wel 3/4 maanden mee zoet mee geweest denk ik. Met sporten heb ik zelfs daarna nog elke keer een elastische sok om gehad.
Merk ook dat als ik die sok nu (5 jaar na die laatste keer)weer om doe dat het gelijk veeeel beter voelt, maarja eeuwig met zo'n ding blijven lopen schiet ook niet op

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:53

Ook ik ben behoorlijk verbaasd over de verhalen hier :wow:

Binnen 2 dagen na het scheuren kon ik binnenshuis lopen, na 5 dagen is het getapet, dat heb ik 4,5 week gehad en toen een week op vakantie gegaan met zo'n steunsok. Kon daar gewoon uitgaan en zo, alleen het mulle strand was niet zo'n succes. Na ruim 5 weken weer gevoltigeerd en op exact 6 weken weer een wedstrijd gestart (nu was dat nood, omdat een teamgenootje ernstiger geblesseerd was)
Heb daarna nog een aantal keer behoorlijk veel last gehad door overbelasting, maar na mn vakantie van 3 weken weer normaal begonnen en heb er nu echt helemaal geen last meer van.

Heb op de gewone pc ook nog wel foto's staan; klassiek voorbeeld van gescheurde enkelbanden aldus fysio.

Oh, ik lees hier iets over hakken. Mn galahakken heb ik aangehad met diplomauitreiking en dat was nog niet zo'n succes (11cm), maar afgelopen week mn 'lage' hakken (7cm) aangehad en heb er nu geen last meer van gehad. Toch ook de galahakken nog maar weer proberen, die zijn zo lief :=

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:41

Je kunt je enkelbanden in veel gradaties scheuren. Vorig jaar heb ik op vakantie mijn enkelbanden rechts gescheurd. Klassiek beeld met zoveel zwelling dat ze op de EHBO niet wilden inpakken zonder foto's. Ik liep twee dagen later alweer aardig rond en na twee weken had ik er nauwelijks nog last van.
Mijn andere enkel heb ik dus een paar jaar geleden in de vernieling gehad waarna ik na 8 weken gips nog niet kon steunen en mijn banden zo in de vernieling zijn dat ik deze winter eraan geopereerd word.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:05

Cecile: dan heb je ze denk ik niet volledig afgescheurd.. Maar ingescheurd oid.
T maakt natuurlijk ook uit welke banden zijn aangedaan ed.

Bij mij was t de laatste keer ( de keren daarvoor ook maar toen was ik nog jonger dus weet ik niet zo goed meer) zooo dik. Als je een rubberen handschoen op blaast dan steken de vingertjes er ook een beetje zo uit. Nou zo zag mn voet er uit. Mn tenen raakten ook de grond niet meer en elke keer als ik de eerste 2 weken even naar beneden hield dan zwol ie nog meer op (mn huid stond echt bijna op scheuren voor mn gevoel) en dan binnen 5 min kleurde mn hele voet paars/blauw/zwart :=
Zijn ook 2 keer foto's van gemaakt om breuken uit te sluiten.

Maar anywyay.. De stroom therapie van de fysio van de ts snap ik niet zo..
En verder moet je gewoon niet belasten als je t gevoel hebt dat t niet kan. Bewegen is goed, dat geeft een stimulatie prikkel aan het weefsel om herstel te bevorderen maar met te snel te veel belasten maak je meer kapot dan dat je goed doet.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:31

Die stroomtherapie snap ik dan weer wel, is mij ook aangeraden. Zorgt voor een betere doorbloeding waardoor de banden sneller zouden moeten genezen..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:53

Ik zal er thuis eens naar googlen..
Stroomtherapie in spieren ken ik.. (Dmv stroom prikkel je de spier of zenuw waardoor hij aanspant).
Maar in een ligament valt er niets aan te spannen.
Toch benieuwd of ik er iets over kan vinden.
(Vroeger werd die stroom therapie bijna overal bij toegepast, tegenwoordig bijna nergens meer (behalve dus voor zover ik weet bij bepaald soort spierletsel) omdat er geen significante effecten uit de onderzoeken kwamen).

Ah: al wat over gevonden. (Al wil dit natuurlijk niet zeggen dat dit echt zo is).
Uit de knfg richtlijn: De KNGF concludeert dat er overtuigend bewijs is (namelijk niveau 1) dat er geen effect is aangetoond van ultrageluid, lasertherapie en elektrotherapie voor de behandeling van acuut enkelletsel.