Hoge bloeddruk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:19

Nou 166 over 125 vind ik wel dat je daar even aandacht aan besteden moet.
Als is t maar even een paar keer achter elkaar laten controleren.
Om zeker te weten dat het eenmalig vanwege adrenaline zo omhoog geschoten is.

Hoge bloeddruk en dan voor al een te hoge Diastolische merk je niet zo snel wat van maar is wel een risico.
Als de systolische te hoog is merk je dat meestal eerder door hoofdpijn en/of duizeligheid.

Succes.

Evelyne79

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:48

onderschat hoge bloeddruk alsjeblieft echt niet. Hoge bloeddruk is doodsoorzaak nr 1!
Je voelt er niks van maar ondertussen levert je lichaam topsport.
165/125 is net als je op de autosnelweg rijdt in de 2, het kan wel maar het vergt ontzettend veel van de motor, de motor is in dit geval je hart.

Bij ons zit hoge bloeddruk in de familie, ik was dus geloof ik 27 toen ik met bloeddrukmedicatie gestart ben.
ik heb Olmetec 20mg

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:21

Vraag anders even bij je huisarts of je een aantal afspraken mag maken voor de komende tijd. Dus ga een keer naar de huisarts op een ochtend, dan een aantal dagen/week later op de middag etc en vraag of ze beide armen willen meten. Heb je zelf ook een bloeddrukmeter? Ik adviseer als mensen bellen hierover je bloeddrukmeter eens mee te nemen naar de huisarts/assistente. Dan kun het vergelijken met elkaar.

Net zoals hierboven wordt gezegd: onderschat een hoge tensie niet! Het kunnen momentopnamens zijn, maar als het in de familie zit heb jij ook grote kans dat je het geerfd hebt.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:56

Happy16 schreef:
ik heb eigenlijk niet meer naar de dokter gebeld :o

ik ben het nog wel van plan. maar ik heb dus nergens last van.

Ik had ook nergens last van, en toen bleek bij controle dat ie 200-110 was. Zit wel inde fam, dus 24 uurs meting gehad enhij bleef zo hoog, medicijnen gekregen (metroprolol) en toen zakte het wat. Is wel aan de hoge kant gebleven maar niet schrikbarend, maar HA vertelde dat juist doordat je er niks van merkt het zo gevaarlijk ik, dat je kans op infarcten etc veel hoger word.
Nu ben ik zwanger en is mijnbloeddruk opeens mooi laag, 90-60, maar moet wel medicijnen blijven slikken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:26

1 meting zegt nog niets, een bloeddrukmeting is altijd een moment opname. Maak een afspraak bij de assistente om je bloeddruk nogmaals te laten meten. Het merendeel van de mensen heeft geen klachten van een hoge bloeddruk maar de risico's zijn er natuurlijk wel.

Mijn ervaring is dat die electrische altijd wat hogere waarden geven dan ouderwets luisteren, misschien loopt het allemaal met een sisser af, maar dit moet je wel uitsluiten.

Succes!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:32

En was het wel stil in de ruimte waar je gemeten hebt? Die apparaten meten namelijk geluid als het ergens rumoerig is kan de meting veel hoger uitvallen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:41

Sinds ik Aprovel slik, heb ik geen heftige migraineaanvallen incl. overgeven meer. Heerlijk!
Ik moet om de 3 maanden bij de doktersassistente mijn bloeddruk laten meten en 1x per jaar bloed laten prikken. Wel echt belangrijk om de vinger aan de pols te houden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:31

Slikken jullie medicijnen voor hoge bloeddruk?

Mijn bloeddruk is ook veel te hoog voor m'n leeftijd, maar word verder geen aandacht aan besteed. Hoef ook nooit terug om weer te meten oid.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:38

Hoe hoog is je bloeddruk?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:13

Daphne__ schreef:

Mijn bloeddruk is ook veel te hoog voor m'n leeftijd, maar word verder geen aandacht aan besteed. Hoef ook nooit terug om weer te meten oid.

Dat is wel heel vreemd, hoe hoog is je bloeddruk dan?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:31

Daphne__ schreef:

Ja helaas wel,ik wilde er eerst niet aan maar mijn onderdruk was tijdens een 24 uurs meeting constant boven de 100 en toen vond mijn arts het niet verantwoord om geen medicijnen hiervoor te slikken.
Ik ben helemaal door molen gehaald maar de oorzaak voor de hoge bloeddruk is niet gevonden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:47

Wat zeiden die mensen die je getest hebben??
Die moeten je toch op z'n minst heel dringend geadviseerd hebben naar de ha te gaan??
Echt even een nieuwe meting laten doen..

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:52

@kamsel: het was een computer die het mat
@charaz: het was bij corpus in leiden en het was er idd rumoerig :j

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:54

Ik zou ermee naar de huisarts gaan.

Mijn oma is overleden aan een hersenbloeding wat achteraf dus kwam door een hoge bloeddruk.
Mijn moeder had een levensgevaarlijke hoge bloeddruk, liep ook fulltime in het ziekenhuis, en nu heeft ze medicijnen. Ze moet ze voor de rest van der leven slikken, maar hij is wel weer normaal.

Dus als die zo hoog blijft zal ik maar even een bezoekje brengen, misschien dat die met de apparatuur van hun anders is! :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:03

Ik heb in de sportschool ook altijd een hoge bloeddruk hoor, ben er altijd gestressd voor :+ ( heb ik wel goed mijn best gedaan, is mijn conditie verbeterd ben ik afgevallen ect)
Ik heb altijd gevraagd of ze nog een keer wilden meten, dat hebben ze 1 keer gedaan (na alle andere testen dus) en toen was ie al een flink stuk gezakt.
Later ook nog een paar keer bij de HA laten meten omdat ik last van overslagen had. Hij was daar wel iets verhoogd maar nog zo dat ik me er ongerust over moest maken.

Mijn advies is dus ook om even naar de dokter te gaan.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:34

Ook mijn advies is even naar de dokter gaan.
Ik wil je niet bang maken, maar mijn vader was zo eigenwijs om te wachten tot zijn keuring in het ziekenhuis ipv even naar de huisarts te gaan omdat hij zo wazig zag. In het ziekenhuis bleek dat hij een onwijs hoge bloeddruk had die dus zijn oogzenuw kapot heeft gemaakt waardoor hij nu met een blinde vlek in een oog zit.
Je kan je bloeddruk makkelijk laten meten bij de assistente, daar hoef je niet gelijk een afspraak voor te maken bij de huisarts zelf. Uiteraard wel even bellen van te voren ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:37

Over laten meten bij de huisarts en daar niet zo lang mee wachten of er achteloos over doen! 166/125 is een belachelijk hoge bloeddruk voor jouw leeftijd en de meting kan idd afwijkend zijn maar dan nog zou dit wel heel afwijkend moeten zijn. Wat is er nou toch zo moeilijk aan goed voor jezelf zorgen en het even te laten checken??

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:43

Happy16 schreef:
@kamsel: het was een computer die het mat
@charaz: het was bij corpus in leiden en het was er idd rumoerig :j

Laat m nog even controleren bij de ha, als het een foute meting was, dan weet je dat in ieder geval en als ie wel goed gemeten was, kunnen ze het onderzoeken en instellen.
De gemeten bloeddruk is, zoals Vala terecht zegt, belachelijk hoog..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:22

Nog even de OP gelezen en ik zat in de sportschool trouwens ook nog maar net boven ideaal bij de tweede meting.
Ik vind vooral je onderdruk echt hoog, die was bij mij 96 (in de sportschool dus want de uitslag van de HA weet ik niet, maar als hij zegt dat het goed is, is het goed volgens mij en ik snap ook nooit wat van dat ding wat hij heeft :+ )
*edit* hoe zit dat trouwens met je vetgehalte......... vind die ook wel erg veel onder ideaal zitten :=

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 07:25

ik heb net de HA gebeld, mag morgen om 8 uur langskomen :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:26

+:)+ verstandig dat je toch even gaat!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:08

Charaz schreef:

Morris schreef:

De laatste keer was hij (3 keer) 150 over 90 :)
De kinderarts toen zij dat hij veel te hoog was, maar verder is er niks over gezegd of mee gedaan.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:25

Daphne__ schreef:
Charaz schreef:

Morris schreef:

De laatste keer was hij (3 keer) 150 over 90 :)
De kinderarts toen zij dat hij veel te hoog was, maar verder is er niks over gezegd of mee gedaan.

de bovendruk is nog niet zo'n probleem, de onderdruk is waar het gevaar echt in gaat zitten.
120/80 is optimaal dus dan is 90 onderdruk nog niet echt dramatisch maar noemen ze het wel verhoogd.
Boven de 100 zullen ze maatregelen gaan treffen of vaker controleren of het zo telkens is of een momentopname

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:33

Als je 17 bent en al een onderdruk van 90 hebt, is dat wel fors te hoog, want die hebben meestal een wat lagere bloeddruk dan volwassenen. Er zijn echter nog geen vaste lijnen vastgelegd voor kinderen en tieners, dus daar is niet iets zekers over te zeggen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:20

Voorheen was de onderdruk waar ze vooral naar kijken. Maar tegenwoordig is de bovendruk net zo belangrijk. De richtlijnen wijzigen regelmatig. Voorheen was bijv een richtlijn dat je elke 3 maand je bloeddruk liet meten. Tegenwoordig is 1 a 2 keer per jaar voldoende.