AUW! Wespensteek! Wanneer is de pijn weg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:24

Ik ben vorig jaar gestoken door een wesp en daardoor een geniale pijnstiller gevonden via internet. Je maakt wat shag nat (het liefst zware) en leg dat op de plek waar je gestoken bent.

Dit moet je een kwartier erop houden, en daarna was het bij mij dus bijna weg. Alleen een kleine rode plek was er over die nog kleiner was dan een muggenbult, en het heeft geen pijn meer gedaan.

Moet je nagaan wat voor rotzooi shag is :D.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:28

Bij wespensteken helpt (natuur)azijn en bij bijensteken helpt soda om het gif te neutraliseren. Het gif is heel verschillend dus andersom werkt niet.
Koelen is ook altijd prettig.

Ik ben een jaar of 2 geleden gestoken door 5 bijen (hun nest was uit een boom gevallen) en ook jaar geleden ook een keer een wesp in m'n haar die in mijn nek stak dus ik weet hoe vervelend het is! Ik heb verder slechte ervaringen met after bite (is op basis van amoniak), dat prikt alleen maar en deed iig bij bijen en muggensteken bij mij helemaal niets.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:34

@S_en_Z: dat is echt wel een allergische reactie! Ik heb zo'n plek op mijn been gehad, was echt keihard en warm. Ben na een paar dagen (!) nog naar de huisarts geweest omdat het maar niet weg trok.
Ik heb toen anti allergie pillen gehad, daar word je heel suf van. De huisarts adviseerde me om die pillen in het wespenseizoen altijd bij de hand te hebben. De reactie kan een volgende keer nog erger zijn. En als je in je keel wordt gestoken is dat helemaal gevaarlijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:43

Keihard viel mee. Wel iets verhard.. Maar het gif was er vrij snel uitgehaald misschien dat het daarom meeviel?

Nu is de plek inmiddels op normale temperatuur.. Maar de eerste dagen is ie bloedheet geweest inderdaad.

Nu lijkt t nog op een blauwe plek en t plekje waar t wondje zit is nog iets gevoeliger.

Maar als je allergisch bent voor wespen.. Heb je dan ook een allergische reactie op muggen en dazen? (ik niet nl.) of hoeft dat niet zo te zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:50

S_en_Z schreef:
Zal vanavond foto plaatsen van hoe het er nu uit ziet. Op de plek waar ik gestoken was kwam na een paar dagen een stukje huid los. Er zat een klein viezig wondje onder. Dus nu zit ik nog met een (dichtgroeiend) gaatje van de steek. Het ziet er overigens ook een soort van beurs uit?

Er is nu tweemaal gezegd dat ik toch wss een allergische reactie heb.. Kan deze erger worden als je in de toekomst gestoken word?

Edit: fijn dat t goed gaat

Bij mij wordt het niet erger maar ik moet zeggen dat ik er ook in slaag om niet echt gestoken te worden. Vorig jaar was de 1e keer na járen.. Misschien als het vaker op kortere tijd is dat het wel ernstiger wordt gezien je imuunsysteem dan mee getriggerd wordt oid? Na een dag of 2 wordt alles wat rood is, bij mij blauw/paarsig en inderdaad wat hard. :+
Van daaruit wordt het geel/groenig en trekt het uiteindelijk weg.Wat ik helaas ook heb is dat de pijn door trekt naar aangrenzende gebieden. Steek achter mijn oor voelde ik in mijn kaak, nek tot in mijn schouder. :x

Muggen en dazen steken niet maar bijten en hun "gif" bestaat er meer uit dat het het bloed verdunt om te kunnen drinken. Wespen hun "steek" is een verdedigingsmiddel en is dus echt "gif" dat een reactie van het imuunsysteem kan op roepen. Ik krijg echter ook veel dikkere zwellingen dan mijn vriend van dazensteken. :)

Edit; ik lees dat het wel degelijk erger kan worden na verloop van tijd. Dan ga ik het zelf toch ook beter in de gate houden als ik nog eens gestoken wordt. :\

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:37

Zo ziet t er nu uit.

Afbeelding

(een heel stuk beter dus := ) Waar ik gestoken ben kun je nog goed zien :j

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:44

S_en_Z schreef:
Maar als je allergisch bent voor wespen.. Heb je dan ook een allergische reactie op muggen en dazen? (ik niet nl.) of hoeft dat niet zo te zijn?

Ik vraag me dit andersom af, ik reageer allergisch op dazen en bepaalde muggen. Krijg daar net zulke vlekken en bulten van als jij van je wespensteek. De huid verkleurt soms zo erg dat je het nog drie weken ziet. Door deze reacties ben ik als de dood voor wespen, maar ben nog nooit gestoken dus weet niet hoe ik reageer. Kun je dat ergens laten testen ofzo?

Fijn dat het de goede kant op gaat met jouw steek TS!

S_en_Z

Re: AUW! Wespensteek! Wanneer is de pijn weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:18

Bij de huisarts misschien? Zij testen iig wel op pollen, mijten etc. ?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:49

Flippertje schreef:
S_en_Z schreef:

Ik vraag me dit andersom af, ik reageer allergisch op dazen en bepaalde muggen. Krijg daar net zulke vlekken en bulten van als jij van je wespensteek. De huid verkleurt soms zo erg dat je het nog drie weken ziet. Door deze reacties ben ik als de dood voor wespen, maar ben nog nooit gestoken dus weet niet hoe ik reageer. Kun je dat ergens laten testen ofzo?

Fijn dat het de goede kant op gaat met jouw steek TS!

Ik reageer ook heftiger op dazen en de grote zwarte muggen hier bij de vijver. Een gewone mug niet en wespensteek ook niet echt..

Ik heb zalf voor als ik gestoken ben. Menthol zit er in. Alleen vekrijgbaae met recept

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:37

druppeltje schreef:
Ik ben vorig jaar gestoken door een wesp en daardoor een geniale pijnstiller gevonden via internet. Je maakt wat shag nat (het liefst zware) en leg dat op de plek waar je gestoken bent.

Dit moet je een kwartier erop houden, en daarna was het bij mij dus bijna weg. Alleen een kleine rode plek was er over die nog kleiner was dan een muggenbult, en het heeft geen pijn meer gedaan.

Moet je nagaan wat voor rotzooi shag is :D.

Weet wat je rookt... Denk ik dan maar...

De nicotine die het bevat heeft een verdovende werking. Daardoor voel je ook de teer in je longen niet bv. :+
Nogal wiedes, dat de pijn weg was en je lichaam niet meer reageerde, die plek was immers verdoofd.
Het blijft echter gewoon rotzooi. ;)