Zeer onrustig zoontje in de nacht, wie weet raad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:06

Hier ook een mama van een bewegelijke slaper. Ons zoontje van bijna 9 maanden begon vanaf dat hij 6 maanden was plots ook heel bewegelijk te zijn in zijn slaap. Van een rustige slaper plots naar een actieve baby in zijn slaap. Gekeken en gezocht naar wat de oorzaak was maar niets gevonden. Medisch in orde en zat ook wel behoorlijk met m'n handen in het haar.

Inmiddels slaapt hij weer redelijk rustig en kan zichzelf weer goed in slaap krijgen. (vooral at weer zelf terug in slaap kunnen vallen is heel fijn gezien wij dan gewoon in bed kunnen blijven en doorslapen ipv er een aantal x per nacht uit.

Wat wij op het moment doen is aan de zijkanten hebben we een soort dunne kussens hangen. zijn dusdanig dun dat hij er gewoon doorheen kan ademen maar beschermen wel zijn hoofdje tegen te harde storten.
voorbeeld: http://www.noukies.com/images/items/med/BB1030.04.jpg

Daarnaast hebben wij hier standaard 4 tuten in het bedje liggen. zo vind hij er meestal zelf wel 1 ;)... na wat oefenen weet hij zijn mond heel goed te vinden ;).

Wat wij verder hebben gedaan is het slaapritueel wat aangepast. Nu is het standaard: in bad met Zwitsal lavendel. Lavendel maakt rustiger/moe. Daarna een goede dikke fles bij ons in bed. Zodra die op is gaat hij naar zijn eigen bedje, krijgt een tutje en zetten we een projector aan met een slaapliedje voor 10 minuten.

In het begin echt een weekje heel erg moeten doorzetten maar nu bn ik zo blij dat we hebben doorgezet.

's Ochtends vind ik hem gegarandeerd 7 x gedraaid en aan de andere kant terug maar we hebben nu allemaal wel onze nachtrust.

Voor ons maakt het wel verschil of we een hele nacht zijn weggeweest/veel visite hebben gehad of op een andere manier veel indrukken zijn geweest of dat we echt een rustige dag hebben gehad.

Nachtflesjes niet mee gaan beginnen. Je baby gaat leren dat hij 's nachts ook een gevuld buikje krijgt en past zijn eet en slaapritme daarop aan.. (net als dat wij rond 18 uur een knorrende maag krijgen)...

Even iets anders; denk ook goed na over het gebruik van een loopstoeltje. Wij hebben dat ook als idee gehad met het idee van 'dan kan hij tenminste zijn energie kwijt en beweegt hij overdag ipv 's nachts' maar na overleg met de pediater (kinderarts) besloten dat ding voorgoed te verbannen... heeft aardig wat nadelen betreft de ontwikkeling :)... Ieder zijn eigen keuze natuurlijk maar kan het maar meegeven ;)... (Een loopstoeltje zal je baby niet helpen bij het leren stappen: het stoeltje doet het werk, niet de baby! De hangzak ondersteunt het gewicht en houdt je baby in evenwicht. Bovendien trekt het de baby een beetje omhoog zodat hij verplicht is op de toppen van zijn voetjes te stappen. (verkeerd voetgebruik) Sommige studies tonen aan dat een loopstoeltje het zelfstandig stappen met twee tot vier maanden uitstelt.
Bovendien gebeuren er ook veel ongelukken. De baby kan zich snel voortbewegen en ontsnapt gemakkelijk aan het oog van de volwassene. Zo kan hij zich in gangen bewegen met trappen of hard in aanraking komen met de meubels. Men heeft vastgesteld dat heel wat hoofdwonden bij kindjes jonger dan een jaar te wijten zijn aan een ongeluk met het loopstoeltje. Vergeet ook niet dat dingen die bovenop een kast staan naar beneden kunnen vallen als je baby er met zijn stoeltje tegen botst.)

troi

Re: Zeer onrustig zoontje in de nacht, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:10

Vastleggen is iets dat meerdere kenissen van mij gedaan hebben. Werkte bij hun heel goed, kindje kreeg er meer rust door.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:12

Even iets anders; denk ook goed na over het gebruik van een loopstoeltje. Wij hebben dat ook als idee gehad met het idee van 'dan kan hij tenminste zijn energie kwijt en beweegt hij overdag ipv 's nachts' maar na overleg met de pediater (kinderarts) besloten dat ding voorgoed te verbannen... heeft aardig wat nadelen betreft de ontwikkeling :)... Ieder zijn eigen keuze natuurlijk maar kan het maar meegeven ;)... (Een loopstoeltje zal je baby niet helpen bij het leren stappen: het stoeltje doet het werk, niet de baby! De hangzak ondersteunt het gewicht en houdt je baby in evenwicht. Bovendien trekt het de baby een beetje omhoog zodat hij verplicht is op de toppen van zijn voetjes te stappen. (verkeerd voetgebruik) Sommige studies tonen aan dat een loopstoeltje het zelfstandig stappen met twee tot vier maanden uitstelt.
Bovendien gebeuren er ook veel ongelukken. De baby kan zich snel voortbewegen en ontsnapt gemakkelijk aan het oog van de volwassene. Zo kan hij zich in gangen bewegen met trappen of hard in aanraking komen met de meubels. Men heeft vastgesteld dat heel wat hoofdwonden bij kindjes jonger dan een jaar te wijten zijn aan een ongeluk met het loopstoeltje. Vergeet ook niet dat dingen die bovenop een kast staan naar beneden kunnen vallen als je baby er met zijn stoeltje tegen botst.)[/quote]

Hier wil ik wel een aanvulling op geven, mijn 2 kinderen van nu 12 en 10 jaar hebben ook heel wat afgecrosst in een loopstoeltje, maar er echt helemaal nx aan overgehouden, en beide liepen met 14 maanden los.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:17

Denk dat inderdaad vastleggen de enige oplossing is .... Mijn dochter vind ik 's ochtends ook in alle rare posities terug in bed maar gelukkig huilt ze niet.

Mijn man lag vroeger vast met banden omdat zijn moeder dit probleem ook had ...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:26

Tijdelijk campingbedje opzetten zodat hij zich niet stoot en meerdere spenen met tuten eraan in zijn bed leggen en hem dan toch 10min laten huilen als ie wakker wordt. Hij vind er vanzelf 1
Mijn kleine is ook erg druk in bed en is nu 6,5mnd Heb haar niet in een slaapzakje omdat ik het eng vind. Ze draait alle kanten op en ligt gewoon in dr pyama. Tis nu ook 25gr ivm het weer op haar kamer.
Ze is niet zo heel druk als de jouwe hoor, maar ik herken wel veel in je verhaal met dat stoten etc.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:43

wij hebben ook een drukke dochter, maar niet zo extreem als jouw zoontje
wel hoor ik vaak s'nachts gebonk omdat zij altijd, met haar hoofd tegen het schot wil liggen, het liefst zo kronkel mogelijk
ik laat haar eigenlijk begaan....ja totdat ze huilt om haar speen, dan geef ik de speen en dan loop ik weer weg
de ene nacht is heftiger dan de ander.....het wordt nu wel al wat minder (14 maanden oud)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:22

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:38

Storm schreef:
maaike5581 schreef:
Kan je een omschrijving geven van hoe zijn dagritueel is?

Om half 8 op, en een flesje in bed.
Hij blijft lekker op bed spelen terwijl ik mij aankleed, dan kleed ik hem aan en daarna naar beneden toe.

Dit stukje viel me direct op. Nu associeert hij het bed met slapen EN met spelen. Leg hem enkel in bed voor te slapen en zodra hij wakker is in z'n box zetten. Dan is z'n bed echt een rustplek.
Hoe is het met licht, geluid, warmte in z'n kamer?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:40

Ik snap wel dat het wat tegen je borst stuit het vastleggen. Maar het is een beetje hetzelfde als inbakenen. Op die manier kan hij zich dus niet bezeren en misschien komt hij dan wel in een diepere slaap. Ze moeten dat inderdaad volgens mij ook leren. Als ze dat kunnen dan worden de slaapjes overdag misschien ook wel langer. Een touwtje door de slaapzak is goedkoop en goed uit te voeren. Het slapen op de zij is dan lastig. Op de buik zou ik het echter ook niet doen. Wil je laten weten wat je gedaan hebt en wat daaruit is gekomen. Je moet iets wel de tijd geven 1 dag is niet voldoende.

Wat anderen zeggen is ook zo, niet bij elk piepje erheen. Soms jammeren ze wat en als je er dan naar toe gaat worden ze wakker. Hier huilen ze soms gewoon in hun slaap. Dat is een paar keer uithalen en dan wordt het stil. Ik probeer ook meestal 5 min te wachten voordat ik ernaar toe ga.

yoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:45

Het lijkt wel alsof hij zich ook druk maakt op de speen.. Is het mondstukje van de speen niet te klein? Mijn oudste dochter had ook een maat groter voor haar leeftijd. Zij was de speen die bij haar leeftijd "hoorde" continue kwijt.Floepte steeds uit haar mond als het ware,terwijl ze wel zoog op de speen. Maatje groter gegeven en haar zuigreflex werdt mooi rustig en de speen lag/zat veel stabieler in haar mond...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 16:15

Bedankt iedereen!!!
Hoop info die ik allemaal even goed door ga lezen.

Rebel_Jits schreef:
Dit stukje viel me direct op. Nu associeert hij het bed met slapen EN met spelen. Leg hem enkel in bed voor te slapen en zodra hij wakker is in z'n box zetten. Dan is z'n bed echt een rustplek.
Hoe is het met licht, geluid, warmte in z'n kamer?

Dit doe ik bij mij op bed, niet in zijn eigen bed. In zijn eigen bed slaapt hij alleen maar, verder niks :)
Ik heb de rolluiken dicht in de nacht op zijn kamer.
Hij slaapt achter, dus niet zo gek veel geluid, en de warmte, tja, op dit moment zo'n 22-23 graden en dat valt nog mee omdat de rolluiken ook overdag dichtzijn, anders loopt het op naar 27-28 graden, we hebben een tuin op het zuiden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:20

De ideale slaaptemperatuur is 17/18 graden en het kan best zijn dat jouw zoontje daar gevoelig voor is.
Mss kun je hem eens 's nachts temperaturen als hij onrustig is?
Dan kun je hem daarop aan/uitkleden. Mijn zoon sliep vaak alleen in een dun rompertje anders werd hij geheid wakker.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:26

Ik blijf denken dat hij het gewoon te warm heeft. Wat heb je te verliezen om hem een keer wat minder warm weg te leggen. Probeer eens onder een lakentje en niet in de trappelzak, onder een lakentje kan niks gebeuren mocht z'n hoofd er onder komen. Als hij er onder uit woelt dan heeft dat waarschijnlijk een goede reden. En als hij het dan koud krijgt gaat hij huilen en wordt je wakker, je voelt dan vanzelf of zijn beentjes fris zijn en of dat zijn probleem is, dan kun je hem gewoon terugstoppen in de trappelzak. Niks verloren want nu wordt je ook al frequent wakker van hem.
Ik zou hem niet zo snel gaan vastbinden trouwens.... het moet een reden hebben dat hij zo onrustig is. Vastbinden neemt dat niet weg....

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:34

Het meeste is denk ik wel genoemd maar heb toch 1 vraagje.Staat zijn bedje vlakbij een stopcontact?
Dit was namelijk een euvel bij mijn oudste dochter.Zij werd daar onrustig van en op een gegeven moment ging ze niet eens meer haar bed in.

Nu is mijn dochter wel een erg gevoelig meisje waardoor ze de "straling"op pikte maar goed het is het proberen waard geweest om haar bed te verplaatsen.Misschien dat ook een optie om bij jullie te proberen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 05:34

Hij slaapt in een laken-slaapzakje. Dat is de dunste slaapzak die er is. Zo dun als een lakentje. Daaronder heeft hij een mouwloze romper of een met korte mouwen aan. Ik ben juist steeds bang dat hij het te koud heeft. Net was ik bij hem en hij had heel koude armpjes maar zijn nekje voelde goed. Temperatuur was gedaald naar 20 graden.

Ik heb net gekeken maar zijn bed staat niet bij of voor een stopcontact dus dat is het ook niet.
Wel staat hij bij een snoer van de babyfoon, kan dat ook schelen?

We hebben het camping bedje opgezet en daar slaapt hij nu in. Hij kan dan niet hard zijn hoofd stoten en zijn speen kwijtraken. Ook heb ik 3 spenen met spenendoekjes in zijn bed gelegd. Hij slaapt nu maar ik hoor hem steeds jammeren en draaien in zijn bedje. Hopelijk slaapt hij zo nog even rustig en ik ook...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:16

Hier huilen ze ook wel in hun slaap. De oudste heeft ook een tijdje gehad dat hij jammerde in de ochtend. Hij was niet wakker, ik wel daardoor. Ik heb uiteindelijk oordoppen in gedaan, zodat ik het niet hoorde. Dat jammeren is uiteindelijk over gegaan.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:23

Schiet me nog iets te binnen, heb je een ander merk luiers al geprobeerd? Kan zijn dat deze gaan broeien aan z'n billen of niet lekker zitten als hij ze wat langer aan heeft of als hij er mee ligt. Of misschien een maatje groter proberen. Hopelijk heb je het laatste stukje nog lekker geslapen....

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:51

Oordoppen indoen zou ik in deze situatie echt niet aanraden, lijkt me beter om de oorzaak te zoeken ipv het jezelf makkelijk te maken.

Ik zou mijn kleintje trouwens echt niet elke keer zo lang laten huilen als ie wakker is. Als ie wakker is en hij huilt dan heeft hij je nodig, hij doet dat niet om je te pesten. Raar advies m.i. van het cb...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:55

Ik heb het erover als hij dus NIET wakker is. Hij droomde kennelijk en door het jammeren werd ik dus wakker. Hij sliep gewoon maar ik dus niet meer. De oordoppen hielpen mij ook weer in slaap te komen zodat ik ook fris en fruitig aan de dag kon beginnen.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:05

heb je al geprobeerd om een tshirt dat jij een dag gedragen hebt onder zijn lakentje te doen? dan ruikt hij jouw geur. het wordt meestal bij jonge baby's gedaan maar misschien helpt het voor hem ook. Daarnaast wat al eens eerder hier werd genoemd, lekker warm bad met iets van lavendel voor het slapen gaan. Mag best een iets langer bad zijn zodat hij moe wordt. Een warme fles erin, moet werken :)

Succes!!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:19

Ik heb zelf geen kinderen,maar van mijn nichtje weet ik,die dus ook zo'n onrustige slaapster was,dat ze onrustig werd van de stilte in de nacht. Bij haar heeft het geholpen om een radio zachtjes aan te zetten op haar kamer,gewoon op willekeurige zender. Het onrustige slapen was daarna zo goed als weg.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:59

Je zoontje is 7 maanden?! Dan hebben heel veel kindjes wat moeite met slapen. Ze beginnen met dromen, kunnen last hebben van tandjes en moeten hun indrukken van overdag verwerken, die indrukken komen op deze leeftijd wat harder binnen dan als ze jonger zijn.

Laten huilen is mijns inziens echt een no go. Je kindje heeft je zo hard nodig! Hij is oprecht verdrietig en jij bent zijn veilige haventje. Hij kan zichzelf niet geruststellen of troosten. Mocht hij in slaap vallen van t huilen dan is dat van uitputting. En hij is nog zo klein, dat wil je hem toch niet aandoen?!

Ik wil later wel even wat artikeltjes erbij zoeken voor je, zit nu mobiel te bokken.

Mijn tip voor slechte nachten: ben er voor je kindje ongeacht t tijdstip of de frequentie dat hij je nodig heeft. Slaap zelf bij wanneer je kunt, tijdens zijn middagslaapje, vroeg naar bed, etc.

Je kunt evt zo n stootkussen in zijn ledikantje bevestigen om te voorkomen dat hij zich wakker stoot.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:34

Hmm, koude armpjes. Misschien een romper met mouwen proberen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:43

De gouden tip heb ik helaas niet. alle kindjes zijn verschillend. het is zo ontzettend moelijk. heb ook een slechte slaper en totdat hij 3 jaar was moest ik
er ook vaak uit in de nacht.

de tip met het stopcontact heeft bij ons wel geholpen. altijd gedacht dat het onzin was maar toch eens uitgeprobeerd. werkte echt. :j

En met de kleding wat wisselen kan natuurlijk altijd. al heb ik niet het idee dat hij het te warm heeft.

mijn zoontje ging juist onrustig slapen als hij te weinig aan had. die is echt warmer aangekleed als andere kinderen maar
met minder aan of dunnere dekens komt hij niet in de diepe slaap.

heel veel succes en hopelijk slaapt hij binnenkort weer rustiger.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:25

Slaapt jou zoontje echt in dat filmpje?!
En ik maar denken dat mijn dochter een onrustige slaper was...

Anyway, misschien zit er een tip tussen. Mijn dochter was ook een onrustige slaper. Sinds ze 6 maanden is gaat ze voor het slapen in bad. Vervolgens krijgt ze haar fles met avondpap die ze beneden rustig op drinkt. Daarna breng ik haar naar bed in een slaapzakje met een romper met lange mouwen. Vanwege het woelen stop ik haar ook nog met haar lakentje wat strakker in zodat ze zich wat geborgener voelt. Daarbij heeft ze ook een muziekdoos die ik aan zet (deze: http://www.babyland.nl/fisher-price-muz ... imerkastje) als ze dan nog niet moe genoeg is kan ze daar naar gaan staren en valt ze zo rustig in slaap. Ze had eerst ook meerdere speentjes in bed omdat ze die telkens wel kwijt raakte. Inmiddels heeft ze er 1 bed en ligt er 1 op het kastje voor als ze hem kwijt is, dan kunnen wij die zo pakken en terug geven. Ook heeft ze trouwens 2 knuffelkonijnen in bed voor als ze er een kwijt is :') Ze draait nog steeds en ze ligt regelmatig onderin haar bed gevouwen of met haar benen tussen de spijlen door etc, maar ze maakt nu wel goede nachten! We hoeven er nu nog maar maximaal 1x uit!