Help, ik verzak!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Help, ik verzak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:45

Ik had een supersnelle bevalling, zonder ingrijpen. Ws is dat de boosdoener.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 08:38

Blijkbaar rust er wel een taboe op het hebben van een verzakking. Als mensen vertellen over bevallingen wat vaak in geuren en kleuren gebeurt ook als je er niet op zit te wachten, hoor je daar nooit iemand over terwijl het volgens mij best vaak voor komt.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:24

Bij mijn buurvrouw hing haar hele baarmoeder naar buiten, die is er direct uitgehaald. Laat ik er wel bij zeggen dat zij al rond de 40 was.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:38

Ze zullen het denk ik eerst proberen op te lossen met fysiotherapie.
Succes bij de dokter in elk geval!

Benangelique, hoe gaat het met Tessa? :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 12:25

DebGizmo: ik ben ook nog maar 6 jaar verwijderd van de veertig hoor.

Quellian: dat schijnt bij een blaasverzakking niet zoveel te helpen. Maar goed, ik hoor het morgenochtend wel als ik bij de HA ben. Ik wil er het liefst zo snel mogelijk van af.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:36

Bekkenbodemspieroefeningen/fysio kan wel helpen bij blaasverzakking, mits deze niet te ernstig van aard is.
In nederland zijn er veel klinieken die dat als eerste aanraden. Daarna een ring, maar die plaatsen ze liever niet bij jonge vrouwen omdat er een vrij grote kans bestaat op slecht riekende afscheiding. De meeste mensen voelen hem niet, maar bij sommigen blijft hij niet goed zitten of irriteert hij
De operatie lijkt de beste, maar is bepaald niet zaligmakend.

Wat chirurgen er meestal niet bij vertellen is de mogelijkheid op complicaties. Zo is een operatie geen garantie voor het niet opnieuw verzakken, is vaak een tweede (of derde) operatie nodig vanwege littekenweefsel, kan sex pijnlijk worden na een operatie en kun je incontinent worden.
Het niet meer kunnen plassen, soms lange tijd na operatie, komt ook voor. Er zijn situaties waarbij alleen nog met katheder geplast kan worden (die de vrouw dan steeds zelf moet inbrengen) en waarbij onduidelijk is hoelang die situatie duurt.

Daarom raad ik je aan om voor die tijd nog even fiks door te googlen, ook op de nadelen van een operatie, die vrijwel nooit door de gynacoloog worden genoemd.
In bepaalde gevallen, met ernstige verzakking, is er soms geen andere optie.
Maar in andere gevallen is het de moeite waard om het op alternatieve wijze te proberen (dus fysio en desnoods ring)
Zorg dat je goed geinformeerd bent, voordat je beslissingen neemt.

Ennuh, ja, ik kan meepraten over een blaasverzakking. Maar ik tel wel wat meer jaartjes.
Even voor de duidelijkheid... het is dan net zo vervelend hoor.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:48

Hier hielp de fysio toch echt wel goed hoor. Heb er zelf de klad in laten komen waardoor het weet is verslechterd.

Diaan, met tess is het top!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 13:52

Dank je wel Liljebo dat is een verhaal waar ik echt iets aan heb. Hoe zit het met paardrijden? Kan me zo voorstellen dat dit gelijk afgeraden wordt en daar zit ik niet op te wachten ;(

BA: maar helpt de fysio dan ook om de boel weer een beetje meer op zijn plek te krijgen? Fijn dat het met Tessa goed gaat. Zal nu ook wel een lekkere peuterpuber zijn. Die heb ik iig wel op het moment, is een flinke hand vol af en toe.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 13:57

Fijn dat ze zo goed gaat Angelique!! Wijze stap dus geweest om te stoppen met koemelk.

SusanH, mijn oma had een dobbelsteen ofzo, maar ik weet niet of dat tegenwoordig nog gebruikt wordt.
Bij mij werd het 'hangen' op den duur minder (ook kind met flink wat kracht met de pomp eruit getrokken) en nu heb ik 'alleen nog maar' wat urineverlies bij inspanning zoals tillen of bij stress. Volgens de HA is het 'normaal', maar ja.
Nogmaals succes vrijdag :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:04

Urineverlies heb ik geen last van, nooit gehad ook (gelukkig).

Quellian heb jij ook fysio gehad dan?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:08

Nee, ik heb geen fysio gehad, bij mij ging het vanzelf weg. Maar bij inspanning is het nog wel 'aanwezig'.
Maar ze doen niets zolang er nog een kinderwens is. Zelfs niet als je geen kinderwens meer hebt en nog relatief jong bent overigens :+ (zo wordt bij mij geweigerd aambeien te verwijderen, heb al 3 verschillende HA's gehad, omdat ze vinden dat ik nu niet kan zeggen geen kind meer te willen??)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:09

SusanH schreef:
Dank je wel Liljebo dat is een verhaal waar ik echt iets aan heb. Hoe zit het met paardrijden? Kan me zo voorstellen dat dit gelijk afgeraden wordt en daar zit ik niet op te wachten ;(

.

Ik mag gewoon rijden hoor. Nu rijd ik altijd in traag tempo en niet zoveel, maar dat is niet eens ter discussie gekomen. In beweging blijven/actief blijven is goed. Zolang je er zelf geen last van hebt, zie ik dan ook geen bezwaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:14

Quellian: nou ja, wij weten ook zeker dat er geen 2e komt, ons gezin voelt compleet zo. Maar daar zullen ze wel een issue van gaan maken denk ik. Wel fijn dat het bij jou gewoon weg is gegaan, de verzakking dan. Dat hoopte ik eigenlijk ook....maar bij mij wordt het juist erger.

liljebo: dat trage tempo gaat ons niet lukken, de 7 jarige die wij laatst gekocht hebben is erg vlot en staat heel scherp aan de hulpen. Weet ook niet of ik van vragen veel wijzer wordt, mijn ervaring is dat veel artsen en peuten geen idee hebben van wat paardrijden inhoud aan belasting. Daarom zeggen ze al heel snel dat je het moet laten.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:19

Mijn zus is 3 jaar terug aan een blaas,baarmoeder en darmverzakking geopereerd, mijn moeder aan een baarmoederverzakking. Ik zal in de toekomst wel aan de beurt zijn. Heb ook al 2 kinderen (mijn zus ook), en het is vaak erfelijk...

Je moet je echt wel strikt aan de regels houden na de operatie, mijn zus heeft toch een paar keer iets getild en kreeg gelijk bloedingen. nu heeft ze nergens meer last van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:23

Ja ik geloof dat je echt 6 weken niet mag tillen ed? Dat lijkt me een kleine moeite als je daarna weer beter kan functioneren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:33

SusanH schreef:
liljebo: dat trage tempo gaat ons niet lukken, de 7 jarige die wij laatst gekocht hebben is erg vlot en staat heel scherp aan de hulpen. Weet ook niet of ik van vragen veel wijzer wordt, mijn ervaring is dat veel artsen en peuten geen idee hebben van wat paardrijden inhoud aan belasting. Daarom zeggen ze al heel snel dat je het moet laten.

Nou ik bedoel dus dat het mij niet is verboden, terwijl de arts niet eens weet dat ik rustig aan doe.
Inderdaad verschillen artsen vaak van mening over dat soort dingen, maar het is wel het beste als je lichamelijk actief bezig bent, dus geloof ik niet dat het een probleem is, als je je er zelf goed bij voelt.
Je eigen lichaam vertelt het beste wat wel en niet kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:46

Daar ga ik zelf ook altijd vanuit, en dat is tot nog toe nog steeds goed gegaan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:50

Ik mocht blijven rijden, was echt geen probleem! Kreeg wel wat tips mee voor bijvoorbeeld opstijgen.

De fysio kan je organen deels weer op zijn plek krijgen. Je traint tenslotte het hangmatje waar ze in hangen.

Peuter puber valt hier erg mee. Zo'n ander kind nu ze koemelk vrij is!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 17:07

Nou, Marinde wil alles "zelluf" doen. Ze is echt aan het uitproberen op het moment. Speelt misschien ook mee dat ik me niet lekker in mijn vel voel zitten nu en dat voelt ze natuurlijk haarfijn aan.

Je had toen je bv gaf toch ook al een keer koemelk vrij geprobeerd? Of ben ik nu in de war met iemand anders? Wel super dat het helpt.

Opstijgen doe ik al met een krukje (anders red ik het niet ) en heeeeeeeeel voorzichtig, als je hem iets aantikt dan schiet hij weg. Mijn man had hem vorige week per ongeluk aangetikt op zijn kont en toen gingen ze er gelijk in volle vaart vandoor. Gelukkig is hij weer zo terug te rijden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:11

Nee, tijdens de bv niet geprobeerd.
Tessa wil ook veel zelf doen, maar dat is prima. Soms wil ze haar zin doordrijven, dan is ze boos oei! Ze praat nu echt super goed en dat scheelt haar veel frustratie.

Bij het opstijgen gaat het vooral om je ademhaling, aanspannen van bepaalde spieren en loslaten van anderen. Maar dat is dadelijk ook met tillen, stofzuigen, dweilen, etcetera

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:16

bij hoeveel % hebben vrouwe dat ??? een verzakking van de baarmoeder/blaas???

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 20:16

doezel: geen idee.

BA: die boze buien zijn herkenbaar ja. Ze kan ook "alsof" boos zijn dan doet ze haar armen over elkaar en zegt ze dat ze boos is, met een boos stemmetje en zo'n dikke frons. Ik kom niet meer bij dan. Wat zijn er eigenlijk veel activiteiten waarbij je die spieren gebruikt. Dat moet je je echt eigen maken lijkt me, want je bent je er niet continu bewust van.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:31

Ha ha ha, dat doet tess ook! Briljant hi hi hi

Je gebruikt je bb constant en het is hel lastig on je daarvan bewust te worden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:15

Nou, de huisarts heeft een verwijzing mee gegeven voor de gynaecoloog. Heb net de poli gebeld en zij sturen eerst een uitgebreide vragenlijst op. Aan de hand daarvan wordt een afspraak gemaakt. Ben benieuwd, zal wel in het kader van de tijd en kostenbesparing zijn. De huisarts was wel gelijk voor opereren. Het is zover hij kon beoordelen gelukkig alleen de voorwand van de vagina die verzakt is, waardoor de blaas ook verzakt is.

BA: dan heeft Tessa zeker ook naar Zandkasteel gekeken? Daar heeft Marinde het van.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:36

Mijn gynaecoloog stelde ook meteen een operatie voor, maar het is mij wel bekend dat daar wel vaak heel erg gemakkelijk over wordt gedacht en over eventuele complicaties heen wordt gestapt. De gynaecoloog hoeft zelf die risico's immers niet te dragen.

Nogmaals het advies om terdege inlichtingen in te winnen, ook over de nadelen van een operatie. Want die vertellen ze er niet bij. Je kunt erg veel vinden op google.

De keuze maak je zelf. Dat doe ik ook. Maar ik heb voor mijzelf besloten dat operatie pas gebeurt als het werkelijk niet anders kan en werk voorlopig gewoon met het versterken van de bekkenbodem. Een operatie kan altijd nog.