Een nieuwe bril gekocht, maar ik voel me wel dronken..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:01

Ik mag eigelijk geen lenzen meer, helaas heb die dingen al heel lang.
Dus een bril en had idd hetzelfde als wat jij zegt.
Vond het daarom ook doodeng op de fiets terug nadat ik bril had opgehaalt :')

Ook omschakeling bril naar lenzen is vervelend.
Nu heb ik niet vaak mijn lenzen meer in ivm droge ogen, maar heel soms als ik de bril niet kan gebruiken ( afgelopen keer strand)
heeft het toch wel een tijdje geduurt voordat mijn ogen weer aan de lenzen gewend waren.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:06

karuna schreef:
Met mijn bril zie ik overal scherp, ook aan de randen en niet vertekent. En ik heb een flinke cilindrische afwijking. Je zou bijna zeggen dat je glazen niet goed ozijn of niet goed gepositioneerd ten opzichte van je pupil.

Hier ga ik in mee. Ik heb eigenlijk alleen een cylindrische afwijking en ik zie ook overal in mijn bril even scherp!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:01

Ik lees dat je een cilindrische afwijking erbij hebt gekregen. Dat is de oorzaak :j

Veel van onze klanten hebben als ze voor het eerst een cilinder in hun bril krijgen of als deze sterker wordt, dat ze helemaal (opnieuw) moeten wennen aan hun bril. Je hele beeld wordt namelijk vervormd, omdat je oog wat meer de vorm van een rugbybal heeft in plaats van een ronde bal om het overdreven te zeggen. De bril corrigeert dat, en als je hem op een afstandje houd en je kijkt er doorheen richting een rechte lijn, zie je dat de lijn scheef loopt door je glazen heen. Dus ja dat voelt raar als je die correctie niet gewend bent. Niets geks, gewoon wennen. Nieuw programma voor je hersenen om het zo maar te zeggen :D

Je moet je bril gewoon een paar keer 24/7 gaan dragen, goed aan wennen en níet afsmijten als het niet lukt. Het heeft soms best wel wat tijd nodig! En went het niet na een week (of twee), dan zou ik terug gaan naar de opticien. Even laten checken of het glas er wel goed in zit enzovoort.

MISTRAL94

Re: Een nieuwe bril gekocht, maar ik voel me wel dronken..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:06

Ik heb dit ook met mijn laatste bril, heb al heel wat brillen gehad altijd bij dezelfde opticien. Nu ben ik een keer bij een andere opticien geweest omdat dit qua vergoeding gunstiger was. Maar ik heb verschrikkelijk moeten wennen aan mijn huidige bril, dit was voor het eerst dat ik er zoveel moeite mee gehad hebt. Je woont vlakbij Assen zie ik, ik ben wel benieuwd waar je geweest bent?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:42

Maeve schreef:
En daarna antje_vip? Want dat gevoel heb ik nu ook een beetje. Heb je er nu helemaal geen last meer van?

Nee dat trekt vanzelf weg :) Ik heb 1x gehad toen ik een nieuw montuur kocht, dat het montuur niet goed zat waardoor mijn bril steeds verschoof, waardoor ik beroerd bleef ;) Maar met een passende bril gaat alles goed!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 18:47

Drunksheep, bedankt, jij bent dus opticien ofzo?? Hoop dat dat het is, maar vind het toch een beetje moeilijk, want mocht het toch verkeerd zijn op wat voor manier ook, dan wen je er net zo goed aan als wanneer het wel goed toch?

MISTRAL94, wij zaten altijd bij Pearl en zijn een (paar?) jaar geleden overgestapt naar Eyewish. Heb dus altijd lenzen gehad maar wilde nu eigenlijk wel weer een bril die ik ook overdag goed zou kunnen dragen, mocht ik dat willen, maar wel voor erbij. Dus even gaan orienteren, maar de Eyewish was zó onwijs duur, dus uiteindelijk bij de Specsavers uitgekomen waar ik meteen een leuk montuur vond en aardig geholpen werd in de winkel, dus daar uiteindelijk geslaagd...

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:51

Mijn vader is opticien en ik werk in zijn zaak :D

Dit zijn veel gehoorde klachten bij cilindrische afwijkingen. En nee als het echt fout zit ga je er niet aan wennen. Fout is fout bij je hersenen. Het beeld blijft dan dus verkeerd vervormd en dat kunnen je hersenen niet 'bijstellen'. Net als de cilindrische afwijking die je van jezelf hebt. Veel mensen hebben daar ook klachten van zoals bijvoorbeeld hoofdpijn (ik ook :D).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:12

Ik word ook altijd duizelig/misselijk door het 'gekke kijken' als ik wissel van lenzen naar bril. Nou is dat gelukkig alleen op vakantie en die heb ik alweer gehad.

Even afwachten inderdaad en als het echt niet went, terug naar de opticien.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:30

Overigens heeft mijn moeder al last wanneer ze een klein tikje op dr bril heeft gehad van iets. Dan staat het gelijk al scheef en merkt ze het. Haar afwijking weet ik niet, maar zo snel kan het al gaan dat je hersenen het als 'fout' zien.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:37

Ik heb net hetzelfde. Ik draag al van m'n 12de lenzen en heb vorig jaar terug een bril gekocht.
Had hem opgezet (ook meteen) en zat in de auto. Ik zag dus ook langs de zijkant vanalles 'bewegen'.
Ik schrikte zo dat ik spontaan uitweek met mijn auto. Ben toen super traag naar huis gereden en heb
sindsdien m'n bril niet meer opgehad.

Het is dus een kwestie van terug wennen en opbouwen? Bv door de dag je lenzen en vanaf 17u bril opzetten, kan dat?
Ik vind het zonde dat ik hem niet draag ,want het is een mooie, dure bril geweest.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:40

Maeve ik heb dit ook met mijn bril van specsaver, wat toevallig.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:40

Het is verstandiger om gelijk vanaf dat je opstaat je bril op te zetten. Anders moeten je hersenen helemaal omschakelen. Een bril en lenzen verschillen altijd (qua sterkte, maar ook manier van kijken natuurlijk!) en als je de hele dag je lenzen in hebt gehad, ga je echt niet blij worden als je je bril opzet. Als je het doet als je opstaat kunnen je hersenen makkelijker wennen aan een nieuw programma.

Ik werk trouwens bij Specsavers, enne... het ligt echt niet aan de bril, maar aan de sterkte(wijziging) en of je gewend bent er mee te kijken. Glazen zijn namelijk gewoon hetzelfde qua kwaliteit als die van Eyewish, de particulier, enzovoort. Als wij dit soort klachten ontvangen terwijl mensen niet aan hun bril zijn gaan wennen, is de tip altijd om hem langer/vaker op te zetten. En niemand komt meer terug :D

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:03

@Drunksheep: Dankjewel voor het advies :) Ik had niet heel het topic doorgelezen, excuusjes :)

Een bril verkleind ook alles he, ik zat toen ook heel de tijd naar mijn handen te staren omdat
het zo'n grappig zicht was :')

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:04

Of vergroot, dat is ook erg leuk :D

En graag gedaan hoor!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:10

Bedankt voor het advies allemaal, ondertussen ben ik wonderbaarlijk genoeg volgens mij gewend aan mijn bril!! Heb 'm niet de hele dag op want doe nog liever even mijn lenzen in bij het autorijden, maar ook de overschakeling is geen probleem meer :-) bizar eigenlijk, had niet verwacht dat het zo bij zou trekken...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:14

Als je denkt dat dit erg is (wennen aan een wat sterkere bril met cilinder), dan moet je eens kijken hoe het is als je later overgaat op multifocaal... :D

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:16

Fijn dat je gewend bent aan je nieuwe bril!

Bedacht me net nog het verhaal over dat experiment waar iemand een soort bril opdeed die je beeld onderste boven liet draaien. Na een paar dagen waren je hersenen eraan gewend, en zag je alles weer normaal. Zodra je die bril weer afdeed, stond alles weer op zijn kop en hadden je hersenen weer een paar dagen nodig om terug te wennen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:28

Juud87 schreef:
Overigens heeft mijn moeder al last wanneer ze een klein tikje op dr bril heeft gehad van iets. Dan staat het gelijk al scheef en merkt ze het. Haar afwijking weet ik niet, maar zo snel kan het al gaan dat je hersenen het als 'fout' zien.

Ik las eerst bil :')

TS, fijn dat je weer gewoon kunt kijken!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:35

_Tara_ schreef:
Juud87 schreef:

Ik las eerst bil :')

TS, fijn dat je weer gewoon kunt kijken!

_O-

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:37

Maeve schreef:
Bedankt voor het advies allemaal, ondertussen ben ik wonderbaarlijk genoeg volgens mij gewend aan mijn bril!! Heb 'm niet de hele dag op want doe nog liever even mijn lenzen in bij het autorijden, maar ook de overschakeling is geen probleem meer :-) bizar eigenlijk, had niet verwacht dat het zo bij zou trekken...

+:)+ Fijn om te horen.
Ook ik had er gigantisch veel last van, tot hoofdpijn aan toe. Dit is ook bij mij helemaal weggetrokken :j
Sinds ik eraan gewend ben heb ik er zelfs na een week zonder ook geen last meer van :n

Lijkt wel elke keer als ik mijn lenzen uitdoe/bril afdoe, alsof mijn ogen echt gigantisch achteruit zijn gegaan trouwens.
Schrik ik elke keer weer van := ik zie dan zó ontzettend slecht :+

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:05

Bijna een jaar geleden (September) heb ik een nieuwe bril gekocht en zo'n 10 jaar geleden had
ik ook een bril en die heb ik bijna nooit meer opgehad daar voor.

En heb gemerkt toen ik mn nieuwe bril op kreeg, zeiden ze dat k der gewoon mee kon lopen naar huis.
Heb ik ook gedaan, maar had toen het idee dat de grond naar me toe kwam, liep daar echt als
een idioot terug naar huis zag steeds de grond op me af komen! :=

Maar nu totaal geen last meer van gelukkig, draag het nu alleen nog maar voor achter de computer.
En heel af n toe gewoon der mee door huis.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:36

Dreamy schreef:
Maeve schreef:

+:)+ Fijn om te horen.
Ook ik had er gigantisch veel last van, tot hoofdpijn aan toe. Dit is ook bij mij helemaal weggetrokken :j
Sinds ik eraan gewend ben heb ik er zelfs na een week zonder ook geen last meer van :n

Lijkt wel elke keer als ik mijn lenzen uitdoe/bril afdoe, alsof mijn ogen echt gigantisch achteruit zijn gegaan trouwens.
Schrik ik elke keer weer van := ik zie dan zó ontzettend slecht :+

Dat heb ik ook altijd := Dat je echt denkt van: jeeetje zie ik zo slecht? :wow:

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:42

Ik dacht al dat ik raar was :+ k heb dit ook

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:36

Sinds 2 weken heb ik een bril ( links -1 en +2, rechts 0 en +2; geen cilinder ). Dit is mijn eerste (multifocale)bril en ik heb geen vergelijkingsmateriaal of het kijken nu gaat zoals het hoort. De eerste week heb ik hoofdpijn gehad maar dat is nu weg. Het blijft nog erg wennen aan het 'mikken' om de juiste kijkzone te krijgen. Wat mijn vraag aan jullie nu is is of jullie met de multifocale bril net zo goed kunnen lezen als met zo'n goedkoop Hemabrilletje. Ik kan daar nl. beter mee lezen dan met mijn multifocale bril en snap dat niet. De opticien komt niet verder met te zeggen dat de oogmeting goed is ( hebben ze zelfs een keer opnieuw gedaan ). Verwacht ik meer van mijn bril qua lezen dan de werkelijkheid is? Veraf kijken gaat wel goed.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:56

Wat ik vroeger had is dat de oogmeting per oog goed was, maar dat mijn ogen niet konden samenwerken op die sterkte. Ik bleef dus wazig zien. De sterkte is teruggebracht en stapsgewijs opgevoerd tot ik de juiste sterkte had en scherp kon zien.
Misschien is dit met jou ook aan de hand?