Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
magda_90 schreef:Omdat het mij nu allemaal te veel wordt, wil ik het graag van mij afschrijven. Weken heb ik mij sterk gehouden maar nu wil het niet meer.
Mijn opa en oma wonen 600 km hier vandaan in Duitsland. het zijn oude mensen met mankementen maar ze waren áltijd zo vrolijk.
Tot bijna 2 maanden geleden mijn opa finaal instorte, hij is een ketting roker en het was bekend dat zijn longinhoud afgelopen april nog maar 25% was. Die bewuste dag is hij opgenomen op de IC en vanaf dat moment is hij heel hard achteruitgegaan. 40 kg in totaal afgevallen, en ik kreeg net te horen dat hij niet meer eet, niet meer drinkt en alleen nog maar slaapt en de afgelopen week is hij weer 10 kg afgevallen (zijn dementie blijft ook toenemen)
Nu komt het moment voor afscheid nemen, maar ik weet niet of ik dit wel durf en of ik niet beter het beeld in mijn hoofd kan houden van de laatste keer dat ik hem zag, dat hij mij nog plaagde en kietelde.
Maar als ik niet ga, dan ben ik bang dat ik er spijt van ga krijgen.
Wat moet ik? De doktoren zijn er niet zo zeker van dat hij nog lang heeft dus de tijd spant. Ik weet dat ik moet luisteren naar mijn hart, maar ik hoor "het" niet.
Voor diegene die de situatie kent, wat hebben jullie toen gedaan? En hoe voelt dat nu?
Sorry voor het warrige verhaal.
maris76 schreef:Sterkte met het maken van je beslissing....
ik zou wel gaan, is het niet voor je opa dan wel als steun voor je oma.
ik ben blij dat ik die keuze toen heb gemaakt. Solleke_Noah schreef:Ik verbaas me er eigenlijk een beetje over dat mensen in zo'n situatie aan zichzelf denken en dat zij een fijn gevoel 'moeten' hebben, ipv aan diegene die gaat overlijden en zijn naaste familie (zoals in dit geval je oma).... Is het niet ergens een beetje logischer te kijken wat voor hen het meest fijne is, ipv voor jezelf? Geen aanval, eerder oprechte verbazing...
)magda_90 schreef:Solleke_Noah schreef:Ik verbaas me er eigenlijk een beetje over dat mensen in zo'n situatie aan zichzelf denken en dat zij een fijn gevoel 'moeten' hebben, ipv aan diegene die gaat overlijden en zijn naaste familie (zoals in dit geval je oma).... Is het niet ergens een beetje logischer te kijken wat voor hen het meest fijne is, ipv voor jezelf? Geen aanval, eerder oprechte verbazing...
Ik snap je bericht. Mijn ouders en oudste zus zijn afgelopen weken al diverse keren op en neer gereist en zij hebben al min of meer afscheid genomen. Mijn oma beseft dit hele gebeuren nog niet, zij wil het maar niet accepteren en is daardoor moeilijk 'bereikbaar' waardoor ze ook niet vaak bij opa is.
Dit afscheid is dus eigenlijk bedoeld voor mij en mijn middelste zus. Zij gaat wel, maar ik twijfel.
Solleke_Noah schreef:Ik verbaas me er eigenlijk een beetje over dat mensen in zo'n situatie aan zichzelf denken en dat zij een fijn gevoel 'moeten' hebben, ipv aan diegene die gaat overlijden en zijn naaste familie (zoals in dit geval je oma).... Is het niet ergens een beetje logischer te kijken wat voor hen het meest fijne is, ipv voor jezelf? Geen aanval, eerder oprechte verbazing...

Solleke_Noah schreef:Ik verbaas me er eigenlijk een beetje over dat mensen in zo'n situatie aan zichzelf denken en dat zij een fijn gevoel 'moeten' hebben, ipv aan diegene die gaat overlijden en zijn naaste familie (zoals in dit geval je oma).... Is het niet ergens een beetje logischer te kijken wat voor hen het meest fijne is, ipv voor jezelf? Geen aanval, eerder oprechte verbazing...
magda_90 schreef:Ik denk dat ik "mijn" klink heb gevonden, wat de keus zo moeilijk maakt. Sinds deze situatie enkele maanden geleden begon, kamp ik met verschrikkelijke nachtmerries over mijn opa, ik zie hem dan het ene moment kerngezond en het volgende moment zwaar toegetakeld van de kanker op het bed. Dat beeld valt niet te omschrijven.
Ik denk dat mijn nachtmerrie werkelijk wordt als ik hem nu opzoek.