Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dancertje

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:07

apart nouks van je bijwerkingen gebruik de symbicort heb gelukkig nergens last van.
misschien ze toch even bellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:11

Het zijn wel veelvoorkomende bijwerkingen hoor, ze staan in het eerste rijtje ("vaak voorkomend" oid) in de bijsluiter. Sowieso weet ik dat het op zich normaal is om deze bijwerkingen te hebben, maar toch zijn ze wel erg storend. Overigens recent nog een ECG gehad en dat was allemaal helemaal prima dus ik maak me er verder geen zorgen over of mijn hart het wel aankan ofzo. Maar het is vooral heel vervelend.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:17

Vroeg me af zijn er hier ook mensen met astma die nu al meer last hebben door het weer..Ik ben sinds vorige week helaas alweer goed benauwd namelijk!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:46

yep, ik ook, moet eigenlijk aan de Seretide, maar dat wil ik niet, want je schijnt er nogal depressief van te kunnen worden en dat ben ik van nature al. Mar ik puf 2 x zoveel Ventolin als normaal nu

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:25

Is het niet het proberen waard? Hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je er ook last van hebt? En als medicatie je zou helpen? :).

Ik zit nu aan kuur antibiotica en prednison helaas (Naast mijn normale medicatie, xolair,theolair,singulair,spirivia,alvasco,flixonase en foradil). Merk dat nu halvere wege al wel langzaam wat beter gaat. Maar baal behoorlijk het ging al zo lang goed zonder antibiotica enzo bluh!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:31

Hier nog iemand :wave:
Op mijn 3e heb ik 2 weken in het ziekenhuis gelegen omdat ik een dubbele longontsteking had. Sinds die tijd weten ze dat ik astma heb. Een paar jaar terug had ik mijn hoogte punt.. ben toen meerdere malen op de foto geweest en verschillende testen gehad, zo ook de test op taaislijmziekte. Gelukkig is dat niet aan de orde. Toen ik een jaar of 8/9 was heb ik een tijdje zonder medicatie gezeten wat op dat moment erg goed ging, totdat ik aan de paarden begon :')
Nu ben ik inmiddels bij mijn 3e arts en is het vrij stabiel. Het enige waar ik last van hem is de gigantische steken af en toe.
Naast mijn astma heb ik ook een allergie op pindas noten en soja (niet extreem gelukkig) en draag ik dus ook een Epipen bij me dag en nacht.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:29

Hier ook een astmapatiëntje. Ik moet sinds 2 weken 3 keer per dag ventolin doen, preventief. Geen zin in, ik word rillerig van ventolin, maar ik heb weinig lucht momenteel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:35

ik heb ook flink last van de Ventolin, ik word er hyper van, slaap bijna niet, heb vreselijk kramp (kaken, kuiten) maar wel lucht.....en minder gehoest... dussssss

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:36

Hier nog iemand die zich kan melden!
Had inspanningsastma maar dit is verergert. Hierdoor moet ik nu ook flixotide twee maal daags in nemen (:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:34

Eergister de jaarlijke longtest gehad. Zit voor de rest van me leven aan de Seretide en Ventolin vast.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:39

Ik moet woensdag weer naar het ziekenhuis. Weer longtesten enzo. Weten jullie ook hoeveel procent longinhoud je ook hebt? Ik ga dat woensdag even vragen denk ik. Ik heb nu 3 maanden de Alvesco inhalator gebruikt, maar ik heb niet het idee dat het heeft gewerkt! :oo

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:52

ja heb de laatste keer 2 metingen gehad de ene is 107 en de andere 92 en die laatste 8% wil de arts bij mij nog erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:02

Ik heb ook al lange tijd last (jaren). Bij mij is het ontstaan door allergie. Ben voor alle dieren allergisch en laten we nu net katten hond en paard hebben. Zelf woon ik nu op mijzelf en heb nog regelmatig last bij mijn paard. Heb nu ook zon puffer voor in de ochtend en avond en eentje voor noodgevallen zeg maar. Moet zelf weer.volgende weel naar het ziekenhuis voor uitslagen onderzoeken. Hoop dat mijn longen nog beetje goed zijn en ik wat met medicijnen mag minderen...vind het altijd vervelend medicijnen, maar als het nodig is dan moet het maar..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:24

een collega van mij heeft iets anders voor ventolin gekregen, ben de naam kwijt, zal het hem nog eens vragen,want dat hoef je maar 1 x per dag te puffen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:47

Mijn longinhoud zat vorige keer (maart of mei) op 70% en ze zijn tevreden als het uitkomt op 80%.
Ik ben toevallig vandaag bij de longverpleegkundige geweest, kreeg een piekmeter (?) mee en ben over van Foster op Seretide (2x 2 pufjes met voorzetkamer). Ik kreeg van de Foster zo vreselijk hoofdpijn, dus ik hoop dat dit beter gaat (hoewel ik ook geen zin heb in depressies).

De aspergillus waarde in mijn bloed is gestegen (bloedtest gehad), maar dit staat los van de astma (astma is bij mij restverschijnsel van extrinsieke allergische alveolitis), dus de longarts wil me spreken na een nieuwe longfunctietest. Ik heb het weten uit te stellen tot 14 november ;) Omdat ik weet wat ik te horen ga krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 06:18

Morrie schreef:
ik heb ook flink last van de Ventolin, ik word er hyper van, slaap bijna niet, heb vreselijk kramp (kaken, kuiten) maar wel lucht.....en minder gehoest... dussssss

Kramp, hyper en niet slapen van ventolin?? Hmm interessant. Ik gebruik het nu ook al ruim anderhalf jaar en eigenlijk nooit last van gehad.
Die flixotide daarentegen :x Daar had ik dus wel last van. Zolang ik het gebruik gaat het goed, maar wanneer ik het een paar keer vergeet krijg ik last van koortsvlagen. Heel irritant!
Maar ik heb dan ook wel de extra sterke variant (500mg). 400mg had voor mij geen effect.

Hoe vaak per dag gebruik je ventolin? Ik zat op vier maar de afgelopen maanden heb ik het teruggeschroefd naar 2 omdat het goed ging. Nu krijg ik het toch weer benauwd (komt door weersomslag) dus ik denk dat ik weer naar 4 keer per dag moet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 06:45

Ik ben ook helemaal all-in. -O- Ik gebruik Symbicort, Singulair en Nasonex. Daarnaast heb ik ook nog wel een recept voor Prednison aan mijn koelkast hangen, maar die wil ik daar laten hangen. :=

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 07:10

Cayenne schreef:
Hoe vaak per dag gebruik je ventolin? Ik zat op vier maar de afgelopen maanden heb ik het teruggeschroefd naar 2 omdat het goed ging. Nu krijg ik het toch weer benauwd (komt door weersomslag) dus ik denk dat ik weer naar 4 keer per dag moet.

sowieso 3 x per dag en bij hoge luchtvochtigheid vaker, op mijn werk heb ik het ook eerder benauwd dan thuis, de lucht is dar heel slecht, hoor ik ook van andere mensen die ook luchtwegklachten hebben. We hebben klachten ingediend bij de Arbo arts, maar er gebeurt weinig mee.

De bijverschijnselen kunnen ook van Alvesco zijn, maar dat gebruik ik al jaren en ik heb er pas last van sinds ik Ventolin erbij heb

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:03

Wel vervelende bijwerkingen dan zeg. Ik heb alleen last van spiertrillingen maar van welke van alle medicijnen het dan is weten ze niet.

Pf nu ben ik ook nog verkouden verschrikkelijk!! Voel me dan helemaal altijd zo beroerd!.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:05

verkouden worden moet je zien te voorkomen, ik werk op een ROC, geef gelukkig geen les, maar loop momenteel wel 2 x per dag de hele school door, het liefst zou ik een mondkapje voor doen, maar dat staat ook weer zo stom, maar als ik bij iemand een muis/toetsenbord heb aangeraakt, was ik direct m'n handen. Ik ben doodsbang om verkouden te worden, dan wordt het longontsteking en ben ik weer de hele winter aan het kwakkelen

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:13

Nou baal der ook behoorlijk van en juis nu ik deze week al ziek thuis ben. Maar zou niet weten hoe ik het helemaal moet voorkomen. Althans behalve gewoon goed aankleden en handen wassen enzo...

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:24

Hier nog eentje :wave:

Ik ben gelukkig nergens allergisch voor, maar ik heb wel een behoorlijk lage histaminedrempel en ik reageer eigenlijk nog overal op. Ik heb eigenlijk altijd goed genoeg kunnen functioneren, met de medicijnen die ik van de huisarts voorgeschreven kreeg (ventolin, seretide, serevent, ventolin, singulair, atrovent, codeïne) Helaas heb ik echt 'goede' periodes en slechte periodes, beter gezegd jaren...

Sinds anderhalf jaar sta ik ook onder behandeling van een longarts en ik zit nu aan mijn vierde Prednison-stootkuur. Helaas heeft Prednison bij mij niet het gewenste effect en merk ik nu, op dag 10 van een kuur van 14 dagen pas enige verbetering. Alle bijwerkingen heb ik wel -O- Gelukkig kan ik dinsdag nog terecht bij de longarts, dus ik ben benieuwd wat zij nu gaat doen.

Ik vind het zelf ook erg lastig om mijn astma te accepteren, zoals nu bijvoorbeeld met school. Na een dag school moet ik eigenlijk een dag thuisblijven om bij te komen. Op een drukke dag, heb ik er het meeste baat bij om 's middags een uurtje of twee te slapen.
Een avond echt laat opblijven? Drie dagen hondsmoe zijn is de consequentie.
Hardlopen was ik mee begonnen maar ben ik ook weer mee gestopt. Zodra ik eer een beetje stabiel ben begin ik weer, mijn doel is om die 5 km te kunnen halen.
De paarden zijn eigenlijk ook niet zo goed voor me, maar die afleiding heb ik gewoon nodig. Als ik me wat minder voel ga ik gewoon even lekker een dagje tutten met m'n knol in plaats van rijden.
Rijden in een binnenbak is ook al zo'n pretje, daarna heb ik echt het idee dat er een beker stof in mijn longen zit. :(

Hoe gaat jullie omgeving om met jullie astma, is er veel begrip voor?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:01

mijn leidinggevende heeft een dochtertje met astma en precies dezelfde medicijnen als ik, dus hij snapt het wel, maar mijn directe collega's vinden het bar irritant: dat gehoest en gepiep en op mijn werkplek zit ik eigenlijk altijd op de tocht, dus ik zeur altijd over open ramen enzo.

Ik heb een eigen stal&weiland met paard/pony/ezel en 3 stalkatten, mijn pony is net zo dampig als ik en de ezel staat alleen bij heel bar weer binnen, verder staat er gelukkig nooit eentje op stal, want stallen uitmesten trek ik echt niet meer. 's Morgens de paddock uitmesten gaat na een shot ventolin met veel gezucht en gesteun, maar dat hoort toch niemand, want ik ben er altijd alleen :+

en ik heb nog een huiskat, al 10 jaar, een langharige nog wel, de longverpleegkundige kreeg het gebrek toen ze hem zag bij een huisbezoek :')

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:03

Ik ben vandaag weer bij de longarts geweest, en ik mag stoppen met de Prednisolon! Twee dagen voor het einde van een helse stootkuur :+ Wat we nu drie maanden gaan proberen is om elke maand, preventief, een korte en lichte antibioticakuur.

Iemand hier al ervaring mee? Bijwerkingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:04

Ik heb er geen ervaring mee, mijn longarts is pertinent tegen het structureel voorschrijven van antibiotica (waar ik ook wel in kan komen) dus kiest voor een middel dat iets minder effectief is, maar wel langdurig gebruikt kan worden zonder dat dat nadelig is voor de werking van het medicijn.