Grot blindheid, feit of mythe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Re: Grot blindheid, feit of mythe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:26

Maar de mijnwerkers in Chili hebben volgens mij niet constant in complete duisternis gezeten. Volgens mij waren daar nog mijnwerkerslampen aanwezig.
Kan me wel verhalen herinneren van mensen die melkachtige ogen hadden na een periode in complete duisternis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:50

Volgens mij zou het best kunnen. Geval van 'use it or lose it'. Dat is in ieder geval wel met spierweefsel. Dat neemt daadwerkelijk af als je de spieren niet gebruikt. Misschien werken ogen ook wel zo.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:53

Als het al waar is, dan zou het toch geen permanente blindheid moeten zijn?
als je dan daarna weer terug komt in het licht, en je die verbindingen weer gaat gebruiken, zou de blindheid ook weer moeten verdwijnen?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:29

verootjoo schreef:
Volgens mij zou het best kunnen. Geval van 'use it or lose it'. Dat is in ieder geval wel met spierweefsel. Dat neemt daadwerkelijk af als je de spieren niet gebruikt. Misschien werken ogen ook wel zo.

Dat zou kunnen bij de lensbandjes ofzo, dat zijn naturlijk ook spieren om je ogen scherp te stellen en misschien dat die inderdaad afzwakken.
Ik heb geen idee! Misschien is dat bij zenuwweefsel ook wel het geval.

Welk deel van het oog zou het dan aan liggen denken jullie?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:34

Ik zou zeggen probeer het uit :')

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 06:55

Je bent niet echt blind. Wat wel kan, is dat je verminderd zicht blijft houden. Je zult in elk geval moeten trainen en revalideren om weer aan licht te wennen. Dit heeft niet zoveel te maken met je ogen zelf, maar met de neurologische schade. Je hersenen zijn gewend om miljoenen prikkels per minuut vanuit het gezichtsveld om te zetten in beeld. Als je je ogen dicht hebt, is er logisch (voor je hersenen) geen beeld. In coma liggen is dus geen probleem. Heb je echter je ogen open, terwijl er geen beeld binnen komt, dan kun je problemen krijgen. Je hersenen worden simpelweg 'lui'. Er kunnen neurale connecties afsterven, en dat zorgt voor de schade in je blikveld.

Dit is even de uitleg in Jip en Janneke taal :) Het is nog een stuk ingewikkelder.
(heb een neurologieachtergrond)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:02

volgens mij is het zo dat als je langere tijd in het duister zit je weer langzaam moet wennen aan het licht.
en volgens mij als je na een lange tijd duister in 1 keer in het licht komt dat je dan wel blind kan worden.
Daarom gingen inderdaad die mijn werkers geblindoekt en met minder licht door het leven de eerste tijd.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:41

Marjo_x schreef:
Als het al waar is, dan zou het toch geen permanente blindheid moeten zijn?
als je dan daarna weer terug komt in het licht, en je die verbindingen weer gaat gebruiken, zou de blindheid ook weer moeten verdwijnen?

Ik heb een vriendin met een zoon die als baby grijze staar had. Dit is op het consultatiebureau te laat ontdekt, met het gevolg dat het kind te laat behandelt is (z'n ooglenzen zijn operatief verwijderd) en hij nu dus een "zicht" van -32 heeft := ...
Mijn vriendin heeft me ooit verteld dat de oogzenuw heel erg snel "verkommert" als 'ie geen prikkels meer krijgt.
Of dat na 72 uur bij een volwassen mens al zo is, durf ik niet te zeggen, maar ik kan me dus wel voorstellen dat je na een bepaalde tijd in volledige duisternis blind kan worden :\ .