Whaaaaa getallenblind!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:49

De rekenmachine is my best friend.
Nog veel erger iemand die een telefoonnummer op noemt als 57 47 78 Dan schrijf ik dus op 757487 ja dat gaat m dus niet worden.
Wiskunde en dan voornamelijk de algebra is al helemaal hocus pocus.
als ik getallen bij elkaar op moet tellen reken ik met dobbelstenen in mijn hoofd haha.
Kloklezen kan ik ook alleen digitaal en anders heb ik een mond om het te vragen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:50

Oh ik slaag er nog wel in bij het overnemen van een reeks getallen om ze om te draaien. Telefoonnummers in drukken van een briefje bv. Gaat regelmatig fout :j

09.40u maak ik ook 20 voor negen van ipv 20 voor tien :roll: Behoorlijk irritant met af spraken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-07-12 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:50

intral schreef:
heeel herkenbaar ! Ik vind het ok zo irritant, die som hierboven snap ik dus ok totaal niks van, het duizelt me helemaal haha. Ik lees even mee voor handige tips. Ik heb volgend jar ook verpleegkunig rekenen, ik zie er nu al tegen op :o

Ik ook :')
Ik kon het vorige maand al laten aftekenen, maar ik had teveel fouten. :=
Rekeken vind ik echt zo moeilijk, ik denk inderdaad dat ik ook getallenblind ben.

smeetjoew

Re: Whaaaaa getallenblind!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:51

Maar zijn jullie dan wel weer extra goed in spelling??
Ik hoef bijv. een voor mij onbekend woord maar 1x te zien en ik weet hoe je het schrijft. Dat vergeet ik dan nooit meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:52

Spelling niet zozeer. Wel mijn taalgevoel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:53

Taal en spelling is voor mij ook pinuts. Ook buitenlandse talen :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:56

Nou voor mij echt niet!!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:02

Joolien schreef:
intral schreef:
Oh en hebben jullie dat ok, als iemand bijv. 65 zegt, en jij moet dat opschrijven .. dat je je afvraagt, is dat nou eerst een 6 of eerst een 5

Met schrijven gaat dat meestal wel goed, maar met opzeggen gaat het nog wel eens fout.

:j cijfertje voor cijfertje zeggen.. Dat doe ik ook altijd als ik mijn telefoonnummer moet geven :')
Gewoon optellen, delen eigenlijk gewoon alles dat lukt mij niet.. Ik heb dan ook alles laten vallen, "vroeger" heb ik examen gedaan in geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, nederlands, engels en duits.. Cijfertjes en ik gaan niet samen :Y)

Ik huiver trouwens al bij de gedachte dat mijn dochtertje ook over een jaartje of 2 gaat leren rekenen :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:04

Ik ben al zo vaak gezakt op economie en wiskunde op mijn 2 opleidingen dat ik nu maar besloten heb voor niveau 3 te gaan. :(
Zelfs met bijles was het een magere 4.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:05

Talen was ik wel altijd goed in.
Mieske, ik had frans in mijn pakket ipv duits, maar verder had ik precies dezelfde examenvakken als jou :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:05

Joolien schreef:
Taal en spelling is voor mij ook pinuts. Ook buitenlandse talen :)

Dat dan weer wel ja. Heb ik ook. :j

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:08

ik heb ook dyscalculie, niet echt handig. Maar je leert er hopelijk mee leven ;)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:11

Bij mij wordt na een paar eeuwen ook dyscalculie vermoed, helaas erg duur zo'n onderzoek en heb er niets aan om het wel of niet te weten.

Op de middelbare zoveel moeite met wiskunde , m&o en economie gehad, wat een ramp. Ik ben echt een talenmens. Wiskunde heb ik na 2 jaar bijles netjes met een 6 afgesloten oh wat een moeite... En de andere twee vakken 5, netgeslaagd dus (vwo).

Nu in mn derde jaar vastgoed en makelaardij hbo, zit ook veel rekenen in (oliebol!) maar het blijft zó moeilijk. Ik maak juist fouten door over dingen heen te lezen en dat soort dingen, kan het niet uit leggen. Zal wel nooit meer overgaan, wel jammer want rekenen vind ik niet erg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:11

je krijgt er trukjes voor, zoals cijfer per cijfer op noemen. :)
011587687 (fictief telefoonnummer) moet ik ook echt op schrijven en dan 011 58 76 87 van maken (tot mijn schaamte heb ik drie keer moeten terug kijken :roll: anders krijg ik het nummer niet in getypt.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:15

Nies_ schreef:
Ja, bij mij hetzelfde, Ayasha :') Zo vervelend als iemand zn telefoonnummer doorgeeft en ik moet en half uur nadenken als ze '63' of '89' zeggen.. Word er gewoon zenuwachtig van en het komt zo dom over. :o
Vind het op zich best apart aangezien ik op school in alle vakken met getallen echt goed was. Zo lang ik er een rekenmachine bij mocht houden dan.. :+

Heel bekend, ik noem mijn telefoonnr dus altijd zo op (bijv.) 06 35 35 35 35 omdat ik hem zelf ooit zo onthouden heb. Ik gok dat 1 op de 10 mensen hem zo in een keer op kunnen schrijven, de rest moet altijd nadenken of opnieuw vragen.

Verder zelf nergens last van (alhoewel ik nog wel eens afdwaal met hoofdrekenen..) maar wou even kwijt dat dat dus echt wel vaak voorkomt!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:26

LZP -> MW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:41

Hier nog een.
Wiskunde is voor mij een ramp,als ze de bladzijde opnoemen als 45,komt er van mij standaard achteraan "Is dat eerst een 4 en dan een 5,of andersom?"
Ik snap geen flikker van wiskunde,docent moet het 20x uitleggen en dan snap ik het nog niet.. Als ik dan ook maar 1 uurtje per week mis,snap ik het niet meer. Na de zomervakanties wist ik niet eens meer hoe je moest rekenen..... Talen ben ik dan wel weer beter in.

Heb wat zitten googlen op dyscalculie en ik kan me toch wel vaak herkennen in de kenmerken....

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:47

Pffft.. herkenbaar dit... Heb mijzelf echter nog nooit laten testen of ik dyscalculie heb ja of nee, daar heb ik geen antwoord voor nodig. Ik begrijp gewoon NIETS van rekenen en wiskunde. Na een paar minuten uitleg en in mijn boek kijken had ik ook gewoon altijd koppijn. Echt álleen bij lessen van wiskunde... Alles wat voor m'n beeld begint rond te draaien en verandert in cijfers.. werd er gewoon duizelig en moe van. Ik heb uren en uren aan bijlessen gehad, van meerdere docenten en allerlei verschillende methodes geprobeerd, maar ik kwam altijd huilend met koppijn en weer een onvoldoende thuis.. VRESELIJK!

Ik schaam me ook door te zeggen dat ik gewoon niet achter een kassa kan werken. Ik heb het een periode geprobeerd, en had mazzel bij kleine bedragen of als mensen gingen pinnen... maar ook dat eindeloze terugtellen.. geoefend en geoefend maar ik werd er echt hondsdol van. En ook de angst dat ik iets verkeerd doe, met het geld van een ander.. ik vond het helemaal niets..

EDIT:

Ik had het trouwens wel heel erg getroffen met mijn mentor (tevens mijn wiskunde leraar in jaar 3/4) van het VMBO. Was echt een top kerel.. _/-\o_ _/-\o_ Waar iedere andere docent het al had opgegeven of boos op me werd omdat ik het maar niet begreep, ging hij voor me door. En wanneer ik een 5 haalde, nog geen eens een voldoende, was 'ie al vreselijk trots op me omdat het niet de 3 was van een keer eerder.. Hij heeft me altijd ontzettend gesteund en geprobeerd te helpen waar hij kon. Heeft me toch motivatie gegeven om het iedere keer toch te proberen. Docenten die je opgeven en alleen maar op je mopperen geven je alleen maar een lager zelfbeeld.. Uiteindelijk met een 5 op mijn eindlijst gekomen. Heb daar echt voor zitten zwoegen.. was echt doodsbang om niet te slagen enkel vanwege mijn wiskunde..
Laatst bijgewerkt door Cynn op 17-07-12 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:49

Ik heb dit ook -O-

Al op de basisschool was het k*t... Zelfs sommen als bijvoorbeeld; 9+3 kon ik niet uitrekenen :n Pas als het in een verhaaltje ging en ik het voor me kon zien, dan kon ik het uitrekenen. Dus bijvoorbeeld; In de wei staan 9 paarden en er krijgen er 3 een veulen, hoeveel paarden staan er dan?
Zonder dat de juf zo'n verhaaltje maakte, was het gewoon onmogelijk voor me :\ Cijfers zeggen me echt heel weinig, weet ze wel, maar daar heb je het ook wel mee gehad. Pas als ik er een beeld bij heb, dan gaat het redelijk.

En ik weet 9 van de 10 keer niet in welke volgorde de cijfers moeten... 57 of 75 bijvoorbeeld 8)7 Ik denk dan; Hoe spreek je het uit? Oh, vijf en zeventig... en dan schrijf ik eerst een vijf en dan een 7 :=

Op het VMBO was ik echt bang om uitgekozen te worden om naar voren te komen om iets uit te rekenen op het bord. Ik kan het gewoon niet begrijpen, zonder dat ik het wil, gaat het het ene oor in en het andere oor weer uit. Na een uitleg weet ik nog evenveel als daarvoor :(

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:00

Ooh zo herkenbaar dit topic!
heb bij de belastingdienst gewerkt, daar doe je toch iedere dag veel met getallen.
Oh mega wat heb ik het zweet wel op mijn voorhoofd gehad! Uiteindelijk komt je er wel uit, maar toch!
Een getal in de 1000 kan ik bij goed en rustig kijken nog wel uitspreken (met uiteraard een ezelsbruggetje :Y) ) maar zodra het een 10.000 of nog erger, 100.000 wordt.... :o
Werk nu in de levensverzekeringen, ook dat is af en toe knap afzien!

Rekenen.. eveneens een drama! Je kan best een potje met me gaan darten, maar jij telt! :Y)
Ik versla er dan helemaal in..
Mn zussen noemen me zodra ik iets moet met getallen ook altijd, us rekenwonder!
Klopt toch nooit een hout van :+

Op school ook dikke onvoldoende, evenals economie..
Scheikunde en natuurkunde ook geen goed plan, al die formules zorgen er wel voor dat ik kan doordraaien ;)

intral schreef:
Oh en hebben jullie dat ok, als iemand bijv. 65 zegt, en jij moet dat opschrijven .. dat je je afvraagt, is dat nou eerst een 6 of eerst een 5

Zooo irritant! moet je iemand zijn BSN of Polisnummer weten, gaan ze het op die manier opnoemen.. en niet rustig, nee tempo!
Dan begint mijn hart alweer sneller te kloppen van de zenuwen -O-

Talen heb ik net zoals sommigen van jullie totaal geen moeite mee.
Ook weinig voor hoeven te leren en met 8en en 9en geslaagd..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:08

Ik denk als die dyscalculie testen eens wat goedkoper worden een stuk meer mensen het hebben. :+ :P

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:24

Ik ben nooit getest oid maar ik durf te wedden dat ik het heb :Y) Wiskunde en economie zijn een ramp. Inderdaad de theorie perfect kennen, maar in de praktijk haal ik alles door elkaar. Of dat mijn wiskunde docente het leuk vindt om sommetjes te geven waarbij je geen rekenmachine mag gebruiken en waar je bonuspunten mee kan verdienen voor een toets, ik kan dat gewoon niet :(
Ga nu ook met een onvoldoende op wiskunde en economie m'n examenjaar in, dat wordt wat :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 04:25

Jup, ik heb dyscalculie. Toen ik getest werd in de 2e van de middelbare had ik het rekenniveau van groep 4, 5 als ik uit m'n hoofd moest rekenen. Zelfs tafels zijn een enorme opgave :')
Ik heb het wel echt moeilijk gehad hoor op de middelbare (en soms nog) want rekenen ontkom je niet aan.
Formules kan je me 1001x uitleggen, dan snap ik ze, maar zodra er ook maar íets veranderd snap ik het niet meer. Overigens gaat dyscalculie vaak gepaard met niet goed kunnen ontleden (taal). Kan ik ook niet :')

Ik werk in de grafische wereld en kleurcodes zijn echt onmogelijk onthouden voor me, gooi alles door elkaar . Dus heb ik standaard een kladblok en pen op m'n bureau liggen :Y) Ook op werk (drukkerij) moet ik vaaak boeken tellen. Daar heb ik een truukje voor; ik stapel ze op in stapels van 5, met 5tallen rekenen is een stuk makkelijker dan met 3 of 4 :)*

Ach en zo verzin ik maar genoeg truukjes, dan kom ik er wel uit.
Overigens heb ik wel m'n examen wiskunde voldoende afgerond :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:04

Gister bij de kassa...
Ik moest afrekenen.. uhh..
18.80...

Heb je 1, 20 erbij?

Nee.. Hoezo.. 20 cent erbij dan is het toch al 20 euro?
Dat gebeurt mij zo vaak... Dat ik net die ene euro nog oversla...

En geld, ik raak het kwijt.. Van mn moeder geleert altijd in je koppie bij te houden hoe duur de spullen zijn die je koopt.. Dan ben ik 1000000% overtuigd dat ik met 500 euro wegging, maar ik kom terug met 50. Dan heb ik dus voor 450 spullen, terwijl het in mijn hoofd echt maar 100 euro was... Daar maak ik dus flinke kortsluiting...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:24

Lieffiefi schreef:
Gister bij de kassa...
Ik moest afrekenen.. uhh..
18.80...

Heb je 1, 20 erbij?

Nee.. Hoezo.. 20 cent erbij dan is het toch al 20 euro?
Dat gebeurt mij zo vaak... Dat ik net die ene euro nog oversla...

En geld, ik raak het kwijt.. Van mn moeder geleert altijd in je koppie bij te houden hoe duur de spullen zijn die je koopt.. Dan ben ik 1000000% overtuigd dat ik met 500 euro wegging, maar ik kom terug met 50. Dan heb ik dus voor 450 spullen, terwijl het in mijn hoofd echt maar 100 euro was... Daar maak ik dus flinke kortsluiting...

Haha, jij gaat heel herkenbaar ook de fout in. 18.80, dus je geeft 20 en krijgt 1.20 terug... Bijleggen doe je als het 20,20 is. ;)

Heb dat dus ook, is het bijvoorbeeld 19.80, geef ik 20 euro en vraag vervolgens of ze er 20 cent bij willen hebben. Eh nee, u krijgt juist 20 cent van ons... :o

Cijfers verwissel ik als ik ze hoor, (dus 56 wordt 65 enzo) maar kan gek genoeg wel fotografisch nummers in mijn hoofd onthouden. Dus als ik een telefoonnummer voorbij zie komen kan ik bijvoorbeeld 5 minuten later het nummer zo weer terug bellen omdat ik het nog "zie".

Rare dingen, getallen... :')