Leuke sport om strak te worden/blijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:16

Neroo schreef:
Raponsje, zag ergens van jou wel een topic voorbij komen over gewichtsverlies etc. Zag eruit alsof je wel verstand van zaken hebt! En krachttraining, ok. Maar is de enige manier van krachttraining in de sportschool aan de gewichten gaan hangen of zijn er ook andere (leukere) manieren om op die manier bezig te zijn?

Ik ga jou morgen een pb sturen, ben fitness instructrice en dietiste btw.

Jammer genoeg is mijn topic is slot maar ik ben even alle info naar een blog aan het verhuizen zodat de geinteresseerde daar heen mogen.
Omdat online fitness klassen met bokkers me te ver gaan :') ga ik een heleboel alternatieve thuis fitness ideeen opstellen voor mensen die niet naar de sportschool willen / kunnen.

Soms is de drempel te groot, het idee dat mensen naar je staren, als het regent echt geen zin hebben om er heen te gaan, geen budget ervoor etc. Dus ik ga effectieve huiskamer fitness introduceren. :D
Net zo effectief, gratis en je kunt ondertussen zelfs gewoon gtst kijken als je wilt.

Neroo

Re: Leuke sport om strak te worden/blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 20:36

Klinkt super Raponsje, Dankjewel!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:37

Raponsje, mag ik ook een PB????????????????

Zit in hetzelfde schuitje bijna als Ts....

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:03

Neroo schreef:
Het probleem is als volgt!

Over 2 maanden krijg ik een gastric bypass en ik ben verschrikkelijk bang voor lubbervellen :Y)

Lubbervellen, hoe ga ik dat voorkomen? Door te sporten, juist :)*
Maar laat ik nu net een typje zijn dat het no way vol houd om suf in een sportschool te gaan staan.

Ik ben dus op zoek naar een leuke sport waarbij eigenlijk zo goed als alles getraind wordt. Belangrijk zijn benen, buik, kont en armen.
Boobs trainen is leuk, maar ik ben er al op voorbereidt dat dat een operatie gaat worden.

Wie weet er leuke alternatieven voor de sportschool?

Body Pump!! Echt leuk, lekkere krachttraining op opzwepende muziek, je wordt er strak van en je conditie gaat ook vooruit! Veel sterkte met je operatie!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:39

Body Pump, lijkt me ook geweldig...ware het niet het volgende:

Kom ik sportschool binnen, conditie van een 80 jarige....
In die les zeggen ze is voor beginners...Muziek begint en doe maar mee.
Na 5 minuten heb ik geen lucht meer, snap de dingen niet zo wat je moet doen....
Nee helaas voor mij geen succes.

Je moet dan een groep hebben die echt begint....die het ook nooit eerder heeft gedaan en op gelijke hoogte zit qua conditie.
Ik bedoel mijn buurman met rollator doet een blokje met zijn hond om het huis in 10 minuten..ik heb er 25 nodig....
Is niet erg, opbouwen heet dat, maar werkt soms frustrerend omdat ik wel wil maar niet kan............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:29

Nee, je moet juist niet een groep hebben die allemaal begint. Je doet gewoon mee, red je het niet neem je pauze.

Ik heb de conditie van een ouwe krant maar toen ik een les zumba meedeed met mensen die het allemaal al konden hield ik het wel vol. Het was geen super zware les maar de huisvrouwengroep op maandag, maar toch, het was wel een volledige les meteen.

Als je met een groep beginners zit dan zit er weinig progressie in, word je weinig gemotiveerd om door te gaan.

Soms moet je even door als het pijn begint te doen, die grens verleggen. Dat lukt niet als het te simpel is.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:49

GroteVogel schreef:
Body Pump, lijkt me ook geweldig...ware het niet het volgende:

Kom ik sportschool binnen, conditie van een 80 jarige....
In die les zeggen ze is voor beginners...Muziek begint en doe maar mee.
Na 5 minuten heb ik geen lucht meer, snap de dingen niet zo wat je moet doen....
Nee helaas voor mij geen succes.

Je moet dan een groep hebben die echt begint....die het ook nooit eerder heeft gedaan en op gelijke hoogte zit qua conditie.
Ik bedoel mijn buurman met rollator doet een blokje met zijn hond om het huis in 10 minuten..ik heb er 25 nodig....
Is niet erg, opbouwen heet dat, maar werkt soms frustrerend omdat ik wel wil maar niet kan............

Dan moet je gewoon stoppen, dan doe je eerst 3 nummers mee en daarna 4 en over een paar weken doe je alles mee! Niet meteen laten kisten omdat je het niet in één keer volhoud... Lekker boeiend denk ik dan en daar hoef jij je niet over te schamen want iedereen loopt krom van de spierpijn de eerste keer en kan niet normaal op een toilet gaan zitten omdat je billen en dijen zo'n spierpijn hebben..

Dus hop, schop jezelf er weer naartoe en spreek met de instructie af dat je het niet helemaal snapt wat je moet doen en dat je eerst alleen meedoet tot het 3e nummer of het 4e nummer. Less Mills lessen "beginnen" niet, er is geen beginpunt het is een doorlopend programma wat elke keer de nadruk op een andere spiergroep heeft, dus de ene keer ligt de nadruk op de benen en de andere keer op de rug en borst bijvoorbeeld. Jij moet beginnen, niet de lessen ;)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:50

Dat ook inderdaad, er is geen begin.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:39

Ik denk dat vooral de combinatie van cardio en kracht belangrijk is. Zelf loop ik nu alleen hard en dat is allemaal erg leuk voor je benen en je conditie maar de rest van m'n lijf merk ik niks aan dat ik hardloop. Na m'n vakantie wil ik ook echt beginnen met krachttraining erbij.

In ieder geval heel veel succes! Ik hoop echt dat je iets vindt waar je plezier in hebt en vol kunt houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:54

GroteVogel schreef:
Ja balen, ik zoek ook iemand die SAMEN met mij mee wilt naar de sportschool...alleen verzin ik steeds smoesjes om niet te hoeven gaan......

Of die mee gaat zwemmen....

Heb je een hond? Kun je die evt aanschaffen om mee te gaan lopen ?

Zumba, erg leuk, en ach mensen leer je daar wel kennen maar ik ben zo lomp, niet muziek technisch, kan links en rechts niet scheiden dat word een drama.
Skaten lukt nog even niet, moet eerst de helft van gewicht eraf zijn...Net als touw springen hulla hoepen en dergelijke.

Fietsen...ben ik mee begonnen, 3 km naar stal en berg op terug...is zooooo zwaar, maar na een tijd zal het makkelijker worden hoop ik, en dan zo opbouwen?

Lopen buiten met lekkere muziek in je MP3 speler, je loopt dan vanzelf iets sneller door en begint bv met 5 plaatjes lopen en 5 terug in het bos of zo ( als je dat binnen bereik hebt)

Ik weet niet waar je woont, een advertentie zetten in lokale blaadje??? ( Moet je wel lef voor hebben haha)

Ik blijf ook volgen!!

BTW het is echt zo dat het enige echt helpt is krachttraining en cardio, heb het ook jaren gedaan en vond er niks aan in het begin, pas toen ik resultaat ZAG wou ik meer.
Je moet echt zo laag beginnen ermee, dat kan een goede instructeur je echt uit leggen.

Zucht, hadden we maar een personal trainer, kok enz net als op tv voor 1 jaar of zo!!

In het begin is natuurlijk alles zwaar :o? Ik zou in eerste instantie vooral inzetten op de gewone dagelijkse beweging, dat kost je nu dus blijkbaar al inspanning genoeg. Dus idd fietsen naar stal en naar je werk of school. En wandelen is ook heel goed, er is vast wel iemand in de buurt waarvoor je de hond mag uitlaten; is nog dankbaar ook, die hond heeft ook weer een leuke dag :D en na verloop van tijd gaat het je steeds makkelijker af. Ik denk dat ik pas dan met de intensieve sporten, zoals op de sportschool, zou beginnen. Dit om er voor te zorgen dat je niet meteen afhaakt omdat het veel te zwaar voor je is.
Ik vind op zich de sportschool best leuk (mwoh) maar vind het wel duur en besteed mijn tijd liever aan mijn paard en mijn honden. Dus intensief sporten doe ik eigenlijk te weinig. Maar aan mijn dagelijkse beweging kom ik wel >> ik fiets naar mijn werk (45 min) en terug (45 min), ik fiets naar stal (20 min) en terug (20 min), ik rij paard: (45 min tot 2,5 uur), ik wandel met mijn honden (1,5 tot 3 uur pd). Ik wil nog wel een paar kilo kwijt, maar dat komt omdat ik gewoon veel te veel snoep :Y), dus dat probeer ik wel wat te minderen (maar lukt niet altijd).
Anyway, succes en laat je motiveren door elk pondje wat er af gaat en elke meter die je meer uithoudingsvermogen hebt. Stukje bij beetje komt er "vanzelf" resultaat.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:19

Zo is het precies, ik hoef nu niet meteen met de 4 daagse mee te doen ( volgend jaar misschien haha)
Meter voor meter, nu zijn het 5 minuutjes lopen, volgende week wellicht alweer 10!

Zelf heb ik een hond, maar ik haat lopen...;-( Word verplicht , ik vind cardio lopen veel leuker dan met de hond.....Is ieder voor zich he .

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:23

Hoelahoepen!
Erg leuk, kan je thuis doen en is verslavend waardoor makkelijker vol te houden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:02

_Tara_ schreef:
Ik denk dat vooral de combinatie van cardio en kracht belangrijk is. Zelf loop ik nu alleen hard en dat is allemaal erg leuk voor je benen en je conditie maar de rest van m'n lijf merk ik niks aan dat ik hardloop. Na m'n vakantie wil ik ook echt beginnen met krachttraining erbij.

In ieder geval heel veel succes! Ik hoop echt dat je iets vindt waar je plezier in hebt en vol kunt houden.

Je hebt helemaal gelijk, alleen krachttrainen krijg ik altijd "luie" spieren van en de combinatie maakt het afwisselend en goed voor je lijf! Je kunt wel wat afwisseling creëren door interval trainingen te doen met hardlopen zo bouw je wel wat spiermassa op.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:06

Fred_Kroket schreef:
_Tara_ schreef:

Je hebt helemaal gelijk, alleen krachttrainen krijg ik altijd "luie" spieren van en de combinatie maakt het afwisselend en goed voor je lijf! Je kunt wel wat afwisseling creëren door interval trainingen te doen met hardlopen zo bouw je wel wat spiermassa op.

Fanatieke cardio zorgt juist voor spierafbraak.
Als je écht voornamelijk strak wilt worden, wat centimeters wilt verliezen en een hoger spierpercentage wilt dan is het goed voor je lichaam om een half uurtje op een cardio apparaat te staan maar echt gaan hardlopen kan niet want dan breek je juist spieren af.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:16

Op youtube zijn ook veel instructiefilmpjes te vinden van allerlei oefeningen die je gewoon in je huiskamer kunt doen. Zo doe ik zelf dus aan pilates, naast het hardlopen en paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:04

Hoezo breek je spieren af met cardio dan? Hoe werkt dat?

Ik wil namelijk wel wat strakker in m'n lijf komen te zitten maar hardlopen leek me juist een goed begin :=

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:22

Lente schreef:
Hoezo breek je spieren af met cardio dan? Hoe werkt dat?

Ik wil namelijk wel wat strakker in m'n lijf komen te zitten maar hardlopen leek me juist een goed begin :=

Kun je wat specifieker zijn wat je met strakker bedoelt?
Wil je afvallen of ben je tevreden met je gewicht maar wil je strakker worden? Dus strakkere benen, billen, buik etc?

Wanneer je cardio doet ga je calorieen verbranden, logisch.
Het probleem met mensen die hun lichaam willen veranderen is dat ze vaak te weinig calorieen gaan eten of juist bepaalde voeding gaan schrappen die nodig zijn voor spieropbouw.
Hoe hoger je spierpercentage, hoe meer calorieen je verbrand in rust.

Wanneer je dus spieren wilt opbouwen is het niet verstandig om naast kracht training fanatiek te gaan hardlopen.
Tijdens cardio gaat je lichaam eerst koolhydraten verbranden, wanneer deze "op" zijn gaat het lichaam over op eiwitten die juist nodig zijn om spieren op te bouwen. Wanneer je te weinig eet of hetzelfde blijft eten maar veel meer gaat bewegen gaat het lichaam zelf spieren verbranden om zichzelf van energie te voorzien die je normaal door voeding binnen zou krijgen.

Cardio is hartstikke goed voor je, maar wanneer je juist strakker wilt worden en een hoger spierpercentage wilt is fanatiek cardio doen niet aan te raden, wat niet wil zeggen dat je geen cardio moet doen.

Lichamelijk verandering is 75% voeding en 25% bewegen.
Als het bij de voeding niet goed gaat is het moeilijk om de gewenste lichamelijke verandering te krijgen, hoe hard je ook je best doet in de sportschool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:26

*twijfelt* PB of niet... nee doe het toch maar zo, is misschien toch ook wel handig voor anderen om als casus te functioneren.

Ik ben van 125 naar 80 afgevallen. Heb op zich niet veel loshangend vel maar ik ben nu op sommige plekken bottig (schouders bijvoorbeeld) en op andere plekken niet strak (buik, bovenbenen, bovenarmen).

Wil dus buikspieren, dijbeenspieren, biceps en triceps trainen.

Daarnaast heb ik een conditie van een natte krant dus daar wil ik ook wat aan doen.

Mijn eiwitinname ligt over het algemeen hoger dan mijn koolhydraatinname. :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:36

Ik zal je pben want anders krijg ik een boze mod pb als ik persoonlijke consulten ga geven in willekeurige topics. :')

Ik ben trouwens nog steeds bezig met een blog / website aan het opzetten maar aangezien ik in Engeland woon en alles Engelstalig en op 1op1 gericht is heb ik heel veel typwerk vandaag. Maar het komt er aan voor de geinteresseerde. :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:11

Raponsje schreef:
Fanatieke cardio zorgt juist voor spierafbraak.
Als je écht voornamelijk strak wilt worden, wat centimeters wilt verliezen en een hoger spierpercentage wilt dan is het goed voor je lichaam om een half uurtje op een cardio apparaat te staan maar echt gaan hardlopen kan niet want dan breek je juist spieren af.

Ik train 2 keer in de week krachttraining (body pump of fitness in de fitnessruimte waarbij ik de grote spiergroepen train, benen, buik, rug, borst, billen, schouders) , ik heb een superstrak en gespierd lijf, ik doe juist moeite om niet te gespierd te zijn, en een laag vetpercentage (net onder minimumnorm en een gezond bmi). Ik loop 1 of 2 keer in de week een rondje hard, ongeveer 6km met ongeveer 10km per uur. En ik heb echt geen last van spier afbraak als ik dan een paar weken geen krachttraining doe en alleen hardloop. Daarnaast rijd ik vrijwel elke dag paard, soms twee paarden en eet gezond.

Het één sluit het ander nooit uit... Ik heb het toch niet over fanatieke cardio,... Over een beetje hardlopen, juist de combinatie maakt je fitter en sterker. Hardlopen is hardstikke gezond en als je het op een goede manier en op een afwisselende manier om gezonder en fitter te worden is het gezond en breek je geen spieren af maar bouw je die op. Je wordt er niet minder van als je gaat hardlopen.

Dus, wat je ook doet (jouw programma met ondertussen gtst kijken geloof ik daarom ook totaal niet in) omdat àls je fit wilt worden en je hebt wat overgewicht of zit wat "slap in je vel" kost het je bloed, (veel zweet) en (misschien) tranen en een bak spierpijn in het begin. Sprinters trainen niet alleen maar op sprinten maar ook krachttraining. Juist doordat ze zo explosief starten train je spiermassa, ik merk echt verschil in mijn bovenbenen (mijn broek zit knetterstrak op het moment) als ik hardloop en steeds 10 seconden sprintjes trek of stop en weer wegsprint.

Stop a.u.b. het sporten en fit worden als een wetenschap te benaderen, er zijn een paar simpele regels.

Gezond eten, beweeg minimaal 2 keer per week als je resultaat wilt, wissel krachttraining af met conditietraining, herstel genoeg, draag goed schoeisel en kleding en BH(!) Wissel je krachttraining af, wil je spiermassa reduceer de herhalingen en verhoog het gewicht en wil je spierconditie opbouwen verhoog de herhalingen en verlaag het gewicht. Drink veel tijdens en na het sporten en geniet van de spierpijn als je spierpijn hebt ga dan even wandelen, zwemmen of in ieder geval licht bewegen om je afval stoffen af te voeren.

Veel meer is het niet en verder is het leuk als je plezier beleeft aan het bewegen en het resultaat mooi meegenomen is!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:20

Fred kroket ik ben fitness instructrice en dietiste en weet echt wel waar ik het heb.
1 a 2 keer per week hardlopen is ook geen fanatieke cardio..
Ik kreeg een pb van iemand die spieren wilde opbouwen door 20 uur per week te gaan hardlopen..

Als je het niet gelooft of je liever naar de sportschool gaat is aan jou.
Ik heb genoeg mensen geholpen die de drempel naar de sportschool te hoog vonden en het liever thuis doen.
Wat maakt het uit of je de oefeningen vanuit de sportschool doet of vanuit je eigen huiskamer zolang je de oefeningen maar doet?!

Ook vanuit je eigen huiskamer kun je je kapot zweten terwijl de tv aan staat.
Op de fitness waar ik werk hebben we ook tvs hangen aangezien sommige mensen opgeven als ze naar de muur moeten staren.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:29

Leuke discussie, ik volg!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:30

Thuis trainen kan je doen met de kettlebel... het is niet leuk, maar het werkt wel... binnen 2 weken merkte ik dat mijn broeken losser gingen zitten... scheelde geen hele maat hoor, maar toch.. ik voelde verschil... binnenkort ga ik er weer mee beginnen... :)

En verder is zumba ook goed... het is een leuke manier van dansen waar "stiekem" toch ook wat spieroefeningen in verwerkt zitten... :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:42

Banjer schreef:
Thuis trainen kan je doen met de kettlebel... het is niet leuk, maar het werkt wel... binnen 2 weken merkte ik dat mijn broeken losser gingen zitten... scheelde geen hele maat hoor, maar toch.. ik voelde verschil... binnenkort ga ik er weer mee beginnen... :)

En verder is zumba ook goed... het is een leuke manier van dansen waar "stiekem" toch ook wat spieroefeningen in verwerkt zitten... :D

Je kunt heel veel dingen thuis doen.
Het is dat het mijn werk is en ik dus genoeg sport tijdens het werk maar anders zou ik ook lekker thuis sporten.

Gilmore girls op of muziek hard aan, gordijnen dicht en gaan met die banaan. Hoef ik ook niet met mijn zweethoofd over straat. :')

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:32

Ik wil er ook ongeveer 20 á 25 kg af hebben. Ben nu sinds drie weken aan het hardlopen (3 á 4 keer per week). Ik zoek nog oefeningen en dergelijke voor krachttraining bij huis. Heb nu al drie keer een abbo op de sportschool gehad, maar vind het gewoon niks aan om heen te gaan. Heeft me inmiddels al meer geld gekost dan dat ik heen ben geweest.