Huishouden bij ziekenhuisopname, waar moet ik zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:43

@dovish: ze wilden mijn man ook de baby meegeven de avond dat ik werd opgenomen. Maar ik wilde koste wat kost bv geven, gelukkig kon de kleine blijven en mocht ze de eerste nacht op de zusterpost doorbrengen. Als ze gevoed moest worden kwamen ze haar brengen. Na de nacht bleek dat ik zo beroerd was dat ik een eigen kamer kreeg, wat als groot voordeel had dat mijn man ook in het ziekenhuis mocht blijven slapen. Wij hebben dus de kraamweek met zijn 3-tjes in het ziekenhuis doorgebracht. Maar goed ook zo kon mijn man iig de baby verschonen, in bad doen etc.

Urielle: ik ben ook wel benieuwd of alles goed is?

dovish

Re: Huishouden bij ziekenhuisopname, waar moet ik zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:01

Bij mij is het uiteindelijk ook ongeveer zo gegaan Susan, ik lag op de hartbewaking en onze baby heeft de eerste nachten op de kinderafdeling geslapen (was niks mis met hem). Mocht toen ook naar een kamer alleen waar zij mochten blijven slapen. Uiteindelijk hebben we ons dus prima gered, maar dat was meer aan de medewerking van het ziekenhuis te danken dan aan de regels rondom thuiszorg/kraamhulp.

Toen we weer thuis waren werd het lastiger, geen extra hulp gekregen. Doordat iedereen heeft bijgesprongen is het allemaal wel gelukt gelukkig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:49

Je man kan het huis toch schoonhouden :?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:51

Sammyoo schreef:

Tja, ik zie het punt ook niet zo. Alleenstaande werkende ouders hebben toch ook geen recht op ondersteuning?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:57

Kun je anders geen mantelzorg regelen?
Dat was wel een optie die ik had na de bevalling,
ik had toen een gesprek met iemand van het bureau voor kraamhulp en aangezien de kraamhulp niet veel mag doen gaf ze dit als optie.
alleen wisten zij niet dat mijn man 4 weken thuis zou zijn :=

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:09

Mantelzorg betekent gewoon 'vragen aan vrienden, familie en kennissen' hoor Nientje... En natuurlijk is dat een prima optie :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:11

Mantelzorg is idd iets waar ze vanuit gaan, maar niet iedereen heeft die luxe om zich heen.
Er werdt bij mij ook gezegt dan bel je je moeder maar of die komt helpen. Nou sorry die woont 165 km hiervandaan en zit aan de chemo. Uhhh en uw vader dan, sorry is net vorrige maand overleden...
En je schoonmoeder? Sorry die is al bij haar dochter aan het helpen die net bevallen is dmv een keizersnede...
Tja helaas dan heeft u toch echt een probleem mevr. Goh meen je dat nou! Als ik iemand had die mij kon helpen dan had ik ook geen contact met jullie opgenomen.
Maar in mijn geval ging het meer om de zorg voor m'n kinderen en hulp voor mij zelf, niet voor het huishouden etc. Want dat kon mijn man ook na z'n werk doen.....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:17

troi schreef:
Sammyoo schreef:

Tja, ik zie het punt ook niet zo. Alleenstaande werkende ouders hebben toch ook geen recht op ondersteuning?

we igv niet kunnen zelf. In mijn geval: zware rugoperatie en 3 kinderen kreeg ik 6u per week zorg via de gemeente (WMO) en de rest deed mijn moeder. En ik mocht echt helemaal niets...
Voor de operatie mocht ik wel nog lopen, verder ook niets maar deed ik alles en kreeg geen enkele hulp.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:26

@pauline: jij bent alleenstaand? dan is dat dat nog erg minimaal als je met drie kids helemaal niks kan.
Mijn opmerking sloeg trouwens niet op alleenstaand+ziek maar op alleendstaand met kids en gezond. Een beetje vergelijkbaar met de man van ts die na zijn werk dan de kids en huishoudelijke klussen moet regelen, dingen die een alleenstaande met kinderen als heel normaal ziet eigenlijk.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:42

Snapte ik troi :j
Ik ben inderdaad alleenstaand, was als voorbeeld hoe marginaal je hulp dus krijgt. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:44

Wow dat je dat voor elkaar hebt gekregen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:55

TS: mijn tante heeft toen ze haar ruggewervel gebroken had iemand van landelijke thuiszorg gehad. En die kwam een klein stukje verzorging doen (assisteren met het wassen/douchen of naar toilet gaan) en verder af en toe boodschappen, koken, de was en strijk en het hoogst noodzakelijk qua kuisen... Mijn tante woonde wel alleen en er bleef altijd een vriendin slapen, maar dat kon allemaal zelfs toen haar dochter gedurende 3 weken permanent "op bezoek" was. Ik geloof dat dat voor 3x/week was en per uur niet meer kostte dan bv iemand op dienstencheques...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:34

Sommige zorgverzekeringen bieden een service aan: Kijk eens eens op www.mijngemak.nl
Je betaalt dan 15 euro voor huishoudelijke hulp.
Volgens mij is het probleem van TS niet op zich staand dus er zullen ongetwijfeld bureau's / bedrijven zijn die daar op inspringen. Oke, je betaalt daar dan voor maar dat zou toch niet zo'n groot struikelblok moeten zijn?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:41

Ik heb me ook veel gered met oneerbiedig gezegd: marktplaatsmeisjes. Meiden die een paar weken kwamen oppassen of schoonmaken. Die kostten niet veel, bleven ook niet lang maar ik moest iets..
Na mijn ok moest ik 3 maanden volledig plat, en heeft nog maanden geduurd tot ik volledig (min of meer dan) herstelde.. Met WMO en marktplaats en voor al mijn moeder <3 kwam ik er wel uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:16

SusanH schreef:
Urielle: ik ben ook wel benieuwd of alles goed is?

Gelukkig wel! Ik heb een internettegoed en op is op, dus vandaar even stilte.
Ondertussen zit ik op 33 weken (nog 4 te gaan en we zijn safe *\o/* ) en door de rust is de baarmoederhals terug verlengd *\o/* en ondertussen heb ik ook weeenremmer gekregen om -hopelijk- die veilige termijn te halen.
Hulp is ondertussen gevonden gelukkig: mijn moeder komt evt. bij problemen toch mijn huishouden doen en in haar vakantieperiode wil mijn stiefvader bijspringen (heeft een eigen bedrijf). Mijn vriend heeft ook aangekondigd bij zijn werkgever dat het mogelijk is dat hij zorgverlof op moet nemen dus ook die houden er rekening mee dat hij ineens kan wegvallen.
(en ik blijf het stom vinden dat daar geen regelingen voor zijn verder, want dat heb ik ondertussen wel begrepen).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:20

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:25

BlackZelda schreef:
Als je een partner hebt, ga je geen huishoudelijke zorg krijgen, ook al werkt je partner. Dit is tenminste zo in NL. Valt onder het kopje gebruikelijke zorg, dit houdt feitelijk in dat een gezonde (werkende) partner moet gaan bijdragen in het huishouden, zolang jij dit niet kunt. Persoonlijke verzorging en verpleegkundige handelingen zijn uiteraard weer een ander verhaal. Dit was tenminste zo, toen ik bij het CIZ (indicatie orgaan) en het zorgkantoor werkte.

En terecht en dat moet best kunnen. Ik doe het namelijk al jaren alleen dus moeder van een 2ling full-time baan en ook nog huis houden en zaken. Zijn ook genoeg andere gezinnen die het al jaren zo MOETEN doen.

Je zou bv een schoonmaakster kunnen inhuren via bv supermarkt is wel vaak iemand te vinden voor bv 5/10 euro per uur.

Trouwens toen ik uit het ziekenhuis kwam met mijn 2ling 38 weken kreeg ik thuis ook geen zorg meer. De meiden waren 4 weken ervoor geboren en ze vonden dat je in het ziekenhuis al genoeg zorg had gehad. Ik had een keizersnee gehad en zat opeens thuis met een 2ling en een man die werkte. Was zwaar maar kom zeg beetje power en het kan best. En ik mocht nog weinig ivm de operatie sta je dan...
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 23-07-12 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:26

Sammyoo schreef:

Ehm... normale dagschema 7 uur de deur uit naar zijn werk, rond 19 uur weer thuis tenzij bij boodschappen of overwerk.
Als ie daarbij om 7 uur 2 kinderen op verschillende opvangadressen af moet gaan zetten, 's avonds voor 18.30 uur weer ophalen, koken en eten, kinderen om 19 uur op bed, bezoektijd ziekenhuis 14-19.30 uur moet er ook ergens tussen gewrot en dan bij thuiskomst nog het huis poetsen, dieren voeren, stallen mesten, paarden en hond eruit,.. ik zie het nog niet :+

maar hopelijk dus niet nodig danwel opgelost!

(petitparis, thuiszorg hebben we voor geinformeerd bij de mutualiteit maar dat kun je dus niet zomaar bestellen ;) maar toch bedankt!)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:36

Daarnaast is het ook nog zo dat je een eigen bijdrage betaalt voor hulp bij het huishouden. Als er sprake is van een inkomen kan dit behoorlijk oplopen. Het is dan vaak voordeliger om zelf wat te regelen. Maar ik zie dat je al een andere goede oplossing hebt gevonden voor het probleem.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:45

Urielle schreef:
Sammyoo schreef:

Ehm... normale dagschema 7 uur de deur uit naar zijn werk, rond 19 uur weer thuis tenzij bij boodschappen of overwerk.
Als ie daarbij om 7 uur 2 kinderen op verschillende opvangadressen af moet gaan zetten, 's avonds voor 18.30 uur weer ophalen, koken en eten, kinderen om 19 uur op bed, bezoektijd ziekenhuis 14-19.30 uur moet er ook ergens tussen gewrot en dan bij thuiskomst nog het huis poetsen, dieren voeren, stallen mesten, paarden en hond eruit,.. ik zie het nog niet :+

(petitparis, thuiszorg hebben we voor geinformeerd bij de mutualiteit maar dat kun je dus niet zomaar bestellen ;) maar toch bedankt!)

Urielle, fijn om te zien dat je nog rondhuppelt, dat betekent hopelijk dat met de beeb alles ok is? Ik was zaterdag nog bij de eigenaar van Ulano, we hebben het nog over jou gehad.

Informeer anders eens bij het OCMW van je gemeente. Ik herinner me ineens dat de poetsvrouw die bij ons aan huis kwam omdat mijn moeder niet meer uit bed kon ook vanuit het OCMW kwam. Alleen, met de zomermaanden heb je natuurlijk kans op een serieuze wachttijd. Maar goed, informeren kan altijd, al was het maar voor bijvoorbeeld het leveren van maaltijden aan huis (dat gebeurt in België voor hulpbehoevende mensen soms ook aan huis door het OCMW, maar 't is toch weeral wat tijd gewonnen als je niet moet koken en afwassen).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:01

Urielle schreef:
Sammyoo schreef:

Wellicht voor de periode die nodig is de werkuren aanpassen naar een 'normale' 36 of 40 uur per week? Een beetje verlof opnemen? En huis poetsen kan in het weekend ook, dat hoeft echt niet iedere dag.
Dat er dieren zijn die verzorging nodig hebben, is eigen keuze. Ik vind niet dat huishoudelijke hulp om die reden van gemeenschapsgeld betaald moet worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 18:29

Ik wil niet banketstaaf doen, maar ik moet gewoon zelf voor de hulpverlening betalen hoor, 9 Euro per uur :o Althans, dat kost de kraamzorg en de thuiszorg is van hetzelfde bedrijf dus dat zal vast hetzelfde tarief zijn?
Het gaat om 40 uur per week werken maar de reisafstand speelt ook mee.
Je opmerking over de dieren vind ik een beetje dom eigenlijk, met alle respect verder, je kunt je beesten niet enkele weken/maanden in de stront op stal laten staan omdat de eigenaar in het ziekenhuis terecht komt, toch?! Of denk jij daar anders over? :+
En ja, een huishouden met dieren en kinderen, daar moet wel degelijk dagelijks gepoetst worden. Nu met de vakantie moet ik zelfs zo'n 3-5 keer per dag dweilen om het leefbaar te houden. Met de kinderen naar de opvang scheelt dat natuurlijk al een stuk, maar alsnog kun je het hier echt geen week laten liggen. Nu de kinderen een weekje naar oma logeren zijn merk ik het verschil in werk behoorlijk maar alsnog moet er echt wel dagelijks een dweil door de hele benedenverdieping. Nu kost het huishouden maar 2 uurtjes werk dan, maar dat bovenop de andere taken wordt geen doen voor zoveel tijd. Bovendien zit ik er niet op te wachten om eens ik naar huis mag een huishouden van Jan Steen terug op poten te moeten zetten. Dat is me bij de vorige bevalling wel overkomen en is mede een oorzaak geweest van mijn postnatale depressie. Uiteindelijk heeft een bevriende Bokker toen het huis een keer voor me gereorganiseerd en aan kant gebracht omdat ik gewoon totaal niet meer wist waar ik moest beginnen. En ja, het was toen heel smerig :+ Dat wil ik deze keer gewoon echt niet meer.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:35

Graag mijn post eerst goed lezen, wie maakt er hier eigenlijk een beetje domme opmerking? :+ Ik schrijf nergens dat er niet voor je dieren gezorgd moet worden.

Uit jouw openingspost begrijp ik dat je naar thuiszorg of iets dergelijks zoekt. Dat wordt door de overheid gesubsidieerd. Negen euro per uur dekt namelijk niet alle kosten. Ik vind dat de overheid financieel niet hoeft bij te leggen omdat het zo druk is vanwege de dieren en er daardoor onvoldoende tijd is voor het drukke huishouden. Een huishouden wat vooral zo druk is vanwege de huisdieren die het huis zo vies maken dat er tot vijf keer per dag gedweild moet worden.

Voorts schrijf je in je openingspost niets over de aanwezigheid van (veel) dieren. Voor de volledigheid had je dat kunnen vermelden als je wilt dat mensen met je meedenken. Daar had je in je eerste reactie op mijn eerste post rekening mee kunnen houden :+