Dingen accepteren hoe ze zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Dingen accepteren hoe ze zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:59

Jij woont 5 minuten bij mij vandaan. Ik ga morgenavond eens even op jouw website rondneuzen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:09

Ik wederom niet :n

Interesante post met dat schematje, ga ik eens rustig voor zitten.

Maar punt is wel, dat ik wéét dat ik het niet moet doen (zo reageren), maar nu die knop nog omzetten...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 04-07-12 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:09

stef schreef:
maarja, de rubrieken wisselenden dus helemaal niet, achteraf... Alleen ik had plan A getrokken (en dat plan klopte niet) en het stamboek deed plan B (wat wel klopte). Dus ik ga over de flos omdat ik zelf niet opgelet heb, das toch niet handig? ;)

Plan 1 , stap op desbetreffend persoon af en bied je excuus aan voor het uit je plaat gaan. dan ben jij het kwijt en desbetreffend persoon zal misschien het ook best waarderen.
Plan 2 , leer je om te draaien en weg te lopen op het moment dat je voelt dat je van binnen begint te koken.
Plan 3 , bedenk je tijdig dat er ergere dingen in het leven zijn om je druk over te maken, en niet je hele leven kan lopen zoals je het hebt gepland.

(gebaseerd op zaterdag :Y) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:11

Plan 1 heb ik gedaan mel :j

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:16

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:17

Mootje schreef:
Angry wolf, irritant hè? Nu ben ik niet gediagnosticeerd, maar ik zou mij niets verbazen als ik binnen het autistische spectrum zou vallen :o
NAIWHL, dit lukt mij inmiddels wel met bekenden. Zij kennen mij en kunnen (of eerlijk gezegd) durven ook tegengas te geven. Ik irriteer mij nu bijvoorbeeld mateloos aan een nieuwe collega, en dan weet ik dat ik zo iemand totaal op de kast krijg met mijn uitspraken. Qua gesprek met mijn leidinggevende vind ik het moeilijk om dingen te verwoorden, omdat ik eigenlijk geen idee heb wat ik precies wil.

Mootje ben geen deskundige natuurlijk maar echt het is spot on ben echt net zo.
Klijn voorbeeldje: vanochtend zat ik niet lekker in mn vel en dan heb ik gewoon nog geen 15 min nadat ik ben opgestaan al ruzie met mn vriend omdat ik dan weer iets op een compleet verkeerde manier zeg -O-
Word er zo moe van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 20:45

NAIWHL schreef:
http://www.hb-consulting.nl/trainingen- ... n-invloed/
voor als je, je er verder in wilt verdiepen :)

Gelezen. Maar het slachtoffer zijn en drama herken ik dan weer niet.
Wat ik wel herken is dat ik graag de touwtjes in handen heb, dat ik het lastig vind om aan de zijlijn toe te kijken, dat ik graag ergens bij betrokken ben, dat ik altijd mee wil denken, ondanks dat ik weet dat er niks mee gedaan wordt. Mensen kunnen dat weer uitleggen als bemoeizucht, terwijl het enkel goed bedoelt is. Tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:45

Machteloosheid vind ik een van de ergste dingen. Ik heb ook heel graag complete controle over de situatie en kan er moeilijk mee omgaan als ik dat niet heb. Als ik ergens op reken en vervolgens loopt het niet zo heb ik écht even nodig om bij te stellen.

Wat bij mij scheelt is dat ik nu wat mensen om me heen hebben die eigenlijk gewoon schijt hebben aan het feit dat ik dat moeilijk vind. Dat is enorm confronterend maar o zo leerzaam :D

Ik móét het nu wel langzaam los gaan laten, verwachtingen laten vallen en gewoon maar kijken hoe dingen lopen. Aangezien mijn leven eigenlijk altijd uit verwachtingen heeft bestaan en het structureren voor mezelf van situaties waar ik geen of weinig grip op heb vind ik dat enorm moeilijk.

Maar het feit dat ik nu voor mezelf gerealiseerd heb dat ik dat moeilijk vindt zorgt er wel voor dat ik er heel langzaam aan begin te wennen. En met heel langzaam bedoel ik ook echt héééél langzaam. :')

Soms twee stappen vooruit en een stap terug maar dat soort dingen kun je denk ik ook niet in één keer aanpassen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:25

Dat was zaterdag wel mooi lente, ik had mijn buurman bij, die man is zo heerlijk nuchter ;) Ik sta te razen en te tieren, en hij heel droog: Nou nou nou, stef toch! ;)

Betreft loslaten bedoel ik bijvoorbeeld dat ik gister avond nog in bed lig te malen over zaterdag, boos op mezelf ben: Waarom heb je je nou zo druk gemaakt? etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:27

Ja, en dan tig keer bedenken wat je anders had kunnen doen...

Weet je, het waarom van dingen maakt zo vaak niet uit. Zeker van dingen die al geweest zijn. Wat heb je er aan om te weten waarom als je er toch geen invloed meer op kan hebben?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:27

Moeiteloos zijn is zo,n heerlijk iets, mijn man begrijpt dat maar niet. Die roept, nee jij maakt je nergens druk om. Het heeft ook helemaal geen nut je er druk om te maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:29

Dat is duidelijk marleen, alleen zoals ik eerder aangeef: Dan moet je wel die knop om kunnen zetten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:31

Klopt het is een proces wat niet zo even lukt, ik heb er jaren over gedaan.Daarom geef ik via de workshops ook veel handige tips enz.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:36

stef schreef:
Hoe doe je dat?

Willekeurig voorbeeld: Ik ga naar een verjaardag. Op die verjaardag zit een nogal luidruchtig persoon, waar ik me dan dus de hele avond aan zit te irriteren. Waarom kan ik niet mijn schouders ophalen en denken ach, t is maar 1 avondje en dan zie ik ze weer een half jaar niet.

Ander voorbeeld: Afgelopen zaterdag show gehad, rubrieken liepen door elkaar en waren anders dan ik in mijn hoofd had (mijn eigen fout achteraf). Maar ik heb A in mijn hoofd, het wordt ineens B, en ik ben compleet het overzicht kwijt en schiet dus in de stress, en ben vervolgens in staat om de boel op te laden en naar huis te gaan (of: Dan donder ik wel op!, zoals het zaterdag ging :') )

Achteraf weet ik precies hoe ik beter had kunnen handelen, achteraf denk ik: Joh stef, maak je toch niet zo druk, laat gaan....
Maar dat is allemaal achteraf.

Hoe ga ik dit nu eens doen op het moment dat het nodig is? Zou voor mezelf een hoop rust geven.
Maar ik merk gewoon met alles dat ik niet mijn schouders op kan halen, even als dat ik dingen niet los kan laten en dingen niet af kan sluiten.
Dit zorgt soms gewoon voor best vervelende situaties.

Stef,

Hmmm ik weet niet hoe oud je bent, maar naarmate je ouder word zul je zien dat je wat "makkelijker" gaat worden.
Het is al goed dat je van jezelf weet dat je zo bent, dus kun je er ook wat mee doen. En het helpt om van bepaalde dingen de humor er van in te zien!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:37

Alleen ga ik bij jou geen workshop volgen, zoals ik eerder al heb aangegeven :) Dus ik snap niet zo goed waarom je daar weer over begint. Vind je posts een beetje commerciele insteek hebben.

Threefingers: Ik ben 31 :=

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:13

Nee dan heb je nog te veel emperament ! Over een jaar of 10.......... :P

En misschien spelen je hormonen ook een rol.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:14

Helpt het niet als je gaat malen als je in bed ligt, dat je het letterlijk van je af kan schrijven?
Of dat je bedenkt en analyseert: waarom heb ik dit zo gedaan en wat zou ik de volgende keer anders kunnen doen.

En dat wat je anders wilt doen ook een paar keer herhaalt tot het er iets meer in gaat zitten.
Veranderen gaat niet van de ene op de andere dag. Dat kan heel erg lang duren soms. Je bent in ieder geval wat dit betreft al bewust onbekwaam. Is alweer een stapje verder dan onbewust onbekwaam. Nu moet je nog bewust bekwaam zien te worden.

En je kan ook als je zo ligt te malen bedenken wat wel goed is gegaan. Focus je daar op. Dan wordt het ook al leuker om naar zo'n dag terug te kijken. Het is je gelukt om te switchen in de proeven ondanks dat je niet voorbereid was. Je was assertief om aan te geven toen het verkeerd werd omgeroepen om verhaal te halen hoe het nu wel zat.

http://www.gelukmanagement.com/de-kunst ... -loslaten/
nog een klein beetje informatie erachter.

Geeft ook aan wat ik eerder zei. Zoek naar de achterliggende reden waarom je niet los kan laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:25

Van OO naar BO naar BB naar OB. Ik hou toch zo van die schema's :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:34

Duurt altijd alleen zo lang voordat je op OB zit :)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:05

o dit is wel interessant om te lezen, ik maak me eigenlijk helemaal nooit druk, haha. Neem alles zoals het komt, en als het anders loopt, dan pas ik me aan, wel kan ik boos worden als het op wedstrijd niet volgens schema loopt, omdat je je dan ineens moet haasten of iets dergelijks.

Ik doe dan altijd wat nodig is, en zet eigenlijk zonder na te denken de knop om en ga weer relaxed door eigenlijk. (tenzij ik me voor een Finale vergis in de V en de T....( ijslanderwedstrijd) en ik dus 10 minuten de tijd heb om op te stappen enzo... ) Lijkt me erg vermoeiend om je overal druk om te maken, het is zo zonde van je energie.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:19

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:30

stille meelezer

Hoe doe je dat?

Willekeurig voorbeeld: Ik ga naar een verjaardag. Op die verjaardag zit een nogal luidruchtig persoon, waar ik me dan dus de hele avond aan zit te irriteren. Waarom kan ik niet mijn schouders ophalen en denken ach, t is maar 1 avondje en dan zie ik ze weer een half jaar niet.

Ander voorbeeld: Afgelopen zaterdag show gehad, rubrieken liepen door elkaar en waren anders dan ik in mijn hoofd had (mijn eigen fout achteraf). Maar ik heb A in mijn hoofd, het wordt ineens B, en ik ben compleet het overzicht kwijt en schiet dus in de stress, en ben vervolgens in staat om de boel op te laden en naar huis te gaan (of: Dan donder ik wel op!, zoals het zaterdag ging :') )

Achteraf weet ik precies hoe ik beter had kunnen handelen, achteraf denk ik: Joh stef, maak je toch niet zo druk, laat gaan....
Maar dat is allemaal achteraf.

Hoe ga ik dit nu eens doen op het moment dat het nodig is? Zou voor mezelf een hoop rust geven.
Maar ik merk gewoon met alles dat ik niet mijn schouders op kan halen, even als dat ik dingen niet los kan laten en dingen niet af kan sluiten.
Dit zorgt soms gewoon voor best vervelende situaties.[/quote]

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:28

Stel jezelf deze vraag:

Wat schiet ik er mee op om me hier aan te ergeren?

De minuten van de dag tikken gewoon door of jij je nu ergens aan ergert of niet.
Je kunt beter het beste van je dag maken en het los laten, dan heb je tenminste nog een leuke dag gehad.