Prijzen tandartsbehandeling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:12

takkie_muis schreef:
tweevlaksvulling is 61 euro , drievlaksvulling 80 euro en vier of vijfvlaksvulling 100 euro. trekken tand of kies 35 euro , in totaal voor mijn verwaarloosde bekkie ben ik dik 1000 euro lichter :') (heb 3 2vlaks , en 7 drievlaks nodig , en 1 vier of vijfvlaks , en er moeten drie verstandkiezen uit :z )

Jeetje...... en hoe lang ben jij niet geweest? Had je geen kiespijn?

Mootje

Re: Prijzen tandartsbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:31

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:39

Ik lees per 1 januari 2013 in dat artikel?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:41

Klopt, per 1 januari 2013 wordt het ingezet ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:46

Huh, vanochtend op BNR zeiden ze per direct :?
Artikel niet gelezen trouwens, wilde alleen een bron erbij zetten!

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:23

2x alleen controle 40€, tandsteen(?) verwijderen 50€, uitleg over tandenstokers 20€.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:52

singasong schreef:
takkie_muis schreef:
tweevlaksvulling is 61 euro , drievlaksvulling 80 euro en vier of vijfvlaksvulling 100 euro. trekken tand of kies 35 euro , in totaal voor mijn verwaarloosde bekkie ben ik dik 1000 euro lichter :') (heb 3 2vlaks , en 7 drievlaks nodig , en 1 vier of vijfvlaks , en er moeten drie verstandkiezen uit :z )

4 a 5 jaar , ben pas 20 :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:01

Moet het eerst nog meemaken dat het teruggedraaid word. Eerder zei Schippers ook te stoppen met de vrije markt en nog ging ze ermee door. Ga iig na 1 jan 2013 pas me gebitje laten restaureren, tenzij ik me eerder in een aanvullende tandartsenpakket ga doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:11

Tinkerloos schreef:
Hierom ga ik dus niet meer naar de tandarts.
Iig niet meer elk half jaar.
Prijzen rijzen de pan uit.

En als je alles in 1 keer moet laten doen is het straks veel duurder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:14

Er zijn inderdaad mensen die de tandarts niet meer kunnen betalen omdat het zo verschrikkelijk de pan uitrijst. Sneu maar waar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:48

Daarom is het handig om je goed te verzekeren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:52

Maar als sommige mensen het niet kunnen betalen? Dan houdt de aanvullende verzekering al gauw op. Sommige mensen kunnen nog niet eens de premie betalen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:09

GelbrichDDH schreef:
uitleg over tandenstokers 20€.

ik vind het gewoon DIEFSTAL!! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:23

Idd , ik kan net met moeite een aanvullend pakket doen...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:41

Amalarab schreef:
GelbrichDDH schreef:
uitleg over tandenstokers 20€.

ik vind het gewoon DIEFSTAL!! :(

Dit is gewoon lachwekkend, zo belachelijk is het :')

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 18:57

takkie_muis schreef:
[

4 a 5 jaar , ben pas 20 :o[/quote]

Wat erg! Sterkte hoor. Probeer je het nu wel ieder jaar bij te houden?

Het is me duidelijk geworden dat de prijzen eigenlijk niet zo ver uit elkaar liggen als ik iedereen zo hoor. Op een enkele uitzondering na dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:07

Zeker hoor , heb een hartstikke leuke nieuwe tandarts. Spreekt geen woord nederlands maar verstaat gelukkig wel , op de 1 of andere manier vindt ik dat fijner :) (spreekt engels is duits)

En door mijn gedrag vroeger ging ik nooit... Wijt ik ivm met iemand niet te veel over :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:39

Ik was voor een vulling inclusief periodieke controle 184 euro kwijt. maar ik ga wel bij een speciale angsttandarts. Er stond ook nog wat bij waardoor mijn mond open viel van verbazing: preventieve instructie: 22 euro. Tijdens mijn controle was het enige wat hij heeft verteld dat ik beter met van die ragertjes tussen mijn tanden kon schoonmaken dan met floss. Hij heeft het bij twee tanden voorgedaan en dat was het. 22 euro rijker. Belachelijk!! De volgende keer zeg ik wel dat hij zijn mond moet houden met zijn preventieve instructie.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:29

Charaz schreef:

Heel handig ja.
Maar ik kan die goede verzekering niet betalen..

Je eigen risico is elk jaar hoger, de verplichte verzekering is elk jaar duurder, alles kost meer, en je word op steeds meer dingen gekort.
Als mijn salaris nou ook steeds zou ophogen was het geen probleem, maar dat blijft hetzelfde terwijl ik voor alles steeds meer moet betalen.

Ik ging altijd twee keer per jaar naar de tandarts, dat is nu dus een keer per jaar geworden.
En als het zo doorgaat kan ik straks helemaal niet meer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:02

Charaz schreef:

Vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat iedereen zich dan maar goed moet verzekeren. Als iemand ipv de kosten voor het aanvullende pakket een week te eten heeft, gaat diegene toch echt voor het eten en niet voor de verzekering. Ik kan met mijn studiefinanciering nog niet eens een aanvullend pakket betalen, alleen maar de basisverzekering. Niet iedereen heeft een goede baan met zekerheid en een prima salaris hoor.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:54

Charaz is doktersassistente.. :)*
Die kan best een goede verzekering betalen.
Helaas hebben we niet allemaal een goed betaalde baan..

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:56

Volledige wortelkanaal behandeling afmaken even een uurtje.. nouu 199 euro :D
tot 1 januari 2013 ga ik dus niet meer :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:17

Ik vind dat je onnodig persoonlijk wordt Tinkerloos. Daar komt bij dat iedereen zijn of haar geld maar één keer kan uitgeven en dus keuzes moet maken. Ik geef het ook liever aan andere dingen uit, maar ga dan ook niet lopen miepen als de rekening een keer tegenvalt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:31

Mijn man is tandarts en adviseert mensen over het algemeen ook om gewoon géén aanvullende verzekering te nemen en het bedrag op te sparen voor als je een keer iets hebt. Ik zit hier wel een beetje met verbazing te lezen. Het is nl. niet zozeer dat tandartsen nu zoveel duurder geworden zijn (de uitzonderingen die ik ook zakkenvullers noem daargelaten), maar dat de verzekeraars een steeds dikkere vinger in de pap krijgen en zij de meest vreemde dingen doen.

Ten eerste: in principe zou in de basisverzekering alle vergoedingen voor iedereen gelijk moeten zijn, het is immers de basisverzekering. Tot en met 18 jaar is afgesproken dat de zorg gratis is. Maar de verzekeraars zijn nu zo slim dat ze gewoon bepalen tot welk bedrag. Dit kan in principe niet want valt onder een wettelijke regeling. Toch kunnen ze doodleuk een bijbetaling eisen omdat zij ineens zijn gaan bepalen dat er maximaal een x bedrag voor een vulling staat (bij hen dan, een andere verzekeraar heeft doodleuk weer andere vergoeding). Ontoelaatbaar en bovendien niet zoals het in de wet geregeld is. Dáár zou de minister eens iets aan moeten doen.

Mijn man heeft het uitgezocht: in 19 jaar (!!!) tijd zijn bij hem de vullingen 10% duurder geworden. Dit houdt niet eens de inflatie bij en dan heb ik het nog niet over hogere huisvestingskosten, hogere salarissen van zijn personeel, hogere premies arbeidsongeschiktheidsverzekering, héél veel regelgeving omtrent hygiène (wat enorme investeringen vergt), het bijhouden van het BIG-register (kost tijd van zijn assistente en brengt kosten met zich mee), de verplichting om boven die €150 éérst een offerte te moeten uitbrengen (ook die moet gemaakt, geprint, meegegeven of opgestuurd, geadministreerd etc). Daarnaast zit op dit moment in de vulling ook de prijs van aanvullende handelingen als verdovingen (en nog wat andere zaken omtrent tandvlees, etc.). Hierdoor lijkt de vulling ineens tig procent duurder, maar dat heeft Minister Schippers met haar vrije tarieven verplichtgesteld (haar verontwaardiging is dan ook voor een groot deel onterecht omdat ze het zélf zo heeft ingesteld). Het is dus een gemiddeld tarief geworden; prettig voor degenen die een verdoving krijgen, want zij betalen minder, maar pech voor degenen die geen verdoving nodig hebben, want zij betalen voor de rest.

De Minister is ook verbaasd dat tandartsen geen contracten met verzekeraars afsluiten: maar zeg nou zelf, niemand gaat toch in de wurggreep van een verzekeraar zitten die eerst doodleuk bepaald wat jij dan mag rekenen en de volgende stap voel je al aankomen... Volgend jaar zeggen ze doodleuk dat de zorg goedkoper moet en dat je voor diezelfde handeling x% minder krijgt. Niemand zit daarop te wachten, want de verzekeraars zorgen wel goed voor hun eigen zaakjes: premies gaan elk jaar flink omhoog. Maar zij willen wel bepalen dat de gemiddeld tandarts dan doodleuk weer minder vergoed krijgt. Wie betaald dan alle investeringen en gestegen kosten van de tandarts? Wordt hierdoor de zorg beter? Etc. etc.

Het klinkt allemaal heel leuk: zakkenvullers, maar iedereen inclusief de Minister vergeet dat het vrijgeven van de tarieven ook veel kosten voor tandartsen met zich meegebracht heeft. Want er werd wel gegroepeerd in handelingen, maar vervolgens mocht je zelf uit gaan rekenen hoeveel die (om bij het voorbeeld te blijven) die vulling dan ging kosten. Je moet immers het aantal vullingen berekenen, vervolgens het aantal verdovingen per jaar en aanvullende zaken die in dat tarief moet zitten (ga maar uitzoeken in je administratie) en vervolgens een gemiddeld tarief bepalen. Nu heb ik het over één handeling, maar als je de tarievenlijsten van tandartsen bekijkt zul je zien dat het om 10-tallen zo niet honderden verschillende onderdelen gaat. Een zeer tijdrovende klus. Daarnaast moest alles gepubliceerd worden, mensen moesten geïnformeerd worden etc. Maar de Minister laat zich gek maken door de media en het publiek dat zich hiervoor nog nooit verdiept heeft in tarieven en nu allemaal om het hardst roepen dat het zo vreselijk gestegen is, terwijl iedereen appels met peren aan het vergelijken is en niemand eigenlijk wérkelijk inzicht heeft (of had) in wat hij/zij betaalde en nu moet betalen.

Vrije keuze in tandartsen per handeling: nog zo'n stokpaardje van de Minister. Maar hoe stel men zich dat voor: een kroon bij tandarts A met daarnaast een vulling van tandarts B. Dan krijgt de patiënt last aan die kant. Moet hij dan terug naar tandarts A of B (waar komt de pijn vandaan immers?) of misschien wel naar geen van beiden, want het kan ook ergens anders vandaan komen, maar een 'reguliere' tandarts heeft hij niet meer. Naar tandarts C dan maar om het op te lossen?? Wat krijg je dan: die mensen gaan naar de avond of weekend dienst omdat ze pijn krijgen en geen vaste tandarts meer hebben en dan kunnen ze het weekend tarief gaan betalen en vervolgens weer steen en been klagen dat ze een opslag moeten betalen omdat die tandarts (voor het gemak maar C), zijn avond of weekend mag inruilen voor de tandartshoppers en vervolgens weer voor zakkenvuller wordt uitgemaakt??

Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar soms is het beter je eerst eens te verdiepen in het feit dat tandartsen tot vorig jaar vaste tarieven hadden en dat die (ja, ik lieg niet) bijv. voor een vulling met 0,04 euro mochten stijgen per handeling, terwijl er ook jaren zijn geweest dat er helemaal niks bij mocht. En dat er dan mensen creatief gaan zijn: het is niet te vermijden. Dat er echte profiteurs zijn? In welke vrij beroep zijn die er niet...
Maar scheer niet de goede over één kam met een handje vol slechte...

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 00:36

Ik snap de frustratie, maar even vanuit mijn positie: ik ben zelf tandartsassistente en het is een zwaar vak. Je zit jezelf zwaar scheel te kijken op een tand. Moet secuur werken op een millimeter en zelfs kleiner. Kamp elke dag met rugklachten want denk je dat het een pretje is om de hele dag voorover gebogen met in je handen krampachtig een boor of afzuiger, je nek half verdraait omdat je het anders niet goed ziet en je ogen die keihard hun best doen om het allemaal goed te zien in dat donkere gat?
Daarbij is de tandartsopleiding niet zomaar een opleiding, het is enorm zwaar en de opleiding duurt jaren. Zou belachelijk zijn als een chirurg ook een banketstaaf bedrag kreeg voor wat hun uitvoeren.. Want dat is wat de tandarts eigenlijk ook doet maar dan in het klein: een soort van operatie. Overal dient rekening mee gehouden te worden.. Angst van de patiënt, medicatie er..
Ken al meerdere tandartsen met HERNIA'S doordat het een fysiek zwaar vak is.
en hiermee wil ik niet zeggen dat het goed is dat sommige tandartsen veel geld vragen want sommige zijn inderdaad ook echt belachelijk duur.
Maar toen er nog geen vrije tarieven waren hoorde je er geen haan naar kraaien, maar nu de prijzen wat meer bekend worden en men tegenwoordig op hun centen zitten is het een enorm drama terwijl bij de meeste tandartsen de prijs hetzelfde is gebleven, alleen onder andere codes en benamingen..

Zucht.
Zal nu wel heel bokt over me heen krijgen ofzo met allerlei vergelijkingen dat andere beroepen ook zwaar zijn qua uitvoering maar ook niet zo duur zijn terwijl dat helemaal niet het punt is waar ik over spreek maarg
oed.