Peuter slaapt moeilijk in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:45

Pak nooit,maar dan nooit d eknuffels van je kind af.
Kom nou het is haar manier van de dag verwerken.
Mijn dochter van 3 doet het ook en ze vertelt soms hele verhalen er tegen wat ze die dag heeft gedaan.
Dat is zeer belangrijk voor een kind.
Als ik jou was zo ik die vriend van je eens bij zijn oren pakken.
Kom nou het is jou kind en ja hij mag ook straffen of iets dergelijks maar spullen afpakken :n

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:48

Op zich vind ik het wegsturen van het kind wanneer het na 2 waarschuwingen niet luistert, niet verkeerd.
Maar ga dan ook na 2 minuten naar haar toe, ipv net zo lang te laten zitten totdat jij denkt dat genoeg is.
En zelf weglopen werkt eigenlijk nog veel beter.

Zelfde als met zindelijk worden, ik heb haar afentoe speels op het potje gezet, en in de zomer in blote kont laten lopen.
Werkte niet, geen probleem.
Mijn vriend kwam met het idee van stickers plakken, dat werkte een week, daarna vond ze het niet meer interessant.
3 weken geleden was ik haar "kwijt", zat ze braaf te plassen op de wc, zonder aanmoediging.
En vanaf die dag is ze zindelijk.
Ik wil zijn tactieken best proberen, maar op een gegeven moment werkt het niet en dan moet je wat anders verzinnen.
En ik ben wat dat betreft toch koppig, ik blijf bij mijn gevoel en wat ik denk dat goed is en dat werkt, alleen wil mijn vriend het niet zien.
En als zijn kind nou zo'n engeltje was, zou ik zeggen "oke", maar dat is zeker niet het geval.

Marisje76

Re: Peuter slaapt moeilijk in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:52

tja misschien zegt dat ook iets over zijn aanpak met zn eigen kind...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:57

Oef meid, laat die vriend van jou eens heel snel 10 stappen terug doen in deze situatie! Ik word gewoon plaatsvervangend boos als ik dit lees! Jouw kind, jouw aanpak, jouw beslissingen.
Als mijn (eventuele) partner het zoveel beter zou weten in MIJN huis met MIJN kind en mij daarin zou overrulen, mag hij mooi ergens anders op de bank gaan zitten.

Inderdaad haar lekker laten teuten met haar knuffels in bed, ze valt vanzelf in slaap :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:58

Ik vind eigenlijk dat je vriend teveel van haar verwacht, ook met eten. Het is nog maar een peutertje. Ze is net uit de fase dat ze haar grenzen ging uitproberen (als ze er al uit is :P ) en dat is een hele gezonde fase. Haar 'ruggegraat' hoeft toch niet gebroken? Als volwassene heeft ze die hard nodig, als deurmat gaat ze ook niet gelukkig worden. Tenminste, mijn doelstelling is om er gelukkige en zelfstandige meiden van te maken, niet om een perfect gedrild kind te hebben. Tuurlijk zijn er grenzen maar wel binnen het redelijke en leeftijdsgebonden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:04

Kinderen voelen de goede balans van ouders haarfijn aan,dus ook de niet goede balans.
In dit geval is er geen goede balans voor het kind :n ,terwijl ze dat in die 2,5 jaar alleen met mama wél heeft gehad!
Verder vind ik dat wanneer een relatie nog zo fris is de vriend écht geen zeggenschap over iemands ander kind heeft hoor.Zoiets moet groeien en niet drillen.

Misschien een heel raar antwoord maar ts...... luister naar je kindje!!! :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 22:11

Ik luister inderdaad naar mijn kindje, misschien ben ik net te laat maar ik kan nu de schade nog beperken.
Ook bij mij kan ze weleens het bloed onder mijn nagels vandaan halen, maar heel vaak kan ik begrijpen waarom ze iets doet en ze is niet achterlijk, ze wist precies wanneer ze te ver ging.
Een boze blik en zware stem was genoeg om haar terug op aarde te krijgen, maar nu "helpt" het wegsturen niet eens meer.
Ik ben een mail aan het maken naar mijn vriend, ik ga niet zitten wachten tot hij een keer denkt om terug te komen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:34

Ik heb je andere topics ook gelezen en ik denk dan: praat eens met je vriend!
Je vormt samen een gezin, je staat samen "aan het stuur" jij en je vriend moeten een eenheid vormen. Ik lees in je andere topic dat je opbokst tegen zijn ex, je hebt met je vriend issues over het corrigeren van zijn en jouw kind: dit moeten jullie samen uitvogelen.

Wat betreft je dochtertje: als wij op bed gaan praten we vaak nog even tegen onze partner, of we lezen een boek, of we denken nog even na over onze dag. Jouw kind doet dit ook en het geeft toch helemaal niks als ze niet meteen slaapt? Zolang ze lekker rustig is, gewoon laten gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:47

Ik denk dat ts het antwoord voor haar "problemen" al heeft maar de bevestiging gewoon even nodig had.
Meid als het niet dé klik is die je zo graag had willen hebben dan moet je verder zoeken,zeker als er kinderen in het spel zijn. :(:)
Voor je het weet zijn ze groot en denk je terug aan een periode die niet had hoeven plaats vinden. -O-
Je bent nog zo jong joh,geniet eerst eens van het leven samen met je kleintje dan komt de ware vanzelf op je pad :j .Je hebt het 2,5 jaar prima gedaan met je kindje,waarom dan nu al die stress over je heen laten komen.
Kinderen geven precies aan of het goed is of dat er iets niet zo gaat zoals het hoort. :)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:55

ik zou zeggen laat je kind lekker babbelen is haar dag verwerking mijn dochter is nu 4,5 en zelfs die is de avond in bed aan het babbelen met haar knuffels ze verteld ze echt van alles (zit wel eens op de trap) dit doet ze hooguit een 30 minuten en dan slaapt ze...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:00

zolang je kind aangeeft dat ze voldoende rust heeft gehad, kun je dit gerust toelaten. mijn zoontje van bijna 3 die doet het ook, hij dan 2 hondjes en een beertje. hele verhalen houdt hij ermee, op die manier speelt hij zijn belevenissen van die dag na. zelfs overdag doet hij het. bijvoorbeeld als we in de auto zitten, zegt hij tegen beertje, kijk daar rijd een trekker, mooi he.
dus het hoort echt bij deze fase in zijn leven, veel kinderen doen het en is tevens ook gezond voor een kind dat hij of zij een uitlaatklep hebben voor alle gebeurtenissen die op een dag gebeurd.
je moet dan een kind zijn vertrouwde speeltjes niet afpakken. je zou dan beter een tijd met je kind afspreken door middel van een kookwekker. een 3 jarig kind snapt veel meer van tijdsbesef dan dat we in de gaten hebben.
en nogmaals het is een fase van een kind en het hoort erbij, dus het verstoren van deze fase geeft in de toekomst meer problemen, dan dat je er nu mee hebt.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 08:31

Het is best moeilijk als je een relatie krijgt waarvan het gevoel echt heel goed was, maar dat er naarmate je elkaar langer kent blijkt dat communicatie niet het sterkste punt is.
Ik ben een stuk jonger dan mijn vriend, en mede daardoor heb ik het gevoel dat hij me niet altijd serieus neemt.
Daarbij komt nog dat ik echt niet flauw ben, maar sommige dingen moeten kinderen zelf doen en in sommige dingen moet je ze los laten.
Mijn kind lijkt sprekend op mij qua gedrag, en het "grappige" is dat mijn moeder totaal anders is dan dat ik ben, met als gevolg dat ze mij vroeger eigenlijk niet aankon en hetzelfde deed als mijn vriend nu: ruzie maken en dwingen.
Dwang heeft bij mij nooit gewerkt, en ik sloot me af, letterlijk.
En ik hechtte heel veel waarde aan bepaalde spullen of knuffels, wat mijn moeder totaal niet begreep.(ik heb geen trauma hoor, maar het is typisch dat er zoveel van mezelf boven komt nu mijn kind dit laat zien)
Mijn dochter doet en is precies hetzelfde, en mede daarom heb ik zo mijn ideëen over hoe ze opgevoed moet worden.
Ze is super vrolijk, lief, opgeruimd en enorm sociaal, dat zijn dingen die ik enorm aanmoedig.
En ja, ze luistert niet altijd even goed, maar kom op ey, ze is bijna 3 en zelfs volwassenen hebben weleens problemen met luisteren als ze ergens geconcentreerd mee bezig zijn.
Altijd komt er weer het vergelijk van de kinderen: ja maar bij mijn kind heeft dat ook geholpen, ja maar mijn kind doet dit of dat wel.
JA, maar zijn kind is wel 2 jaar ouder en gaat al naar school, die heeft al 2 extra jaar opvoeding achter de rug.
En die is nu niet bepaald sociaal en heeft gewoon lak aan wat andere mensen zeggen.

Ach ja, de mail is verzonden want ik heb geen zin in bonje als mijn kind nog wakker is...
Vanavond mag ze even bij oma spelen, en dan gaan we eens goed praten, en tja, als hij niet luisteren wil en mij en mijn kind niet kan accepteren zoals we zijn, dan is dat jammer.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:35

Als ik al je verschillende topics met problemen zo lees, moet je eens iets aan doen aan de relatie met je vriend. Want daar zit duidelijk iets mis.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 08:38

Dat klopt, heb je helemaal gelijk in.
Mar dit topic was/is specifiek voor mijn dochter.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:44

meis zoals ik al eerder is gezegd ,luister naar je kind.
Ik snap dat je je vriend niet tegen het hoofd wilt stoten, maar het is en blijft JOUW dochter.
Ik ben ook weg bij de vader van mijn kinderen en ik heb dan nu iets langer dan 1 jaar een relatie met mijn nieuwe vriend.
Hij heeft dan verder geen kinderen uit zijn vorige huwelijk. Maar in het begin was het ook even passen en meten met elkaar. En tuurlijk soms is hij het met sommige dingen niet helemaal eens, maar dat zijn kleine dingen (hij vind me soms iets te lief :o) Maar hij is niet degene die me daaropaanvalt of zegt ik vind dat je het zo en zo moet doen.
Hoogstens joh is je het weleens opgevallen dat... En dan kijken we samen naar een oplossing.

Mijn kids kan ik ook echt wel eens achter het behang plakken maar al met al krijg ik altijd complimenten.
En tuurlijk je mag fouten maken je kind mag fouten maken en af en toe eigenwijs zijn.
Dat is het leven.
Maar je vriend al is hij ouder betekend echt niet dat hij alles beter weet.
Hij kent je dochter een half jaar neem aan dat hij niet de hoofdverzorger is, dus wie kent de behoefdes beter?? Jij die de 1e 2,5jaar alleen voor je kleine meid hebt gezorgd of hij die net een half jaar in jouw en haar leven is.

(het is geen aanval op je maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel en anders pb staat open)
Laatst bijgewerkt door testebeest op 04-07-12 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:44

Dat begrijp ik wel :) maar denk dat ook de basis van dit probleem bij jouw relatie met je vriend ligt.
Als jullie haar niet op 1 manier behandelen als ze moet gaan slapen, is dat verwarrend voor haar en weet ze niet meer hoe de regels en grenzen liggen.

JIJ bent haar moeder, het naar bed brengen van JOUW kind gaat volgens JOUW regels en daar heeft hij zich maar naar te schikken.
Want het gaat wel goed als je het op jouw manier aanpakt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:45

Ik heb 3 kinderen waarvan er bij 1 ook langer duurt voordat ze gaat slapen.
Ze is nu 10 jaar en leest meestal nog een boekje.
Vroeger brabbelde ze ook veel tegen haar knuffels/poppen voordat ze rustig in slaap viel.

Ik vond het heerlijk om even met haar mee te babbelen.
Zo van: "Weet Pipo al dat je gaat logeren?" en dan ging ze zo lief tegen haar knuffel vertellen dat oma had gebeld en dat Pipo natuurlijk mee mocht.... heerlijk als een kind zo kan doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:59

Ik schrik een beetje van de manier waarop je vriend denkt een peuter te kunnen controleren en domineren. Valt je vriend ook alle avonden direct in slaap als hij in bed gaat liggen?! In slaap vallen kún je niet actief, dat is een proces en de één heeft daar wat meer tijd voor nodig dan de ander. Zelfs al zou je dochter huilen en dreinen, dan nog kun je haar niet dwingen om in slaap te vallen.

Wellicht is het wel goed om te kijken of jij -en je vriend- een aktievere rol kunnen spelen in de verwerking van haar dag. prima dat ze het met haar knuffels bespreekt, maar misschien wil ze ook wel wat met jullie delen?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 09:06

@ testebeest: ik zie het absoluut niet als aanval hoor, ik vind het juist fijn als er open en duidelijk gecommuniceerd word :)
En je hebt helemaal gelijk, MIJN kind.
En dat mijn vriend ouder maar nog niet wijzer hoeft te zijn, tja, breng hem dat maar eens aan zijn verstand.

@ evelli: je hebt ook gelijk, het probleem zit hem in de relatie tussen mij en mijn vriend.
Ik breng zowieso altijd mijn dochter naar bed, en ik laat haar dan gewoon even kletsen om vervolgens in slaap te vallen.
Soms duurt het 10 minuten, soms een uurtje.
Ze komt niet uit bed, huilt niet, roept niet, dus waar zou ik dan een probleem van maken?

@ brainless: ik vind het juist prettig dat ze nog even kletst tegen haar knuffels, en dat ze er dan een poppekast van maakt, lekker belangrijk.
Ze is jong, ondernemend en energiek, en als zij het nodig heeft om even te kletsen is dat prima.
Ik heb weleens geprobeerd een verhaaltje voor te lezen, maar daar word ze druk van en ze wil zelf "lezen", dus daar ben ik niet mee door gegaan.
Wellicht kan ik voor 's avonds op de bank een verhaaltje vertellen over alles wat we die dag gedaan hebben, dat is wel zo leuk.

Ik las, zodra ik kon lezen, ook heel veel en later ook 's avonds in bed.
Je kunt iemand niet dwingen om te slapen.
Mijn vriend moet 's ochtends om 6 uur uit bed, maar gaat er pas om 1u 's nachts in.
Dan hoor ik in weze hetzelfde: ik ben nog niet moe genoeg.
Maar ja, hij is volwassen en kan zelf bepalen hoeveel slaap hij nodig heeft.
Ik zie het probleem niet, als mijn dochter toch 's ochtends gewoon fris en fruitig uit bed komt, dan is het toch oke?
Ik ga inderdaad proberen om 's avonds met mijn dochter de dag door te nemen, vind ze vast wel gezellig :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:11

Jij maakt er blijkbaar geen probleem van :) je vriend wel. Die moet het gewoon aan jou overlaten en niet het heft in eigen hand nemen. Hij maakt het alleen maar erger :)
Dus gewoon regel instellen: Ik breng MIJN kind naar bed en IK reageer op haar gedrag voor het slapen.
Dus ook niet aan hem vragen of hij even wilt gaan. Hij laat je kind met rust na een bepaald punt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:13

Je kan een kind wel "dwingen" op haar kamer (of in bed) te blijven.
Maar slaap zelf, kun je niet afdwingen.
Hoe meer je dat probeert hoe meer ze een hekel (kunnen) krijgen aan het naar bed gaan.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:53

Evelli schreef:
Als ik al je verschillende topics met problemen zo lees, moet je eens iets aan doen aan de relatie met je vriend. Want daar zit duidelijk iets mis.

Ik heb hetzelfde idee. Als jullie niet samen kunnen overleggen over de opvoeding van jouw dochtertje dan gaat deze relatie op langere termijn niet werken. In dit geval moet je niet alleen aan jezelf denken maar ook aan je dochtertje.

Geef aan je vriend aan dat hij best mag corrigeren, maar dat de regeltjes door jou bepaald worden. Is hij het hier niet mee eens, jammer, daar is het gat van de deur.

Wat ik overigens nog wel in dit verhaal mis is de biologische vader. Zijn jullie uitelkaar gegaan? Is hij nog wel een deel van haar leven? Zo ja, hoe staat hij dan in de opvoeding?
Het lijkt me dan dat hij net even wat meer te zeggen heeft dan jouw nieuwe vriend.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:21

De biologische vader van m'n kind heeft nooit een rol gespeelt, toen ik zwanger was trok hij zich er al weinig van aan.
En eigenlijk ben ik er wel blij om, die jongen is zelf een groot kind.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:54

Brainless schreef:
Je kan een kind wel "dwingen" op haar kamer (of in bed) te blijven.
Maar slaap zelf, kun je niet afdwingen.
Hoe meer je dat probeert hoe meer ze een hekel (kunnen) krijgen aan het naar bed gaan.

idd Brainless, en DAT is pas een ellende, een kind wat tot midden in de nacht het huis doorstuitert omdat het steeds uit bed komt, driftbuien als je ze op bed legt, weigeren om te slapen vanwege het principe, noem ze maar op!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:05

svdijk schreef:
Ze dreint niet, roept me niet en huilt niet, ze speelt hooguit wat maar het is vooral kletsen en zichzelf in d'r dekentje wikkelen.

Maar wat is dan eigenlijk het probleem?

Die kleine van mij (bijna 2,5 jaar) zit ook in een 'moeilijke' periode, dwz ook niet huilen of dreinen, maar lang kletsen/spelen op zijn kamer. Hij mag van mij kletsen en spelen met zijn knuffels (ze worden allen wel 20x ingestopt), maar hij mag NIET zijn kamer uit komen.

Gaat vanzelf wel over :j
Ik vind niet dat je zulke dingen met 'druk/dwang' moet proberen naar je hand te zetten, daar schiet je niets mee op.