Kaakklemmen, helpt een opbeetplaatje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_DJS

Re: Kaakklemmen, helpt een opbeetplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:51

Ik heb gehad dat mijn kaak zo vast zat dat ik mijn mond slechts 2 cm open kon doen toen ik op een morgen wakker werd. Ben na drie weken door de dokter naar de kakfysio gestuurd en die heeft enkel lopen trekken en duwen tot mijn mond dus iets verder open kon. Hier ben ik mee gestopt en de tandarts heeft mij toen doorgestuurd naar de kaakchirurg. Van hem heb ik ook zo'n plaatje gehad en ik merk echt wel verschil. Ik klem ook door stress en op drukke stressvolle dagen moet ik er echt mee slapen anders heb ik echt ontzettende pijn als ik wakker word.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:11

Ik heb een hard opbeetplaatje tegen mijn kaakklemmen..

Ik klemde zo erg dat ik ook gewoon op een gegeven moment zoveel pijn had, dat ik periodes had dat ik alleen maar vloeibaar voedsel kon eten. De pijn kwam dan niet vanuit mijn tanden/kiezen maar echt vanuit mijn kaak.
Ik moet wel zeggen dat het bitje bijzonder oncomfortabel is en ik het dus alleen in heb als de pijn erger wordt. Ik merk dan al na éen nacht verschil en ervaar dan véél minder pijn :)

Ik verwachtte van tevoren dat het een dun plaatje zou zijn die ik bijvoorbeeld tijdens het autorijden of paardrijden ook in kon. Dat kan ook wel.. maar kan ik dan nietmeer normaal praten :P

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:29

Ik heb hem ook voor 's nachts mijn tanden braken zo af van het klemmen..

Maar de pijn in mijn kaken is niet weg door het opbeetplaatje..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:33

Wow...nóg meer mensen die dit hebben. Doe het 's nachts maar overdag staat er ook een soort van spanning op, erg pijnlijk. Ikm probeer wel te onstpannen maar dat is erg moeilijk.
Welke spierontspannende oefeningen zijn hier goed voor behalve gekke bekken trekken?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:41

Ik heb er ook 1 :j Helpt mij wel goed en ik moet er ook aan denken om hem in te doen 's nachts.
Ik was ook een extreme, eerst paste het plaatje steeds niet helemaal lekker. Toen ik hem eindelijk mee naar huis had, had ik hem de eerste nacht al door, werd er zelf wakker van :n Kon ik dus weer terug........

Ik doe het overdag trouwens ook :j heb trouwens ook veel meer hoofdpijn in de periodes dat ik zonder plaatje probeer te slapen (is niet altijd even charmant en ik krijg er vaak zere tanden van).
Nu zit ik in een stressie periode en slaap ik dus weer standaard met. Ik slaap er niet beter door, maar ik sta wel veel wakkerder op de volgende morgen. Vooral de eerste nachten, irriteer ik me aan het ding (je kan toch niet doen wat je wilt doen namelijk knarsen of klemmen ;) ) daarna gaat het al heel snel veel beter.
Kortom voor mij is het echt een uitkomst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:06

Ik heb er eentje gehad.
Die was de eerste nacht al dwars doormidden.

Ik heb inmiddels 4 kiezen dwars doormidden geklemd 's nachts.
Die zijn echt helemaal kapot. En veel van m'n andere tanden zijn ook versleten door het tandenknarsen en klemmen.

Ik knars niet iedere nacht. Ik klem wel iedere nacht.
Soms zo erg dat ik er ontstekingen van krijg in m'n kaakzenuw.

En het verergert/veroorzaakt mijn Trigeminusneuralgie (Aangezichtspijn).
Als het zo ver is (gaat in periodes), heb ik daar speciale spierverslappers voor, zodat ik het patroon kan doorbreken.
Enige nadeel daarvan is dat je nogal stoned wordt en ook een paar dagen niet mag autorijden. Dus dat schiet niet op.

Wat tandschade goed tegen gaat en bij mij wel heeft geholpen daarvoor is een bitje dat boksers dragen.
Die kun je online en in verschillende sportwinkels gewoon kopen. Niet een té goedkope.
Maar eentje van 30,- euro ofzo. Die zijn dik gevuld met gel, en die kun je met heet water zelf op maat maken.

Is eigenlijk hetzelfde als zo'n opbeetplaatje, maar dan heel erg veel goedkoper, en lekker zacht.

Alleen bij mij verergert het klemmen daardoor, dus ik kan 'm niet altijd dragen.

Ik heb verder eigenlijk alles al geprobeerd....
Meditatie, homeopathie, massage, ontspanningsoefeningen, adem oefeningen, etc. etc.

Wat me nu tegenwoordig wél lukt, is om te slapen met m'n tong tussen m'n kiezen.
Dan gaat het soms goed.
Maar soms ook niet, dan wordt ik 's nachts wakker met een bloedende tong :P -O-

Het is echt een groot probleem... En ik heb nog geen goede oplossing gevonden...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:57

Jeetje wat erg!! Komt dat dan door stress Of is het een tik oid geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:51

Bij mij?
Ik heb 't al sinds ik kind ben.

Niet perse stress... Het is wel erger als ik echt stressvolle periodes heb.
Maar ook als ik volledig ontspannen ben tijdens een wellness vakantie blijf ik er last van houden.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 20:16

Gek he Femke, ik merkte het vandaag tijdens het koken. Dan ben ik echt relaxed want ik vind het leuk, maar ineens merk ik dat mijn kaken helemaal vast zitten. Volgens mij komt daar bij mij ook wel vaak hoofdpijn vandaan.

Balen zeg, dat jij er zo'n last van hebt, dat is wel extreem..

Ik ben vrijdag bij de kaakfysio, zal tips dan hier neerzetten. Twijfel nog steeds heel hard of ik dat plaatje neem, het is vrij duur (ben door mijn tandartsverzekering heen) en het schijnt niet bij iedereen te werken. Zo'n zacht bitje zou mij helaas niet helpen, ik denk dat ik daar juist veel lekkerder in klem ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:58

Ik klem ook heel erg met mijn kaken. En ik krijg er ook heel erg hoofdpijn van.
Bij mij is het ook een heleboel stress. Maar het is ook een gewoonte geworden. Vaak krijg ik het pas door als ik weer hoofdpijn krijg dat ik weer aan het klemmen ben.

Ik ga eens googlen op het opbeetplaatje. ik ben benieuwd of dit voor mij ook uitkomst zou kunnen zijn. :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:05

Ik ben inmiddels bij de kaakfysio geweest en die constateerde dat een plaatje bij mij niet zou helpen omdat ik ook mijn spieren heel strak aanspan met mijn mond open. Overigens was het bezoekje wel heel nuttig, ik heb wat simpele oefeningen mee gekregen en ze heeft de overbelaste spieren gemasseerd. Het was echt heerlijk, ik voelde de spanning gewoon wegvloeien en ik heb 2 dagen geen hoofdpijn gehad. Echt een aanrader dus! :)