Schildklierprobleem, wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:56

alexandravdl schreef:
hoi Fred, ik bedoel versnellen. Als je een traag werkende schildklier hebt, terwijl je weinig eet helpt het dan om meer te eten?

Nee, dat helpt niet. Ook dan heb je medicatie nodig (Thyrax heet dat medicijn) je moet het zien alsof je lichaam "vertraagt" door tekort aan schildklierhormoon je voelt je dus ook niet lekker, het aankomen door een trage schildklier is één van de symptomen maar hoeft niet altijd zo te zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:01

Fred_Kroket schreef:
Laat jezelf prikken op TSH, T4 en T5 en dan pas een conclusie trekken, niet bij voorbaat.
T3 bedoel je neem ik aan?

Verder geloof ik dat ze inderdaad eerst bloed laat prikken omdat het een mogelijkheid zou kunnen zijn. Dus helemaal prima.

Over het nuchter prikken: http://www.hypomaarniethappy.nl/faq.htm#2.1
Het is dus niet noodzakelijk, maar als je niet-nuchter prikt, kunnen de waarden net wat positiever uitvallen. De meeste artsen houden echter geen rekening met dat verschil, en houden de (erg ruime) referentiewaarden aan. Het is daarom makkelijker om toch nuchter te prikken.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:16

Shadow0 schreef:
Fred_Kroket schreef:
Laat jezelf prikken op TSH, T4 en T5 en dan pas een conclusie trekken, niet bij voorbaat.
T3 bedoel je neem ik aan?

Verder geloof ik dat ze inderdaad eerst bloed laat prikken omdat het een mogelijkheid zou kunnen zijn. Dus helemaal prima.

Over het nuchter prikken: http://www.hypomaarniethappy.nl/faq.htm#2.1
Het is dus niet noodzakelijk, maar als je niet-nuchter prikt, kunnen de waarden net wat positiever uitvallen. De meeste artsen houden echter geen rekening met dat verschil, en houden de (erg ruime) referentiewaarden aan. Het is daarom makkelijker om toch nuchter te prikken.

Ja.. T3.. Hahaha! Suf!! De waarden liggen inderdaad ruim maar de arts houd daar meestal rekening mee wat "laag normaal is of hoognormaal"

Verder kan ik je aanraden als je een schildklierprobleem hebt niet op internet te gaan lezen of je te verdiepen. Als het goed gaat met je schildklier ga je dat niet vermelden. Je leest dus alleen de verhalen van mensen die niet "happy" zijn. (hypomaarniethappy) en dat kan je gevoel beïnvloeden. Dus ga naar de huisarts, laat jezelf testen en neem je eigen leven ook goed onder de loep.

Heel veel succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:21

Fred_Kroket schreef:
Ja.. T3.. Hahaha! Suf!! De waarden liggen inderdaad ruim maar de arts houd daar meestal rekening mee wat "laag normaal is of hoognormaal"

Tsja. Dat is een persoonlijke opinie denk ik. Ik zou op dit moment niemand aanraden om er vanuit te gaan dat een arts wel rekening zal houden met, of voldoende inzicht heeft in. Ik zou iedereen juist adviseren: lees je in, geloof niet alles maar zoek zorgvuldige bronnen (wetenschappelijke bronnen uit de medische professie zelf), en geloof de arts niet op z'n woord want te vaak worden dingen als 'goed' bestempeld die niet goed zijn.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:27

Shadow0 schreef:
Fred_Kroket schreef:

Tsja. Dat is een persoonlijke opinie denk ik. Ik zou op dit moment niemand aanraden om er vanuit te gaan dat een arts wel rekening zal houden met, of voldoende inzicht heeft in. Ik zou iedereen juist adviseren: lees je in, geloof niet alles maar zoek zorgvuldige bronnen (wetenschappelijke bronnen uit de medische professie zelf), en geloof de arts niet op z'n woord want te vaak worden dingen als 'goed' bestempeld die niet goed zijn.

Ja precies, maar geen persoonlijke opinie, een internist hoort er rekening mee te houden en als je waarden hoog normaal zijn en in combinatie met je gewicht, symptomen en gevoel kan er een behandeling gestart worden. Maar dat hangt van de persoonlijke situatie van de patiënt af.

Vraag hiernaar bij je huisarts of internist wat die hoog en laag normale waarden zijn en overdrijf je zoektocht niet naar informatie. Ga niet af op persoonlijke ervaringen maar inderdaad naar wetenschappelijke bronnen (leest niet echt lekker weg maar wel zo duidelijk).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:40

Fred_Kroket schreef:
Cemlys schreef:
Ik denk er serieus over na om binnenkort even bloed te laten prikken. Sinds een aantal maand ben ik snel vermoeid, lusteloos, moe, kom van het minste aan (in jaar tijd toch 5-6 kg) en eigelijk gaat er met moeite wat vanaf. Ik gooi het nu op onregelmatige en vaak late tijd dit zijn toch een beetje de symptomen van een traagwerkende schildklier. Dus binnenkort toch maar even een afspraakje maken met de huisarts.

Beetje vage symptomen en het lijkt al snel op een schildklierprobleem... Laat jezelf prikken op TSH, T4 en T5 en dan pas een conclusie trekken, niet bij voorbaat. Slaap je genoeg, wat is je eetpatroon, doe ja aan sporten, is je leven veranderd (studeren, samenwonen, of juist geen relatie, werk of verandering van werk) Je hoeft er niet nuchter voor te zijn om de waardes van je schildklier te bepalen.

Het is altijd een beetje "makkelijk" om jezelf een label te geven dat je iets hebt, je kunt namelijk zelf ook een hele hoop doen aan je eigen situatie en mocht je een langzame schildklierfunctie hebben is het heel simpel te behandelen d.m.v. medicatie en wordt je doorgaans bij de huisarts behandeld. Een te snel werkende of combinatie met ziekte van Graves of andere auto immuunziektes van de schildklier worden doorgaans bij de internist in het ziekenhuis behandeld.

@alexandravdl: Vertragen kan alleen d.m.v. medicatie. Meer eten is symptoombestrijding, medicatie in principe ook maar je waardes worden wel veranderd waardoor je minder voeding nodig hebt.

Nee dat klopt, maar ik kijk het al weken aan nu, meer geslapen, vitamines erbij, voeding aanpassen, beweging aanpassen,... en dit wil ik eerst gaan uitsluiten nu. Anders weet je ook helemaal niet waar je aan toe bent vind ik zelf. Kun je wel alles gaan veranderen maar mocht er een echte oorzaak zijn dan kan er tenminste al wat aan gedaan worden.
Vanmorgen ook bloed geprikt, en woensdag krijg ik de uitslag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:45

Fred_Kroket schreef:
Ja precies, maar geen persoonlijke opinie, een internist hoort er rekening mee te houden

Tussen wat hoort en wat werkelijk gebeurt zit nogal eens een groot verschil. Ik zou de arts zeker een kans geven, maar ik zou bv ook altijd aanraden om zelf je bloeduitslagen op te vragen (en je hebt het wettelijk recht om die op verzoek te ontvangen), en eens even te kijken hoe of wat.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:49

Shadow0 schreef:
Fred_Kroket schreef:
Ja precies, maar geen persoonlijke opinie, een internist hoort er rekening mee te houden

Tussen wat hoort en wat werkelijk gebeurt zit nogal eens een groot verschil. Ik zou de arts zeker een kans geven, maar ik zou bv ook altijd aanraden om zelf je bloeduitslagen op te vragen (en je hebt het wettelijk recht om die op verzoek te ontvangen), en eens even te kijken hoe of wat.

Ja inderdaad, ik vraag altijd alle uitslagen. Zeker doen!

Cemlys

Re: Schildklierprobleem, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 11:48

Ondertussen de uitslag gehad en alles zag er tot zover goed uit. Gelukkig! Pfeiffer bv is nog niet getest, maar ik plan even een uurtje extra slaap in per dag, even kijken of we er dan weer een beetje bovenop komen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:05

Heel fijn voor je! Goed slapen, ritme in je dag aanbrengen, vaste tijden eten en gezond eten en goed slapen! Komt vast helemaal goed!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:08

Ik heb dinsdag een afspraak staan voor een onderzoek. Ben vaak moe en daarnaast ook last van hartkloppingen wat ook aan de schildklier kan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 03:25

rocymax schreef:
Heb eerst 15 jaar terug ofzo een te snel werkende schildklier gehad, zo erg dat er een jodiumkuur nodig was in het ziekenhuis, maar dat kunnen ze niet precies regelen, dus moet je een papier tekenen dat als je teveel radioactief spul in je lijf krijgt je het ziekenhuis niet aansprakelijk kunt stellen, en ze hadden iets te veel toegediend, dus had ik een te langzaamwerkende schildklier. Van de 30 kilo die ik in 3 maanden tijd was afgevallen, zaten er 10 na 6 dagen alweer aan. En idd, het koud hebben, broze nagels, geheugenstoornis, haaruitval , moe, moe moe etc.
Mijn pillen zijn een hoop keer aangepast, het lijkt wel of de juiste dosis nooit gevonden wordt. Heel toevallig vanmorgen voor de uitslag gegaan en nu werkt de schildklier weer wat te snel.

Ik heb exact dezelfde behandeling gehad voor het zelfde probleem..was toen 19 erg jong nog heeft iets meer dan twee jaar geduurd voordat de dokter bereid was om schildklierfunctie te laten nakijken..

Idd net wat je zegd lijkt wel alsof de klachten nooit verdwijnen.. -O-

Achteraf gezien(volkomen nutteloos)had ik liever een andere behandeling gehad..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:49

Ik heb regulier laten testen,schildklier waardes waren goed. Ik ben alternatief gegaan want die houden er andere waardes op na. Soms hoeven de waardes maar iets af te wijken en je kan er al veel last van hebben (zoals ik). Mijn waardes waren niet goed,ik schijn er al zo,n 30 jaar mee rond te lopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:02

Ik heb zelf geen schildklier meer en slik al jaren Euthyrox.Voordeel van geen schildklier meer hebben is dat het instellen vaak een stuk makkelijker gaat.Nadeel is dat je er zeker van bent dat je je hele leven medicatie moet slikken.

Lusteloos en moe en snel vermoeid kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben.Het is verstandig om ook op andere zaken te laten prikken zoals bv Vit.B12 (let er wel op dat je dan ten minste 6 weken geen preparaten moet slikken waar dit inzit anders krijg je een valse uitslag)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:12

tinky12@ hoeveel slik jij?
Mijn moeder heeft sinds april ook geen schildklier meer en die hadden ze gezet op 100 microgram.
Ik vond dat erg laag.Ze slikt nu 125 microgram.Is iets bijgesteld.
Ik slik namelijk ook 100 met schildklier.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:16

Ik zit vanaf mijn operatie en nabehandeling op 125mcg en zit nog steeds goed,slik het al een jaartje of 8.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:43

Ik heb ook hasimoto maw hij is bij mij helemaal stuk.
Ik slik 0.135 dus 5,5 blauwe of 1 witten en 1,5 blauwe thyrax.
Ik ben niet moe, doe alles... moet soms wel even pas op de plaats maar dat moet een gezond iemand ook.