Zindelijkheidstraining dochtertje (2,5jr)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 09:47

Hm ja, heb ook al eens over zo'n luierbroekje nagedacht, misschien dan toch maar een pakje in huis halen (we sparen nu al enorm uit op luiers, 1 per dag ipv 4 of 5, dus dat kan dan wel :P ).
Ze kan dus in principe zelf naar de wc, deur staat open, verkleiner ligt erop, afhankelijk van de kleding die ze aan heeft kan ze zelf alles omlaag/uit doen (dat duurt dan soms wel net iets te lang, dus het is toch handig als ik haar daar even bij kan helpen).
Ze heeft ook sterk de neiging om tijdens het eten aan te geven dat ze moet (denk aan; 5x in 10min).

sayenti schreef:
Klein tipje: Door dat mijn moeder ooit onthaalmoeder is geweest weet ik dat kindjes hun voetjes op de grond moeten kunnen plaatsen dat dit makkelijker gaat bij de grote behoefte.

Dat wist ik niet! Maar klinkt ergens wel logisch. Dus een krukje voor 't toilet laten staan. Thanks +:)+

We proberen haar ook af te leiden, liedje zingen, boekje kijken. Tanden poetsen doen we ook op de wc. Zodat ze langer dan 1sec blijft zitten :+ Ik heb echter het idee dat het afleiden niet echt helpt om ook daadwerkelijk wat te laten gebeuren. Als ze bijv een half uurtje voor de tv zit, hoeft ze nooit. Maar als ik aardappels sta te schillen, zij samen met mij een boekje wil lezen en ik dus zeg dat dat even niet kan, begint ze te panieken. Hmmm >;)

Ohja, ashley, uiteindelijk is jullie dochter door je vriend toch 'voor het blok gezet'? (briljant verhaaltje trouwens :D ) En het werkte in haar geval. Mbt het 'er aan toe zijn' en dat zelf aangeven, ik vraag me af hoeveel kinderen daadwerkelijk op een dag komen melden dat ze geen luier meer aan willen? Zonder stimulans uit de omgeving (dus o.a. ouders)? Maar dat is weer een zijspoortje ;)

Urielle schreef:
De leeftijd van 2,5 vind ik overigens prima(...)

Nou ja, 2,5 of niet, ze moeten er toch wel voor openstaan, anders werkt het niet. Blijkbaar is het een soort terugkerende 'loop', steeds komt er een moment dat ze er aan toe zijn en daar kun je gebruik van maken, maar dat moment gaat ook weer voorbij. En komt weer terug na een aantal weken/maanden? Het is als een trein of bus, waar je op kunt stappen :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:57

Klijntje schreef:
... Mbt het 'er aan toe zijn' en dat zelf aangeven, ik vraag me af hoeveel kinderen daadwerkelijk op een dag komen melden dat ze geen luier meer aan willen? Zonder stimulans uit de omgeving (dus o.a. ouders)? ...

Dat zijn er ook genoeg hoor; vaak zien ze op het kdv of kleuterschool dat de andere kinderen ook geen luier meer dragen en dat willen ze ook wel :).
Mijn dochter (was ze ook iets rond de 2,5 jr) vond toendertijd zo'n broekje met van die kantjes op de kont helemaal prachtig := ; dat wilde ze ook wel!!
"Maar mam, dat gaat alleen zonder luier hè :\ ??!"
Ik ben toen de volgende dag 2 van die broekjes met d'r gaan kopen :+ en vanaf dat moment is de luier uitgegaan en overdags niet meer aan geweest (plassen én poepen).
Na een week of 6 gaf ze aan dat ze 's nachts ook wel zonder luier wilde slapen, maar dat lukte niet helemaal ("geeft niks hoor schat, proberen we het morgen gewoon weer :) !").
24/7 Zindelijk was ze kort voor haar derde verjaardag.

Wat ik trouwens wel deed toen ik dacht dat die luier wel eens uit mocht gaan: ik kocht alleen nog maar de goedkoopste luiers die zo lekker tussen de beentjes ging klonten en niet zo'n droog bovenlaagje hadden :) .
Ik denk wel dat de luiers van tegenwoordig de hele boel zó droog houden, dat het niet echt onaangenaam voor ze is als ze nat zijn ;) .
Wat dat betreft zijn volgens mij die stoffen luiers helemaal niet verkeerd; het is immers niet lekker als je zo'n nat, volgeplast afzakding tussen je beentjes hebt hangen als je lekker aan het spelen bent :D !

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 10:10

Sterre, whahaha een onderbroek met van die ruches op de achterkant? Dat zit toch voor geen meter :+
Onze kinderen dragen altijd al cheap-ass luiers := en toevallig heeft Sophie als baby ook wasbare luiers gedragen! Het was de bedoeling om daarmee door te gaan tot ze zindelijk was, maar toen ze met een half jaar meer kreeg dan alleen borstvoeding was ik er eerlijk gezegd nogal gauw klaar mee, want dan is het echt geen pretje meer om ze op te sparen voor een volle wasmachine :r

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:29

Klijntje schreef:
Sterre, whahaha een onderbroek met van die ruches op de achterkant? Dat zit toch voor geen meter :+

Nee, dat lijkt mij ook niet, maar dochterlief vond het geweldig := :') !
Na ja, het hielp wel want ze was eigenlijk direkt zindelijk :D .
Citaat:
Onze kinderen dragen altijd al cheap-ass luiers := en toevallig heeft Sophie als baby ook wasbare luiers gedragen! Het was de bedoeling om daarmee door te gaan tot ze zindelijk was, maar toen ze met een half jaar meer kreeg dan alleen borstvoeding was ik er eerlijk gezegd nogal gauw klaar mee, want dan is het echt geen pretje meer om ze op te sparen voor een volle wasmachine :r

Kan ik me goed voorstellen hoor ;) , maar ik denk dat dat wél een reden is waarom de kinderen (mijn generatie, zo 40+) vroegâh redelijk snel (rond het tweede jaar) zindelijk waren ;) .
Ook al als je bedenkt wat voor werk het voor de moeders vroeger was := ...
Ik en mijn oudste broer schelen een jaar en met m'n jongste broer scheel ik 3 jaar. Bij mijn jongste broer kwamen er toen net van die T-inlegluiers op de markt, wat voor mijn moeder al een zegen was.
Toen ik geboren werd, had ze nog geen eens een wasmaschine en dan ben je het volgens mij wel héél snel beu om iedere keer weer een pan met luiers te moeten uitkoken :r !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:56

Klijntje schreef:
Nou ja, 2,5 of niet, ze moeten er toch wel voor openstaan, anders werkt het niet. Blijkbaar is het een soort terugkerende 'loop', steeds komt er een moment dat ze er aan toe zijn en daar kun je gebruik van maken, maar dat moment gaat ook weer voorbij. En komt weer terug na een aantal weken/maanden? Het is als een trein of bus, waar je op kunt stappen :)

Daar heb je gelijk in, maar ik bedoel maar: er wordt door sommigen gereageerd alsof 2,5 extreem vroeg is, terwijl hier dus de gewoonte is om al veel en veel eerder te beginnen. Na 3 jaar kunnen ze niet meer terecht op de dagopvang (tenzij je regeling treft met onthaalmoeder of in eigen kring, maar in principe is 3 jaar echt de max.) dus dan maak je ook wel dat ze zindelijk zijn als je werkende moeder bent :P

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:01

Qua ontlasting had mijn nichtje dat ook en dat had puur te maken met angst. Zonder luier durfde ze echt niet. Als ze drang had mocht ze om een luier vragen en deed ze het daarin en dat gaf veel meer rust en plots een keer had ze het zonder erg met plasssen zelf op potje ook gepoept en dat maakte dat het ineens niet mee angstig was.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:02

Sorry, ik heb niet alles gelezen, maar wilde vragen, waarom laat je haar niet alleen gaan?
Ze kan zelf naar de wc lopen, als ze moet, zo hoeft ze jou pas te roepen als haar billen afgeveegd moeten worden, lijkt me een stuk relaxter en kan ze het niet gebruiken om aandacht te forceren.
Wat ik ook wilde zeggen, dat het heel erg van het kind afhankelijk is, en dat als je te vroeg begint (dat hangt dus totaal van het kind af ) dat ze vaginisme kan krijgen.
Maar in dit geval gaat het over poepen.
Ze kunnen ook een slechte ervaring hebben, dat ze er moeilijk over doen, dat ze een hele dikke eruit hebben moeten persen, dan durven ze niet meer, houden het veel te lang op met alle gevolgen van dien.
Dus hou dat soort dingen in de gaten, het gaat niet om het gemak van de moeder..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:08

Hm, de kleine van mijn vader heeft dat inderdaad ook met het poepen. Ik vond het al zo raar, maar zo te horen hebben meer kindjes daar last van.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:20

Mijn dochter was pas laat zindelijk.
Overdag ging aardig maar 's nachts totaal niet.
Ze vernam het ook gewoon niet, sliep gewoon door terwijl ze soms drie keer plaste op een nacht.
Poepen durfde ze niet op de wc.
Ze was daar erg handig in trouwens.
Ze had 's nachts dus een luier om, en ging daar eerst 's morgens nog even mee naar beneden.
Dus dan vroeg ze, mama heb ik een luier om.
Ja hoezo, oh zomaar, en hup luier vol.
Heb me er niet meer druk om gemaakt, na een poosje.
's nachts ging dus ook totaal niet goed, en dus dan ook gewoon een luier om.
Overdag zindelijk was na dat ik het had laten varen zeg maar, zo gepiept, 's nachts heeft tot haar 6e geduurd.
Nou ja jammer, ik kon er niet mee zitten, beter wat langer een luier, dan elke nacht drie keer het bed verschonen.
Mijn zoon was in notime zindelijk, hij deed overdag alles op het potje, en zei toen, dan hoef ik op bed ook geen luier meer om.
Ik zei nou dat weet ik niet, zullen we daar nog even mee wachten. (had weer visioenen van drie keer bed verschonen, weken lang)
Maar nee hij kon het wel zei hij.
En idd, luier af en nooit 1 keer misgegaan.
Je kind moet er zelf gewoon aan toe zijn en dan gaat het vanzelf.
Ga je het pushen, wordt het voor beide een drama.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:26

Dakota, zo is het ook, het gaat er toch niet om wat het makkelijkste is of wat hoort volgens anderen, gewoon naar het kind kijken.
Het is ook zo dat bijv. zeer intelligente kinderen een andere ontwikkeling hebben, kunnen heel snel praten en nog andere dingen niet..
Mijn instelling is dan ook, ach, voor d'r 16e zal ze het wel kunnen! ;)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 12:48

Zo, ik ben vandaag naar 't cb geweest voor onze kleine man, en meteen maar even gevraagd wat ik het beste kan doen met het panieken enzo van dochterlief (het lijkt ook of ze helemaal blokkeert op zo'n moment). Want er zijn ook dagen dat ze helemaal niet poept, en bijv afgelopen weekend op één dag 5x...
Ze heeft een tijdje terug last van obstipatie gehad wat zeker één keer heel pijnlijk was geweest.
Blijikbaar is dit gedrag wel bekend bij kindjes die 'een verleden hebben' met het gebruiken van laxerende middelen (ze kreeg van die zakjes Forlaxpoeder van de h.a.). De tip was nu, om idd over te gaan op het gebruik van die pull-up luierbroekjes, en haar te prijzen als ze poept, of dit nu in de luier is of niet. Dan gaat ze het niet ophouden, het zou de negatieve sfeer eromheen moeten verdwijnen, en kan ze later weer leren naar de wc te gaan.
Nu maar hopen dat ze dan niet weer in de luier gaat plassen, want dat zou ik wel zonde vinden... Maar eigenlijk ben ik daar niet zo bang voor.

WowAmigo

Re: Zindelijkheidstraining dochtertje (2,5jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:59

Mijn oudste dochter had ook totaal geen interesse om zindelijk te worden, ik was al bang dat het nog niet gelukt was als ze naar school zou gaan. Op een dag wilde ze geen luier meer om en was ze gewoon zindelijk. Maar toen het poepen nog, ze durfde gewoon niet te poepen en hield het dagen op. Wij dachten dat ze het er niet uit kon krijgen (dus prutsen met laxeermiddel etc.), maar ze stond het gewoon keihard op te houden, zo zielig. Pas toen ze naar school ging en daar zich enorm ontwikkelde (ze was heel verlegen en trok ineens helemaal bij) kwam dat poepen ineens goed, heel maf, dat zit echt tussen de oren! Die kreeg dus ook nog steeds een luier om voor het poepen en het plassen bleef ze gewoon op de wc doen.

Mijn jongste dochter was volgens mij al voor haar 2e jaar al zindelijk overdag, poept lustig van zich af alleen is 's nachts nog niet zindelijk. Nou ja, komt wel goed :-)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:13

Geen ervaringsdeskundige, wel met honden maar dat werkt toch niet helemaal hetzelfde :+

Maar kinderen leren het meeste van hun ouders. Wat dus als je zelf het goeie voorbeeld geeft? Dat als je zelf moet je ook zegt: oeh, volgens mij moet ik even lekker een poepie laten, even kijken hoor! Je geeft hiermee zelf aan dat het 'lekker' is (en dus niet raar/eng) en even naar de wc gaat om het zeker te weten.

Hopelijk roept je dochtertje dan ook sneller: lekker poepie laten, ipv dat het paniek oplevert.

En positieve bekrachtiging is natuurlijk helemaal super, maar ik zou er ook niet een té big deal van maken, je dochter heeft dat al door en pikt het op en gebruikt het ook om de aandacht te krijgen. (Denk ik hè, ben er zelf niet bij natuurlijk)

Denk dus dat het luierbroekje je ook kan helpen om je er wat minder druk over te maken.

Veel poepplezier gewenst :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:08

Vaak is het zo dat plas in een wc pot niet zo opvalt en kun je gewoon doorspoelen, echter, na het poepen ligt er een stukje van jezelf(zo denken die kleintjes) en dat word dan zo door dat grote, boze monster weggespoeld, soms vinden die kleintjes dat heel eng en vertikken ze het gewoon op de wc te doen, dan gewoon op een klein potje laten poepen, een week warm weer is trouwens echt ideaal om kids zindelijk te maken. Lekker in je blote bast in de tuin en het potje op het gras.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:35

LZP -> MW

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:44

Het is alleen zo jammer dat het hier niet ern week achter elkaar mooi weer is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 06:52

Enny heeft gisteren ook de hele dag in haar blote kont in huis rondgelopen :j Ze kleedde zichzelf ineens helemaal uit, nou ja, ga vooral lekker je gang :+ Helaas 5 plassen op het laminaat maar dat poetst ook snel genoeg weg. Tapijt is dan natuurlijk iets minder :+

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 14:45

bigone schreef:
Vaak is het zo dat plas in een wc pot niet zo opvalt en kun je gewoon doorspoelen, echter, na het poepen ligt er een stukje van jezelf(zo denken die kleintjes) en dat word dan zo door dat grote, boze monster weggespoeld, soms vinden die kleintjes dat heel eng en vertikken ze het gewoon op de wc te doen, dan gewoon op een klein potje laten poepen, een week warm weer is trouwens echt ideaal om kids zindelijk te maken. Lekker in je blote bast in de tuin en het potje op het gras.

Oh maar dat is het probleem ook helemaal niet hoor. Sophie is totaal niet bang van de wc en vindt doorspoelen alleen maar interessant (voorheen wilde ze ook graag het 'resultaat' in de luier zien 8-) ). Ze ik vermoedelijk bang dat het pijn doet en gaat daarvan panieken, zodra ze ook maar 1 darmkrampje heeft. Als het dan echt gebeurt, 'overkomt' het haar ook echt ipv dat ze het zelf bewust kan laten gebeuren. Dat vindt ze heel erg vervelend natuurlijk (ze vindt het ook heel erg als het misgaat, dus in haar broek, terwijl wij daar nooit moeilijk over doen).
Gisteren was ik - jaja - de aardappels aan het schillen en ze bleef nonstop van de tv naar mij en terug rennen en paniekgeluiden maken, ik bleef kalm, gevraagd of ze een luier aan wilde: ja dus. Ze ging gewoon door met panieken tot ze idd in de luier poepte, toen ik zei dat dat gewoon kon. Ze vond het nog steeds heel vervelend. Samen doorgespoeld, luier uit gelaten ("dat is een speciale poepjesluier" :D ) maar me niet gerealiseerd dat er nog een deel 2 aan zat te komen :+ dus helaas toch óók nog in de onderbroek. Ach ja.

Wat het weer betreft; onze kids zijn zo druk, die blijven met blote billen ook wel op temperatuur :) Binnen in huis zeker!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:06

Mijn zoon was ook drama. Met 2,5, 3 geprobeerd, het stickers plakken en kadootjes was leuk, maar zodra het zonder kadootjes moest, wou hij niet meer. Hij heeft zowiezo nooit aangegeven dat hij een vieze luier had. Hij loopt rustig een halve dag met een poepluier, en maar ontkennen.
Maar goed, met 3,5 waren we het zat, en wij hebben hem dus min of meer gedwongen, luier af en laten lopen. Eerst was het steeds huilen om een luier, en in z'n broek plassen, toen ging het ineens heel snel, in 1 weekend was ie droog! En hij is na het weekend zonder luier naar kdv geweest, ook droog.
Tot nu toe (hij is nu 4) gaat het nog top, af en toe een ongelukje, vooral bij stresssituaties (vorige week vakantie bijv) Alleen het poepen, hij wil niet, houdt het op, en vraagt uiteindelijk om een luier. Hij houdt het dus rustig een dag of 4-5 op. Alles al geprobeerd, hij wil niet. Maar goed, hij gaat nu al naar school natuurlijk. Gelukkig zeggen ze daar ook dat het vaker voorkomt, en dat de meeste kindjes toch thuis poepen.
En de nachten is ook nog lastig, hij wordt niet wakker. Meerdere keren zonder luier geprobeerd, hij wordt niet wakker, en ligt 'smorgens in een dreifnat bed. Wat dan volgens hem absoluut geen plas is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:18

Onze zoon (OK toegegeven MET kleine lichamelijke handicap) vond de WC niet eng maar kon er gewoon niet goed op blijven zitten. En een beetje hoevast heb je toch wel nodig voor een mooie nr 2. Dus hebben wij een verkleiner met trapje gekocht. Dat is dus een trapje MET wc-bril eraan en handvaten. Hij heeft toen zelf geleerd hoe deze neer te zetten. En als hij voelde dat hij zou moeten poepen kon hij zelf naar de WC en had mij er niet meer bij nodig. Dochterlief hebben we op dezelfde wijze "geholpen". Door NIET te helpen. Jouw dochter gebruikt het zo te horen nu dus ook als pressiemiddel om aandacht te krijgen op momenten dat jij geen aandacht voor haar hebt. Ik zou dus zeker gaan opteren voor een manier waarbij zij zelf zelfstandig naar de WC kan gaan.

* makkelijke kleren aan (bij ons bijv pull-up luier en joggingbroekjes)
* verkleiner die ze zelf neer kan leggen of nog beter er standard op ligt, bij voorkeur eentje waarmee ze steun an alle kanten heeft (dus ook onder de voeten en evt bij de handen)
* zeggen dat ze gewoon zelf kan en mag gaan en jou niet nodig heeft. En dat ze dan kan roepen als ze klaar is. En dan ALLEEN als ze klaar is. Dus moet ze en komt er niks... dan na een tijdje gewoon weer van de WC af. heeftz e wel gepoept: prima, dan roep je KLAAR en dan komt mama billen vegen en controleren en hemel in prijzen.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:30

Een ding is zeker, strakjes met dertien jaar, oorbellen in, maskara en lipglossje op en op haar eerste hakjes poepen ze allemaal op de wc :D
Mijn oudste was al vrij vroeg zindelijk snachts en overdag, maar poepen deed ze graag in haar luier, en het liefst lekker rustig onder de tafel :+ . Wij hadden stapeltje luierbroekjes klaar liggen, die ging ze zelf halen, en poepte er dan in. Dan kon mama billen afvegen, en klaar was klara. Op gegeven moment moeten ze keertje op de peuterspeelzaal, of bij oma of ergens anders, en dan gaat het eigenlijk vanzelf. Lekker luchtig mee omgaan, en vooral niet straffen of druk zetten, dan duurt het alleen maar langer. Komt helemaal goed!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:58

benangelique schreef:
Het is alleen zo jammer dat het hier niet ern week achter elkaar mooi weer is...

Zo heb ik het wel gedaan afgelopen week en raad eens? Het werkt perfekt!

Onze kleine meid is 2 jaar en 2 maanden en ik heb al langere tijd het idee dat ze het best lang ophoud, soms geeft ze ook aan naar de wc te moeten maar eenmaal daar was het eigenlijk altijd te laat of hoefde ze niet meer, toch zat ze al enkele maanden lang elke avond netjes op het potje.
Afgelopen week gewoon luier uit, rokje aan (handig), onderbroekje en duidelijk gezegd dat ze nu op de wc moest gaan plassen. Eerst een plas in de broek, toen 3 op de wc (vlak achter elkaar aan) en toen weer een in de broek. Maar scheelt dat ze een rokje aan heeft, die blijft schoon dus is het alleen een kwestie van schone onderbroek aan.
Inmiddels een week later en ze houd het keurig op voor langere tijd, ze geeft netjes aan naar de wc te moeten en zelfs als het langer duurt voor we er zijn heeft ze het keurig opgehouden.
Het gaat toch wel elke dag een keer mis (vaak een paar druppels in de onderbroek waarna ze het toch ophoud en naar de wc gaat) maar daartegenover doet ze ook zeker 4/5 plassen op de wc elke dag.

Maar ze vind zichzelf ook superstoer, vind het geweldig door te mogen trekken en is ook helemaal blij als het allemaal goed gelukt is.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:51

Wat betreft de luiers die alles zo enorm drooghouden.... MEE EENS! Ze voelen het gewoon niet meer dat ze nat zijn.
Mijn middeltje om ze er aan te herinneren? Tegen de tijd dat je ze zindelijk wil hebben over gaan op katoenen luiers. Het is even doorbijten voor mama en papa, maargoed... je moet er wat voor over hebben. En anders een washandje in de luier leggen. Deze absorbeerd maar beperkt en voelt dus snel 'nat en koud' aan, maar de luier houd toch de kleding enzo netjes (ook best fijn).

Voor het poep-probleem heb ik eigenlijk geen tips. Ja, wat al gezegd is... rustig aan, geen druk en ooit zijn ze echt wel zindelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 02:43

Over katoenen en wegwerpluiers.
Het is allang aangetoond dat tegenwoordig kinderen met een katoenen luier niet sneller zindelijk zijn dan met wegwerpluiers.
Baby's huilen als ze nat zijn... zelfs met de wegwerpluiers voelen ze dit.

Natuurlijk, als je oma's vraagt was elk kind al zindelijk voor hun 2de jaar... en liepen ze ook voor hun eerste.
Mijn moeder zei ook altijd dat ik zo snel was met alles (ik liep met 13 maanden en was zindelijk net 18 maanden).... laatst mijn boekje gevonden, ik liep "pas" met 18 maanden, en was overdag zindelijk met 2 1/2 jaar. Mijn broer was nog later zindelijk 3+ en heeft heel lang nog in zijn luier gepoept.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 11:42

@Brainless; haha, ja typisch he. Vroeger was het 's zomers ook altijd mooi weer en elke winter bergen sneeuw en altijd schaatsen :+
Toen ik Sophie voor 't eerst een onderbroekje aan deed, interesseerde die natte koude kledder tussen d'r benen haar niks, liep gewoon lekker door.
(mijn baby's hebben beide ook nooit gehuild als ze nat of vies waren hoor)

@anneliesdj: wat goed! *\o/*