Acute klachten na het eten van zuivel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:03

Het kan heel goed dat je lactoseintolerant bent en toch goed tegen kaas kan omdat er in nederlandse harde kaas geen lactose zit.

F_Orumster, dat is niet helemaal waar en is ook een onhandig advies op een forum waar veel gebruikers nog in de groei zijn en juist in de belangrijke fase van hun groei waar de botten afgetimmerd worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:06

Lovely, ten eerste vind ik het irritant dat het hardnekkige fabel dat we zuivel moeten eten er maar niet uitgaat.
Er is zelfs veel onderzoek waarin een associatie is gelegd dat botten helemaal niet versterkt worden mbv zuivelinname.

Calcium zit in zoveel andere dingen, vooral groene groenten.
Ook schijnt caseine in zuivel voor de opname van calcium te bemoeilijken.

Anoniem

Re: Acute klachten na het eten van zuivel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:11

F_Orumster, ik snap dat je het irritant vindt, maar ik ben zelf al mijn leven lang allergisch voor melk en later lactose intolerant geweest en toch blijkt dat het meetelt. Het is volgens de geneeskunde nog niet helemaal een fabel. Er is namelijk heel erg veel onderzoek geweest dat wel uitwijst dat calcium belangrijk is voor de botopbouw en dan door de hele jeugd heen en ook vooral in de puberteit.
Het is prima dat je het niet met mij eens bent, maar je hoeft je mening niet als enige waarheid te presenteren.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:12

Ik kan voor 12u in de ochtend geen melk of chocomel drinken. Dan krijg ik ontzettende buikpijn en zo'n gevoel dat ik over moet geven.
wanneer ik dan 15 minuutjes op de bank op mijn buik ga liggen dan gaat het over.
Na 12u kan ik wel gewoon melk of chocomel drinken.
Heeft nog iemand dit?

Ik kan wel gewoon voor 12u joghi drinken en joghurt eten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:04

Ik leef zonder melk, gluten en amper soja en ik leef nog steeds.
kYliieJ, ik ben het dus met je eens..

Melkvrij is heel goed mee te leven hoor, ook in combinatie met glutenvrij trouwens.
Mensen maken er imo vaak een groot drama van, maar dat valt reuze mee.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:37

moonfish13 schreef:
Ik leef zonder melk, gluten en amper soja en ik leef nog steeds.
kYliieJ, ik ben het dus met je eens..

Melkvrij is heel goed mee te leven hoor, ook in combinatie met glutenvrij trouwens.
Mensen maken er imo vaak een groot drama van, maar dat valt reuze mee.

Waar ben je het met me eens?
Ik deel waar ik wel eens last van heb, maar dat is niet een vraag of dit mogelijk is hah.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:40

Ik bedoel F_orumster. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:49

Moonfish, je kunt het heus eens zijn met F_orumster, maar er staat nergens met een betrouwbare bron beschreven dat je probleemloos je levenlang calcium achterwege kunt laten. Je moet wel rekenen dat je lijf een geheel is en dat heel veel factoren samen uitmaken hoe je je voelt en hoe je lijft zich ontwikkelt van de wieg tot je dood. Je kunt niet zomaar een factor als calcium achterwege laten en dan net doen alsof het een overbodige toevoeging is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:54

Ik heb niet gezegd dat je zonder calcium kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:55

Nee, maar wel dat je -zomaar- zonder de meeste effectieve bron van calcium kunt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:03

't Zou fijn zijn om dit topic niet naar een kan-je-zonder-melk-topic te veranderen :).
Mochten er nog mensen zijn met ideeën mbt mijn vraag, ik hoor het graag! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:32

Het is inderdaad jammer dat er zo gesmeten wordt met ongegronde kreten :n.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:35

Nou ja, of het waar is of niet laat ik in het midden, dat is niet mijn punt. Het is niet het onderwerp van dit topic, dus vandaar :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:49

Veel mensen met een lactose intolerantie verdragen wel een bepaalde mate van lactose, vergelijkbaar met ca. 1,5 glas melk per dag.. maar dat verschilt wel per persoon en is ook afhankelijk van de verdeling over de dag. Misschien dus even opletten of het om een opstapeling van melkproducten/hoeveelheid melk gaat per dag. Verwerkt in eten is het vaak flink verwarmd en het klopt dat je daar minder gevoelig voor kan zijn :)

Verder zat ik te denken aan dat het misschien een combinatie kan zijn zoals zuivel met (bepaald) fruit wat fout gaat bij jou?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:17

Hoi ik denk ook aan lactose Intolerantie als ik de klachten van TS zo lees. Zelf ben ik ook lactose intolerant en de klachten komen me bekend voor!
Ik heb het laten testen bij een allergoloog, moest je drankje drinken en dan in een aparaat blazen. Oh wat voelde ik me beroerd! Ik gebruik zelf vaak kerutabs op momenten dat ik niet zeker weet of er melk in een gerecht zit. In 75% van de gevallen helpt dat bij mij.