Onder hypnose, wie ook ooit gedaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:33

Ik heb de opleiding tot hypnotherapeut gedaan. Veel hypno sessies ondergaan en gegeven.
Hypnose is idd net een soort dagdroom, je weet waar je bent, wie er tegen je praat etc.
Je kan er ook elk moment uitkomen, vaak doet je onderbewuste dat ook gewoon zelf.
Ik vind het een hele fijne therapie vorm voor zowel trauma's als verslavingen of gewoon ontspannings oefeningen.
Maar óók om een beter ruiter gevoel te kunnen krijgen :). Beter met (wedstrijd)stress om te gaan etc

@Brainless: Dat klinkt als een niet al te beste therapeut.
Je kan idd dingen te zien krijgen die niet echt zijn gebeurd. Vaak doet je onder bewuste dat omdat de echte gebeurtenis te heftig kan zijn.
Zoals bv misbruik door een ouder, kan je onderbewuste maken dat je in een vorig leven bent misbruikt, of door een ander of dat je op een andere intieme manier bent gekwetst omdat je de waarheid (nog) niet aankan.
Als therapeut moet je dat kunnen weten en mee om weten te gaan. Dat gaat het er niet om "wat" er is gebeurd. Maar wat voelde je daarbij? En hoe zou je nu omgaan met die situatie? Kan je je nog zo'n situatie voor de geest halen etc.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:34

1x gedaan ivm verwerken van incest. Nooit maar dan ook nooit meer..... Ik ben daar zo verschrikkelijk overstuur, bang enz. uitgekomen. Ook de psychologe was er behoorlijk van geschrokken. Daarna EMDR gehad en dat heeft wel goed geholpen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:37

moonfish13 schreef:
Niet alles wat er zit hoeft van dit leven te zijn ook nog eens.
En er zijn inderdaad dingen, waarvan jij denkt dat ze gebeurt zijn die mogelijk nooit gebeurt zijn.
*zoekt op hoe dat ook alweer zat*

Verder kunnen ze je inderdaad ook dingen aanpraten.
Voorbeeldje uit het boek: 5 personen over een auto op een weg met verder niets erlangs.
De vraag: hoe hard reed de auto toen hij het huisje passeerde?
75% van de personen was er heilig van overtuigd weken later, dat er een huisje stond.
Het huisje stond er overigens niet.

Je kan met suggesties heel veel doen, als ze het hebben over een man in een kamer, met jou als kind erbij..
Dan kan de therapeut zeggen, wat doet die man met je? Dan suggesteert hij/zij je dus dat de man iets gaat doen met je.
Ze kunnen het ook brengen als, wat zie je in die kamer? Daar kán een client niets van maken.

En dat is ook een groot verschil met Amerikaanse (hypno)therapie, dat is héél sturend en de therapeut beslist alles. Zo ben je ook altijd afhankelijk van een therapeut.
En de Nederlandse, die is meer ondersteunend, die volgt de cliënt en laat de cliënt zelf voelen en bedenken van oplossingen zodat je in een volgende situatie zélf kan aanvoelen wat er gebeurd en hoe je daarop kan reageren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:38

Stukje uit het boek:
Wij mensen slaan neit de feitelijke herinneringen op, maar vervormde herinneringen.
Je zou kunnen zeggen dat alles wat we doen, zien, ervaren en meemaken in de gezienen en zelfs de ongeziene wereld, eerst door onze persoonlijke screening gaat. Pas daarna wordt het gerangschikt en opgeborgen. Ons geheugen is dus een subjectief gebeuren. Uiteindelijk wordt dit opgeslagene weer omhooggehaald, we spreken dan van inprenting, opslag en reproductie.

Ons onderbewuste gaat pas echt storend vervormen, wanneer ons vertaalsysteem van de input nogal wat werk heeft gehad aan het inpassen in ons dagelijks leven van wat we ervoeren. Hoe meer narigheid we meemaken en niet kunnen plaatsen, hoe minder de ervaring past bij de realiteit, hoe meer we ons best moeten doen de ervaring een plek of zin te geven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:39

hittepit_12 schreef:
1x gedaan ivm verwerken van incest. Nooit maar dan ook nooit meer..... Ik ben daar zo verschrikkelijk overstuur, bang enz. uitgekomen. Ook de psychologe was er behoorlijk van geschrokken. Daarna EMDR gehad en dat heeft wel goed geholpen

Er werd bij mij ook gesproken over hypno therapie,maar ze durven het niet.
Ze denken dat het té heftig word voor mij en dat ik helemaal zal doordraaien [dus gek word ervan].
Hadden ze dan geen vermoeden dat je het miss. niet aan zou kunnen?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:40

hittepit_12 schreef:

Ik heb in mijn hypno ook EMDR gehad. Soms moet je even zoeken wat de beste vorm is dat bij je cliënt past én de therapeut moet ook klikken.
Hypno kan in sommige gevallen wat te confronterend zijn (hoewel je nooit mee krijgt te zien dan dat je aankan) en EMDR is wat meer onderbewust en minder confronterend

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:42

Leuk Succubi, waar heb je die gedaan?
Of de basiscursus en zelf verder met andere cursussen?

Ik ga het leren van een vriend, hij zegt dat het niet heel moeilijk is.
Zelf ben ik ook absoluut van plan er meer mee te gaan doen. :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:43

Ben blij dat EMDR wel goed heeft geholpen . Het heeft mij veel rust gegeven

Succubi

Chaos schreef:
Hahaha, sorry Fiffil, maar die link is echt grappig. Ontvoerd door aliëns ed. Bij mij is het niet zoiets raars. :P

Bijv: Ik herinner me ons huis gewoon totaal anders. Maar zelfs voor de verbouwing heeft het er niet zo uit gezien als dat ik het me herinner. Maar goed, dat kan dus. :P

Dat doen hersenen :).
Ik werd overvallen door een jonge met een rode jas en een wit randje. Op de video beelden was het een witte jas met een rood randje :').
Hoewel toen mijn moeder zwanger van mij was heb ik onder hypnose een enorme ruzie van mijn moeder en vader meegemaakt, kon zelfs de kamer zien, wat er werd gezegd en waarmee werd gegooid en dat klopte exact! (en er is nog nooit met mij over gesproken) terwijl ik nog niet eens geboren was! Dat was echt freaky :D

GamblersCup

Tamadine schreef:
Gablerscup, wel eens aan acupunctuur gedacht?!

Heb ik voor wat anders gehad, nooit meer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:45

moonfish13 schreef:
Ze kunnen mensen bij wijze van hun complete naam laten vergeten, ik denk dat ze jou best kunnen vertellen dat je écht geen vet eten lust.
Sirieus, ik denk echt dat daar wat aan gedaan kan worden.

Zo, dat zou mooi zijn... "je lust alleen nog gezond eten".... :D

Bachbloesems vind ik persoonlijk onzin, veel ervaring mee maar nooit bevredigend resultaat gezien.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:46

Chaos schreef:
Hahaha, sorry Fiffil, maar die link is echt grappig. Ontvoerd door aliëns ed. Bij mij is het niet zoiets raars. :P

Bijv: Ik herinner me ons huis gewoon totaal anders. Maar zelfs voor de verbouwing heeft het er niet zo uit gezien als dat ik het me herinner. Maar goed, dat kan dus. :P

Ja dat met die aliëns vind ik ergens wel een beetje sneu. :')
Maar zeker als kind zijn dingen vaak heel anders als je er later dan terug komt bijv - alles is ook altijd vijf keer zo groot :)) is verder heel normaal hoor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:47

GamblersCup schreef:
moonfish13 schreef:
Ze kunnen mensen bij wijze van hun complete naam laten vergeten, ik denk dat ze jou best kunnen vertellen dat je écht geen vet eten lust.

Bachbloesems vind ik persoonlijk onzin, veel ervaring mee maar nooit bevredigend resultaat gezien.

Dan heb je geen goede therapeut gehad denk ik.
Er zijn verklaringen voor dat het mogelijk niet helpt, maar dat is een lang verhaal.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:48

moonfish13 schreef:

Ik heb de volledige opleiding gedaan bij ATMA in Amersfoort (inmiddels geen aanrader meer).
Hypnose, EMDR, regressie, gesprekstechnieken, familie opstellingen, de hele ratteplan :).

Als je ermee verder wil raad ik een gedegen opleiding aan! NIET mee gaan klooien want je kan iemands hele leven naar de klote helpen!
Van iemand leren en zelf ontspanning oefeningen doen is prima, maar ga er niet een ander mee onder hypnose brengen want je kan het jezelf (en daarmee de ander) héél lastig krijgen.
Als er dingen omhoog komen en je kan er niks mee is dat héél vervelend en kan veel (vertrouwen) kapot maken.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:51

GamblersCup schreef:
moonfish13 schreef:

Klinkt stom maar zo word dat idd wel gedaan.
Onder hypnose worden alle ongezonde dingen naar voren gehaald en kan je je inprenten dat die vies zijn.
En alle gezonde dingen zijn ineens héél lekker!
Ook kan je jezelf een signaal laten geven dat je vol zit en niet meer verder wilt eten.
Het kán zo simpel zijn ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:55

Echt? Want ik heb een ijzersterke zelfdiscipline, behalve als het om eten gaat....

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:55

Een leuk, maar erg diepgaand boek hierover is geschreven door Michael Newton. Heeft veelal te maken met vorige levens en wat er 'hierna' is. Journey of life en life after life. Ze zijn er ook in NL vertaald.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:58

GamblersCup schreef:
Echt? Want ik heb een ijzersterke zelfdiscipline, behalve als het om eten gaat....

Me too!
Ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? :P

Heb afgelopen 3 weken al 3x begonnen met diëten. Hou het meestal zo'n 2 dagen vol en dan ga ik lekkere dingen kopen. Of komt onze vriend de notenboer langs, of mijn vriendje neemt wat lekkers mee. :')

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:00

GamblersCup schreef:

Als je een ijzersterke zelfdiscipline hebt dan is het alleen nog maar makkelijker, dan ga je die discipline ombuigen naar je eten.
Dat is de quick fix.
Persoonlijk zou ik er eerst in willen duiken wat je emotioneel met eten hebt. Bij welke emotie triggert dat, waar komt dat vandaan, vaak uit het verleden, dan gaan we daarnaar kijken, wat is er gebeurd? Hoe voelde je daarbij? En als je naar jezelf kijkt wat zou je dan het liefst willen doen? (vaak voor jezelf opkomen ipv wegcijferen en eten als troost). Dan kan je leren jezelf te troosten in het verleden, dan weet je wat je tegen je volwassen zelf ook kan zeggen/doen.
En als je in het heden op zo'n situatie komt en je hebt het eten al in je hand kun je bij jezelf stilstaan, heb ik dit eten echt nodig? Waarom wil ik dit eten? "omdat die persoon mij kwetst en ik mezelf wegcijfer" en dan kan je kiezen die persoon aan te spreken en daardoor "een voldaan gevoel krijgen" of toch die taart naar binnen hachellen en teleurgesteld in jezelf zijn.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:02

Chaos schreef:
Me too!
Ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? :P

Heb afgelopen 3 weken al 3x begonnen met diëten. Hou het meestal zo'n 2 dagen vol en dan ga ik lekkere dingen kopen. Of komt onze vriend de notenboer langs, of mijn vriendje neemt wat lekkers mee. :')

Diëten werkt niet. Je moet je levensstyle veranderen. Willen sporten, gezond willen eten.
Mijn vriendje kwam ook altijd met donuts aan om mij te verwennen... Ik heb 1x gezegd: "als je mij wil verwennen neem je een lekkere appel of paprika voor me mee en laat je die troep in de winkel liggen" :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:30

Succubi schreef:
Als je een ijzersterke zelfdiscipline hebt dan is het alleen nog maar makkelijker, dan ga je die discipline ombuigen naar je eten.
Dat is de quick fix.
Persoonlijk zou ik er eerst in willen duiken wat je emotioneel met eten hebt. Bij welke emotie triggert dat, waar komt dat vandaan, vaak uit het verleden, dan gaan we daarnaar kijken, wat is er gebeurd? Hoe voelde je daarbij? En als je naar jezelf kijkt wat zou je dan het liefst willen doen? (vaak voor jezelf opkomen ipv wegcijferen en eten als troost). Dan kan je leren jezelf te troosten in het verleden, dan weet je wat je tegen je volwassen zelf ook kan zeggen/doen.
En als je in het heden op zo'n situatie komt en je hebt het eten al in je hand kun je bij jezelf stilstaan, heb ik dit eten echt nodig? Waarom wil ik dit eten? "omdat die persoon mij kwetst en ik mezelf wegcijfer" en dan kan je kiezen die persoon aan te spreken en daardoor "een voldaan gevoel krijgen" of toch die taart naar binnen hachellen en teleurgesteld in jezelf zijn.

Helaas, ik heb emotioneel helemaal niets met eten. Komt nergens vandaan. Ik cijfer mezelf absoluut niet weg ( :D ), ik "troost" mezelf niet met eten... als ik 's avonds naar huis kom om een uur of 10 dan barst ik gewoon van de honger en moet ik wat "snel klaar" eten, ik ga dan niet meer gezond koken. En onderweg, een lekkere hamburger... hmmmmmm.... even in Nederland, dan kan ik een kroket en een kaassoufflé niet weerstaan, die hebben we hier niet. En een kebab is ook niet weg, zo in het weekend. Jam jam!
En natuurlijk heb ik het niet echt "nodig", ik moet op dat moment eten want ik heb honger en ja, een hamburger of een pizza is veel lekkerder dan een salade, dus is de keus snel gemaakt. Zeker met een MacDonalds om de hoek :D

Succubi

Re: Onder hypnose, wie ook ooit gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:35

Dan is het een kwestie van levenstyle aanpassen en snelle en gezonde dingen in huis en auto halen :=

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:38

moonfish13 schreef:
Knoffer, ik als leek vind het een heel fijn boek!
Ik wordt ook totaal relaxt van het lezen ervan. :D
Niet dat ik alles toe zou kunnen passen, maar ik snap steeds meer waarom en hoe of wat.
Ook snap ik steeds meer hoe gedragingen van een mens ontstaan etc.
Ik heb Handboek voor hypnose en regressietherapie van Jos Olgers.
Heelheid in wording heet het.

http://www.trance-art.nl/literatuur/handboek
Recensie:
http://www.trance-art.nl/literatuur/han ... es/biblion

Ah thnx. Ga het is even bekijken. Mss een lekker boek voor het slapen gaan XD

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:44

Succubi, zo werkt dat dus niet, dat lukt 1 dag en dan ga ik weer... :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:00

Succubi schreef:
moonfish13 schreef:

Ik heb de volledige opleiding gedaan bij ATMA in Amersfoort (inmiddels geen aanrader meer).
Hypnose, EMDR, regressie, gesprekstechnieken, familie opstellingen, de hele ratteplan :).

Als je ermee verder wil raad ik een gedegen opleiding aan! NIET mee gaan klooien want je kan iemands hele leven naar de klote helpen!
Van iemand leren en zelf ontspanning oefeningen doen is prima, maar ga er niet een ander mee onder hypnose brengen want je kan het jezelf (en daarmee de ander) héél lastig krijgen.
Als er dingen omhoog komen en je kan er niks mee is dat héél vervelend en kan veel (vertrouwen) kapot maken.

Dat was ik ook zeker niet van plan hoor, wees gerust.
Ik ga, als het goed voelt gewoon kijken hoe of wat en waar ik bepaalde opleidingen ga doen.
Een 3 jarige opleiding lijkt mij opzich leuk, maar ik denk dat dat niet binnen mijn mogelijkheden ligt voorlopig.
Bij het UNLP zijn heel veel opleidingen zie ik, 20 dagen, en dan vervolgen daarop. Dat zou wel een optie zijn.