snel aankomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:31

secricible schreef:
Eerlijk? De meeste adviezen hier vind ik ontzettend onverstandig. Dit is geen probleem dat binnen een paar dagen opgelost word wat betekend dat hij langdurig een ontzettend ongezond dieet zal moeten volgen. Zeker op zijn leeftijd is dat een ongelooflijke aanslag op zijn hart, nieren en andere organen. Mooi dat hij nu gezond en levendig is, maar dat is echt kijken naar de korte duur en niet naar de toekomst. Ik begrijp dan ook werkelijk niet hoe een dietist hier in toe kan stemmen.
Mijn advies zou gezonde voeding zijn, aangevuld met bijvoeding en een verrijkte voeding met extra eiwitten en een kleine(!) aanvulling in vet. Er zijn ontzettend veel varianten in te krijgen. Niet alleen verschillende smaken maar ook verschillende middeltjes: soepen, poeders en zelfs volledige maaltijden. Daar moet echt wel iets in te vinden zijn dat minder klachten geeft.
Daarnaast sondevoeding, eventueel hoog geconcentreerd zodat hij gedurende de nacht meer kcal opneemt.
Multivitames lijkt me het laatste wat hij nodig heeft als ik dit zo hoor.
Maar persoonlijk zou ik echt aandringen op aanvullen donderzoek. 4x per dag nutri is zon 1200kcal en dan nog 750kcal aan sondevoeding is al bijna 2000kcal+nog normale voeding. Dat lijkt me echt niet normaal... Onderzoek naar stofwisseling kan al met een bloedonderzoek.

Dit is niet for ever he? Het gaat maar om een korte periode, dat is echt geen ramp hoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:34

Hoe kort denk je dat die periode gaat zijn als dit kind met (geschat) zon 3000kcal 1kg aankomt in 3mnd? Voor een paar weken vind ik het al bedenkelijk, maar in dit geval denk ik toch dat je spreekt over een langere periode als je resultaat wilt halen.... En voor een jong lichaam in de groei is dit toch al snel een grote aanslag op het lichaam.... Ik zou hier als ouder (en dietist) nooit aan beginnen. Ten eerste omdat ik het effect betwijfel, ten tweede omdat het memte ongezond lijkt.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:37

@secricrible uiteraard krijgt die kleine ook een gezonde maaltijd, word er elke dag groenten en fruit gegeten. Ik snap ook niet waarom de kinderarts geen onderzoek wil doen, en ga dit nu ook gewoon eisen!
Arts en dieetist verzinnen allemaal dingetjes maar dat werkt in de praktijk niet, drinkvoeding(in alle smaken), poeders en toetjes hebben gewoon geen effect en liggen als een baksteen op zijn maag waardoor hij voor heen niet meer buiten kon spelen op school van de buikpijn, echt sneu.
Dan kies ik liever voor normaal eten met als tussen doortjes de minder gezonde dingen zoals broodje elvis, kibbeling en snickers. Hij hoeft niet in paar dagen aan te komen maar over 3 maanden zou t mooi zijn om 3 kilo extra te hebben. Dit is ook niet iets waar we pas kort mee bezig zijn, te laag gewicht speeld al vanaf zijn 3de.

Wat zou jij aan raden wetende dat drinkvoeding niet werkt, sonde voeding alleen werkt ook niet. Niks doen is niet mogelijk ivm operatie.

Hoe denken jullie over de sonde? Dit geeft jochie veel stress en heeft geen effect. Nieuwe terug laten plaatsen of even stoppen?
Laatst bijgewerkt door silvana84 op 14-06-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:41

Maar als hij van 3000kcal nog geen halve kg aankomt, besef je dan hoeveel hij moet eten om 1 kg aan te komen in 1maand?
Dv kan zwaar op de maag liggen vanwege verschillende redenen maar meestal doormte snel drinken. Neemt niet weg dat zon flesje 330kcal bevat en het dus logisch is dat het een berg eten is, vooral voor iemand van 7! 4 flesjes krijgt een volwassene al niet op naast 3 gewone maaltijden...
Ik zou echt aandringen op aanvullend onderzoek, juist omdat het al ang speelt. Hier is onmogelijk tegenop te eten. Tot die tijd gezond eten met sondevoeding en eventueel (naar kunnen) bijvoeding en voeding verrijken met extra eiwit (dubbel hartig beleg, extra portie vlees, extra beker melkproduct) en in mindere mate vet.

Twijfel over de somde snap ik, en eventueel kun je er voor kiezen die niet te laten plaatsen tot er aanvullend onderzoek is gedaan. Misschien is hij welgeholpen met een of ander medicijnen dan is de stress van die sonde zonde

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:48

@secricible juist. Dit is niet te doen voor hem. Is ook sneu om te zien net of de artsen willen dat ik hem ziek en zwak hou. Ik heb ook zo een drinkvoeding geproefd, wat een rotzooi! Ik vind absoluut dat er onderzoek nodig is. Ik vraag hier ook vooral om tips voor dikmakers dat als ik een koekje geef ik het meest calorierijke koekje geef, ook omdat hij nu dus geen drinkvoeding meer krijg ivm sonde voeding en ik toch de calorieen opname beetje hoog wil houden.

Edit: hij is met combinatie sonde en drinkvoeding wel 1 kilo in een maand aan gekomen. Helaas werd eten en drinken een ramp, door de misselijkheid vertikte hij het uiteindelijk om gewoon te eten of ging hij schrokken waar door de sonde er 5 keer uit heeft gelegen. Toen kwam de arts nog met het idee om hem alleen maar sondevoeding te geven maar dat vertik ik. Hij is nooit een probleem eter geweest dat hebben zij van hem gemaakt, iemand die langzaam loopt zet je toch ook niet in een rolstoel omdat dat sneller gaat!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:56

http://www.calorielijst.nl/?prodgr=11 kijk hier eens, hoop producten per 100gr beschreven. Kan je ook kijken wat hij lekker vindt.

edit: je kan rechts bovenin ook per portie aanklikken, zie je wat bijvoorbeeld 1 mars aan calorieën heeft.
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 14-06-12 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

silvana84

Re: snel aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:58

@bluestar dank je.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:01

Als een kind van die leeftijd met al die extra voedingen niet meer aankomt ga je dat echt met een paar extra koekjes en snickers ook niet voor elkaar krijgen. Ik denk dat je je beter kan focussen op wat hij eet en dat hij dat met plezier en zonder buikpijn dan met houden en keren dat kind volproppen.. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:03

Ik ben er van overtuigd dat er voor iedereen drinkvoeding op maat is, helaas kijken de meeste dietisten niet verder dan hun neus lang is. In de meest hardnekkige gevallen kun je neutrale drinkvoeding halen, die naar melk smaakt en dit door de voeding verwerken. Een paar scheuten door de puree, een beetje door de vla, een beetje door de chocolademelk. Poeders als fortify e.d. Door het eten idem.
Ik denk eerder dat je zoontje gewoon de hoeveelheid kcal niet trok en dat het minder aan de dv opzich lag. En dat lijkt me niet heel vreemd als je ziet dat hij 3000kcal tot zich moet nemen.

Alleen sondevoeding is echt ridicuul als hij geen eetprobleem had, en zouik alsouder ook niet mee instemmen.
Ik ben met je eens dathet goed is bij een koekje het meest kcal rijke koekje te geven, mijn krtiek is meer geuit op de adviezen hier die imo gewoon niet meer gezond zijn voor een 7 jarig kind. Leuk voor een 90jarige die zijn leven geleid heeft, maar niet voor iemand die nog jaren door moet. Het zou afschuwelijk zijn als je zoontje dadelijk welvaartsziektes ontwikkelt doordat een arts te laks is om goed te omderzoeken.

Opmerking van troi verwoord ook deels waar ik op doel.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 22:13

De kinderarts is vooral van het volproppen, ik hou er ook niet van en ben er nu ook echt klaar mee. Ze blijft het zelfde proberen terwijl duidelijk is dat het niet werkt. Ik ga morgen weer de kinderarts bellen, en moet verder gezocht worden. Maar uiteraard blijf ik hem wel lekkere tussendoortjes aan bieden. Ik probeer hem ook bij het koken en bakken(taarten lekker) te betrekken en dat vind hij wel intressant, hoop dat hij zo wat meer plezier met eten krijgt.

Die drinkvoeding doet niks zonder sonde voeding als extra, drink voeding ging er wel in toen hij die sonde nog niet had. Maar net als wat jij zegt als een kind 3000 kcal binnen krijgt en daarnaast ook nog van eten de kcal en nog niet aan komt klopt het gewoon niet. Ik ga morgen bellen, eerst maar onderzoek, en als ze door willen gaan met sonde voeding dan trek ik dat ding er desnoods zelf uit, eerst onderzoek!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:26

2000kcal+ eten hè ;) geen 3000
Arts bellen lijkt me slim, houd je ons op de hoogte?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:28

Mijn oom kon ook eten wat hij wilde zonder een kilo aan te komen, bleek hij glutenallergie te hebben en door wat hij at was zijn darm aan het 'afsterven' , een paar jaar dooreten en hij was er niet meer geweest! Laat je niet met een kluitje in het riet sturen :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:40

werd al genoemd, als hij Brinta lust dan dat laten eten. Verder onderzoek door arts lijkt mij logisch. En hoeveel beweegt hij?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 03:20

Mijn broertje zat in dezelfde situatie, hij is dan weliswaar gehandicapt maar met 1.50 woog hij rond de 18 kilo toen die 12? was. Nu weegt hij nog te weinig, is rond de 1.66, 18 jaar en weegt denk ik 40? kilo? Maar toen die dus 18 kilo woog moesten we ook, vanwege de medicatie die hij slikte, er voor zorgen dat die aan kwam. Hij krijgt elke avond pattat met een dikke kloder majo, verder dat poederspul voor shakes voor sporters en hij krijgt krackers met vette spullen erop. Het is een erg moeilijke eter, eet erg weinig en als hij niet wil eten is het vaak echt een gevecht, maar hij woog zo enorm weinig dat je hem met een vingertje om kon duwen...

Ik wens je heel veel succes met je zoontje! een kapsalon schijnt ook echt een calorienbom te zijn :P

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 05:38

Heeft je zoon veel pijn? En ik las al, veel stress.
En al die aandacht dat hij moet aankomen ed, maakt hem misschien nog veel zenuwachtiger.
Van al deze dingen samen, komt het arme ventje ook niet echt aan.

Ik wens jullie veel sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:55

aan paarden geven ze mais om aan te zetten, en ik denk dat het voor mensen ook wel helpt. Ik las er laatst iets over iig, dat mais een dik maker is.

Verder zitten er in avocado bv. veel gezonde vetten, en macademia's zijn de vetste ( ook de duurste :') ) noten. Maar wederom gezonde vetten :Y) Mijn broer vertelee dat hij heek veel aankwam toen die iedere ochtend een gebakken ei at. Kun je nog kaas en/of bacon bij doen voor extra calorieën .. Nu hebben wij niet echt veel moeite met aankomen :P maar toch! En eiwitten zijn sowieso gezond :j

Tot zover gezonde tips :') En als ongezonde tip kan ik er ook og wel één bedenken :)) ; ijskoffie. Ik vind het altijd ongelofelijk hoeveel calorieën je binnen krijgt van een beker ijskoffie en het geeft echt geen vullend gevoel ofzo :') denk dat er nog wel meer calorieën dan in chocomel zitten. 't is best lekker ook, ik was er als kind gek op en volgens mij heeft het weinig met echte koffie ( en cafeïne ed. ) te doen. Maarboed. Hier in australië kun je dat gewoon per jerrycan kopen, in Nederland is het best duur en alleen per bekertje te krijgen geloof ik.....

verder hoop ik dat ze er snel achterkomen wat het is. Want normaal klinkt het niet, en dit zal ook niet de oplossing zijn. Maargoed, het zijn toch een paar niet al te ongezonde tips om zijn calorie-inname zonder al te veel moeite ietsje hoger te houden!

sterkte iig,!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:36

Ik ben het helemaal eens met secricible. Je zoontje heeft licht ondergewicht en verder onderzoek lijkt mij noodzakelijker dan goedbedoelde adviezen met Snickers en dergelijk. Als hij al sondevoeding krijgt in de nacht lijkt het mij dat er sowieso een groter medisch probleem is dan een simpele eetweigeraar.

En 3000 calorieën? Dat is het dubbele van wat het aanbevolen is voor een kind van zijn leeftijd.

Overigens is het wel aan te raden (net zoals met alle kinderen die geen overgewicht hebben) om volwaardige producten te geven. Dus margarine in plaats van halvarine, volle of halfvolle melk in plaats van magere melk.

Is je zoontje ook een slechte eter?

Succes!

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:45

Ik volg dit ook even want ik heb hier een meisje van vijf jaar zitten die met haar 1.07 nog maar net 14 kilo weegt.
Ze stampt meer dan een volwassene naar binnen maar aankomen ho maar..
Al zet je haar op een dieet van dikmakers (patat ei met spek en kaas en noem maar op) aankomen doet ze niet.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:47

marianbv schreef:
Ik volg dit ook even want ik heb hier een meisje van vijf jaar zitten die met haar 1.07 nog maar net 14 kilo weegt.
Al zet je haar op een dieet van dikmakers (patat ei met spek en kaas en noem maar op) aankomen doet ze niet.

Doorverwijzen naar een diëtist of kinderarts. Wellicht is er medisch iets aan de hand, nooit zelf aan blijven modderen als je ziet dat het niet werkt. Ook in jouw geval heeft je dochter licht ondergewicht.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:49

silvana84 schreef:
@shenaville, het liefst zou ik het ook gewoon laten zitten, sommige mensen zijn nou eenmaal dun. maar met zware operatie in het vooruitzicht is een buffer wel nodig.

In dat geval is het inderdaad wel handig om een buffer te hebben, maar hou ook in je achterhoofd dat - ook al is hij mager - een kind heel sterk kan zijn. Wil je toch met voeding aan de slag, geef hem dan een buffer van voornamelijk sterkmakers en geen dikmakers waar hij geen energie uit kan halen. Een ijsje, een snickers of welke tips er ook gegeven zijn, zijn verkeerde hulpen. Vis, vlees en andere zaken zijn veel beter. Sausjes zijn ook geen steun, je zult in dit geval met vitamines en ijzer moeten werken. ;)

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:54

Kattenbak schreef:
marianbv schreef:

Doorverwijzen naar een diëtist of kinderarts. Wellicht is er medisch iets aan de hand, nooit zelf aan blijven modderen als je ziet dat het niet werkt. Ook in jouw geval heeft je dochter licht ondergewicht.

we zijn al bezig sinds dat ze anderhalf is dus we modderen niet aan hoor :o
Alle soorten artsen hebben haar al onderzocht (ze heeft een algehele acherstand) en ze is een kerngezond meisje
Had ik er misschien beter even bij moeten zetten ;)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:17

Zelf had ik na een operatie flink ondergewicht en kreeg ik "astronauten"voeding. Ik neem aan dat dat hetzelfde is als de drinkvoeding die je zoon krijgt? Ik werd er ook flink beroerd van! Na een glucosetolerantietest kwamen ze erachter dat ik te snel suikers af breek met een soort hypo als gevolg.
Later kwam ik erachter dat ik ook slecht tegen koemelkproducten kan.
En wat zit er in reguliere drinkvoeding? Juist, heel veel suikers en melk. -O-
En wat moet ik mijden om me goed te blijven voelen? Suikers en koemelk.
Je kunt je kind nu wel volstoppen met calorierijke voeding maar als blijkt dat hij voor een van de stoffen overgevoelig is, zoals bijv de al genoemde gluten, bereik je alleen maar een tegenovergesteld effect.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:29

Ik heb een volwassen man hier zitten van 29 jaar met hetzelfde probleem. Hij eet goed, ook vaak vette dingen, maar aankomen ... ? Hij is zelfs gestopt met roken, voelt zich over het algemeen een stuk beter dan een paar maanden terug (toen hij nog rookte ed maar wel op goed gewicht was). Wij gaan het nu ook via bloedonderzoek zoeken in de stofwisseling. Ik snap hoe je je voelt met het ondergewicht en wat betreft reserves. Het is frustrerend, zeker als je er alles aan doet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:43

Veel bananen
en vooral: is het een actieve jongen? Als hij rustig aan doet zal hij sneller bijkomen

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:23

Als dietiste! ga je kind alsjeblieft geen extra vette troep en suiker voeren.
Hamburgers, snickers, kapsalon.. :n

Laat je kindje vooral méér eten. Bouw dit langzaam op.
Een boterham per dag meer met pindakaas bijvoorbeeld, daarna 2 boterhammen per dag meer.
Wat meer pasta of aardappels bij het avond eten.

Een toetje - géén mierzoete troep gewoon een gezond toetje zoals bijvoorbeeld yogurt met fruit etc.
Zit 'ie vol van het avond eten? Geef het toetje dan een aantal uur later als snack.

Uiteraard kun je hem wat lekkers geven maar ga hem alsjeblieft niet vet proberen te mesten met pizza, friet, snickers etc. Dit zal averechts werken en je kind zal zich alleen maar ziek en misselijk voelen.

Méér gezond eten, mueslireep, sultana's of liga mee naar school.

Tot slot: méér groente en fruit.
Mocht je kind niet genoeg aankomen dan heeft hij in elk geval een gezond! lichaam om op terug te vallen en genoeg vitamines en bouwstoffen binnen gekregen in plaats van tevergeefs vet ongezond voedsel wat geen geen enkel nut heeft voor het lichaam.