Ziek van straling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat heb jij allemaal?

mobiel
10 (19%)
mobiel en wifi
29 (56%)
mobiel, wifi en DECTtelefoon
10 (19%)
wifi
Geen stemmen
wifi en DECT
Geen stemmen
DECT
Geen stemmen
geen van allen
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 51

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:23

Al dat gedoe altijd om bronnen... Vroeger dachten we ook dat verschillende stoffen (na testen!) veilig waren. Toen werd onze kennis uitgebreider, ontwikkelden we nieuwe testen en kwamen we erachter dat die stoffen toch niet zo onschuldig waren.
Wie weet zit dat met mobiele telefoons wel exact hetzelfde.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:24

Yasmine, mijn bron van informatie is de kennis die ik heb opgedaan tijdens het vak Genetica in mijn tweede jaar van mijn bachelor Diergeneeskunde, omdat kanker ook zeker bij onze huisdieren een belangrijk onderwerp is.
We hebben daar toen dus ook echt allemaal apart een presentatie over moeten houden en alles. Dit kwam vanuit onze leerboeken en meerdere artikelen, allemaal goede schrijvers met referenties etc.

Dat van de straling is natuurkunde, en een practicum röntgen. ;)

Dus tot nog toe allemaal uit mijn hoofd, omdat ik dus nog niet op Pubmed ging kijken.

Ineke: Jeetje T-cel-dynamiek! Dan weer niet mijn favoriete onderwerp... :') Toch wel interessant in zijn geheel!
Scriptie is hier overigens ook af en goedgekeurd hoor. Ging niet over kanker. _O-

Tara: Dat kan zeker, heb je 100% gelijk in! Maar onderzoeken op PubMed wijzen het tot nog toe niet uit (spreken het tegen blijkbaar), en met een beetje logisch nadenken zie ik er dus ook geen waarheid in. Nog niet. Maar natuurkunde en medische wetenschap "verandert" voortdurend naarmate we meer ontdekken. :j

Maar waar ik me ook aan stoor is alle paranoia. Ik leef liever leuk dan dat ik mijn hele leven bang ben om dood te gaan. Ik vind het al eng zat dat ik borsten heb en daar dus kanker in kan krijgen, terwijl ik zo trots op ze ben! (Op mijn 21e een goedaardig weefselbultje links gehad, schrok me toen ook dood ondanks dat hij alle tekenen vertoonde van onschuld.)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:31

_Yasmine_ schreef:
Amy77 schreef:
Oh ik geloof dit absoluut. In welke mate het slecht is weet ik niet..

Als je lang achter je pc zit, wordt je moe, je ogen worden moe en koud (ook al doe je rek en strek oefeningen tussendoor)..
Als je onder elektrischiteitskabels doorloopt word je wat raar in je hoofd, een druk
Soms een hoge piep in je oren van de tv, gsm

Maar denk dat het moe worden bij alles is wat je doet. ga maar een paar uur een boek lezen, dat vind ik persoonlijk vele malen vermoeiender.
Van de rest heb ik overigens nooit last, piep heb ik alleen na een concert :j

Overig ben ik echt benieuwd hoe dit getest is..
Kan me niet voorstellen bij wet dat je straling mag gebruiken om te kijken of iemand kanker krijgt.
Er zal dus ergens een goede gok moeten zijn geweest.. Lijkt me?

Nou idd, ik denk dat het prognoses zijn..tis niet voor niets dat je op IC's geen mobiele telefoons mag gebruiken en in vliegtuigen..ze veroorzaken storing en das behoorlijk wat invloed als het risico bestaat dat er systemen uitvallen.
Denk dat dat erin meegenomen is.

Ik weet het niet zeker, maar hebben ze niet muizen getest op stralingen? Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar dacht dat ik eens zoiets vorbij heb zien komen? (gaat zoeken)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:32

Nemurin waar ging je scriptie ook al weer over? Even off topic hoor :p

On topic, wat nemurin zei over mutatie klopt bijna helemaal. Het zijn namelijk niet alleen enkele mutaties die plaats moeten vinden, maar mutaties waardoor er een essentieel aminozuur veranderd. Dat zijn dus mutaties in de exonen van een protooncogen, wat vrij zeldzaam is omdat er zoals je wel kan verwachten negatieve selectie op is. Een cel met een mutatie in de coderende sequentie van een proto oncogen zal in 99,99% van de gevallen verwijderd worden. Laat staan dat dit gebeurd in minimaal 3 proto oncogenen. Daarnaast moet een mogelijke tumorcel dan ook nog allerlei andere mutaties ondergaan. Hij moet celadhesiemoleculen veranderen, een ander MHC profiel aannemen om detectie door het immuunsysteem te voorkomen, groeifactoren gaan produceren en in de juiste hoeveelheden afgeven en ga zo maar door.
Kans dat dit allemaal gebeurd door de minime hoeveelheid zwakke straling van een telefoon is zo ontzettend klein dat het te verwaarlozen is. Iets dat bevestigd wordt door de overdaad aan artikelen hierover op PubMed.

InekeH87

Re: Ziek van straling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:33

@Amy77, ja daar is idd onderzoek naar geweest, maar die muizen werden blootgesteld aan zulke hoge stralingsdoses dat een mens daar nooit aan blootgesteld kan worden. In lagere doseringen werd er bij die muizen geen relatie gevonden worden tussen blootstelling aan straling en ontwikkelen van kanker

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:37

Scriptie ging over recovery technieken bij paarden. ;)

Wat je zegt over de mutaties klopt helemaal, ik verdiep me natuurlijk niet helemaal in de microbiologie maar nu je het zo zegt herinner ik me dat inderdaad. Het proto-oncogen! Dit was al in mijn eerste jaar ofzo. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:41

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:42

Wij hebben alles zonder snoer zoals DECT de deur uit gedaan; ik word kompleet ADHD'er van een DECT telefoon, kon geen minuut meer op een stoel zitten.
Muizen met snoer, beeldschermen met snoer, telefoons met snoer. mobiel zo simpel mogelijk, nooit aan het oor maar handsfree bellen met een snoertje. Nu kan ik weer een film uit kijken......................... :D Nou heb ik de mazzel dat we buitenuit wonen, maar je zult maar op een flat zitten met alles snoerloos om je heen, zowel links, rechts als boven en onder. Ik ben er heilig van overtuigd dat er in de toekomst veel meer negatieve uitslagen op onderzoeken komen. Maar zoals altijd zijn er veel te grote financiële belangen bij betrokken en belandt het meeste in de doofpot.
Wij zaten vroeger (1955) met 36 kinderen in een klas, en niemand had ADD, ADHD, PDD, PDD-NOS of wat dan ook. Als juf stil zei, waren we stil............. alle 36. Zaten keurig van 8.30 tot 15.15 in onze bankjes. En nu?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:43

Nemurin: Geeft niet dat je het vergeten was :P. Zijn ook pokkenamen om allemaal te onthouden, ik zie ze gelukkig nog bijna iedere dag voorbij komen. P53, Myb en Ras zijn de drie belangrijkste daarin, die ken je vast wel.

Lijkt me trouwens wel een heel interessant onderwerp, heb je daarbij ook nog een praktijkonderzoek uitgevoerd of was het enkel een literatuurscriptie?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:43

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:49

Linky: Ik denk dat het eerder door hoe de maatschappij in elkaar zit komt dan wat anders. Ik heb ook meer zorgen en wiebeligheid dan vroeger en alles moet maar snel snel snel en je wordt genaaid waar je bij staat. Iedereen wordt overal gevoeliger voor, maar of dat door straling komt...?
Zou je onderzoek naar moeten doen. :P Maar dit is even mijn vermoeden.

Inderdaad P53, Myb en Ras!
Geen praktijkonderzoek. Moet mijn begeleider nog wel eventjes mailen, want ze bood aan dat ik een keertje kom kijken hoe we het zelf doen. Toch fijn als er anderhalf jaar gemiddelde wachttijd voor je master is, mag je toch alvast kijken. _O-

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:53

Pff dat is lang wachten, ben ik even blij dat ik volgend jaar meteen door kan. Wat ga je in de tussentijd dan doen?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:57

Werken denk ik. :+ Maar het is onzeker of dat echt zo is, het is natuurlijk een gemiddelde wachttijd.

En nu niet meer offtopic verdorie! :P

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 19:19

Jullie willen een lijst onderzoeken, hier dan een link: http://www.stralingsvrijkind.nl/documen ... zoeken.pdf

En nee, ik wil niet dat jullie jullie mobiel weggooien (oké misschien stiekem wel, maar dat is jullie eige keus), maar enkel dat je teminste weet dat er mogelijk schadelijke effecten zijn.
Mer arsenicum was het zelfde verhaal... daar wilde ook niemand geloven dat het schadelijk was... zie nu het resultaat: duizende mensen met gezonheidsproblemen.

En ja, de opinies zijn verdeeld: de helft zeg schadelijk de helf zegt van niet. En? dus een reden om lekker door te gaan met het ontzettend veel te gebruiken, of toch voorzichtig zijn?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:24

nee, maar je telefoon niet direct naast je hoofd leggen als je slaapt is wel een goed idee, teminste dat doe ik altijd.

straling komt van heel veel dingen en is altijd schadelijk. de straling kan namelijk een cel in je lichaam 'veranderen' wat dan kan uitgroeien tot meerdere cellen wat een gezwel wordt.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:33

Pfff... Er is zo veel schadelijk... Ik heb gelukkig geen van de klachten, maar vind het fijn om te lezen dat mensen die dat wel hebben er mee geholpen zijn. Ik doe niet mee met de bangmakerij, of het nu gegrond is of niet.

Wat betreft het onderwijspunt van Linky: de door jou genoemde 'aandoeningen' zijn er altijd al geweest, nu is er enkel een label voor. Iets wat op zich positief is, zo kun je gericht reageren en verwachtingen indien nodig bijstellen. Jammer genoeg is er momenteel een overkill aan kids met labels, ik denk dat we strakker moeten selecteren. Maar dat is moeilijk! Er is een markt voor en je werkt met levende have, hoe bepaal je een grens? Denk ook eens aan het label dyslexie, die kinderen werden in jouw schooljaren afgeschilderd als dom... Ik ben juf en stil is helaas niet altijd stil meer. Das een nadeel... Maar ligt dat aan de kinderen (mijn generatie) of aan de opvoeders van de kinderen (jouw generatie)? Vergeet overigens ook de voordelen van die mondigheid niet!

Hoe zit het dan trouwens met de magnetron?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:40

InekeH87 schreef:
Suzanne F. schreef:

wat een zweefsite, heb je geen meer wetenschappelijk bewijs?

Niet alleen een zweefsite, ze hebben ook een oplossing! Die je bij hun kan aanschaffen 8-)

Ik mis het kopje "Wie zijn wij en wat is ons belang".

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:24

Mijn bron: het boek "ontzichtbare risico's in het draadloze tijdperk" door Karel en Caroline van Huffelen. Dit boek zelf baseerd zich op een hele lijst onderzoeken die in de verschillende hoofdstukken worden vermeld. En nog andere onderzoeken die ik de vorige jaren gelezen heb (en nee, die heb ik niet meer bij de hand)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:27

Authentic schreef:
Suzanne F. schreef:
http://www.levenmetstraling.nl

wat een zweefsite, heb je geen meer wetenschappelijk bewijs?

Niet alleen een zweefsite, ze hebben ook een oplossing! Die je bij hun kan aanschaffen 8-)

Ik mis het kopje "Wie zijn wij en wat is ons belang".

Dat één stralingssite een zweefsite is, betekend niet dat alle onderzoeken ineens onzin zijn ook, en dat andere sites direct ook onzin uitkramen.
Trouwens deze site lijkt inderdaat iet wat "zweverig" ^^

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:45

lucifertje schreef:
Sja er zijn zoveel dingen waardoor je een verhoogde kans hebt op kanker etc. Dit is gewoon weer het zoveelste project waar veel geld wordt ingepomt maar waar toch niemand naar luisterd.

Bron is BioInitiatieve? Twijfel daar wat aan. Geef mij maar eerst de PubMed link :) Want dit artikel hebben ze hopelijk niet zo gepubliceerd met al die spel fouten erin.

Edit: Ik vind ook de symptomen kant nog wal raken. Deze zijn zo algemeen! Ik kan op 90% van de vragen ja antwoorden maar dat heeft een hele andere oorzaak dan mijn mobiele telefoon!

Ik heb een paar dingen uit het BioInitiatieve rapport gehaald, en zelf deze tekst geschreven (helaas doet mijn spellingcontrole het niet meer, en maak toch nog veel fouten) Hier trouwens de link naar het rapport: http://www.bioinitiative.org/freeaccess ... /index.htm

En jullie kunnen ook bij http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/96 kijken (ik heb er in rondgekeken en geen zogenaamde oplossingen gevonden -die zij verkopen - en enkel zakelijke tekst