Naar dietiste en nu spinning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Naar dietiste en nu spinning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 06:49

Ik ben te zwaar :-)
Ik heb vandaag geen grijntje spierpijn, maar dat heb ik zelden.
Ik kan na een jaar een uur op een paard gaan zitten, daar krijg ik ook geen spierpijn van.
Alleen mijn rug en gewrichten hebben een klap gekregen.
Ik heb vaak last van ontstekingen in de rug en gewrichten.
Ik heb nu toch besloten om een programma voor de fitnes op te laten stellen, zodat ik eerst eens wat op kan gaan bouwen en evengoed af en toe tussendoor doe spinnen.
Want 3x per week spinnen dat ga ik lichamelijk niet trekken.
Met een contract mag ik van alles gebruik maken, dus kan ook gaan zumba-en, spinnen, aqaufitnes enz.
Oja en wat doe ik met spinnen aan die vreselijke zadelpijn??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:39

Wat fijn dat je voor jezelf die stap hebt gemaakt :)

Ik ben onlangs bij de fysiotherapeut bij de sportschool geweest om een plan op te laten stellen, maar zag al snel dat ik daar niet op mijn plek zou zijn :o
Ik doe nu 2 a 3x per week paardrijden en de overige dagen buiten sporten op apparaten (staan bij ons in de wijk) en met regen sport ik op de Wii (die ik onlangs heb aangeschaft). Spinning zou voor mij niets zijn, val ik zo dood van dat ding af denk ik.
Hebben jullie niet ergens sportapparaten buiten staan?

Bij mij is het in eerste instantie om conditie op te bouwen (daarin is paardrijden geen goede werd me gezegd), maar mijn BMI is goed. Al met al bevalt het me prima :)

Succes en doorzetten hè! :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 08:48

Ik heb ongelofelijke pijn aan mijn rug, dat heb ik ook met gewoon fietsen.
Dus heb nu een afspraak gemaakt voor zaterdagmorgen om een programma op te stellen.
Ik ben helemaal niks meer gewent dus spinnen is misschien net wat hoog gegrepen.
Eerst maar eens zo wat opbouwend gaan sporten en dan nog eens kijken hoe dan een lesje spinnen gaat.
Zou nu niet meteen nog zo'n les kunnen hebben, dat doet erg veel pijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:52

.." Ik ben voor mijn lengte veeeeeeeeelllll te zwaar "...
je moet het positief inzien :
je bent te kort voor je gewicht ! :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 08:54

spicegirl schreef:
.." Ik ben voor mijn lengte veeeeeeeeelllll te zwaar "...
je moet het positief inzien :
je bent te kort voor je gewicht ! :D

Das waar :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:40

Ik spin ook weleens! Ga je lekker van zweten! Ik vind het wel lekker efficient een uurtje lang heel intensief bezig zijn.

Ik zou je willen aanraden om de eerste keer twee keer in de week te gaan, hoe erg je spierpijn ook is en hoe je moe je ook bent en hoe je die rotfiets vervloekt.... Gewoon gaan, verstand op 0 en trappen! Dan ben je het snelst door die spierpijn heen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:52

Knap hoor! Ik wil al jaren gaan spinnen maar ik ben zo bang voor die zadelpijn!
Ik ben erg benieuwd wat men eraan doet hier op Bokt (ik zou graag een lekker lamsvelletje over het zadel hebben hahahaha)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:02

Wat super helpt voor de bibs: een fietsbroek met zo'n zeem er in. Gewone broek er overheen als je niet in je korte broek wil sporten.

Je kan dan ook nog extra zo'n gelhoesje over je zadel doen dat helpt. Maar, je kont went er wel aan na een tijdje hoor. (Zegt deze spinningjuf, 5 uur per week en daarnaast paardrijden dus mijn kont heeft heel wat te verdragen)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:21

Het probleem met dat spinnen voor mij is dat het 50 minuten lang in dezelfde houding op die fiets zitten en staan is.
Ondanks dat ze zeggen dat het weinig belastend is voor je gewrichten ondervind ik dat toch echt anders.
Misschien voor mensen die niks hebben aan de gewrichten, maar niet zoals ik.
Zaterdagmorgen ga ik eerst eens voor een programma fitnessen en kan dan toch zo vaak gaan als ik wil en kan tussendoor ook weer eens spinnen proberen.

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:31

Ik kom ook bij de dietiste en ga ook naar de sportschool.
Oke, nu door examens minder vaak maar over 2 weken is alles achter de rug en ga ik weer 3x per week.
Daarnaast rij ik 2x per week zeker 1,5 uur te paard door het bos.
De andere dagen ben ik niet echt met sporten bezig maar let wel op dat ik de trap neem en fiets.
Ik doe cardio (voor mijn hart) en kracht training.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:43

jesito schreef:
Het probleem met dat spinnen voor mij is dat het 50 minuten lang in dezelfde houding op die fiets zitten en staan is.
Ondanks dat ze zeggen dat het weinig belastend is voor je gewrichten ondervind ik dat toch echt anders.
Misschien voor mensen die niks hebben aan de gewrichten, maar niet zoals ik.
Zaterdagmorgen ga ik eerst eens voor een programma fitnessen en kan dan toch zo vaak gaan als ik wil en kan tussendoor ook weer eens spinnen proberen.

Dat kan ook aan het gewicht liggen, of ben je goed op gewicht?
Als mensen bv erg zwaar zijn raad ik ze aan de 1e tijd niet te veel te staan, of kleine stukjes van 20 sec bv. Voor je rug kan je proberen veel verschillende stuurposities aan te nemen en af en toe rechtop gaan zitten en je schouders losdraaien. Dat zal zeker schelen.
Maar vaak krijgen mensen last van de rug door een te gespannen en vaste houding. Denk als een paard wat gereden wordt, kracht en gewicht op de achterhand een aangespannen buik en een ontspannen rug en nek waarbij je je evenwicht houdt met je armen.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:25

De beste (en minst belastende) sport is en blijft IMO toch zwemmen. Is zowel cardio als krachttraing en je kunt het zo zwaar maken als je zelf wilt. Ik zwem 3 keer in de week en ga 1 keer in de week naar Zumba. Zwemmen is dan minstens 1 km in minder dan een half uur zwemmen (= 40 banen) , dan nog crawl/met hulpstukken/ vlinderslag oefenen, zodat ik toch een uur bezig ben. Zumba is anderhalf uur. Daarnaast elke avond buik- en beenspier oefeningen.

Met zo'n soort schema kom je een heel eind denk ik :) Maar ze kunnen je daar in de sportschool beter bij helpen. Succes, je mag trots op jezelf zijn!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:07

Klinkt goed Dirndl.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:45

Ik ben volgens mij verkrampt gaan zitten doordat ik pijn aan mijn kont kreeg en ik zat op geen ene positie meer lekker al na 20 minuten.
Maar mijn rug heb ik ook heel erg last van met gewoon fietsen, ik was er al bang voor.
Maar ik ga binnenkort ook de fat-burn proberen, met hartslagmeter.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:01

Wat houdt fat-burn precies in?

In mijn ogen is alle beweging fat-burn...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:19

Maar hier fiets je op een bepaald tempo zodat je hartslag niet te hoog word en door dit constant te houden verbrand je net iets beter en sneller, zeggen ze.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:15

jesito schreef:
Maar hier fiets je op een bepaald tempo zodat je hartslag niet te hoog word en door dit constant te houden verbrand je net iets beter en sneller, zeggen ze.

Precies zoals ik al eerder heb gezegd, ga lekker buiten fietsen, dat doe je langere tijd op een bepaald tempo. Dat noemen we duurtraining en een hele goede manier om vet te verbranden.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:18

_Yasmine_ schreef:
jesito schreef:
Zij vond spinnen ook prima, als ik maar ging sporten.

spinnen is ook prima hoor, zo bedoelde ik het ook niet. :o
bedoelde meer met gewichten, echt gericht op spieropbouw.

@verootje, punt bij krachttraining is, is dat spier zwaar is. het is ontzettend demotiverend als je je kapot werkt en je komt aan. Op die manier :j

Van krachttraining komt je niet aan.
Om als vrouw 1 kilo spier bij te kweken moet je bijna een jaar lang elke dag fanatiek krachttraining doen.

Krachttraining is ontzettend goed voor gewichtsverlies en om snel verandering in je lichaam te zien.

Ik ben dietiste en fitness instructeur, geloof me.
Krachttraining is ontzettend goed als je wil afvallen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:30

ik denk dat het vooral belangrijk is dat als je beweegt je dit langer doet dan 45 minuten... dan ga je vet verbranden. (heb ik altijd geleerd)

Ik lees hier even mee, ik doe sinds 2,5 week weightwatchers en ik ben sinds gisteren lid van de sportschool.. heb zumba en vandaag cardio gedaan. Het was wel te doen. Mijn paard is overleden dus daarom zoek ik een andere bezigheid waar ik mijn energie en ook wel verdriet in kwijtkan. Ik ben nu zo onrustig af en toe! Ik denk dat ik zeker in het begin heel vaak zal gaan sporten...

Maar als het mooi weer is vind ik het heerlijk om 1,5 uur te wandelen met mijn vriend. Maar met slecht weer kan ik dan in de sportschool lopen op de band.

heel veel succes, ik ben heel benieuwd naar je eerste succes!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:35

rakni schreef:
ik denk dat het vooral belangrijk is dat als je beweegt je dit langer doet dan 45 minuten... dan ga je vet verbranden. (heb ik altijd geleerd)

Ik lees hier even mee, ik doe sinds 2,5 week weightwatchers en ik ben sinds gisteren lid van de sportschool.. heb zumba en vandaag cardio gedaan. Het was wel te doen. Mijn paard is overleden dus daarom zoek ik een andere bezigheid waar ik mijn energie en ook wel verdriet in kwijtkan. Ik ben nu zo onrustig af en toe! Ik denk dat ik zeker in het begin heel vaak zal gaan sporten...

Maar als het mooi weer is vind ik het heerlijk om 1,5 uur te wandelen met mijn vriend. Maar met slecht weer kan ik dan in de sportschool lopen op de band.

heel veel succes, ik ben heel benieuwd naar je eerste succes!

Na 20 minuten begin je met vet verbranden.

Als je effectief wil training begin je dus met kracht training.
Met kracht training maak je je lichaam sterker en strakker en ga je in rust meer calorieen verbranden wat dus erg aangenaam is tijdens het afvallen. Ook zorgt kracht training voor het snel kwijtraken van cm.

Na de kracht training ga je cardio training doen, je bent dan al 20 min in beweging geweest en begint dus direct met vet te verbranden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 19:39

Idd dat zei mijn dietiste ook, na 20 minuten ga je verbranden.
Rakni, sterkte met het verlies van je paard en succes met sporten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:04

jesito schreef:

Maar die grens moet worden opgezocht. De ene verbrandt eerder vet dan de ander :)
Bij mij is het door de fysiotherapeut gemeten tijdens het fietsen, met een zuurstof- en hartslagmeter.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:33

Quellian schreef:
jesito schreef:

Maar die grens moet worden opgezocht. De ene verbrandt eerder vet dan de ander :)
Bij mij is het door de fysiotherapeut gemeten tijdens het fietsen, met een zuurstof- en hartslagmeter.

Zorg alleen wel dat je hartslag nooit hoger wordt dan 50 - 75% van je maximum hartslag.
Anders krijg je niet alleen verzuurde spieren maar ook hartkloppingen.

Als je met cardio training begint, zonder daarvoor een krachttraining te hebben gedaan, verbrand je lichaam de eerste 2 a 3 minuten anaëroob energie. Dit omdat deze vorm van energie sneller aan de spieren geleverd kan worden. Na deze periode zal je lichaam overgaan tot de verwerking van energie met behulp van zuurstof. Vandaar dat cardio trainingen een minimale tijdsduur moeten doorlopen willen ze effectief zijn voor vetverbranding.

Ik zie zoveel meiden op de sportschool die 4 a 5 minuten op 1 apparaat staan, daarna weer water gaan drinken of rustig op de loopband gaan lopen en vervolgens naar me toe komen waarom ze niet afvallen. -O-
Om "snel" af te vallen zul je echt moeten zweten.

Zweet is niets meer huilend vet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:37

Quellian schreef:
jesito schreef:

Zorg alleen wel dat je hartslag nooit hoger wordt dan 50 - 75% van je maximum hartslag.
Anders krijg je niet alleen verzuurde spieren maar ook hartkloppingen.

Als je met cardio training begint, zonder daarvoor een krachttraining te hebben gedaan, verbrand je lichaam de eerste 2 a 3 minuten anaëroob energie. Dit omdat deze vorm van energie sneller aan de spieren geleverd kan worden. Na deze periode zal je lichaam overgaan tot de verwerking van energie met behulp van zuurstof. Vandaar dat cardio trainingen een minimale tijdsduur moeten doorlopen willen ze effectief zijn voor vetverbranding.

Ik zie zoveel meiden op de sportschool die 4 a 5 minuten op 1 apparaat staan, daarna weer water gaan drinken of rustig op de loopband gaan lopen en vervolgens naar me toe komen waarom ze niet afvallen. -O-
Om "snel" af te vallen zul je echt moeten zweten.

Zweet is niets meer huilend vet.[/quote]

Dan moet mijn lichaam nog flink wat gaan huilen :D

Bedankt voor de info

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:43

Urielle schreef:
Knap hoor! Ik wil al jaren gaan spinnen maar ik ben zo bang voor die zadelpijn!
Ik ben erg benieuwd wat men eraan doet hier op Bokt (ik zou graag een lekker lamsvelletje over het zadel hebben hahahaha)

Enigste en beste oplossing: fietsbroek kopen.
Zo'n lekkere charmante strakke broek met een zeem er in. Die over je blote billen aan, dus geen ondergoed want dan heeft je zeem geen nut, en gaan met die banaan.

TS, ik heb zelf jaren gefiets (racefiets, mountainbike, spinning) en geschaatst. Zere rug is waarschijnlijk vooral omdat je nog niet gewend bent aan de houding en zeker niet zo lang. Beter is om het rustig op te bouwen. Ga niet direct een uur maar begin bv met 20 minuten en bouw dit op.

Mocht fietsen toch niet wat voor je zijn dan kan je voor de cardio ook nog gaan roeien/crosstrainer/hardlopen.
Juist afwisseling in je programma maakt dat je lijf er harder voor moet werken.

Zwemmen is een fijne extra bezigheid die zowel inspannend als ontspannend is. Wel lekker doorzwemmen. Ook hier geldt: opbouwen! Niet gelijk 50 baantjes trekken maar beginnen met bv 20.

Respect voor je dat je zo positief bezig bent met de tips van de diëtiste +:)+ !