Ziek van je mobieltje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Ziek van je mobieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:42

Njah, nou is de bewering 'ik doe het altijd en ik ben gezond' nou natuurlijk niet echt sluitend bewijs dat er niets aan de hand is ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:52

okeej, ben ik eigenlijk toch wel benieuwd hoeveel mensen die hersentumor of wat dan ook wat door die straling komt hebben. En hoeveel mensen er allemaal een mobieltje hebben.
Iedereen die ik ken heeft een mobieltje (zelfs m'n oma enz), en niemand die ik ken heeft kanker (door die straling).
Dus denk dat het reuze mee valt.

En tja, elk 'tijdperk' heeft zo zijn ziektes. Denk maar aan vroeger; de pest, tyfus, gingen ook (wsl) veel mensen dood aan koolstofmonoxide (door veel kaarsen, haard enz).
Nu gebeurd dat allemaal zelden/veel minder. Ja, oké ontwikkelingslanden zoals Afrika nog. Maarja, die lopen ook 'achter' vergeleken met ons.
Straks is er misschien wel weer een medicijn voor kanker, of is er wel iets bedacht wat er tegen gaat. En is er weer een nieuwe dodelijke ziekte.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:59

Fred_Kroket schreef:
Voor alle mensen die zeggen datje vroeger ook kanker kreeg en dat je van je computerscherm ook kanker krijgt....

Bekijk eerst de uitzending en ga dan kijken of je het nog te durft te bagatelliseren. Je kunt maatregelen nemen door o.a. je telefoon dus niet bij je hoofd neer te leggen als je gaat slapen, en je telefoon in je tas te stoppen en niet in je broekzak (toename van o.a. teelbalkanker bij jonge mannen is toegenomen, het is nog niet aangetoond of het door straling van mobiele telefoons komt maar je hoeft geen wetenschapper te zijn om 1 en 1 op te tellen natuurlijk.) te stoppen en niet uren te bellen met dat ding.

In Frankrijk is het zelfs verboden om een mobiel te bezitten als je jonger bent dan 14 jaar omdat de straling schadelijk is voor hersenen die nog moeten ontwikkelen. Ik denk niet dat dit een hetze is tegen mobieltjes maar dat het een doofpot is waar flink aan wordt verdiend over de rug van mensen die ziek kunnen worden van mobieltjes.

En door deze redenering zijn er in het verleden bijzonder veel héle foute zaken voor waar aangenomen. '1 en 1 optellen' is niet altijd zo simpel als het lijkt en al helemaal niet in de statistiek.

Ik ga er heus vanuit dat straling uit telefoons niet gezond is. Het lijkt me alleen vergeleken met andere stralingsbronnen verwaarloosbaar - en dan heb ik het nog niet over de dingen die we eten, inademen enzovoort. Het is een factor, maar het effect moet niet overdreven worden. Er zijn heel veel zaken, die ook in de afgelopen jaren toegenomen zijn, die ook voor een stijging in het aantal hersentumoren, of teelbalkanker zo je wilt, kunnen zorgen. Dat is dus niet 1 op 1 te correleren en ik denk dan ook dat we terughoudend moeten zijn dat te doen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:58

Fred_Kroket schreef:
Voor alle mensen die zeggen datje vroeger ook kanker kreeg en dat je van je computerscherm ook kanker krijgt....

Bekijk eerst de uitzending en ga dan kijken of je het nog te durft te bagatelliseren. Je kunt maatregelen nemen door o.a. je telefoon dus niet bij je hoofd neer te leggen als je gaat slapen, en je telefoon in je tas te stoppen en niet in je broekzak (toename van o.a. teelbalkanker bij jonge mannen is toegenomen, het is nog niet aangetoond of het door straling van mobiele telefoons komt maar je hoeft geen wetenschapper te zijn om 1 en 1 op te tellen natuurlijk.) te stoppen en niet uren te bellen met dat ding.

In Frankrijk is het zelfs verboden om een mobiel te bezitten als je jonger bent dan 14 jaar omdat de straling schadelijk is voor hersenen die nog moeten ontwikkelen. Ik denk niet dat dit een hetze is tegen mobieltjes maar dat het een doofpot is waar flink aan wordt verdiend over de rug van mensen die ziek kunnen worden van mobieltjes.

En zou de toename van toeval kanker niet voorkomen uit strakke boxers etc?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:08

_horselovee_ schreef:
Fred_Kroket schreef:

En waar haal je die wijsheid vandaan? Net 2 weken geleden een uitwisseling gehad met Frankrijk met 13 en 14 jarigen, en die hadden (bijna) allemaal een mobiel hoor ;) sterker nog, mijn persoontje was nogal verslaafd aan haar mobiel en laptop. Laptop zat ze ALTIJD achter thuis, en mobiel was ze ook verschrikkelijk veel mee. Zelfs toen ze hier in NL waren.

Verder vind ik het allemaal maar gelul. Er is ALTIJD, overal gevaar. En zo veel dingen zijn kankerverwekkend. Zal me niks verbazen als zelfs (sommige) groente nog kankerverwekkend is.
Sorry hoor, maar als ik hier ook al bang voor moet zijn...
Weetje wat pas echt gevaarlijk is? Leven. 100% zekerheid dat je dood gaat ;)

Misschien even die uitzending bekijken.... Dat er kinderen met mobiel lopen zegt nog niet dat het verbod werkt. Op scholen en tijden schooltijd is het verboden, en ze worden niet verkocht aan kinderen onder de 14 jaar.

Ik zeg niet dat er niet altijd gevaar is, ik zeg dat je altijd moet opletten.

Ik vind je manier van reageren nogal aanvallend, gelukkig kan ik tegen een stootje en vind ik dat helemaal niet erg. Maar de reacties als "van leven ga je dood" en "alles is kankerverwekkend" (wat in zekere zin zo is) is echt totaal nutteloos. En neemt niet weg dat mobiele telefonie al heel lang bekend staat als schadelijk. En dat je voorzichtig zou kunnen zijn.

Nogmaals, hoe verklaar je de toenemende gevallen van teelbalkanker bij jonge mannen? Die mobieltjes de hele dag in je broekzak is niet gezond. De straling is ongezond dus waarom zou je het ding niet gewoon opbergen in je tas als je weet dat het schadelijk is. En dan graag een reactie waarbij roken en mobiele telefonie niet vergeleken wordt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:14

Hmn kanker weet ik niet maar wat ik wel weet is dat mensen die veel met computers doen voor hun inkomsten vaak een hele lege doodse uitstraling krijgen.
Ik ben daarom gestopt met ict, en nog moet ik oppassen. Zit maar eens een paar uur aan je pc/mobiel/mp3speler/whatever, wedden dat je hoofdpijn hebt en suf/moe bent.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:17

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:27

Tijdens onze uitwisseling mochten wij, en zij gewoon met mobiel hoor. Sterker nog, ze waren verplicht. (voor de veiligheid, als er iets gebeurd bijv.).
sorry, het was niet aanvallend bedoeld (nadeel van internet hea, als ik het zo terug lees is het wel een beetje aanvallend getypt ja). :) Alleen het eerste deel was trouwens voor jou bedoeld, de rest in het algemeen :).
Tja, zo denk ik altijd. Waarschijnlijk ook de reden dat ik (bijna) nergens bang voor ben :D
Maarja, niet alleen de mobiel geeft straling af. Je kan gewoon niet om die stralingen heen. Zelfs de zon geeft slechte straling. En kaarsen/haard en alles met onvolledige verbranding komt koolstofmonoxide vrij. En weet ik allemaal wel niet wat slecht is. Dus dan kan je gewoon helemaal niet meer leven. Snap je wat ik bedoel? En natuurlijk is het niet de bedoeling dat je de hele dag door achter de computer zit en zit te smsen, dat snap ik best dat dat hartstikke ongezond is en daar voor op moet passen.
Ik vind gewoon; als je overal voor op moet passen en bang voor moet zijn, heb je geen eens tijd meer om te leven. En dan leef je lang, maar mss niet leuk. En ben je imo toch altijd 'dood' geweest (en dat gaat dan niet (alleen) over mobieltjes).
Dat zou ook kunnen komen door bijv. Boxers. Met biologie vorig jaar, is mij ook verteld dat boxers heel slecht zijn.
En waarom in m'n (school)tas? dat zit toch dichter bij m'n hoofd dan m'n broekzak? :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:32

mijn oma heeft geen mobiele telefoon en is 101.... :P

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:36

Ik heb het programma niet bekeken, maar kunnen ze nu al lange termijn effecten van bv een mobiel onderzoeken? Mobieltjes hebben pas hun opmars gemaakt in de jaren negentig. En het is pas het laatste decennia dat ze echt intensief gebruikt worden (zoals vele andere technologie). Op 10 jaar tijd kan je zoiets niet onderzoeken. Er zijn onderzoeken gaande ja, en er zijn mogelijke gevolgen, maar wat een ophef wordt er rond gemaakt. Je hoort het tegenwoordig van alle kanten 'Leg je mobiel niet naast je bed want dat is slecht'.
Fijn dat we er alert op gemaakt worden zodat sommige mensen er rekening mee kunnen houden, maar ik vrees dat technologie zoals een mobiel zo ingeburgerd is dat veel mensen zoiets niet kan schelen tot het wel degelijk bewezen is en de gevolgen zichtbaar zijn. Ik gebruik mijn mobiel in ieder geval nog steeds als wekker en ben voorlopig niet van plan dat te veranderen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:49

Blue_Eyes schreef:
Njah, nou is de bewering 'ik doe het altijd en ik ben gezond' nou natuurlijk niet echt sluitend bewijs dat er niets aan de hand is ;)

Nou dat kan ik je wel vertellen heb laatst nog een check up gehad... ben vroeger ziek geweest en dat was niet vanwege een telefoon of iets dergelijks want die waren en toen nog maar beperkt...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:00

Katyatje schreef:
Ik heb het programma niet bekeken, maar kunnen ze nu al lange termijn effecten van bv een mobiel onderzoeken? Mobieltjes hebben pas hun opmars gemaakt in de jaren negentig. En het is pas het laatste decennia dat ze echt intensief gebruikt worden (zoals vele andere technologie). Op 10 jaar tijd kan je zoiets niet onderzoeken. Er zijn onderzoeken gaande ja, en er zijn mogelijke gevolgen, maar wat een ophef wordt er rond gemaakt. Je hoort het tegenwoordig van alle kanten 'Leg je mobiel niet naast je bed want dat is slecht'.
Fijn dat we er alert op gemaakt worden zodat sommige mensen er rekening mee kunnen houden, maar ik vrees dat technologie zoals een mobiel zo ingeburgerd is dat veel mensen zoiets niet kan schelen tot het wel degelijk bewezen is en de gevolgen zichtbaar zijn. Ik gebruik mijn mobiel in ieder geval nog steeds als wekker en ben voorlopig niet van plan dat te veranderen.

Misschien toch eens bekijken, dan kun je zien via een MRI scan wat het met je hersenen doet. Daarnaast was roken een hele tijd ook niet ingeburgerd als kankerverwekkend maar zelfs als gezond (sporters die het aanprezen!) Nu is dat pas "normaal" om aan te nemen dat roken het risico op hart, long en vaatziekten aanzienlijk vergroot. Het kost gewoon tijd om het besef te krijgen dat een mobiele telefoon ongezond is en dat het ernstige gevolgen heeft en dat wij daarvoor gewaarschuwd moeten worden. Daarnaast wordt gemeenschapsgeld gebruikt om onderzoeken te doen die vervolgens niet worden gebruikt omdat de resultaten niet stroken met die van de fabrikant en die dan zelf een eigen onderzoeksbureau gebruikt waarbij de resultaten wel meevallen. Het staat zelfs in de gebruiksaanwijzing (zo klein dat je een vergrootglas nodig hebt) dat je de telefoon niet bij je oor moet houden maar op 2 cm afstand.

Je moet zelf weten of je die telefoon naast je hoofd wilt houden, en je kunt niet voorkomen dat je bloot komt te staan aan straling of aan zaken die slecht zijn voor je gezondheid maar wat ik voornamelijk schokkend vind (het bestaan van straling ben ik allang mee bekend mijn mobiel gebruik ik zo min mogelijk en zit altijd in een tas en niet naast mijn hoofd als ik slaap) dat bedrijven gewoon dit soort producten om de markt mogen brengen. Een gemiddeld stuk kinderspeelgoed moet overal aan voldoen en hieraan worden de eisen veel minder scherp gesteld omdat er teveel aan verdiend wordt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:01

benangelique schreef:
En zou de toename van toeval kanker niet voorkomen uit strakke boxers etc?

Nee, strakke boxers zorgt voor een hogere temperatuur en dus een lagere kwaliteit van sperma. Een hogere temperatuur in het scrotum leidt niet tot kanker.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:18

Worden we niet dagelijks blootgesteld aan slechte en/of kanker verwekkende stoffen?
Als je er heel vatbaar voor bent,dan kan je het idd. krijgen.Iedereen draagt kankercellen bij zich,zolang die zich niet ontwikkelen is er geen ziekte.Maar als je vaak met kanker verwekkende stoffen in aanraking komt,ja dan heb je meer kans dat die cellen in je lichaam zich gaan ontwikkelen.En dan krijg je die vreselijke ziekte.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:47

gohya schreef:
Worden we niet dagelijks blootgesteld aan slechte en/of kanker verwekkende stoffen?
Als je er heel vatbaar voor bent,dan kan je het idd. krijgen.Iedereen draagt kankercellen bij zich,zolang die zich niet ontwikkelen is er geen ziekte.Maar als je vaak met kanker verwekkende stoffen in aanraking komt,ja dan heb je meer kans dat die cellen in je lichaam zich gaan ontwikkelen.En dan krijg je die vreselijke ziekte.

Ja tuurlijk, maar dit wordt door de fabrikant wel heel zorgvuldig in de doofpot gestopt dat is wat mij verontrust. Daarnaast kun je met simpele maatregelen veel straling voorkomen door handsfree te bellen en de telefoon niet bij je hoofd neer te leggen of onder je kussen als je gaat slapen.

Dat we blootstaan aan schadelijke invloeden is duidelijk en weet ik ook wel, dat is ook niet het punt van discussie. Het gaat erom dat we willens en wetens rondlopen met deze apparaten en die schadelijk zijn voor de gezondheid. Wat als we over 30 jaar met tumoren rondlopen en graag zorg ontvangen. Dan zeggen de fabrikanten (of de overheid) "je had de bijsluiter maar moeten lezen, er staat in dat je het ding niet tegen je oor moet plaatsen".

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:57

Plus we moeten kunnen aantonen/bewijzen dat we die tumor [over 30 jaar] door de straling van de mobiel hebben gekregen.Probeer dat maar eens te bewijzen,je hebt dan geen poot om op te staan.
Ze stoppen zoveel in de doofpot,een v.b. de Nuon met die Pur waarvan de mensen erg ziek werden.
Ook al zou er bewezen zijn dat je tumoren kan krijgen van een mobiel,die dingen zijn niet meer weg te denken.
Ik zag laatst een programma over wat er allemaal in een mobieltje zit,zelfs goud werd eruit gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:14

geerke schreef:
In de handleiding van een mobiele telefoon staat dat het ding 1.5 cm van het hoofd gehouden moet worden.
Geen mens weet dat.

Logisch dat niemand dat weet... Want het staat ook niet in de handleiding...
Tenminste, ik heb inmiddels 6 mobiele telefoons versleten van verschillende merken en ik heb in al die handleidingen nog nooit zoiets zien staan.

Ik ben één van die mafkezen die wél de handleiding van producten altijd keurig van voor tot achter leest, inclusief de kleine lettertjes.

Zojuist heb ik, speciaal voor jou, de 130 pagina's tellende handleiding van mijn huidige telefoon nogmaals gelezen.
En er staat NIETS in over afstand houden.

Wat er wel in staat, bij veiligheidsmaatregelen:

Citaat:
Als u wilt spreken via het toestel:

• Houd u het toestel rechtop zoals u bij een normale telefoon zou doen.
• Spreek rechtstreeks in de microfoon.
• Vermijd aanraking met de interne antenne van het toestel. Als u de antenne
aanraakt, kan de gesprekskwaliteit van de oproep minder worden of kan het
toestel meer radiofrequentie uitzenden dan nodig.
• Houd het toestel ontspannen vast, druk licht op de toetsen, gebruik
speciale functies waardoor u op minder toetsen hoeft te drukken (zoals
standaardberichten en voorspellende tekst) en neem regelmatig pauze.

En dus helemaal niets over afstand houden.
Zelfs niet onder het kopje voor "gehoorbeschadiging" (want dat zou dan evt. ook nog een logische plek zijn...).

Wél ben ik van mening dat de straling van mobiele telefoons schadelijk kan zijn.
Maar in de handleiding heb ik het nog nooit zien staan ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:21

@Femke
Ik heb dat ook nog nooit gezien in de handleiding.Ik wist ook niet eens dat je dit allemaal moest doen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:35

Femke schreef:
geerke schreef:
In de handleiding van een mobiele telefoon staat dat het ding 1.5 cm van het hoofd gehouden moet worden.
Geen mens weet dat.

Logisch dat niemand dat weet... Want het staat ook niet in de handleiding...
Tenminste, ik heb inmiddels 6 mobiele telefoons versleten van verschillende merken en ik heb in al die handleidingen nog nooit zoiets zien staan.

Ik ben één van die mafkezen die wél de handleiding van producten altijd keurig van voor tot achter leest, inclusief de kleine lettertjes.

Zojuist heb ik, speciaal voor jou, de 130 pagina's tellende handleiding van mijn huidige telefoon nogmaals gelezen.
En er staat NIETS in over afstand houden.

Wat er wel in staat, bij veiligheidsmaatregelen:

Citaat:
Als u wilt spreken via het toestel:

• Houd u het toestel rechtop zoals u bij een normale telefoon zou doen.
• Spreek rechtstreeks in de microfoon.
• Vermijd aanraking met de interne antenne van het toestel. Als u de antenne
aanraakt, kan de gesprekskwaliteit van de oproep minder worden of kan het
toestel meer radiofrequentie uitzenden dan nodig.
• Houd het toestel ontspannen vast, druk licht op de toetsen, gebruik
speciale functies waardoor u op minder toetsen hoeft te drukken (zoals
standaardberichten en voorspellende tekst) en neem regelmatig pauze.

En dus helemaal niets over afstand houden.
Zelfs niet onder het kopje voor "gehoorbeschadiging" (want dat zou dan evt. ook nog een logische plek zijn...).

Wél ben ik van mening dat de straling van mobiele telefoons schadelijk kan zijn.
Maar in de handleiding heb ik het nog nooit zien staan ;)

Bekijk anders even de uitzending, dan kun je gericht zoeken aangezien het heeeeeeeeeeele kleine lettertjes zijn...

Het is overigens ook een waarschuwing van de WHO.

Geciteerd van de site van Zembla: Houd hem niet tegen je oor, draag hem niet in je binnenzak en leg hem niet vlak naast je op het nachtkastje: de mobiele telefoon. Want de straling die ons mobieltje uitzendt is mogelijk kankerverwekkend, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie die vorig jaar onderzoek deed naar gezondheidsrisico’s en mobiel bellen.

En bekijk de uitzending even! Het is echt interessant!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:38

Er is wel degelijk een enorme stijging van kanker. Dat in 3de wereldlanden de leeftijdsverwachting zo laag ligt heeft niets te maken met het feit dat wij zogezegt veel gezonder leven. Dit is onzin. In Congo werden 100 jaar geleden ook al mensen 90 jaar oud. De leeftijdsverwachtingen liggen er dan enkel laag door de hoge kindsterfte, denk dan aan kindsoldaten en malaria, diarhee en dergelijke.
Dat wij vandaag massaal aan kanker sterven komt net door al die ongezonde dingen zoals op termijn gevaarlijke middelen in voedsel, metalen in kraanwater, straling door telefoon en dergelijke. Dus als jullie zeggen van je sterft toch een dag, dat is heel juist, maar gooi je kinderen dan beter meteen onder een auto in plaats van ze zo te laten afzien door de gevolgen aan kanker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:38

Trust me... Ik heb echt ALLE letters die aanwezig zijn in de handleiding bekeken.
Het staat er NIET in ;)

De uitzending ga ik inderdaad sowieso bekijken, want ik vind het een interessant onderwerp.
En zoals ik al aangaf: ik vind inderdaad ook dat voorzichtigheid met mobieltjes geboden is.

Ik slaap er niet mee, ik draag 'm nooit op m'n lichaam en ik heb de 3G uit staan (omdat die straling nog wat schadelijker is dan GPRS)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:43

Femke schreef:
Trust me... Ik heb echt ALLE letters die aanwezig zijn in de handleiding bekeken.
Het staat er NIET in ;)

De uitzending ga ik inderdaad sowieso bekijken, want ik vind het een interessant onderwerp.
En zoals ik al aangaf: ik vind inderdaad ook dat voorzichtigheid met mobieltjes geboden is.

Ik slaap er niet mee, ik draag 'm nooit op m'n lichaam en ik heb de 3G uit staan (omdat die straling nog wat schadelijker is dan GPRS)

De handleiding die wordt gebruikt in de uitzending is die van een Iphone, misschien moet het er tegenwoordig in staan en staat het niet in oudere exemplaren. Op ongeveer 4 minuut nogwat kun je het zien hoe ze het uitvergroten in de handleiding. Dus helaas staat het er wel in maar leest niemand het natuurlijk...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:44

Het blijft een interessante discussie.
Ik, als jurist werkzaam voor een telecomprovider heb dagelijks te maken met deze discussie.
We volgen daarbij de richtlijnen die de gezondheidszorg en wetgeving ons meegeven.
Voor wat betreft procedures (bezwaren ingediend door burgers die het plaatsen van antennes zouden willen tegen gaan ivm zorgen mbt straling) worden deze bezwaren altijd van de hand gewezen.

Wellicht interessant in deze kwestie is om de zaak in Megen eens te volgen.
Dit is volop in het nieuws geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:55

Ik zit Zembla nu te kijken...
En zit nu op dat stukje van die 15mm afstand van je oor (gebruikte gebruiksaanwijzing is trouwens die van een Iphone).

Ze zeggen dat de mobiel anders de maximaal voorgeschreven stralingshoeveelheid overschrijd.

Dat is denk ik waarom er bij mij in de handleiding niets staat over die 1,5cm.
Want mijn apparaat zit echt vér onder die maximale stralingshoeveelheid (nog niet de helft van wat is toegestaan).

Ik denk dat daarom die 15mm niet bij mij in de handleiding staat, omdat m'n toestel zodanig minder straling heeft dan de iphone in het voorbeeld, dat het niet nodig/verplicht is om dat in de handleiding te zetten.

Toch wel grappig dat ik dan altijd telefoons heb uitgekozen die blijkbaar onder die norm zaten, want ik heb 't ook echt nooit eerder zien staan.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:56

Kriel schreef:
Het blijft een interessante discussie.
Ik, als jurist werkzaam voor een telecomprovider heb dagelijks te maken met deze discussie.
We volgen daarbij de richtlijnen die de gezondheidszorg en wetgeving ons meegeven.
Voor wat betreft procedures (bezwaren ingediend door burgers die het plaatsen van antennes zouden willen tegen gaan ivm zorgen mbt straling) worden deze bezwaren altijd van de hand gewezen.

Wellicht interessant in deze kwestie is om de zaak in Megen eens te volgen.
Dit is volop in het nieuws geweest.

Daarnaast is het geen discussie, het is een constatering van de feiten, er is straling en die is schadelijk en de link tussen kanker en straling is al gelegd door een raad die alle onderzoeken heeft bekeken en zelfs de WHO heeft geadviseerd.

Die richtlijnen die de gezondheidszorg en wetgeving meegeven luisteren niet zo snel aangezien er veel geld bij komt kijken. De WHO heeft het op een lijst gezet van mogelijk kankerverwekkende stoffen. O.a. chemicaliën die niet meer gebruikt mogen worden vanwege het gevaar voor de volksgezondheid. Mobiele telefonie staat er dus ook op.

De politiek en wij als consument moeten op de hoogte worden gesteld willen we de richtlijnen kunnen aanpassen. In andere landen landen (o.a. Oostenrijk, en Israël) is de toegestane straling verlaagd en komen er waarschuwende stickers op de apparatuur die als je het op je lichaam draagt het kankerverwekkend is.

Dus waarom in Nederland ook niet, meer waarschuwing en zorgen dat de technologie beter wordt en dat wij zouden moeten weten dat België en Frankrijk wel waarschuwen en kinderen extra kwetsbaar zijn. De Nederlandse Gezondheidsraad maakt zich wederom geen zorgen terwijl de overkoepelende organisatie de WHO dat wel doet.