Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Fred_Kroket schreef:Voor alle mensen die zeggen datje vroeger ook kanker kreeg en dat je van je computerscherm ook kanker krijgt....
Bekijk eerst de uitzending en ga dan kijken of je het nog te durft te bagatelliseren. Je kunt maatregelen nemen door o.a. je telefoon dus niet bij je hoofd neer te leggen als je gaat slapen, en je telefoon in je tas te stoppen en niet in je broekzak (toename van o.a. teelbalkanker bij jonge mannen is toegenomen, het is nog niet aangetoond of het door straling van mobiele telefoons komt maar je hoeft geen wetenschapper te zijn om 1 en 1 op te tellen natuurlijk.) te stoppen en niet uren te bellen met dat ding.
In Frankrijk is het zelfs verboden om een mobiel te bezitten als je jonger bent dan 14 jaar omdat de straling schadelijk is voor hersenen die nog moeten ontwikkelen. Ik denk niet dat dit een hetze is tegen mobieltjes maar dat het een doofpot is waar flink aan wordt verdiend over de rug van mensen die ziek kunnen worden van mobieltjes.
Fred_Kroket schreef:Voor alle mensen die zeggen datje vroeger ook kanker kreeg en dat je van je computerscherm ook kanker krijgt....
Bekijk eerst de uitzending en ga dan kijken of je het nog te durft te bagatelliseren. Je kunt maatregelen nemen door o.a. je telefoon dus niet bij je hoofd neer te leggen als je gaat slapen, en je telefoon in je tas te stoppen en niet in je broekzak (toename van o.a. teelbalkanker bij jonge mannen is toegenomen, het is nog niet aangetoond of het door straling van mobiele telefoons komt maar je hoeft geen wetenschapper te zijn om 1 en 1 op te tellen natuurlijk.) te stoppen en niet uren te bellen met dat ding.
In Frankrijk is het zelfs verboden om een mobiel te bezitten als je jonger bent dan 14 jaar omdat de straling schadelijk is voor hersenen die nog moeten ontwikkelen. Ik denk niet dat dit een hetze is tegen mobieltjes maar dat het een doofpot is waar flink aan wordt verdiend over de rug van mensen die ziek kunnen worden van mobieltjes.
_horselovee_ schreef:Fred_Kroket schreef:Voor alle mensen die zeggen datje vroeger ook kanker kreeg en dat je van je computerscherm ook kanker krijgt....
En waar haal je die wijsheid vandaan? Net 2 weken geleden een uitwisseling gehad met Frankrijk met 13 en 14 jarigen, en die hadden (bijna) allemaal een mobiel hoorsterker nog, mijn persoontje was nogal verslaafd aan haar mobiel en laptop. Laptop zat ze ALTIJD achter thuis, en mobiel was ze ook verschrikkelijk veel mee. Zelfs toen ze hier in NL waren.
Verder vind ik het allemaal maar gelul. Er is ALTIJD, overal gevaar. En zo veel dingen zijn kankerverwekkend. Zal me niks verbazen als zelfs (sommige) groente nog kankerverwekkend is.
Sorry hoor, maar als ik hier ook al bang voor moet zijn...
Weetje wat pas echt gevaarlijk is? Leven. 100% zekerheid dat je dood gaat
Alleen het eerste deel was trouwens voor jou bedoeld, de rest in het algemeen
.
Blue_Eyes schreef:Njah, nou is de bewering 'ik doe het altijd en ik ben gezond' nou natuurlijk niet echt sluitend bewijs dat er niets aan de hand is
Katyatje schreef:Ik heb het programma niet bekeken, maar kunnen ze nu al lange termijn effecten van bv een mobiel onderzoeken? Mobieltjes hebben pas hun opmars gemaakt in de jaren negentig. En het is pas het laatste decennia dat ze echt intensief gebruikt worden (zoals vele andere technologie). Op 10 jaar tijd kan je zoiets niet onderzoeken. Er zijn onderzoeken gaande ja, en er zijn mogelijke gevolgen, maar wat een ophef wordt er rond gemaakt. Je hoort het tegenwoordig van alle kanten 'Leg je mobiel niet naast je bed want dat is slecht'.
Fijn dat we er alert op gemaakt worden zodat sommige mensen er rekening mee kunnen houden, maar ik vrees dat technologie zoals een mobiel zo ingeburgerd is dat veel mensen zoiets niet kan schelen tot het wel degelijk bewezen is en de gevolgen zichtbaar zijn. Ik gebruik mijn mobiel in ieder geval nog steeds als wekker en ben voorlopig niet van plan dat te veranderen.
gohya schreef:Worden we niet dagelijks blootgesteld aan slechte en/of kanker verwekkende stoffen?
Als je er heel vatbaar voor bent,dan kan je het idd. krijgen.Iedereen draagt kankercellen bij zich,zolang die zich niet ontwikkelen is er geen ziekte.Maar als je vaak met kanker verwekkende stoffen in aanraking komt,ja dan heb je meer kans dat die cellen in je lichaam zich gaan ontwikkelen.En dan krijg je die vreselijke ziekte.
geerke schreef:In de handleiding van een mobiele telefoon staat dat het ding 1.5 cm van het hoofd gehouden moet worden.
Geen mens weet dat.
Citaat:Als u wilt spreken via het toestel:
• Houd u het toestel rechtop zoals u bij een normale telefoon zou doen.
• Spreek rechtstreeks in de microfoon.
• Vermijd aanraking met de interne antenne van het toestel. Als u de antenne
aanraakt, kan de gesprekskwaliteit van de oproep minder worden of kan het
toestel meer radiofrequentie uitzenden dan nodig.
• Houd het toestel ontspannen vast, druk licht op de toetsen, gebruik
speciale functies waardoor u op minder toetsen hoeft te drukken (zoals
standaardberichten en voorspellende tekst) en neem regelmatig pauze.
Femke schreef:geerke schreef:In de handleiding van een mobiele telefoon staat dat het ding 1.5 cm van het hoofd gehouden moet worden.
Geen mens weet dat.
Logisch dat niemand dat weet... Want het staat ook niet in de handleiding...
Tenminste, ik heb inmiddels 6 mobiele telefoons versleten van verschillende merken en ik heb in al die handleidingen nog nooit zoiets zien staan.
Ik ben één van die mafkezen die wél de handleiding van producten altijd keurig van voor tot achter leest, inclusief de kleine lettertjes.
Zojuist heb ik, speciaal voor jou, de 130 pagina's tellende handleiding van mijn huidige telefoon nogmaals gelezen.
En er staat NIETS in over afstand houden.
Wat er wel in staat, bij veiligheidsmaatregelen:Citaat:Als u wilt spreken via het toestel:
• Houd u het toestel rechtop zoals u bij een normale telefoon zou doen.
• Spreek rechtstreeks in de microfoon.
• Vermijd aanraking met de interne antenne van het toestel. Als u de antenne
aanraakt, kan de gesprekskwaliteit van de oproep minder worden of kan het
toestel meer radiofrequentie uitzenden dan nodig.
• Houd het toestel ontspannen vast, druk licht op de toetsen, gebruik
speciale functies waardoor u op minder toetsen hoeft te drukken (zoals
standaardberichten en voorspellende tekst) en neem regelmatig pauze.
En dus helemaal niets over afstand houden.
Zelfs niet onder het kopje voor "gehoorbeschadiging" (want dat zou dan evt. ook nog een logische plek zijn...).
Wél ben ik van mening dat de straling van mobiele telefoons schadelijk kan zijn.
Maar in de handleiding heb ik het nog nooit zien staan

Femke schreef:Trust me... Ik heb echt ALLE letters die aanwezig zijn in de handleiding bekeken.
Het staat er NIET in
De uitzending ga ik inderdaad sowieso bekijken, want ik vind het een interessant onderwerp.
En zoals ik al aangaf: ik vind inderdaad ook dat voorzichtigheid met mobieltjes geboden is.
Ik slaap er niet mee, ik draag 'm nooit op m'n lichaam en ik heb de 3G uit staan (omdat die straling nog wat schadelijker is dan GPRS)
Kriel schreef:Het blijft een interessante discussie.
Ik, als jurist werkzaam voor een telecomprovider heb dagelijks te maken met deze discussie.
We volgen daarbij de richtlijnen die de gezondheidszorg en wetgeving ons meegeven.
Voor wat betreft procedures (bezwaren ingediend door burgers die het plaatsen van antennes zouden willen tegen gaan ivm zorgen mbt straling) worden deze bezwaren altijd van de hand gewezen.
Wellicht interessant in deze kwestie is om de zaak in Megen eens te volgen.
Dit is volop in het nieuws geweest.