Praten in je slaap, iets aan te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:19

ik praat zelf best vaak in slaap, als ik met droge keel wakker word of ik ben echt kapot als ik wakker word dan weet ik dat ik in mijn slaap gepraat heb.. en ja als ik het warm heb trek ik automatisch kleidng uit. en soms vergeet ik mij sokken uit te trekken en in ochtend kom ik er achter dat ik ze in mij. slaap uit gedaan heb of het dekbek een kwartslag gedraaid heb terwijl de hoes normaal recht ligt over me heen.

ik kan me herrinneren dat ik een keer te stappen ging met een vriendin en die hele avond herbeleefde in min. slaap en alles wat ik die avond had gezegd ook weer zei in mij. drome. die vriendin van me vertelde het me dat in de ochtend. ik slaap nooit bij iemand of iemand bij mij omdat ik weet dat ik in mijn slaap lraat..
in oktober had ik ziekte van phifer, ik praatte toen heel erg in mijn slaap en was ook erg gestressd. en in ochtend was ik altijd bekaf.. kwam deels door de ziekte maar voornamelijk was ik aan het praten. ook toen sliep een vriendin bij me en heeft me de hele nacht horen praten. de meest onzin dingen komeb eruit maar ook heel veel dingen die met mijn werk te maken heeft. en serieuse dingen kraam ik nog weleens uit..

ik probeer als ik ga slapen mijn hoofd leeg te maken door boek te lezen of muziek te luistere.. wat ik ok wel doe en dat helot bij mij wel. als ik dit zinnetje in gwdachten op lees en heel diep vanuit mijn buik ga ademen en dan ooj heel langzaam ademen. ; ik ga nu lekker slapen, ik val snel in slaap en ala ik morgen wakker wordt ben ik heerlijk uitgeruat en heb ik volop energie.
in het begin help het niet echt en het zal niet helpen als je je ademhaling niet rustiger maakt. dit hielo bij mij heel erg en ik praat stuk minder in slaap en heel vak ok niet meer ik slaap heel goed (en lang, soms wel 12 uur!) maar ben wel energiek en ruati.
ikhoop in ieder geval dat het je geruststeld dat er meer mensen dit doen, en ik vindhet persoonlijk erg vervelend dat ik dat ooj doe. ik merk het ook vooral als ik (bedacht ik me net) als iemand bij me slaapt of min. vriend slaapt naast me. dan merk ik gwn en mijn vriend verteld het me dan dan ik praat in slaap. en ik kan trouwens ook erg goed gericht slaan, raak me vooral niet aan in mijn slaap ;)

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:45

vroeger deed ik het jij. dan vroeg mijn moeder s'ochtends weleens of ik die nacht een telefoon gesprek had gevoerd aangezien ze me hele verhalen had horen vertellen;)
of ik het tegenwoordig nog geen idee..

mijn moeder doet het ook weleens en laatst was ze op de bank in slaap gevallen en zei ik tegen der mam moet je niet naar bed? nee dat kan niet want ze had geschoten.. dus vroeg ik huhh? geschoten op wie dan? noemt ze dus dood serieus mijn naam.. en antwoord op de vraag waarom kreeg ik er niet meer uitt.. ze was alweer in diepe slaap.. en kon zich later ook geen droom herinneren..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 01:01

@ Arashah: Boek lezen kan inderdaad wel helpen. Ik zit momenteel 3 maanden in Nieuw-Zeeland en had een boek meegebracht om te lezen, maar dit is alweer uit :D Ik kan me eigenlijk niet herinneren of ik toen wel rustig sliep. Dat is in ieder geval iets dat ik zeker moet proberen als ik weer thuis ben over 3 weken!

Het stelt me wel gerust dat er meer mensen dit doen, maar het blijft ontzettend vervelend. Het is vervelend voor mijn vriend die steeds wakker wordt, maar het is ook vervelend voor mij want ik ben doodop overdag. Ik sla gelukkig niemand in mijn slaap, ik begin wel te vloeken en ik begin mijn vriend uit te schelden als hij iets zegt als "Lieverd er is niets, ga maar gewoon slapen", dan word ik boos dat er wel iets is en dat hij een schele otter is als hij dat niet ziet enz. :o Soms zeg ik ook gewoon "ok" en dan ga ik weer slapen :D

Gelukkig droom ik niet meer vaak slecht, maar ik mag dan ook niets op tv kijken wat een beetje eng is, anders heb ik prijs. Dat heeft ook lang geduurd voordat ik door had wat de oorzaak was. Ik moest stoppen met mijn favoriete serie te kijken omdat de nachten te erg werden (schreeuwend wakker worden, helemaal nat van het zweet zodat ik een nieuwe pyjama moest aandoen midden in de nacht). Blijkbaar ben ik heel gevoelig voor spanning in films of series, dus die mag ik niet kijken.

Maar goed, het blijft vervelend, ookal zijn het geen nachtmerries. (hoewel de spinnen en het vallend plafond ook écht eng zijn! :D ) Als het niet betert, wil ik hier wel mee verder gaan. Voor mijn vriend is het echt niet leuk meer, 6 keer uit je slaap gehaald worden is er echt over. :o

@ Tuttebel: dat moet eng zijn als je moeder zoiets zegt!! :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 05:06

Ik ben vandaag eens verder gaan zoeken bij slaapapneu, zoals woofie voorstelde.
Ik heb een lijstje met symptomen gevonden, er staat dat als je 1 symptoom hebt van dat lijstje, je het waarschijnlijk niet hebt, maar als je 2 of meer symptomen hebt, wordt de kans groter.
Hier even een overzicht van dingen die ik dus wel heb:
- Ademstilstanden (weet ik niet zeker, maar mijn vriend heeft mij al vaak gezegd dat hij dacht dat ik dood was omdat hij me niet hoorde ademen, maar dan zucht ik plots 1 keer en dan weet hij dat ik nog leef :Y) )
- Wakker worden met hoofdpijn (niet altijd, maar toch vaak)
- Wakker worden met een droge mond (meestal)
- Heel vaak plassen 's nachts (minstens 2 keer per nacht, erg vervelend als je voortdurend moet plassen!)
- Overmatige slaperigheid overdag
- Minder alert overdag
- Prikkelbaar

Eerlijk gezegd schrok ik er echt van. De dingen die ik sowieso altijd heb (waarvan ik het weet) zijn prikkelbaarheid, minder alert overdag, overmatige slaperigheid overdag, heel vaak plassen 's nachts.

Onregelmatige hartslag en hoge bloeddruk zijn ook symptomen, maar dat weet ik niet, heb nooit een hartslag- of bloeddrukmeter aan :Y)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 05:11

Ik praat ook in mijn slaap en het ergste is dat ik dus ook gewoon antwoord geef als mensen mij iets vragen.
Die antwoorden schijnen ook heel serieus te zijn waardoor mensen mij volledig uit kunnen horen.
Daar ben ik minder blij mee.

gabyfedde

Re: Praten in je slaap, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 05:43

Ik heb ooit een keer het woord slaapapneu bij mijn huisarts laten vallen, maar hij vond het onzin. Kwam niet voor bij jonge vrouwen zei ie... Terwijl ik dus ook meerdere symptomen heb... Deze huisarts is gelukkig nu met pensioen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 05:49

@ Gabyfedde: ik heb er geen idee van of het kan bij jonge vrouwen.
Maar goed, een versleten rug kan volgens velen ook niet bij jonge vrouwen, maar ik ben het levende bewijs :Y)

Heeft je nieuwe huisarts geen mogelijke oorzaak gevonden?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:26

Volgens mijn man was ik gisteravond heel erg eng :=

Ik was met een boek in slaap gevallen en toen m'n man binnen kwam om het licht uit te doen, ging ik ineens rechtop in het bed zitten. Terwijl ik 'm heel eng aankeek ging ik door het boek bladeren en zei: "Ik slaap niet, ik ben nog aan het lezen."

Hij kreeg er helemaal de bibbers van en ik was toch echt wel al in slaap gevallen, kan me er ook niets van herinneren _O-

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:40

Ik ben ook heel erg.
Maar ik ben overdag ook erg druk en een enorme kletskous, dus snachts is dat nu eenmaal niet anders.
Wat bij mij wel scheelt is dat het goed donker moet zijn, dan slaap ik rustiger en beter.
wordt van het minste geringste licht al wakker namelijk.

Ik geloof niet dat ik er ooit nog overheen groei, heb vroeger ook heel erg veel geslaapwandeld, dat heb ik nu al jaren niet meer gedaan gelukkig.
Maar wel sla ik en trek ik dekens naar me toe en kan ik boos worden in mijn slaap als ik mijn dekens niet krijg bijvoorbeeld :o
Ik geloof dan ook niet dat er echt wat aan te doen is.
Ik word nog regelmatig wakker dat ik ondersteboven lig, en standaard ligt mijn grote 2 x 220 deken ondersteboven of binnenstebuiten, ik heb 4 kussens en daarvan ligt ook de helft op de grond of op een andere plek in mijn bed.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:55

Wat voor ritueel heb je voor het slapen gaan?
Ik merk dat als ik voor het slapen gaan eerst douche en daarna even lees ik veel rustiger slaap.

Ik praat dus ook in mijn slaap, ik geloof niet elke dag, in elk geval maak ik mijn vriend niet elke nacht wakker.
Maar ik ga dus ook wel eens rechtop in bed zitten, licht aan etc etc.
Helaas is mijn vriend Frans en onthoudt dus niets wat ik in het Nederlands zeg, echter praat ik ook nog wel eens Frans in mijn slaap dus dat onthoud hij wel.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:29

sander_lotte schreef:
@ Tuttebel: dat moet eng zijn als je moeder zoiets zegt!! :D

Ik vond het ook niet erg grappig in eerste instantie;) Maar nu kan ik er om lachen!
Mijn moeder vind het erger :P

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:43

Ik krijg spontaan medelijden met onze mannen :(:)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:50

toen ik in argentinië was wist ik in het spaans te vragen waar estancia collipilli was. vloeiend kwam het eruit: 'donde esta estantia collipilli?' toen ze het mij de volgende ochtend vertelde moest ik vragen wat het betekende haha.
het is bij mij minder als ik gewoon rustig ga slapen, soms ga ik slapen en dan ben ik nog met vanalles bezig, dan gaat het fout.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:11

phormicola schreef:
Volgens mijn man was ik gisteravond heel erg eng :=

Ik was met een boek in slaap gevallen en toen m'n man binnen kwam om het licht uit te doen, ging ik ineens rechtop in het bed zitten. Terwijl ik 'm heel eng aankeek ging ik door het boek bladeren en zei: "Ik slaap niet, ik ben nog aan het lezen."

Hij kreeg er helemaal de bibbers van en ik was toch echt wel al in slaap gevallen, kan me er ook niets van herinneren _O-

Die komt mij ook wel bekend voor hoor. Mijn vriend ligt altijd eerder dan ik, dus hij slaapt dan al. Ik ga altijd nog even lezen met het leeslampje aan.
Soms wordt hij later in de nacht wakker en lig ik nog steeds met boek en lamp aan :+ Hij zegt dan: Zou je niet eens gaan slapen het is al .... uur. En dan zeg ik: Ja maar ik slaap helemaal niet hoor :+

Mijn vriend staat ook altijd eerder op dan ik en voordat hij aan het werk gaat, komt hij altijd nog even een kus brengen en me een fijne dag wensen. Soms schijn ik dan ook hele verhalen te hebben, ik kan me ook nooit herinneren dat hij bij me is geweest :+ Wens hem vaak ook welterusten in de ochtend :+

Ik heb het niet heel erg, maar zodra er tegen me gepraat wordt wil ik weleens heel vrolijk terug babbelen :j

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:49

Mijn vriend en ik doen het allebei :') , we kunnen hele gesprekken hebben. Soms krijg ik het maar half mee en de volgende dag weet ik dat ik iets heb gezegt alleen weet ik niet meer wat.

Laatst had ik iets heel raars. Ik droomde dat er een spin in mijn bed liep dus ik sprong half over mijn vriend heen en stond naast hem bij het bed. Toen ging ik naar de wc en toen dacht ik pas van : huh, wat is er nou net gebeurd? mijn vriend vond het maar raar haha :P

Toen ik nog thuis woonde ging ik ook vaak naar mijn ouders slaapkamer daar voor het raam praten en dan ging ik weer terug naar bed. De laatste jaren doe ik het stuk minder, maar toen ik echt nog kind was praatte ik wel elke dag in mijn slaap.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:02

Hahah ik heb die dingen ook.
Ik word soms wel drie keer in de nacht hysterisch wakker en soms een hele periode niet.
We zijn er nog steeds niet echt achter waar dat weg komt. Ben wel naar een huisarts geweest maar die vond dat mijn vriend dan maar aan de slaappillen moest want dan kon hij wel doorslapen. Mijn vriend zei laat maar. Want dat is bestrijden van de gevolgen en niet van het probleem.
Meestal herinner ik helemaal niks meer maar de keren dat ik het me wel heb herinnerd heb ik personen in mijn kamer gezien. Soms bekenden mensen en soms onbekenden. Levensecht. Mijn vriend moet reageren op mij door of te praten of licht aan te doen of wat dan ook. Anders ga ik slaan.
Wij denken eigenlijk aan slaapverlamming.