Patellofemoraal pijnsyndroom(meisjes knie) wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:06

Vriendin heeft het.

Wat voor pijn is het? Ik heb namelijk paar jaar geleden veel pijn in mijn knieen gehad. Wilde telkens een operatie ondergaan, maar achteraf niet gedaan. Na 1 1/2 jaar, bijna 2 was de pijn weer over.
Ik weet niet hoelang jullie het al hebben?

Edit: met fietsen heb ik er nog last van.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 31-05-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke_draver

Re: Patellofemoraal pijnsyndroom(meisjes knie) wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:10

ik al een paar jaar ( minimaal 4 )

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:12

Hier nog iemand die dit heeft/had. Hier ook X-benen. Heb mijn hele jeugd (vanaf groep 7/8) last gehad van mijn knieën en nog steeds (bijna 28 jaar oud) heb ik er af en toe last van. Het ging een hele tijd goed en het leek me leuk om te gaan joggen. Niet dus, na een aantal dagen direct weer pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:17

Hier ook, helaas al ruim 10 jaar :')
Nooit over gegaan en heb ook niet de illusie dat het dat ooit gaat doen.

Bij mij komt het door platvoeten, daardoor verkeerde kniestand, daardoor weer verkeerde heupstand en daardoor ook weer verkeerde rugstand!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:30

Robijntjah schreef:
Hier ook, helaas al ruim 10 jaar :')
Nooit over gegaan en heb ook niet de illusie dat het dat ooit gaat doen.

Bij mij komt het door platvoeten, daardoor verkeerde kniestand, daardoor weer verkeerde heupstand en daardoor ook weer verkeerde rugstand!

ik heb plakvoeten en mijn enkels knikken ook nog eens door.
mijn knieen zijn 'apart' om t zo maar even te zeggen mijn heupen doen geen pijn maar mijn rug wel.

ik heb nu dus steunzolen met klein beetje steun voor 6 weken en dan als t geen pijn meer doet andere steunzolen.
zo kom ik er gelukkig vanaf. mijn benen en rug doen nu wel wat zeer ( 3 dagen intensief met steunzolen lopen en sportpogingen )
maar ze konden nu al zien dat mijn rug ook rechter word en ik beter rechtop ga lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:31

Klopt, ik heb ook (permanente) steunzolen. Helaas voor mij ben ik te eigenwijs om deze altijd te dragen :+

Bij mij noemden ze het trouwens: retropattelaire chondropathie.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:33

Heb t ook gehad (bij mij zat het ook niet goed aan een gesloten waardoor het wat raar over elkaar heen ging wat irriteerde)
Heb er zoveel pijn van gehad en nu?
Huppel vrolijk rond
Hardlopen doe ik niet ivm knieën maar ook enkels etc
Heel soms nog even last van me knie maar eigenlijk nooit meer :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:34

Ik heb er ook last van, echt ontzettend vervelend en er valt niks tegen te doen. Ofzo. Heb er vooral last van als ik zit en als ik pijn heb leg ik ze gestrekt :)

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:37

Robijntjah schreef:
Klopt, ik heb ook (permanente) steunzolen. Helaas voor mij ben ik te eigenwijs om deze altijd te dragen :+

Bij mij noemden ze het trouwens: retropattelaire chondropathie.

ik heb altijd van die anti slip sokken aan en dan steunzolen en dan nog een paar sokken.
zo loop ik in elke schoen met steunzolen maar ook gewoon in huis met steunzolen.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:06

Dames, misschien een kleine tip. Ik sprak van de week een fysiotherapeut die bij patella-femuraal syndroom goede resultaten bereikt met kinesiotaping ( dat zijn die gekleurde tapes waar je sporters wel eens mee ziet lopen). Niet elke fysiotherapeut werkt hiermee,maar kan interessant zijn om eentje op te zoeken die dit wel kan. Ook sommige sportmasseurs kunnen dit.
Truc is dat de spieren waar de patellae/ knieschijf aan hangt ondersteund worden, waardoor de patellae minder een eigen leven leidt en daardoor de pijn vermindert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:11

Ik heb dit. Dit in combinatie met 2 andere dingen (oa een jumpersknee en nog iets) heb ik dagen dat ik niet eens pijnloos kan lopen. Paardrijden is momenteel eigenlijk ook al te veel. Ik heb het trouwens ook aan beide knieen, rechts is alleen erger.

Heb bij 2 fysios gelopen. De eerste heeft het opgegeven omdat ik niet tegen tape kan en mijn knie nog niet ver genoeg was om het zonder de tape te doen, bij de 2e moest ik gaan sporten wat wel iets hielp maar soms werd het er ook alleen maar erger door. Heb van beide het advies gekregen om me er aan te laten opereren omdat ik momenteel gewoon teveel in mijn knie heb wat niet werkt naar behoren. Ook is de gleuf waar mijn knieschijf doorheen loopt echt te groot dat ze er zo waarschijnlijk niets aan kunnen doen.
Beide fysio's vonden het trouwens beter als ik stopte met paardrijden, komt misschien ook wel omdat ik toen crosste? De belasting is eigenlijk gewoon te veel voor mijn knietjes, en ik maak met het springen/crossen echt de verkeerde beweging. Ik rij trouwens nu met sprenger bow balance beugels en gpg adapters en dit scheelde bij mij zo enorm veel!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:36

Firegirl schreef:
Dames, misschien een kleine tip. Ik sprak van de week een fysiotherapeut die bij patella-femuraal syndroom goede resultaten bereikt met kinesiotaping ( dat zijn die gekleurde tapes waar je sporters wel eens mee ziet lopen). Niet elke fysiotherapeut werkt hiermee,maar kan interessant zijn om eentje op te zoeken die dit wel kan. Ook sommige sportmasseurs kunnen dit.
Truc is dat de spieren waar de patellae/ knieschijf aan hangt ondersteund worden, waardoor de patellae minder een eigen leven leidt en daardoor de pijn vermindert.

mijn huisarts zei dat er uit een onderzoek geen duidelijke resultaten kwamen. Of in ieder geval was het niet zeker of het wel werkte... maar als ik er weer last van krijg (gelukkig alweer een paar maandjes over) zal ik daar eens naar gaan kijken ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:47

Je kun tjuist(schijnt) het beste zonder al die tapejes, kniebanden en weet ik veel wat voor hulpmiddelen sporten.
Niks om je knie doen. Je lichaam moet het namelijk zelf oplossen(met evt hulp van de fysio). Dat zij mijn fysio juist tegen me :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:09

Ik kreeg tape om mijn knieschijf in de goede baan te houden zodat de grofde onderkant afslijt, dat in combinatie met de oefeningen om mijn bovenbenen aan te sterken en mijn banden korter/steviger/sterker worden zodat de banden mijn knieschijf op de goede plek houden...

Wat een zin :Y)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:35

Tsja 't is net wetenschap, wat voor de ene werkt is voor de ander niets. Mij lijkt het het proberen waard. Met kinesiotape is het trouwens niet zo dat je lichaam zelf niets meer doet.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:02

Volgens mij heb ik dit ook een aantal jaar geleden gehad toen had ik een irritatie van me kraakbeen door me knieschijf. Momenteel heb ik ook weer last van me knieen |( dus er zit weer niks anders op dan naar de dokter te gaan en kijken of hij me kan doorverwijzen naar de fysio. Op sommige momenten doen me knieen best veel pijn. Helemaal als ik door mijn knieen ga en dan een poosje blijf zitten en dan kom ik met moeite overeind en de eerste paar passen loop ik ontzettend moeilijk.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 18:03

Ik heb wel dat als ik hele dagen op hakken loop, het dan wel meer pijn doet.. Niet tijdens het lopen, maar meer aan het eind van de dag. Zeg maar tegen de avond aan..

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:50

Ik loop daar nu alweer bijna 3 jaar mee, het gaat nu redelijk goed maar soms komt de pijn weer terug, sterkte ermee

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:02

Voor de springruiters onder de ons die last van hun knieen hebben: Tis een investering, maar kijk eens naar de bow balance beugels. Ik heb altijd last van mijn knieen en zeker na het springen. Na een aantal tips gekregen te hebben, heb ik toch maar die beugels aangeschaft. Maandag voor het eerst normaal kunnen lopen na de cross! Echt geweldig!
Of het ook met dressuur helpt weet ik niet. Dat moet ik zelf nog uittesten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:54

ik heb er vroeger veel last van gehad en kreeg toen het advies om te gaan fietsen om de spieren sterker te maken waardoor de klachten zouden verbeteren.
dat was bij mij toen ook het geval en later geen last meer van gehad,wel fiets ik nog steeds veel :j

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:56

Helaas heb ik het ook, al 6 jaar..

Mijn knie is helaas nu al zo slecht dat fysio alleen maar erger werd en dat het eigenlijk 'wachten' is op dat ik een kunst knie zou krijgen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:18

Hier ook een patient met het PFP-syndroom. Volgens de huisarts moest ik er maar mee leren leven en als het erg pijn deed een diclofenac slikken, ja doei :evaw: Ben 38 en vind dat veel te jong.

Naar orthopeed geweest en die heeft mij doorverwezen naar de fysio, daar was ik afgelopen vrijdag. Die constateerde ook dat ik een lichte vorm heb van hypermobiliteit. Spiertjes, banden etc. zijn allemaal lang en slap en kunnen daardoor mijn knieschijven niet op z'n plek houden.

Oefening voor deze week is om alleen mijn bovenbeenspieren aan te spannen, zodat mijn knieschijven omhoog komen, hierdoor wordt aan de achterkant de schijf gepolijst. Verder ook getaped met Cure Tape.

Morgenavond gaan we in de fitnessruimte van de fysio een parcours met oefeningen uitzetten die ik mag gaan doen. Ben benieuwd :j

Waar ik een beetje tegenaan loop is dat ik graag naar de sportschool wil, maar het in combinatie met gezin (2 jonge kinderen), 3 dagen werken en eigen paard wel heel druk gaat worden.

Voorheen liep ik altijd hard 3x in de week, vaak al voordat de kids opstonden, dit mis ik heel erg, me in het zweet sporten, 's ochtends vroeg als alles rustig is etc. Dus iemand tips voor een andere sport waarbij ik niet gebonden ben aan openingstijden en direct vanuit bed hup hup lekker kan sporten? En dat zonder mijn knie te belasten/buigen. Ja het is een hele waslijst, maar anders zou ik niet weten hoe ik het voor elkaar moet krijgen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:04

hetbommeke schreef:
Hier ook een patient met het PFP-syndroom. Volgens de huisarts moest ik er maar mee leren leven en als het erg pijn deed een diclofenac slikken, ja doei :evaw: Ben 38 en vind dat veel te jong.

Naar orthopeed geweest en die heeft mij doorverwezen naar de fysio, daar was ik afgelopen vrijdag. Die constateerde ook dat ik een lichte vorm heb van hypermobiliteit. Spiertjes, banden etc. zijn allemaal lang en slap en kunnen daardoor mijn knieschijven niet op z'n plek houden.

Oefening voor deze week is om alleen mijn bovenbeenspieren aan te spannen, zodat mijn knieschijven omhoog komen, hierdoor wordt aan de achterkant de schijf gepolijst. Verder ook getaped met Cure Tape.

Morgenavond gaan we in de fitnessruimte van de fysio een parcours met oefeningen uitzetten die ik mag gaan doen. Ben benieuwd :j

Waar ik een beetje tegenaan loop is dat ik graag naar de sportschool wil, maar het in combinatie met gezin (2 jonge kinderen), 3 dagen werken en eigen paard wel heel druk gaat worden.

Voorheen liep ik altijd hard 3x in de week, vaak al voordat de kids opstonden, dit mis ik heel erg, me in het zweet sporten, 's ochtends vroeg als alles rustig is etc. Dus iemand tips voor een andere sport waarbij ik niet gebonden ben aan openingstijden en direct vanuit bed hup hup lekker kan sporten? En dat zonder mijn knie te belasten/buigen. Ja het is een hele waslijst, maar anders zou ik niet weten hoe ik het voor elkaar moet krijgen :o

Zwembaden zijn toch altijd heel vroeg open? Dan belast je je knieen niet maar train je toch je spieren. Ik kreeg dat namelijk als advies om met de fysio te gaan sporten of te gaan zwemmen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:06

Loetie84 schreef:
Voor de springruiters onder de ons die last van hun knieen hebben: Tis een investering, maar kijk eens naar de bow balance beugels. Ik heb altijd last van mijn knieen en zeker na het springen. Na een aantal tips gekregen te hebben, heb ik toch maar die beugels aangeschaft. Maandag voor het eerst normaal kunnen lopen na de cross! Echt geweldig!
Of het ook met dressuur helpt weet ik niet. Dat moet ik zelf nog uittesten...

Of gpg adapters. Ik heb beide. Ik kan je vertellen dat het met dressuur ook al veel scheelt!

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:08

hetbommeke schreef:
Hier ook een patient met het PFP-syndroom. Volgens de huisarts moest ik er maar mee leren leven en als het erg pijn deed een diclofenac slikken, ja doei :evaw: :o

Ik heb arcocxia daar zijn de bijwerkingen minimaal heb die dan ook nog niet gehad, maar slik er pas 1 als het niet uit te houden is de pijn