Een beugel na je 18e?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:59

takkie_muis schreef:
Dit is mijn 'vreselijke' spleet , kan een ijsstokje tussen :
http://i85.photobucket.com/albums/k71/s ... 224904.jpg

Ook ontsierend vindt ik…

Dat vind ik dus juist mooi. Ken je Vanessa Paradis, die heeft ook een spleetje tussen haar tanden, maar jeetje, ik snap wat Johnny Depp er in ziet :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:04

Ik heb zelf atm een beugel (ben 24), maar geen slotjes, maar Invisalign (Lite). Heb 14 'bitjes' en wissel circa na 1,5 week, dus doe er circa een half jaar over. Kost zo'n 2800 euro voor de complete behandeling, alleen excl. nachtbitje voor op het eind de van de behandeling volgens mij.

Ben tevreden tot nu toe, gaat best vlot en het is heel chill dat je het gewoon uit kan doen. Ik wilde zelf niet met slotjes gaan lopen en zeker geen 2 jaar.

Ik was ervan uitgegaan dat ik niets vergoed kreeg, ook al ben ik aanvullend verzekerd, maar ik krijg toch wat terug, iets van 400 ofzo, tis toch iets.

Abiola

Re: Een beugel na je 18e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:11

Trouwens, ik heb ook een beugel gehad op mijn 14e ofzo, maar heb daarna bij mijn ondertanden een draadje gekregen (en dat zit er nog steeds, ben 41) om het teruggroeien tegen te gaan. Doen ze dat niet meer?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:11

Jawel :)
Maar ze hebben bij mij nooit boven een retentiebeugel gezet. Geen idee waarom niet.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:12

Abiola schreef:
Trouwens, ik heb ook een beugel gehad op mijn 14e ofzo, maar heb daarna bij mijn ondertanden een draadje gekregen (en dat zit er nog steeds, ben 41) om het teruggroeien tegen te gaan. Doen ze dat niet meer?

Ik heb dat dus onder! En die staan nog perfect. Ik begrijp dus echt niet waarom ze dat niet gewoon boven ook hebben gedaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:32

Geen ervaring met beugel na je 18e maar wel veel vriendinnen die dit dus nog doen en bij hun ook alleen positieve ervaringen, ze voelen zich veel zekerder als ze er af zijn. Wel hebben veel van die 'onzichtbare' slotjes.
Ik zie hier veel mensen bij wie het terug is gegaan, dat was bij mij ook het geval. Toen ik 13 was, was ik al beugel klaar maar het ging net zo hard weer scheef staan (geen spalkje maar alleen nachtbeugel, wat dus niks hielp) Toen ik 15 was tot bijna 18 dus weer een beugel gehad, dit maal wel met spalkje en nu met bijna 21 blijft het dus goed staan.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:03

Ik heb ook sinds 3 maandjes weer een beugel, en moet hem nog een maandje hoop ik. In mijn geval door een draadje achter m'n tanden dat ik na 10x losschieten niet meer terug heb laten zetten en nu dus een verschoven voortand had.
Ik betaal bijna niks, iets van 15 euro per maand extra. Ben verzekerd bij Menzis en heb dit jaar gewoon het beste tandartspakket extra genomen voor dus dat bedrag per maand meer. Volgens mij was ik verzekerd tot 1000 euro, maar daar kom ik met 4 maandjes een beugel met 6 blokjes niet overheen. Heb zelfs nog een duurdere beugel genomen met doorzichtige blokjes :D Net heel iets minder lelijk ;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:08

Werkzaam in de tandheelkunde kan ik over de verzekering zeggen dat je HEEL goed de kleine letters moet lezen, want er zijn er zelfs een paar die na je 18 geen beugel vergoeden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:09

Ik was ca. 30 toen ik een beugel heb laten plaatsen. Moesten er wel 2 kleine kiezen uit en 1 tand om ruimte te maken. Nooit geen spijt van gehad. Als ik het 'had geweten' , had ik het al jaren eerder laten doen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 08:47

aslo schreef:
Ik was ca. 30 toen ik een beugel heb laten plaatsen. Moesten er wel 2 kleine kiezen uit en 1 tand om ruimte te maken. Nooit geen spijt van gehad. Als ik het 'had geweten' , had ik het al jaren eerder laten doen.

Is het nou een raar iets om onder narcose te willen om tanden te laten trekken? :o
Het lijkt mij zo verschrikkelijk eng om daar bij te moeten zijn, pijn of geen pijn! Word dat uberhaubt aangeboden bij tanden trekken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:48

Om dezelfde reden als ts op latere leeftijd (22 jr) weer aan de beugel gegaan, daarnaast had de ortho die mij in mijn tienerjaren onder behandeling had verzuimd een aantal kiezen te laten trekken om ruimte te maken gevolg alles stond na 1 jaar al weer net zo scheef als ervoor. Ik ben heel blij dat ik het heb laten doen. Ik kreeg destijds wel een deel (niet alles) vergoed maar dat is alweer meer als 10 jaar geleden. Zal nu dus wel helemaal anders zijn.

Edit: heb 8 (!) kiezen moeten laten trekken inclusief verstandskiezen, ben als de dood voor spuiten maar heb het onder verdoving laten doen ondanks de zenuwen. Merk je niks van, viel me alles mee achteraf gezien.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:33

Of het raar is om onder narcose te laten trekken? Geen idee. Weet wel dat je van het trekken totaal niets voelt. Laat liever een kies/tand trekken dan boren/vullen ;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:41

8 :wow: (waarvan 4 verstandskiezen?)

Maar zolang je kiezen niet raar gegroeid zitten op een zenuw, dan is er echt niks aan hoor!
Je voelt er niks van en de dag erna ook nauwelijks. Tis alleen ff gek gevoel dat je halve mond verdoofd is :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:55

Moos99 schreef:
aslo schreef:

Is het nou een raar iets om onder narcose te willen om tanden te laten trekken? :o
Het lijkt mij zo verschrikkelijk eng om daar bij te moeten zijn, pijn of geen pijn! Word dat uberhaubt aangeboden bij tanden trekken?

Grote kans dat je die algehele narcose zelf mag betalen dan :) want het is niet standaard en wordt alleen in uiterste gevallen vergoed en die zijn zeldzaam. Dus het kan, maar op eigen kosten.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:12

Mijn 2 kiezen zijn onder narcose getrokken en mijn verstandskiezen zullen ook weer onder narcose getrokken worden, werd netjes vergoed :j

Ik wil ook graag een beugel maar mijn grote angst voor de tandarts maakt dat ik op mijn 28e nog steeds geen beugel heb hihi! Mijn verzekering vergoedt als geloof ik tot 80% en ik ga er even vanuit dat mijn tanden erg genoeg zijn om vergoed te worden :)

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:10

Knoffer schreef:
Ik heb zelf atm een beugel (ben 24), maar geen slotjes, maar Invisalign (Lite). Heb 14 'bitjes' en wissel circa na 1,5 week, dus doe er circa een half jaar over. Kost zo'n 2800 euro voor de complete behandeling, alleen excl. nachtbitje voor op het eind de van de behandeling volgens mij.

Ben tevreden tot nu toe, gaat best vlot en het is heel chill dat je het gewoon uit kan doen. Ik wilde zelf niet met slotjes gaan lopen en zeker geen 2 jaar.

Ik was ervan uitgegaan dat ik niets vergoed kreeg, ook al ben ik aanvullend verzekerd, maar ik krijg toch wat terug, iets van 400 ofzo, tis toch iets.

Ik heb dat ook gedaan, alhoewel ik voor mn boventanden veel meer bitjes nodig had. Ik ben elke dag nog blij met het resultaat :) Het voordeel is dat je deze beugel uit kan doen wanneer je wilt, dus solliciteren kan zonder beugel !!

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:23

Een verzekering welke alles dekt zal lastig worden denk ik. Sowieso moet je even nagaan of je je dekking tussentijds kunt wijzigen of pas per 1 januari 2013. En voor dekkingen met hoge vergoedingen gelden vaak tandheelkundige selecties.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:16

Ik heb sinds vandaag onderin een beugel, de rest doen ze volgende week. Ik heb een linguaalbeugel, een slotjes beugel die aan de binnenkant zit. Ik krijg niks terug van de verzekering helaas. Ik heb een ondertand die naar buiten staat en nu dus een boventand er ook uitdrukt. Die 2 jaar zie ik ook niet zitten, maar het is wat het is. Eten en praten is momenteel lastig, maar dat wordt hopelijk nog wel beter.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 05:32

Ben heel benieuwd hoe je dit gaat bevallen, aangezien de beugel bijna altijd aan de buiten/ buccale zijde zit.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:00

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:07

Ik heb ook een beugel gehad toen ik 14 was, daarna is er geen draadje achter geplaatst, waardoor mijn voortanden weer terug zijn gegaan naar de oude positie. Ik heb twee 'dracula' tanden. Ik heb er lang over nagedacht, maar eind vorig jaar besloten om toch opnieuw voor een beugel te gaan (ben nu 27) en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad! Ook bij mij wordt maar een klein deel vergoed door de verzekering (FBTO), maar ik heb het er graag voor over. Ik loop nu 5 maanden met slotjes en mijn tanden staan al bijna helemaal goed. Vooraf was gezegd dat het een jaar zou gaan duren, maar nu gaan ze er waarschijnlijk al na een half jaar uit. Leuke meevaller dus! Ik heb overigens alleen slotjes op mijn boventanden. De eerste twee dagen heb ik moeite gehad met eten, daarna niet meer, ook niet na controles. Ik heb ook gekozen voor doorzichtige slotjes, omdat ze minder opvallen. Niet iedere orthodontist heeft dat, maar ik heb die van mij er op uitgezocht.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:09

Ik heb nuy ook weer een beugel...

Heb toen ik 11 was een blokjesbeugel gehad in combinatie met zo'n buitenboord apparaat voor snachts.

Onder hebben ze toen geen spalk geplaatst maar boven wel.

Nu was het echter vorig jaar zo, toen ik 27 was, dat de spalk boven ook gewoon losknapte omdat er gewoonweg te veel druk op stond. Dus heb ik in februari weer een blokjesbeugel laten zetten, en ik denk dat hij er nog een maand of 4 in zal moeten ofzo.

Leuk is anders, maar scheve tanden vind ik vreselijk, dus onder en boven weer in de blokken!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:33

Een andere optie is, ipv. of in combinatie met zo'n draadje, een nachtbitje. Blijft het allemaal wat beter in positie. Zonde als je om de zoveel jaar opnieuw een beugel moet.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:48

Volgens de tandarts is het zo dat het sowieso maar een jaar of 10 werkt, het beugelverhaal.

En toen ik elf was, wat inmiddels 17 jaar geleden is, waren ze nog niet zo ver :)

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:57

Vroeger toen ik 16 was heb ik ook een beugel gedragen. Ik kreeg geen spalkje achter mijn tanden, dus het resultaat was dat het na 4 jaar nog schever stond dan eerst...

Toen maar op mijn 23e besloten opnieuw een beugel te nemen, ik schaamde me kapot, lachte met mijn mond dicht of mijn hand voor mijn mond. Na twee jaar had ik mooie rechte tanden en nu heb ik wel (nog steeds) spalkjes die ik gewoon weer vast laat zetten bij de ortho als ze los gegaan zijn.
Heb het zelf betaald toen, bijna 2000€ geloof ik. Maar ben er superblij mee, het was het echt waard. :))