Mijn ouders.... tja....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:09

Shenavallie schreef:
Puberteit, wanneer ouders lastig gaan doen... :+ ;)

:) Die ga ik onthouden.

Ik heb er ook moeite mee gehad, dus je bent echt niet de enige TS. Ouders vinden het moeilijk als hun kinderen op eigen benen willen gaan staan, maar dat gaat wel weer over.

_Covergirl_

Re: Mijn ouders.... tja....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:17

Ik denk dat iedereen wel door zo'n fase gaat in zijn/haar puberteit, waarin je gewoon gigantisch botst met je ouders. Ik heb het in elk geval ook gehad.
Op een bepaald moment was het ook even echt erg, we zaten serieus te denken aan een pleegegzin ofzo.
Alles is uiteindelijk goed gekomen, nu ben ik 26 en mijn moeder is bij wijze van mijn beste vriendin. Als je in de puberteit zit kun je veel dingen nou eenmaal niet realistisch bekijken (no offence, maar door die hormonen zie je veel dingen anders...). Dat is echt niet iets wat alleen bij jou voorkomt TS.
Daarbij is het voor ouders ook een moeilijke tijd. Kind wil zelfstandig worden, wil alles zelf ervaren...nou, probeer daar als ouder maar goed mee om te gaan.
Kan je dan ook geen tips geven, maar geloof me als ik zeg dat het echt vanzelf beter gaat worden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:42

Ben moeder van 4 kids. Oudste is 23, dan 1 van 20, en de 2 jongsten zijn 17. Allen wonen nog thuis. Als ik dit allemaal zo lees, erg, ik herken het ook niet. Ik denk ook dat dit soort problemen zeker niet alleen afgeschoven kan worden op pubertijd. Is me te makkelijk af. Ik hoor dat wel vaker van andere ouders als ze weer eens niet met één van hun kinderen door 1 deur kunnen: tja pubertijd he, wordt er dan een beetje zuur lachend gezegd. Het lijkt me zo'n makkelijke smoes om problemen, om miscommunicatie uit de weg te gaan. Beetje kop in het zand steken manier. Ik heb de kinderen de ruimte gegeven, maar wel met duidelijke afspraken. Het is ook hun (t)huis.
Aangeven wat wel/niet kan. Ik wordt zelden boos, maar ze weten dat als ik boos wordt, ze echt een probleem hebben. Ze kunnen bij mij voor alles terecht, ze weten dat ze op me kunnen rekenen en ik voor ze klaar sta. Ik blijf erbij dat het altijd van 2 kanten moet komen. Het kan nooit zo zijn dat het alleen aan een kind ligt omdat ze in de pubertijd zijn. Als ik dit soort dingen lees, word ik daar best verdrietig om. Die pubertijd zou juist een leuke tijd moeten zijn, nieuwe dingen ontdekken, je horizon verbreden, meestal een nieuwe school, scooter rijbewijs halen en lekker van dat stukje vrijheid genieten, een keer uit gaan etc.
TS, ik raad je aan om eens een echt goed gesprek met je ouders aan te gaan, vertel ze wat je dwars zit, vraag of het anders kan, of ze je willen helpen en steunen. Leg ze uit dat jij echt wel je best wilt doen, maar dat je dit ook van hun verwacht.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:17

Och, ik ben blij dat ik niet te vrij ben gelaten hoor, anders zou mijn kamer nooit opgeruimd zijn etc. Had ik nu problemen mee gehad. Mijn ouders lieten me naast alle leuke dingen, ook verantwoordelijkheden kennen en daarom woon ik nu met succes op mezelf.

Maar je hebt wel gelijk de ene ouders gaan er beter mee om dan de andere.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:24

ik heb dit ongeveer ook gehad. ruzie om de kleinste dingetjes en ik kon nooit wat goed doen of een goede beslissing nemen. inmiddels ben ik 3 jaar uit huis. daarna heb ik nog een paar keer ruzie gehad. waarna ik gezecht heb geen contacht meer te willen met mijn moeder. ondanks dat ik he jammer vind dat het zo moet ben ik er voor mijn gevoel wel beter door geworden. ik heb nu veel meer rust in het lijf en kan meer hebben/verdragen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:30

aslo, dat klopt ook als een bus, maar die communicatie moet er dan wel zijn! als ouders hun kind niet snappen ontstaat er al een probleem, waardoor de communicatie vaak alleen maar bergafwaards gaat.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:42

Labyrinth: begrijp me niet verkeerd, ook zij moeten hun kamer opruimen en doen vaste klusjes in huis. Als ze een keer iets 'fout' doen met vervelende gevolgen, wijs ik ze op hun verantwoordelijkheid en 'moeten' ze eerst zelf met een oplossing komen. Ik geef advies, maar zal ze niet zeggen, je moet dit, je moet dat. Slaan ze mijn advies in de wind en wordt de situatie slechter, zal ik niet zeggen: zie je wel, heb het nog zo gezegd. Nee, dan vraag ik, had je dan toch niet beter ...? Dus zelf na laten denken en hierin sturen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:00

Omdat het niet de bedoeling is om onder een niet toegekend SA te posten hier een slotje.