wie is er nog meer hypermobiel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

Re: wie is er nog meer hypermobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:02

Hier nog een :)

Vooral mijn vingers zijn soms erg eng voor andere mensen :+

Ze staan allemaal ook scheef, en hebben soms nogal de neiging om bij de knokkel uit de kom te schieten. Mijn enkels willen soms ook wel eens ''vastschieten'' in 1 houding. Bij het paardrijden kan ik bijvoorbeeld makkelijk een uur lang rijden maar op het moment dat ik afstap schieten mijn enkels pas weer terug waar ze horen met een flinke krap.

Ik ben een paar jaar geleden hier op getest en heb er mee leren leven. Ik zou niet weten hoe het anders is :P. Zolang het hier bij blijft vind ik het goed

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:18

Ik weet niet of ik het heb,
maar ik heb allesinds iets met mijn gewrichten (ze dachten chronische gewrichtsontstekingen)
Ik kan mijn vingers, polsen en tenen bijna dubbelplooien. Ik heb ook vaak pijn in mijn rug, kniën, voet en elleboog.

Hoe kunnen ze hypermobiliteit testen?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:39

dat testen ze door te kijken hoe ver je je gewrichten kunt plooien zeg maar. Mijn schouders kunnen blijkbaar heel ver naar achteren gebracht worden. Mijn enkels kunnen de grond raken als ik mijn voet plooi, en als ik mijn armen strek, overstrek ik deze zeg maar.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:02

Ik ben hypermobiel in m'n enkels en armen en heup. :P
Kan behoorlijk vervelend zijn ga heel vaak door mijn enkels en ze zijn dan ook echt dubbel zegmaar.
En ik mijn heup maakt een hele diepe harde knak doet ook pijn :P
Ik weet niet zeken maar volgens mij is me rug ook hypermobiel:p kan dat? Ik kan me rug bijna dubbelvouwen, veel mensen vinden me trouwens eng :+

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:54

Ik ook in rug en armen, mn wervels schieten vaak scheef en mn bekken ook, hiervoor ga ik regelmatig naar een manueel therapeut en dat helpt gelukkig erg goed. Verder kan ik mn beide bovenarmen half uit de kom draaien, dit doet geen pijn, heb het al heel mn leven en dat dacht altijd dat het hoorde totdat ik het aan mn manueel therapeut liet zien en voelen en die schrok daar behoorlijk van, bleek dus niet zo normaal als ik dacht. Mijn rug is ook erg lenig, benen enzo niet.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:06

Meld zich!
Vooral tot uiting gekomen in mn zwangerschap, met 15 weken al bekkeninstabiliteit en nu een jaar later nog steeds veel last van. Gelukkig kan ik mn nek en rug zelf kraken en dat doe ik ook dagelijks, alleen mn bekken moet ik leren ondersteunen met mn dwarse buikspieren, maar dat valt nog niet altijd mee!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 10:28

bij wie kan er eigenlijk ook wat aan gedaan worden?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:35

hier ook een hypermobiel iemand,
vooral mijn enkels (die kan ik helemaal dubbel leggen), ellebogen, knieen enz...
ik kan nou niet echt zeggen dat ik er heel erg veel last van heb, heb wel vaak zere enkels of benen, had tot een poos terug ook dat bij iedere stap mijn heup knakte, maar dat heb ik eigenlijk al een poosje niet meer gehad...

lopen doet wel zeer (of nouja zeer) in mijn benen.

heb wel vaak steken of ineens pijn maar ik weet niet of dat iets te maken kan hebben met de hypermobiliteit

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:50

Ik heb fysiotherapie gehad, maar samen met de fysiotherapeut besloten om dat te stoppen. Ik kan zo ver doorbuigen dat de normale spierversterkende oefeningen niet goed voor me zijn, zelfs als ze onder begeleiding worden uitgevoerd. Dan concentreer ik me op 1 deel van mijn lichaam en ben ik onoplettend aan het overstrekken in een ander deel. Ik heb nu een aantal maatregelen meegekregen waar ik me aan moet houden. Zo mag ik onder andere niet aan yoga, contactsporten, fietsen of hardlopen doen.

Contactsporten en balsporten mogen niet omdat je dan meer bezig bent met het letten op je teamgenoten dan met het letten op je lichaam, wat bij mij dus in zware blessures resulteert.
Hardlopen mag ik niet omdat ik dan continu door mijn enkels zak en mijn knieeën overstrek.
Fietsen mag ik niet omdat mijn knieeën daar niet tegen kunnen, zelfs als ik probeer op te bouwen en het rustig aan doe leidt regelmatig fietsen tot zo veel pijn in mijn knieeën dat ik niet meer kan lopen.
Yoga mag ik jammer genoeg niet meer doen omdat ik continu alles veel te ver overstrek, mijn docente noemde mij ook al een kamikazi yogi, ik kan zonder voorbereiding zelfs de moeilijkste oefeningen en je kan begrijpen dat dat niet zo heel goed is voor je gewrichten.
Daarnaast moet ik opletten hoe ik ga liggen in bed, als ik mijn armen uitstrek dan draai ik in mijn slaap eroverheen waardoor ik dus wakker wordt met pijn in mijn armen en schouders en vaak ook nog met mijn schouder uit de kom.
Ik mag niet meer in kleermakerszit zitten omdat dan mijn heupen uit de kom vallen, ik heb ze snel terug en het doet geen pijn, maar de dokter is bang dat het teveel schade aan mijn heupen brengt waardoor ik later klachten zou kunnen krijgen.
Sporten die ik nog wel mag doen zijn dus behoorlijk beperkt en het komt er eigenlijk op neer dat ik alleen mag wandelen, paardrijden en zwemmen.

Ik vind het uiteraard jammer dat ik niet zoveel meer mag, maar ik houd me er wel aan. Liever die beperkingen dan over een paar jaar door gewrichtsschade in een rolstoel terecht komen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:44

lang lopen, stappen enz mag ik ook niet, zou niet goed zijn voor de enkelgewrichten. Wel zou fietsen en zwemmen veel beter zijn. Maar ik heb gelukkig nog geen last van mijn knieën. Ik doe nu aquagym en dat lijkt echt wel ideaal.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:45

Hier ook gegeneraliseerd hypermobiel met chronische enkelinstabiliteit en rugklachten... Ben ook deels scheef daardoor vermoed ik. Vriendjelief wordt soms gek als hij mijn enkels weer eens scheef ziet liggen op de sofa :P

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:47

Ik ben ook helaas hypermobiel..

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:43

Hier helaas ook -O-

Nooit zo bij stil gestaan.. Tot de arts daarmee kwam na m'n ongeluk op 1 oktober 2011. Ik heb het vooral in mijn onderlijf (knieen, enkels, voeten) maar ook de rest van mijn lijf is hypermobiel (ellebogen, schouders - heb ook een ernstige blessure opgelopen bij val van mijn paard, dat is geopereerd - vingers en polsen)

Mijn knie is nu 2x uit de kom geweest... Mijn voet heb ik vorig jaar oktober ernstig verbrijzeld (door draaiende beweging) en dat is bij lange na nog niet hersteld en goed helaas... Heb nu revalidatiefysio voor mijn voet en ook mijn knie wordt daarin meegenomen, sterker maken van mijn spieren zodat het niet zo snel weer gebeurd dat het uit de kom gaat..

Ik vind het een ellende.. -O-

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:23

Mijn schouder schieten iedere keer uit de kom :( ofnouja mijn rechter schouder, niet exht uit de kom maar het voelt alsof hij eruit schiet als ik te snel mijn arm omhoog doe en als ik dan weer snel mijn arm naar beneden doe dat voelt het alsof hij weer terug schiet... Heel vaag, ga na mijn stage maar aan de fysio denk ik

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:28

Ik heb de hypermobile vorm van ehlers danlos, veel fysio, braces en voorzichtig doen, heel anders leven dan hoe ik gewend was, maar er is goed mee om te gaan

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:30

Wat houdt dat precies in dan Murthul??

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:56

Het is een bindweefselafwijking waardoor ik hypermobiel ben, meer informatie kun je vinden op www.ehlers-danlos.nl ik ben niet zo goed in uitleggen..

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:01

Ik snap em.. Dat lijkt me niet fijn :(:) Moet je er veel voor laten?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:05

Hier ook een hypermobiel persoontje.
Maar met mij gaat het stukken beter dan vorig jaar.
Vorig jaar kon ik niet meer rijden door overbelaste polsen, ik kon niet fietsen en niet langer dan 15 minuten lopen. Stilstaan was al helemaal een doffe ellende en elke dag ging ik 2 uur slapen 's middags.

Dankzij een revalidatie traject gaat het nu ontzettend veel beter! Ik rijd weer en niet zomaar een beetje rijden, maar ook endurance wedstrijden. Ik kan een uur lopen, fietsen op de hometrainer of elektrische fiets en ik ben veel minder moe!

Ik zat in een vicieuze cirkel waardoor ik steeds minder ging bewegen, maar als je hypermobiel bent, moet je blijven bewegen om je spieren te versterken, zij moeten je gewrichten stabiel zien te houden. Ik kwam altijd veel bij de manueel therapeut, maar die deed eigenlijk alleen aan klachten tijdelijk verhelpen, niet aan de oorzaak aanpakken. Dankzij de revalidatie heb ik zijn behandelingen ook niet meer nodig.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:07

Schips, heb nummer een periode dat het minder gaat. En ik moet aankomende week 3 hele dagen dansen en 2 avonden dansen op school met theater :=

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:11

Ik heb al veel te lang niet paard gereden, is te zwaar en m'n paard is ver fietsen..
Werken is eigenlijk niet te doen, veel reizen is zwaar, lang lopen of staan ook, maar je leert ermee omgaan :)

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:16

Heel veel mensen zijn hypermobiel zonder zich daarvan bewust te zijn, denk maar eens aan turners bijvoorbeeld en dansers.
Er zit echter nog wel een verschil tussen hypermobiel zijn en bijvoorbeeld het hypermobiliteitssyndroom (HMS), het syndroom staat feitelijk symbool voor de pijn die de mensen naast hun overbeweegelijkheid beleven. En vaak zijn ze ook een stuk vermoeider dan iemand die 'alleen maar hypermobiel is'. Dit laatste heb ik dus ook helaas in mijn lijf zitten. Er zijn tijden dat het heel goed met me gaat maar ook zeker dagen dat het echt niet fijn gaat.

eclair98 schreef:
bij wie kan er eigenlijk ook wat aan gedaan worden?

Aan hypermobiel zijn valt niks te doen, je kan wel voorkomen dart het erger wordt. Ga bijvoorbeeld geen trukjes doen door iedereen te laten zien dat je je vingers plat op de achterkant van de hand van je rug kan leggen, hiermee rek je de boel alleen maar meer meer op met als gevolg ontwrichtingen.
Een fysio zou je kunnen helpen in meer bewust wording van je lijf, zo gebruikte ik mijn armen dus echt verkeerd en heb mezelf dus nu de juiste manier aangeleerd etc. Bij extreme overbeweegelijkheid wil er nog weleens een operatie plaatsvinden, zo kan wanneer je wel last van schouderluxatie hebt je spieren gekort worden maar ook dit is geen blijvende oplossing je spieren etc. zullen na van loop van tijd hun oude positie weer aannemen en operaties kun je niet eindeloos blijven ondergaan.
Er zijn verder inderdaad allemaal hulpmiddelen als braches en splinten etc. die het leven een stuk prettiger maken, maar let op als je een brache preventief gebruikt zal dit je eigen lijf verzwakken.
Paardrijden schijnt inderdaad een zeer geschikte sport te zijn voor mensen met hypermobiliteit omdat dit een sport is waarin je bijna alle spieren aanspreekt, maar helaas hebben sommige mensen zoveel last van hun aandoening dat paardrijden niet dragelijk is en de klachten versterkt.

Groetjes!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 08:19

justmentas: zo bedoelde ik het ook, het verlichte zover het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:14

justmenatas schreef:
Paardrijden schijnt inderdaad een zeer geschikte sport te zijn voor mensen met hypermobiliteit omdat dit een sport is waarin je bijna alle spieren aanspreekt, maar helaas hebben sommige mensen zoveel last van hun aandoening dat paardrijden niet dragelijk is en de klachten versterkt.

Groetjes!

Plus de manier waaróp je ze aanspreekt. Spieren worden van (intensief) paardrijden korter, wat nuttig is voor mensen met hypermobiliteit. Je verliest daarmee een stuk van de lenigheid maar krijgt er wel meer stabiliteit voor terug. Ik heb persoonlijk met paardrijden ook weinig last van mijn hypermobiliteit, alleen mijn heup wil soms bijna uit de kom vliegen, vooral in draf.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:08

Dankzij het paardrijden heb ik veel minder klachten! Ik heb wel een klein paardje (157) want op grotere paarden, met ruime stap, krijg ik teveel last van mijn rug.