stoppen met de pil, uitwerking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:32

Leetjuhh schreef:
Nu is het echter anders. Mijn lichaam voelt anders, staat meer open en mijn gevoelens voelen oprechter. Klinkt misschien een beetje vaag, maar weet het niet anders te omschrijven...tot nu toe dus echt positief! (zou dat met mn leeftijd te maken hebben? -O- )

Nee, ik herken dat dus heel duidelijk. Wat ik van de artsen begrepen heb is dat je natuurlijke hormonen ook een grote rol spelen in je gemoedstoestand en emoties.
Als je aan de pil gaat en dus je eigen natuurlijke hormoonproductie aan banden legt, wordt je als het ware "afgevlakt". Je emoties worden letterlijk onderdrukt... alleen niet iedereen herkent dit van zichtzelf omdat je er als het ware ingroeit.

Nu je er weer vanaf bent ontdekt je als het ware weer je gevoelens en emoties. Dat kan best heftig zijn.

Die arts omschreef het alsof je in een kamer geleefd hebt waar ze het licht uitgedaan hebben (toen je aan de pil ging). Het leven in die kamer ging gewoon door, maar je kon niet veel meer zien (afgevlakt). Nu je van de pil af bent gaat het licht weer aan en zie je niet alleen alles uit het leven voor het licht uit ging, maar ook wat er in de donkere periode gebeurt is en natuurlijk is het leven met het licht aan ook veel uitbundiger, genuanceerder en intenser.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:33

Tja, er is ook geen huisarts die zegt, stop maar met de pil..
Moet je zelf bedenken.
(en wel alternatief als voorbehoeds middel gebruiken uiteraard :D )

Was het toen gewoon zat en had gedacht, stop gewoon een tijd, geen verschil, kan ik hem altijd zo weer gaan slikken,
of als de klachten rond menstruatie te erg zijn.
Maar vond het verschil dusdanig dat ik aantal andere problemen dan maar voor lief heb genomen.

Firedancer soortgelijk verhaal, zullen wel meer mensen zijn.
Dat van jouw klachten met je gevoels wereld ken ik gelukkig dan weer niet.
Maar bij jou ook wel heel erg, jeetje!
Echter hard maken kan ik het verder ook niet, ga het niet even uitproberen door de pil weer te slikken :+ of dat het echt is en was.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:34

Ik ben sinds een December ook gestopt, de beste keuze die ik gemaakt heb!

Van het ''ontpillen'' had ik wel veel last, het leek wel alsof ik zwanger was. ( Dit was niet het geval gelukkig)
Het duurde maanden voordat ik eindelijk weer ongesteld werd, was dit namelijk 2 jaar niet meer geweest, slikte de minipil.
Verder hou ik stukken minder vocht vast, slaap beter en voel me gewoon 100x beter, ook geen rare bultjes op mijn huid meer.

Alleen het gewicht dat ik aangekomen ben sinds de pil wil er nog niet af helaas.. :(
(Had stiekem wel verwacht dat ik ook wat af zou vallen.. )

Voor mij nooit meer die rot pil..
Laatst bijgewerkt door Cath op 08-05-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:35

@ Solvir: nee, de gemiddelde huisarts zegt dat het allemaal niet aan de pil kan liggen en dat het tussen je oren zit.

Ik heb geen anticonceptie problemen meer. Heb mijn eileiders maar laten verwijderen. Ben nu 36 en heb echt geen enkele behoefte aan kinderen (en nooit gehad ook). Het is goed zo

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:37

Ik lees hier even mee, ook vanwege de laatste vraag van Leetjuhh.
Sinds mijn laatste ongesteldheid vergeet ik elke keer de pil te slikken. Nu kom ik daar nog wel op dezelfde dag nog achter, maar het is wel vervelend.
Ik wil dus ook van de pil af, maar ben ook wat angstig omdat mijn cyclus altijd behoorlijk onregelmatig en zeer hevig was (2 keer per nacht eruit en dan smorgens gelijk opstaan om te wisselen, laten we het maar niet over de dag hebben.)
Ben nu alleen aan het dubben of dat ik dan een ander voorbehoedsmiddel neem of alleen het condoom, wil absoluut geen kindjes nog dus wil de kans zo klein mogelijk houden ;)

Firedancer

Re: stoppen met de pil, uitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:40

@Juud87: ben je nu op de pil minder heftig ongesteld?

Je zou je ook een keer kunnen laten doorverwijzen naar een gyneacoloog om te laten controleren dat je geen cycstes of vleesboompjes hebt. Die kunnen bloeden als een rund, om het maar even charmant uit te drukken. :D

Ze zijn meestal heel onschuldig behalve overmatig bloedverlies. Je kunt het maar uitsluiten, lijkt mij.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:41

eenitraM schreef:
Ik lees altijd dat mensen nadat ze gestopt zijn met de pil enkele maanden later pas zwanger worden. Dus niet meteen :?

Hoe zit dat dan als je 1 pil vergeet? Dan kan het toch nooit meteen bingo zijn? :/

dat is niet altijd zo ik stopte en maand later was ik 3 weken zwanger( was dan wel de inplanon)

ik heb toen ik 14 was tot me17 ook de normale geslikt werd erziek van steeds weer. toen kreeg ik de prikpil dat ging mis. daarna ben ik over gegaan op de implanon nou ik wil niet anders meer.

Maar bij de een kan het dus zo raak zijn bij de ander kan er langer over heen gaan is per lichaam verschillend

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:43

Oh, de Implanon. Breek mij de bek niet open. :x

Dat was een ramp!!!! Nog veeeel erger dan de pil.... |(

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:47

Firedancer schreef:
Nee, ik herken dat dus heel duidelijk. Wat ik van de artsen begrepen heb is dat je natuurlijke hormonen ook een grote rol spelen in je gemoedstoestand en emoties.
Als je aan de pil gaat en dus je eigen natuurlijke hormoonproductie aan banden legt, wordt je als het ware "afgevlakt". Je emoties worden letterlijk onderdrukt... alleen niet iedereen herkent dit van zichtzelf omdat je er als het ware ingroeit.

Je verwoord het perfect! Zo is precies hoe ik het voel, vooral het onderdrukken en afvlakken van je emoies

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:50

Firedancer schreef:
Leetjuhh schreef:
Nu is het echter anders. Mijn lichaam voelt anders, staat meer open en mijn gevoelens voelen oprechter. Klinkt misschien een beetje vaag, maar weet het niet anders te omschrijven...tot nu toe dus echt positief! (zou dat met mn leeftijd te maken hebben? -O- )

Nu je er weer vanaf bent ontdekt je als het ware weer je gevoelens en emoties. Dat kan best heftig zijn.

Die arts omschreef het alsof je in een kamer geleefd hebt waar ze het licht uitgedaan hebben (toen je aan de pil ging). Het leven in die kamer ging gewoon door, maar je kon niet veel meer zien (afgevlakt). Nu je van de pil af bent gaat het licht weer aan en zie je niet alleen alles uit het leven voor het licht uit ging, maar ook wat er in de donkere periode gebeurt is en natuurlijk is het leven met het licht aan ook veel uitbundiger, genuanceerder en intenser.

Grappig dit te lezen. Ik was voor ik de pil slikte een emotionele achtbaan, heel vermoeiend. Nu ik de pil slik ben ik veel stabieler in mijn emoties geworden, voor mij is het dus juist fijn!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:53

@Leetjuhh.... daarom vind ik het zo ongelofelijk dat hierover dus gewoon door "vrouwen onder elkaar" zo weinig over gesproken wordt. De pil grijpt zo diep in in ons lichaam en dus ook geest, maar we worden gewoon dom gehouden door de pharmaceutische industrie.

Hoeveel vrouwen zouden er serieus aan zichzelf twijfelen, terwijl het in werkelijkheid gewoon de pil is die veel ellende veroorzaakt. Van negativiteit en depressie tot relatieproblemen omdat het libido verdwijnt?

Persoonlijk durf ik zelfs te zeggen dat we met heel wat minder antidepressiva in de wereld toe kunnen als er betere niet-hormonale anticonceptie op de markt gebracht zou worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:55

Het verschilt echt per persoon :j
Ik had 15 jaar de pil geslikt en had vervolgens een cyclus van 29 dagen, daarna 28 dagen en toen was ik zwanger.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:55

Mavelle schreef:
Grappig dit te lezen. Ik was voor ik de pil slikte een emotionele achtbaan, heel vermoeiend. Nu ik de pil slik ben ik veel stabieler in mijn emoties geworden, voor mij is het dus juist fijn!

Hoe lang slik je al? Volgens je profiel ben je nu 22.

Als je al een paar jaar slikt is het wel logisch dat je dit zo ervaart, want je puberteit is natuurlijk ook een hormonale storm in een mensenlijf, met veel emoties. Als je die dempt met de pil, dan kun je dat als "lekker" en stabiel ervaren, relatief gezien dan.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:58

Firedancer schreef:
Mavelle schreef:

Hoe lang slik je al? Volgens je profiel ben je nu 22.

Als je al een paar jaar slikt is het wel logisch dat je dit zo ervaart, want je puberteit is natuurlijk ook een hormonale storm in een mensenlijf, met veel emoties. Als je die dempt met de pil, dan kun je dat als "lekker" en stabiel ervaren, relatief gezien dan.

Ongeveer 2 jaar. Ik denk zelf dat ik toen al puber af was :o

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:58

Firedancer schreef:
@Juud87: ben je nu op de pil minder heftig ongesteld?

Je zou je ook een keer kunnen laten doorverwijzen naar een gyneacoloog om te laten controleren dat je geen cycstes of vleesboompjes hebt. Die kunnen bloeden als een rund, om het maar even charmant uit te drukken. :D

Ze zijn meestal heel onschuldig behalve overmatig bloedverlies. Je kunt het maar uitsluiten, lijkt mij.

Ik kan tenminste de nachten doorslapen :) Wel op de super van de ob, dan dan wel. Ik moet overdag wel genoeg meenemen, want hij kan wel zomaar ineens vol zitten, maar op de derde dag wordt het wel rap minder en kan ik op dag vier op de mini overstappen om dag 5 zonder rond te lopen, soms na een dag zonder komt er nog wel wat voor een dag.
Maar ik heb straks drie weken geen stage, dan wil ik een maandje proefstoppen, kijken hoe het zonder gaat, dan niet lettend op de ongesteldheid, want dat zal dan nog wel even afwachten als ik het zo lees. Mijn cyclus wás drie weken, dus als het in een keer goed gaat past dat precies :)

(btw heerlijk om eens ongegeneerd over de details te hebben :) Mijn vriend wil alleen weten of ik het ben, wanneer het over is en meer ook echt níet)

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:00

@ Mavelle: vanwaar de blosjes... dachten anderen daar anders over??? <<)

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:03

Juud87 schreef:
[(btw heerlijk om eens ongegeneerd over de details te hebben :) Mijn vriend wil alleen weten of ik het ben, wanneer het over is en meer ook echt níet)

Ik had ook zo'n man... wel jammer hoor, want het is toch een belangrijk deel van wie je bent als vrouw.

Hoe je cyclus reageert is ook echt van persoon tot persoon verschillend. Mijn eerste cyclus was meteen super! Zelf heb ik een cyclus van 35 dagen (had ik vroeger trouwens ook) en ik ben vanaf dag 1 zo regelmatig als een klok en de hoeveelheid bloedverlies was meteen genormaliseerd.

Maar voor velen duurt dat even.

Ik ben benieuwd hoe je lichaam gaat reageren!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:04

Firedancer schreef:
@ Mavelle: vanwaar de blosjes... dachten anderen daar anders over??? <<)

Hahaha, wie weet! Nou nee, 20 jaar is nog niet zo heel oud dus misschien zou het nog kunnen, maar toen ik 16/17 was schopte ik overal tegenaan, dat was in ieder geval op m'n 20e al over. Maar die emotionele achtbaan heeft er altijd in gezeten!

Daarnaast kreeg ik 2 jaar geleden ook een vriend, dat kan er ook nog aan bij dragen dat ik rustiger ben geworden qua emoties. Maar vond het wel grappig te lezen dat mensen hier echt invloed van de pil op hun humeur ondervinden! Dacht misschien komt het dan bij mij ook wel daar vandaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:08

Firedancer, ik zit net jouw eerste post in dit topic te lezen.
Ik voel me ook fijner zonder pilgebruik, maar ik vind de alternatieven geen opties. Na mijn bevalling zei ik: 'haal alles er maar uit!', maar dat doen ze niet, net als knupkes erin.
Ze raadden me een spiraal aan, maar dat wilde ik niet en de minipil kreeg ik niet. Ze hebben me geprobeerd door te laten gaan op een lichtere pil, maar daardoor kreeg ik steeds doorbraakbloedingen.

Ik ben toen weer de Diane-35 gaan slikken (zware pil), maar door langdurig Prednisongebruik heb ik nog steeds elke keer last van doorbraakbloedingen (en ben dan gerust 2,5 week onderweg).

De HA zegt 'gaat wel over', ja... hij zegt alleen niet wanneer.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:13

Quellian schreef:
Firedancer, ik zit net jouw eerste post in dit topic te lezen.
Ik voel me ook fijner zonder pilgebruik, maar ik vind de alternatieven geen opties. Na mijn bevalling zei ik: 'haal alles er maar uit!', maar dat doen ze niet, net als knupkes erin.

Dat ze er niet alles uit wilden halen, dat snap ik, dat kan ook niet want dan ga je rechtstreeks de overgang in.

Waarom wilden ze je niet gewoon steriliseren dan? Woon je trouwens in Nederland?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:20

Ja ik woon in Nederland, maar vanwege mijn leeftijd doen ze het niet.
Het is zelfs zo dat ze mijn aambeien (ja ff ander onderwerp :D ) van de bevalling niet weg wilden halen, want ja 'misschien raak je wel nog een keer zwanger', terwijl ik toch vrij duidelijk ben geweest (buiten dat, om dan al die tijd met die klote dingen te zitten is ook niets).

linda81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:24

Ik las met veel herkenning jullie verhalen! Ik slikte microgynon 30 maar ook hier komt de pil er nooit meer in! Voel me ook stukken beter. Had veel last van plotselinge stemmingswisselingen en dat is nu zo goed als over! Ik ben gestopt omdat ik graag zwanger wil worden. Ben gestopt in december maar tot op heden nog steeds niet ongesteld geworden! Ik begin mijn geduld aardig te verliezen! Ik heb wel (vooral de laatste jaren) de pil vaak doorgeslikt. Dus geen stopweek ingelast zeg maar. Heb daar nu enorm veel spijt van want ben echt bang dat dit de reden is dat het nu zo lang duurt! Iemand toevallig ook de ervaring van pil lan doorslikken/ stopppen met de pil/ wachten op ongi?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:27

Linda81, dat is niet de reden dat het zo lang duurt hoor, dus daar hoef je je niet schuldig over te voelen.
Het verschild gewoon ontzettend hoelang het duurt bij verschillende mensen voordat hun cyclus weer normaal is.

(Ik heb hem ook vaak lang doorgeslikt, want of ik dat nou wel of niet deed, kreeg toch op de meest idiote momenten doorbraak bloedingen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:33

Lotgenoten ;) Ik wil ook na een jaar of 7 de pil te hebben gebruikt graag stoppen. Gebruiken jullie alternatieve anticonceptie? Ik ben opzoek naar zo min mogelijk hormonen in mn lijf, maar wel een veilig alternatief.

linda81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:35

@Sjolvir Hoop idd dat het niet uit maakt of je nou wel of niet doorslikt. Je leest daar zulke verschillende verhalen over! Zelfs huisartsen zeggen er verschillende dingen over. Mijn huisarts van 10 jaar geleden zei toentertijd dat het geen enkel probleem was, ook al zou ik hem een jaren achter elkaar door slikken. Mijn huidige huisarts zegt juist weer dat het wel mogelijk is dat het daardoor langer duurt voordat de boel weer op gang komt! :?
Nou ja, ik kan weinig anders doen als afwachten dus dat doe ik dan ook maar braaf!