Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:36

Mooi pak Elanor! Zou hem zelf iets hoger maken, heb in het boekje horse archery gelezen dat de roos op de hoogte van je schouder moet zitten. Dan zou je de techniek beter aanleren en vanuit die basis kun je dan later omhoog of omlaag gaan schieten (weet niet of het echt zo is, ik praat ook maar een boekje na).

@wizewo: Heb zelf ook een tijd op strobalen geschoten, maar die trekken wel vocht aan en dat ging ook op m'n pijlen zitten. Nu gebruik ik een rubberen staltegel als ondergrond, werkt ook prima! Alleen best vaak vallen de pijlen er weer uit, maar goed, het houdt het wel tegen zonder de pijl stuk te maken en je kunt het gewoon in de regen laten staan.

@Mirthheee: heb zelf lang geleden even op een vereniging gezeten, maar ik vond dat niet zo leuk eigenlijk, in m'n eigen weilandje is veel leuker schieten, daar kan ik doen wat ik wil (vandaag bijvoorbeeld samen met een vriend omstebeurt van het doel afrennen en tijdens het rennen proberen te herladen en te schieten, als voorbereiding op te paard schieten).

Ook zie ik het nut van een vereniging niet echt in, tuurlijk je leert er dingen, maar daarvoor laat ik gewoon af en toe iemand komen en het meeste moet je toch leren door veel oefenen. Zit zelf op een zwaardvechtvereniging en daar zie ik het nut wel van in: je hebt gewoon iemand nodig om tegen te oefenen en tegelijk leer je van de zwaardmeester de technieken.

Als ze nou op een boogschietvereniging iemand een heel dik pak zouden aantrekken en dat je dan met z'n allen gaat oefenen met schieten op een bewegend doelwit, dan zou het nog wat toevoegen. Maar eigenlijk kun je (wat mij betreft dan) thuis veel meer en veel leukere dingen doen dan op een vereniging. Maar goed, het kan wel veel toevoegen, nieuwe vrienden e.d. dus het kan zeker z'n voordelen hebben.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 08:33

hehe, niet als je het indoor kunt laten staan :D

Vanuit beweging schieten...eerst maar weer eens vanuit stilstand beetje niveau halen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 08:59

Hier nog een fanatiek schutter, overigens wel met een recurve boog met alles erop en eraan. Ik vind het echt een super gave combinatie met mijn paardrijsport. Heb ik zin in active sport ga ik rijden, heb ik zin in een rustigere concentratie sport, ga ik schieten.
Schieten doe ik wel met meer ambitie als paardrijden, met schieten doe ik wedstrijden, met paard lekker recreatie. Met schieten moet ik van mezelf een bepaald aantal punten halen, dat gevoel heb ik bij de paarden niet, daar moet het vooral leuk zijn voor mens en dier.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:05

Ja hoor, met 80 raak je zeker iets.
Je kan alleen niet lang op schot staan en moet veel sneller richten en lossen.
En een stropak is niet voldoende om de pijlen tegen te houden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 01:28

Handboogschieten, leuk! Jaren gedaan toen Bart nog een Bartje was :) Tot m'n 16e oid redelijk fanatiek wedstrijden enzo geschoten, gewoon 25 meter met een recurve boog:
Afbeelding

In die tijd waren de verenigingen redelijk hard aan het vergrijzen en bestond de sport voor een heel groot deel uit wachten en bier drinken terwijl ik toch wel meer voor de sport ging. Is tegenwoordig een heel stuk beter, aantal nieuwe wedstrijdsystemen die een stuk dynamischer zijn dan het 'oude' systeem met zes-tallen. Leuke sport idd, oefensetje voor in de tuin klinkt echt levensgevaarlijk :+ Als je iets stoms doet vliegt je pijl zo over je doel heen en komt zonder moeite 50 meter verder weg. Met wat moeite is (veel) verder ook prima te halen. Niet perse prettig voor je buren :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:11

Leuk Bart! Ben je nu nog actief als schutter, of helemaal niet meer?

Ter geruststelling: achter de tuin ligt hooiland, geen buren in ligstoelen. Zo erg ben ik niet op mijn achterhoofd gevallen. ;)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:13

Hier mais ;)

Waar we vroeger woonden heb ik wel eens kippen van de buren lastig gevallen. Broertje had een bal heel hoog in een bal gekregen. Hj hing daar uiteindelijk al weken! Ik had er niet beter op gevonden om kurk op mijn pijl te doen en hem eruit te schieten. Geeft iets andere vlucht dus... Aanslag op de kippen...gelukkig niets geraakt. De bal er uiteindelijk zo wel uitgekregen...

nee ik vermoed dat je dan eerder een pak van 400-600kg nodig heb:)

Overigens bart...in mijne tijd als actieve schutter in een club was ik het enige vrouwsmens tussen de lagereschool en pensioen gerechtigde...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:08

Geen actieve schutter meer, gestopt toen ik richting buitenland ging. Toen ik in Eindhoven studeerde wel even over nagedacht om bij de studenten handboogvereniging te gaan maar uiteindelijk niet gedaan. Grote nadeel is toch wel dat het een sport is die flink wat tijd kost om op een beetje niveau mee te komen maar het is 95% concentratie en 5% fysiek.

@wizewo; klopt, ook relatief weinig vrouwen. Wel wat meer dan 1 maar niet heel veel :) Positieve aan de vereniging waar ik bij zat was dat ze redelijk actief waren wat jeugd betreft. Jeugdteam, jeugdtrainer en actief bezig met werven van jeugdleden. Zelfs 1 of 2 vrouwelijke jeugdleden in die tijd :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:25

wizewo schreef:
Overigens bart...in mijne tijd als actieve schutter in een club was ik het enige vrouwsmens tussen de lagereschool en pensioen gerechtigde...

Weet je eens hoe het voelt om in de minderheid te zijn in de hobby die je uitoefent :P

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:06

Rotverwend...;)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:25

Mijn vriend heeft tot onze verhuizing fanatiek geschoten bij de vereniging in Waalre. Nu schiet hij recreatief nog wel eens een pijltje op een baal hooi, want hij moet zich nog steeds eens aanmelden bij een schutterij hier in de buurt. Overigens schiet hij compound.

Ik doe vaak zat mee als vriendlief aan het schieten is, alleen is zijn boog te zwaar voor mij.. Krijg hem net niet vloeiend uitgetrokken door een kapotte elleboog. Heb wel al kennis gemaakt met de pees tegen mijn bovenarm, wasniefijn...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 07:14

Je hebt gelijk met die hoogte hoor Arno. Het idee was ook om hem groter te maken, maar ik kon niet zulk lang, recht, hanteerbaar sprokkelhout vinden. Ik koop nog wel eens 'echte' balken, dan maak ik een hogere die inklapbaar is. :)

Oef, dat is niet prettig Dioxide, geluk dat je huid er nog op zit. Als je z'n boog leent, dan ook z'n bescherming...

Schachten, veren, wikkeldrdaad, lijm, lak, verenplakker, etc. zijn aangekomen: zelf pijlen maken van 't weekend! :):)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 07:22

Hij schiet alleen met zo'n onderarm beschermer, die had ik ook om :+ Het probleem was dat op het moment dat hij zei; "Dit gaat pijn doen.." ik al loste. M'n elleboog was niet voldoende naar buiten gedraaid en daar sloeg de pees dus tegen de binnenkant aan. Is wel mooi blauw geweest voor 3 weken :')

Hebben jullie ervaringen met de boogschutterij "HBS de Ster" uit Echt? Hoe de sfeer daar een beetje is enzovoorts.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:26

Ai, daar zul je inderdaad best even mee hebben rondgelopen. Ik ken de vereniging die je noemt niet. :)

Zwaardere boog, dus ook nieuwe pijlen nodig en die ben ik zelf aan het maken. Fletching blijkt een leuk maar tijdrovend klusje! Ik ben al wel trots op m'n eerste resultaten. :D

Afbeelding

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:56

Knap hoor! Gebruik je lijm of doe je alleen met die touwtjes?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:02

Gaaf... hier staat het ook al een aantal jaar op mijn lijstje!
Zal deze wens er voor volgend jaar eens bij zetten en dan wel.. te paard!

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:14

Ik reageer eigenlijk nooit, maar hier zie ik zoveel interessante dingen voorbij komen :)
Ik schiet zelf met een longbow van fairbow van 35lbs. Dat is zwaar zat voor een klein meisje als ik :o
Ik heb op een vereniging geschoten, maar daar schoten ze vnl met compound en vonden ze me maar vreemd. Begreep ook dat de techniek wat anders is, dus heb daar niet lang geschoten. Nu doe ik het vnl bij ons in het weiland.

Citaat:
Zit zelf op een zwaardvechtvereniging en daar zie ik het nut wel van in: je hebt gewoon iemand nodig om tegen te oefenen en tegelijk leer je van de zwaardmeester de technieken.

Mag ik vragen waar je traint?? Heb het ook jaren gedaan, maar ben wegens prive-omstandigheden gestopt. Al vind ik het nog superleuk om te doen.

Haha, ik kom er nu achter dat ik helemaal niet van die vreemde hobbys naast het paardrijden heb als ik dacht :D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:39

Ik zit bij zwaardkring.nl
Ik vond de link via bokt. Ik zag in iemands profiel allerlei foto's van ridders etc. en ging naar haar website, waar dus links stonden naar trainingslocaties door het hele land. Ben even vergeten wiens profiel dat was.

De lessen zijn heel leuk! Alleen nu is het vakantie (niet aanstaande donderdag, maar de donderdag daarop gaan we verder). Iemand daar baalde ook van de vakantie dus nu spreken we regelmatig af om elkaar te lijf te gaan. Hij kan ook paardrijden dus gisteren zaten we galopperend naast elkaar op elkaar in te hakken met plastic zwaarden :D

Was een uitputtend dagje en heb nu overal blauwe plekken, maar het was wel leuk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:16

Kun je ook boogschieten vanaf de kar? Ik rijd niet meer wegens kapotte rug :( |(

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:20

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:05

Leuk arno8. Ik heb jaren bij Zwaard en Steen getraind. We hebben weleens samen met de Zwaardkring getraind, maar dan merk je wel dat het er bij jullie toch weer heel anders aan toe gaat.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:11

Dan word ik wel nieuwsgierig! Wat gaat er zo anders dan?

Wel grappig overigens, een fervent zwaardvechter met 'theeleuter' in het onderschrift :P

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:36

Haha, ik benn dól op thee :D

Ja, wat ging er zo anders...
Bij ons was het veiligheid voor en na en ik vond dat bij de zwaardkring niet zo. Er was bij ons veel meer discipline, haad ik het idee, maar ik kan er natuurlijk enorm naast zitten.
Ga je toevallig nog naar CF volgend weekend dan?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:54

Huh? Wat is CF?

Denk niet dat je er zo ver naast zit wb veiligheid. Er gebeuren nogal wat ongelukjes, maar ik vind het zelf wel leuk dat het er een beetje ruig aan toe gaat soms. Bij vrij vechten mag je de ander gewoon tegen de grond gooien als het zo uitkomt en dat vind ik lekker realistisch: je moet overal rekening mee houden.

Zaterdag was ik (niet bij de club) in de wei aan het oefenen met iemand van de club, die opeens vol z'n hoofd in m'n buik gooide, alleen helaas voor hem raakte hij mijn heupbot en toen lag hij kermend op de grond :P en kreeg hij een zwaard in z'n rug geprikt :D

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:29

Haha, dat was bij ons ook wel hoor, maar het zat hem in kleine dingetjes.
CF is Castlefest. Hét evenement voor iedere zwaardvechter/fantasyliefhebber/geschiedenisfan.
Veel fantasy en reanactment EN goede zwaardsmeden :D