Altijd willen praten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:21

Joolien schreef:
Dat herken ik wel Phormicola, mijn hoofd ratelt ook heel erg ik denk altijd een paar stappen vooruit.
Vind jij dat soms vervelend van je man??

Julia, het is voornamelijk dat ik iets herken en dan graag mijn verhaal wil doen. Bedankt voor dat laatste, daar kan ik wel mee werken :)

Nee dat is het niet. Dat is waar het begínt. Wat is de reden dat jij zo graag jouw verhaal wil doen. Dát is de vraag. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:23

JuliaMaria schreef:
Joolien schreef:
Dat herken ik wel Phormicola, mijn hoofd ratelt ook heel erg ik denk altijd een paar stappen vooruit.
Vind jij dat soms vervelend van je man??

Julia, het is voornamelijk dat ik iets herken en dan graag mijn verhaal wil doen. Bedankt voor dat laatste, daar kan ik wel mee werken :)

Nee dat is het niet. Dat is waar het begínt. Wat is de reden dat jij zo graag jouw verhaal wil doen. Dát is de vraag. ;)

Poeh daar kan ik nu dus geen antwoord op geven... Als ik het zo op t eerst bedenk is dat ik wat er mijn hoofd zit gewoon heel graag wil delen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:23

Ik herken me ook hier weer volledig in Jolien, je wordt steeds enger, vandaag heb ik een evaluatie gehad op mijn "stage" plek en ook daar werd me verteld dat ze soms het idee hebben dat ik vind dat ik alles beter weet, terwijl ik die indruk niet wil wekken, mooi puntje ook voor mij om iets mee te doen.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:34

phormicola schreef:
IQ van 187, dus tja :+

Het hoogst gemeten iq is toch 160?Een iq van 187, wie heeft dat vastgesteld?
Laatst bijgewerkt door mikster op 27-04-12 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Altijd willen praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:39

Nou mijn schoonvader, schoonzus en vriend kunnen er ook wat van en ik vind het zooooo irritant.. Kan ze alleen geen van allen (hoog)begaafd noemen :+ Schoonpa verteld 100.000 keer hetzelfde en iedere keer zo dat er geen speld tussen is te krijgen (en ik voel dan ook 0 behoefte om er op te reageren of naar te luisteren ;) ) Vriendlief praat gewoon graag veel en heeft zelden door dat iemand anders ook wel eens iets wil zeggen. Mijn standaardzin bij hem is inmiddels (als ie mijn verhaal weer eens onderbreekt) 'Mag ik nu even?' Of ik geef hem een elleboogpor als ik merk dat iemand anders iets wil zeggen.. Schoonzus praat ook veelste veel, maar die haalt er zoveel onzinnige details bij dat ik de helft niet opneem..
Mensen die zoveel praten en vaak de boel naar zichzelf trekken kan ik niet zo goed tegen. Ik wil niet in een gesprek moeite moeten doen om ook een inbreng te doen :n Vind dat echt heel storend..

TS, knap dat je jezelf er dus zo bewust van bent en ermee aan het werk bent! +:)+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:52

Heb je moeite met controle? Loslaten van de situatie en dingen om je heen?

Het gesprek naar jezelf trekken en zelf aan het woord zijn, kan ook een manier zijn om zelf het gevoel te houden de touwtjes in handen te hebben. Jij praat en jij bepaalt immers waar het over gaat en waar het gesprek naar toe gaat (voor je gevoel dan).

En daarnaast wat je zegt dat je een paar anderen in de groep omver walst als het ware. Dat is misschien uiting van je valkuil, misschien toch een stukje onzekerheid? Klinkt ver gezocht, maar als je bij veel mensen het gevoel hebt minderwaardig/ onzeker te zijn. Kan het best zijn dat als je iemand treft waarbij de rol omgedraaid is dat je dan in je valkuil terecht komt, ongemerkt jezelf boven deze mensen plaatsen om je onzekerheid te verbergen.
Zie je ook wel in organisaties, mensen met heel veel autoriteiten boven zich. Die voelen zich van bovenaf veel onder druk gezet en hebben dan bv. nog een medewerker onder zich waar ze wel 'controle' over hebben en zich richting die persoon zelf ook extra autoritair tonen. Om meer grip te ervaren en om het gevoel van geen grip dat zij bij hun meerdere hebben te compenseren als het ware.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:01

Bienotje, ik ben wel onzeker ja, praten voel ik alleen als middel tegen onzekerheid wanneer ik bang ben dat er een stilte valt.
Controle houden heb ik niet heel erg de neiging toe als ik dat zo bedenk.

Dank je wel Relaxed, vervelend dat je schoonfamilie zo is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:01

zonnebloem18 schreef:
Ik herken me ook hier weer volledig in Jolien, je wordt steeds enger, vandaag heb ik een evaluatie gehad op mijn "stage" plek en ook daar werd me verteld dat ze soms het idee hebben dat ik vind dat ik alles beter weet, terwijl ik die indruk niet wil wekken, mooi puntje ook voor mij om iets mee te doen.

Wel weer heel toevallig idd :')

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:04

Ik denk inderdaad dat het goed is om eens te onderzoeken waarom je zo graag je verhaal wilt doen, ben je bang anders niet gezien te worden, ben je bang dat alles misloopt en dat dat jouw schuld is als je niet snel advies geeft, of totaal wat anders?
Voor mij heeft het vaak te maken met het idee altijd maar de slimste te moeten zijn (heel vermoeiend) van mezelf, waardoor ik altijd alles beter weet of niet goed luister naar iemand. Je er bewust van zijn is stap 1 toch? ;)
Misschien kun je bij een volgend groepsgesprek eens kijken wat het nou precies met je doet zodra je jezelf dwingt even je mond te houden (maakt dat je bang, geirriteerd, boos, jaloers, verdrietig??) en dan proberen uit te zoeken waarom je je dan precies zo voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:06

greensleaves schreef:
Ik denk inderdaad dat het goed is om eens te onderzoeken waarom je zo graag je verhaal wilt doen, ben je bang anders niet gezien te worden, ben je bang dat alles misloopt en dat dat jouw schuld is als je niet snel advies geeft, of totaal wat anders?
Voor mij heeft het vaak te maken met het idee altijd maar de slimste te moeten zijn (heel vermoeiend) van mezelf, waardoor ik altijd alles beter weet of niet goed luister naar iemand. Je er bewust van zijn is stap 1 toch? ;)
Misschien kun je bij een volgend groepsgesprek eens kijken wat het nou precies met je doet zodra je jezelf dwingt even je mond te houden (maakt dat je bang, geirriteerd, boos, jaloers, verdrietig??) en dan proberen uit te zoeken waarom je je dan precies zo voelt.

Ook het betweterige is een belangrijke factor hierin. Als ik mn mond houd irriteer ik me dat dingen misschien niet gezegd worden. Dan denk ik dat kan nog besproken worden of dit is belangrijk. Ik word dus voornamelijk heel ongeduldig en verlies mijn interesse in het gesprek heel snel als ik probeer niks te zeggen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:13

Joolien schreef:
greensleaves schreef:

Ook het betweterige is een belangrijke factor hierin. Als ik mn mond houd irriteer ik me dat dingen misschien niet gezegd worden. Dan denk ik dat kan nog besproken worden of dit is belangrijk. Ik word dus voornamelijk heel ongeduldig en verlies mijn interesse in het gesprek heel snel als ik probeer niks te zeggen.

Wat zegt dit over jouw karakter?

Wat maakt het zo erg als dingen niet gezegd worden?

Waarom zou jouw inbreng per se zo belangrijk zijn? Kan het gesprek niet compleet zijn zonder die toevoeging?

Is zoiets een goede reden om je geduld te verliezen en daarom niet naar anderen te luisteren?

Ik heb allemaal eventuele antwoorden op deze vragen naar aanleiding van je berichten in dit topic, maar het is aan jou om ze te beantwoorden. Hoef je natuurlijk niet in het topic te zetten, ik wil je alleen even aan het denken zetten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:17

Misschien toch die controle willen hebben. Er is geen goede reden, ik snap dus alleen nog niet waarom ik het wel wil.
Gosh ik kan er niet goed tegen dat ik het zelf niet zie, want normaal doorzie ik dingen heel snel... :') Controle, toch wel? :')

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:20

Stel je misschien ook weleens veel te hoge eisen aan jezelf ? Want wat je irriteert aan anderen is vaak iets wat je jezelf ook niet gunt, zoals imperfectie ;)? (geef mn bek ook maar een douw)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:22

greensleaves schreef:
Stel je misschien ook weleens veel te hoge eisen aan jezelf ? Want wat je irriteert aan anderen is vaak iets wat je jezelf ook niet gunt, zoals imperfectie ;)? (geef mn bek ook maar een douw)

Ik heb faalangst, dat wel :j

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:23

Je kan er een volledige taak aan hebben om jezelf te willen veranderen. Natuurlijk is het goed om te groeien, open te staan voor de wereld om je heen en je beste zelf te ontwikkelen maar mijn ervaring is dat jezelf accepteren de grootste uitdaging is. Jezelf willen veranderen kan een voortdurende strijd worden want er staat altijd weer een eigenschap klaar die wel wat aanpassingen kan gebruiken. Bedenk inderdaad waarom je de dingen doet die je doe. Wees daarin genadeloos voor jezelf :D maar accepteer de waarheid en probeer het niet te snel te willen veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:27

Ellie_F schreef:
Je kan er een volledige taak aan hebben om jezelf te willen veranderen. Natuurlijk is het goed om te groeien, open te staan voor de wereld om je heen en je beste zelf te ontwikkelen maar mijn ervaring is dat jezelf accepteren de grootste uitdaging is. Jezelf willen veranderen kan een voortdurende strijd worden want er staat altijd weer een eigenschap klaar die wel wat aanpassingen kan gebruiken. Bedenk inderdaad waarom je de dingen doet die je doe. Wees daarin genadeloos voor jezelf :D maar accepteer de waarheid en probeer het niet te snel te willen veranderen.

Bedankt voor je handrem Ellie, ik moet dat ook niet willen, dat verlang ik ook niet van mezelf. Ik moet dingen alleen wel een plaatsje kunnen geven, en dit is iets wat me momenteel erg bezighoudt...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:28

Bedoel je met een plaats geven, je tekortkomingen?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:29

Dit is absoluut niet banketstaaf bedoeld, maar kun je niet oefenen hier op bokt? Ik zie heel vaak bij HAW topics gelijk jouw reactie die meestal niet echt heel positief is. Kijk eens voor jezelf wat er gebeurt als je niet gelijk reageert, misschien worden die tips van jou dan wel benoemd door andere.

Kijk wat het doet met jezelf en misschien kun je zo langzaam wennen aan dat gevoel?

Ik denk zeker dat het met hoge intelligentie te maken heeft, ik merk het bij meerdere mensen in mijn omgeving.

Nogmaals, absoluut niet banketstaaf bedoeld.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:31

Maar naast een eigenschap van haar kan het ook gewoon een behoefte zijn aan iets die ervoor zorgt dat ze zich zo gedraagt.. zodra je die behoefte hebt ontmaskerd verandert er denk ik al heel veel en kan je even ademen in plaats van zoveel moeite moeten doen om of steeds te praten, of jezelf dwingen te luisteren.
Heb je ook 1 op 1 gesprekken naast groepstherapie Joolien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:34

Ellie_F schreef:
Bedoel je met een plaats geven, je tekortkomingen?

Nee meer het kunnen verklaren ;)

@druppel, daar ben ik al mee bezig, want ik probeer al positiever te zijn. Daar was ook weer teveel invloed op een ander willen uitoefenen, dingen tot in de puntjes uitleggen, teveel mn stempel erop willen drukken.

Dus ik probeer positiever te zijn, dat levert me nu nog niks op maar wellicht in de toekomst wel :)

@grean, die krijg ik wel ja :j Er is idd een reden dat ik het doe, maar die kan ik dus nog niet vinden.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:45

Oef... Herkenning! Ik ben ook vrij (a)sociaal en heb mezelf al die vaardigheden ook moeten aanleren. Gaat me ook niet altijd makkelijk af. Als een gesprek saai is of te lang duurt, haak ik af. Ik ben snel geneigd om anderen aan te sturen door een directieve boodschap te geven (bijv. 'breng jij mij zo naar huis?). Ik heb overal een mening over en flap die er veel te vaak uit. En wat ik nu ook weer doe: ik betrek alles op mezelf :o

Mijn punt: Is het wel zo abnormaal? Er zijn vast meer mensen die moeite moeten doen in dit soort sociale situaties?

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:45

Heel bokt kan theorieën spuien maar helaas kan niemand in jouw hoofd kijken :') Hoop dat je er snel achter komt wat je beweegredenen zijn want dan is het een stuk makkelijker te veranderen :) een goede psycholoog (eentje die je daadwerkelijk helpt en niet meteen met termen gaat gooien brrr..) kan daar vast een steun in zijn! Tenzij je daar doorheen gaat praten ghehe :o ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met je werk aan jezelf want dat kan best pittig zijn :(:)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:15

Oeh, vreselijk herkenbaar wat je vertelt Jolien, ook gewoon dat je hoofd het er gewoon uit wil gooien NU. Bij mij is dat denk ik een combinatie van mijn autisme en vooral de ADHD. Wat die laatste betreft, iemand praat, dat roept zoveel gedachtes bij mij op en die kan ik niet ordenen dus moeten ze eruit want dan ben ik ze kwijt en komt er weer ruimte in mijn hoofd. Als ik het niet meteen kan zeggen dan stapelt dat op en wordt de chaos daarbinnen steeds groter, waardoor het onmogelijk is nog te concentreren op het gesprek. En ondertussen is het gesprek ook zoveel verder dat de opmerking die ik wilde maken er helemaal niet meer in past en zit ik dus opgescheept met een hoofd vol opmerkingen die ik niet mocht vergeten maar nu wel móet vergeten want ik kan er niks meer mee omdat het te laat is. Erg vermoeiend en frustrerend :+

Overigens gaat dit bij mij beter met medicatie, die ik moet NU reageren drang is dan minder en kan mijn hoofd beter bij het gesprek houden. Maar toch moet ik er nog steeds bij nadenken om als iemand zegt "Ik zag vorige week een leuke rode jas in de winkel" iets te antwoorden als "Oh ja? Waar was dat, en heb je hem niet gekocht was hij heel duur ofzo?" en niet iets als "Hmm een rode? Ik hou niet van rood, hoewel ik zag vorige week wel een leuk rood vest, maar toch niet zo mijn kleur. Heb trouwens wel een gave blauwe jas gezien, maar die was véél te duur, daar begin ik echt niet aan hoor!"

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:06

Oe, herkenning... :o
Moet zeggen dat er en maar in heel lichte mate last van heb (of tenminste, het komt er niet echt uit), maar dat is meer omdat ik te bang/verlegen ben om echt te zeggen wat ik denk. De aandrang om te praten is er op niet zachtzinnige manier uitgestampt vroeger zeg maar.
Ik heb ook de neiging om op een verhaal te reageren met eigen ervaringen/meningen in plaats van verder te vragen. Bij mij is het deels omdat ik geen 'inbreuk' wil/durf te maken op iemands 'privicy'. Ik ben heel bang vragen te stellen, zelfs algemeen, uit angst dat iemand me opdringerig vind of het idee heeft dat ik ze uithoor ofzo. Ik vertel dan liever iets over mezelf, om zo het gesprek gaande te houden en de ander een opening te geven om dat ook te doen.
Een ander deel hangt samen met dat masker. Ik ben bang dat als ik zelf niet beetje bij beetje 'gecontroleerd' informatie vrijgeef als het ware, dat mensen zelf gaan doorvragen en met dingen komen waar ik helemaal niet over wil praten. Door oppervlakkig over mezelf te praten, voorkom ik dat mensen dieper doordringen. Soort damage control eigenlijk, ook al is het in de meeste situaties nergens voor nodig.
Dan is er nog het idee dat er in een gesprek of discussie dingen over het hoofd gezien kunnen worden, die wel van groot belang zouden zijn voor de uitkomst. Het idee dat mensen (in mijn ogen) tot een verkeerde conclusie komen, omdat ze informatie niet hebben die ik wel heb, is voor mij moeilijk te accepteren. Voor mij is het belangrijk om dingen tot op het laatste detail uit te zoeken, alteratieve oplossingen te bekijken, informatie te verkrijgen die niet overal op straat ligt. Terwijl ik heel goed weet dat die ander waarschijnlijk gewoon compleet gelukkig is met de op school geleerde 'waarheid' en helemaal geen behoefte heeft aan wat ik te vertellen heb. Ik kan dan wel op m'n vingers bijten en m'n mond houden, maar frustrerend is het wel!
En uiteraard een compleet gebrek aan sociale vaardigheden, omdat ik gewoonweg nooit geleerd heb hoe je een normaal gesprek met iemand voert :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:20

Deze vraag lijkt heel gek :j :') ...maar heb jij wel eens geblowed, en hoe ben je dan ?