Water,fruit en sporten, maar niet afvallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:11

Ik denk eerlijk gezegd ook dat 1 of 2 uurtjes fitness per week te weinig is. Zeker als je daarnaast je voedingspatroon niet heel drastisch hebt aangepast zal je qua kilo's niet veel afwassen.

Ik ben de afgelopen maanden door tijdelijke medicatie enorm veel aangekomen ondanks een normaal en redelijk gezond eetpatroon. Vanaf komende week heb ik tijd zat en ga ik beginnen met naar de paarden fietsen ipv met de auto. Dat is al 4x per week 45 minuten enkele reis. Daarnaast ga ik zoveel mogelijk ongezonde koolhydraten schrappen en vervangen door ongelimiteerd rauwe groente, aangevuld met fruit, yoghurt, eieren, vis en kaas. Dit heb ik in het verleden ook al gedaan en is erg goed bevallen maar door mijn pasta verslaving en kantoorbaan weer terug gevallen in een oud eetpatroon :o . Er moet minimaal 15 kilo vanaf.

Probeer ook in het algemeen gezonder te eten. Zo schrap ik de zoetjes uit mijn thee, drink geen light producten en yoghurt zoet ik met fruit ipv suiker. Heel veel zogenaamd gezonde prodcuten zitten bomvol met hele ongezonde e-nummers en andere toevoegingen. Ze zijn laag in caloriën maar een aanslag op je lichaam.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:15

tja wat is gezond?hoeveel beweeg je op een dag ? wat voor voedingsstoffen neem je tot je? Helpt dat je lijf om je te laten afvallen? Hoevaak laat je je lijf insuline aanmaken(=vetopslaand hormoon) ? Wat voor brood eet je?
Kom anders eens kijken in het gezonder eten topic (bij voedertijd). daar gaat het niet om calorien of koolhydraten tellen maar om wat je eet en wat dat voor je lijf doet. [VT] Gezond(er) eten deel II
Als je je lijf de juiste voedingsstoffen geeft zal je hoe dan ook (over)gewicht verliezen op een goede ,blijvende manier.
Door mijn ogen is jou "gezonde" eten helemaal niet gezond. Als je het gezonder eten topic doorleest zal je begrijpen waarom.
Succes!

Wartertje

Re: Water,fruit en sporten, maar niet afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 16:15

Dankje voor de tips! Morgen ga ik ook even langs voor een afspraak bij de diëtist.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:48

Aardappels met groente en een stukje mager vlees (of vis) is prima. Maar geen jus op de aardappels!
Pasta met saus prima, maar geen vlees door de saus.
Fruit altijd apart eten. Beter 4 tot 5x daags een gezonde maaltijd, dan 3x daags een minder gezonde. Hoe vaker je eet, des te beter/sneller gaat je stofwisseling werken. En, wat al aangegeven is, spieren wegen zwaarder dan vet. Dus als je veel sport, verbrandt je vet, maar kweek je spiermassa. Hierdoor zou je theoretisch zelfs aan kunnen komen. Maar na een aantal weken zou je wel een beter figuur moeten hebben. Oppassen idd met granen repen e.d. Kun je beter wat bouillon drinken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:50

Persoonlijk zou ik mij wel zorgen maken om het volledig ontbreken van groente in je voedingspatroon. :)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:52

Ik werk zelf in een sportschool, en ik kan je vertellen dat 1 á 2 keer in de week sporten echt geen resultaat gaat geven.
Om resultaat te zien zal je toch minimaal 3 keer in de week moeten gaan sporten, en dan niet relaxed een uur op de fiets, maar echt intensief er resultaatgericht moeten trainen. Anders heeft sporten niet veel zin (ja, wel voor je ontspanning en plezier)

Over het eten kan ik je niets vertellen, zolang je maar genoeg binnen krijgt en genoeg energie hebt om te kunnen sporten!

Ik wens je veel succes! :)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:06

Hoe is je beweegpatroon overdag? Je moet zorgen dat je niet alleen nu afvalt door te dieeten of veel te sporten (al is 2x in de week om af te vallen te weinig) maar je moet het ook structureel aan kunnen passen in je leefstijl. Dan heeft het pas nut omdat je dan minder snel haat jojo'en.

Bijv fietsen naar paard, werk, boodschappen doen, trap nemen ipv de lift, lopen op een roltrap, hond extra blokje om lopen, zijn allemaal dingen die je simpel en structureel in kan bouwen zonder dat je er echt tijd voor vrij moet maken :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:11

Heb je wel eens een inspanningstest gedaan? Daar wordt berekend wanneer je omslag punt is, wanneer je vet verbrand. Dat is voor iedereen verschillend. Misschien train je hier wel onder zodat je alleen suikers verbrand en niet de vetjes waar je vanaf wilt.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:26

Wat ook heel nuttig en effectief is om calorien te tellen en daar je beweegpatroon op af te stemmen. Heel simpel: je moet er meer verbranden dan eten.

Wat Sleeper zegt is ook een goede

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 17:54

Ik ga er bij de fitness eens naar vragen! Naar een eventueel aangepast programma ofzo :) Bedankt voor de tips!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:59

1 of 2x per week naar de fitness is voor onderhoud.
Je wordt er niet echt beter op, in ieder geval niet snel zeg maar ;)

3/4x per week is sneller resultaten zien.
En het ligt er natuurlijk ook aan hoe en wat je traint.. :j Veel mensen trainen verkeerd, denken goed bezig te zijn, maar helaas..

Toen ik (4 jaar geleden) in de fitness begon, ging ik 2x per week en kwam maar niet vooruit :( Balenbalen..
Nu ga ik 4/5x per week en dan 1,5 uur vol aan de bak :D Heerlijk! Resultaten kwamen en komen nog steeds beter uit!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 18:01

Ik ga sowieso vragen voor een aangepast schema dan. En misschien ook een lesje BBB per week? Dan word ik door invloed van de omgeving 'gedwongen' om te presteren. En conditie verbetert wel beetje bij beetje, dat merk ik wel :).

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:03

Aangepast schema is sowieso goed voor je zelf :D
Deze maken ze op je doelen en mogelijkheden.

BBB heb ik nooit gedaan :) Maar ik weet wel dat als je met meerdere bezig bent, je ook gemotiveerd raakt door de anderen. Dat is altijd goed

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:09

Als je wil afvallen , probeer je metobolisme te stimuleren door een 6x per dag te eten, in kleine porties.

veel groenten, niet te veel fruit of patatjes. Probeer liever bruine rijst en geen pasta.
Yogurt is goed maar ook maar 1 x per dag met fruit of wat nootjes.

Kip met groenten is ideaal en een soepje tussendoor.

ook kan je groenten in de blender doen met wat fruit en water erbij, zo heb je een sapje voor tussendoor dat supergezond is.

1 x per week MOET je schransen! Echt eten wat je wil! Dan denkt je lichaam dat je niet aan het dieeten bent, dus je blijft je vet verbranden.

Ik ga dit even volgen! Veel succes!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:29

Balada schreef:
1 x per week MOET je schransen! Echt eten wat je wil! Dan denkt je lichaam dat je niet aan het dieeten bent, dus je blijft je vet verbranden.

Het is een slecht idee om één dag in te bouwen waarop je mag zondigen, dat wel. Het is beter om gezond te eten, dan gaat je trek in slechte dingen vanzelf wel weg (uiteindelijk :+ ) en als je dan zin hebt in iets slechts, dan neem je het, maar dan een hele kleine portie. :) Een geplande eetbui is, nouja, niet de manier. :=

Succes!

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:31

Appelmoes_11 schreef:
Balada schreef:

Het is een slecht idee om één dag in te bouwen waarop je mag zondigen, dat wel. Het is beter om gezond te eten, dan gaat je trek in slechte dingen vanzelf wel weg (uiteindelijk :+ ) en als je dan zin hebt in iets slechts, dan neem je het, maar dan een hele kleine portie. :) Een geplande eetbui is, nouja, niet de manier. :=

Succes!

Dan moet jij even jezelf updaten , het is namelijk bewezen dat die schransdag meer afval-effect heeft dan alle dagen gedurende weken op dieet staan. Je lichaam reageert tot 40% meer afvalkilo's dan de andere studie - groep die constant dieette.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:53

Ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek.

Ben van mening dat je iets moet vinden waar je altijd mee kan leven. Is dat 6 dagen dieet en 1 schransdag, dan is dat prima. Is dat 7 dagen per week bewust op je voeding letten maar ook ruimte laten voor lekkere dingen, dan werkt dat ook.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:00

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:12

mijn vriend lief legde laatst uit ( aangezien ik ander probleem had ) dat euhm ik zal mijn best doen :P Als je bijv. redelijk wat snoept en niet een hele gezonde levensstijl hebt, dat je lichaam daar gewend aan raakt. dus je lichaam komt in het ritme van snoepje hier snoepje daar, enzo. Als je dan ineens PLOEP gaat veranderen naar gezond, en alles, dan denkt je lichaam Wattte gebeurd me hier? en dan slaat je lichaam alle stoffen op die het eten in zich heeft. Incl. vetten en andere dingen. Voor reserves en andere dingen. Dus uh eet je pizza, je lichaam raakt gewend aan pizza maar als je lichaam genoeg vetten heeft gaat ze niet nog meer opslaan ( naja in grote lijnen hihi ) Dus die loost ze uit het lichaam. Eet je ineens groentjes, daan slaat ze alles op wat ze tegenkomt. ( ditzelfde geldt allemaal andersom ook trouwens, als je wel heel gezond eet en daarna aan pizza dieet gaat ) Bij iedereen werkt het anders dus je zult er zelf achter moeten komen wat het beste werkt voor jou en hoe je lichaam het beste reageerd.

Dat is mijn uitleg :P ( die van mijn vriend ) Succes ermee!

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:31

Kirstenn schreef:
Ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek.

Ben van mening dat je iets moet vinden waar je altijd mee kan leven. Is dat 6 dagen dieet en 1 schransdag, dan is dat prima. Is dat 7 dagen per week bewust op je voeding letten maar ook ruimte laten voor lekkere dingen, dan werkt dat ook.

6 dagen dieet en 1 schransdag werkt gewoon beter bij alle testgroepen. Is net een heel boek overgeschreven. Dit is uiteraard niet voor eeuwig, het gaat hier over een dieet en geen levensstijl.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:28

Appelmoes_11 schreef:
Balada schreef:

Succes!

Eenmaal per week een schransdag tijdens een dieet is juist heel erg effectief. Je lichaam krijgt daardoor een schok en zal harder werken om alles te verbranden.

Als ik al een tijdje stil sta dan ga ik gewoon lekker los. Pizza bij het ontbijt, patat voor de lunch en 's avonds heel veel andere troep eten. Resultaat is de volgende dag al te zien op de weegschaal en blijft er ook af :')

Een schansdag kan ook met je gezonde voeding, alleen dan meer ervan eten. Maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:32

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:40

Wartertje schreef:
Dankje voor de tips!

Qua vlees: ik eet eigenlijk zéér weinig vlees, omdat ik dat gewoon niet lust. Vis daarentegen vind ik wel heel lekker en wordt ook regelmatig gegeten.

Maar je zei al eerder dat je avondeten bestaat uit soep, aardappelen en vlees. Kennelijk minder vlees nu, eet je dan alleen aardappelen en soep? Dan vind ik het niet gek dat je niet afvalt, dat is absoluut geen goede maaltijd. Gezonde voeding (naast bewegen) is de basis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:46

ik denk dat je eens moet tellen hoeveel calorieen je neemt op een dag.
Bewegen helpt niet bij iedereen,zag ik laatst op een uitzending van Horizon op de BBC.
Dat ligt aan je stofwisseling.Het beste is de hele dag normaal bewegen...makkelijk als je zittend werk hebt :+
Ik neem aan dat je nog niet in de overgang zit?Dan wordt je zelfs dik als je naar eten kijkt :D

Linkje van de uitzending
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01cywtq

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:49

Dieuwke_ schreef:
Lente schreef:
Zou het kunnen dat je spieren aanmaakt? Spieren wegen meer dan vet dus in gewicht val je dan niet af maar in omvang zou je het wel moeten merken.

Dat sws, maar op een gegeven moment moet je dat toch ook op de weegschaal terug zien. Als is het maar een klein beetje

Dat is echt onzin...
Ik woog 53 toen ik ben gaan sporten. Nu weeg ik 55,5 kg... Maar ik ben wel 2 kg vet kwijt geraakt. (Ik zie er ook veel droger uit, been omtrek is veel kleiner etc). Daarnaast is mijn spiermassa flink aangekomen door krachttraining. (Niet dat ik er nu uitzie als een bodybuilder, lol :+ ) .