Al ruim een week verkouden. Hoe weerstand verhogen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Al ruim een week verkouden. Hoe weerstand verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:27

Een verkoudheid van een week is vervelend, maar hoe meer troep je nu slikt, hoe langer je er uiteindelijk last van blijft hebben. Want probeer dan maar eens een weekje "clean" te zijn.
Ga gewoon eventjes een beetje uitzieken en voila, klaar!

Ojah, ik ben nu al 3 maanden verkouden, en tussentijds moeten stoppen met: neusspray en oogdruppels. En dat was een hel ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:15

Met de gewone neusspray's moet je dus ook ontzettend oppassen. Bij te vaak / te lang gebruik tast je neusslijmvlies aan en blijf je chronisch verkouden. Die van Dr. Vogel mag je veel langer gebruiken zonder dat het schadelijk is. Denk ook niet dat je meteen vrij kunt ademen als je gesprayd heb, want zo werkt die niet. Pas na 2 a 3 dagen, merk je verbetering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:17

@Aslo, als die op mij gericht is, weet ik, loop nu bij KNO-arts :)

Je kan ook verslaafd raken aan neusspray :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:19

je kan zeker verslaafd raken, en dan ben je non stop 'verkouden'

Ik ben een maand verkouden geweest en heb nog steeds last van slijm in mijn keel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:25

Gebruik je wel een neusspray? Ik heb normaal een neusspray voor mijn allergie, maar die gebruik ik weinig. Toen ik vorig jaar niet van mijn verkoudheid/griep afkwam zei doktersassistent dat de combineusspray moest halen bij de drogist of bij de apotheek ter ondersteuning anders kreeg je het niet weg zei ze. Hielp inderdaad, maar zorgen dat je het niet meer dan aantal dagen gebruikt dat op de verpakking vermeld staat. Anders gaat je neus ook te veel kapot van binnen - neusvlies is gevoelig natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:36

lili266 schreef:
Ik eet sinds een tijdje iedere ochtend een kom 'zelfgemaakte' muesli (super makkelijk en leuk om te maken!) met daar doorheen wat goji bessen en een theelepel bijenpollen. Zowel goji bessen als bijenpollen bevatten mega veel vitaminen, mineralen, aminozuren en essentiële vetzuren en zijn dus super gezond (google voor meer info) -> betere weerstand! Verder regelmatig en gezond eten, genoeg slapen, genoeg frisse lucht. Al die neussprays en keeltabletjes zijn wel leuk maar uiteindelijk wil je het probleem oplossen en niet de symptomen bestrijden toch? :)

Ik ging zoeken maar ik vind dat die goji bessen giftig zijn? http://nl.wikipedia.org/wiki/Boksdoorn

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 07:59

Ik gebruik geen neusspray en ben ook niet van plan deze te gaan gebruiken eigenlijk :)

Quir: bedankt voor de adviezen :j
Ik ga toch eens kijken naar Vitamine C dan.

Urielle: wat zou het anders dan viraal kunnen zijn? En hoe kom ik daar achter?
Gezien er van alles heerst hier ben ik daar eigenlijk wel van uit gegaan....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:40

Amanda schreef:
Urielle: wat zou het anders dan viraal kunnen zijn? En hoe kom ik daar achter?
Gezien er van alles heerst hier ben ik daar eigenlijk wel van uit gegaan....

Een bacteriele infectie. Soms verschijnt dat zelfs samen en heb je wel het virus afgeslagen maar blijven de bacterien hardnekkig zitten en blijf je dus ziekteverschijnselen houden terwijl de verkoudheid zelf al lang weg is :+
Je huisarts kan dat voor je testen. Heb je een bacteriele infectie dan kan hij daar een passend antibioticum voor voorschrijven, maar is het viraal dan werkt dat tegengesteld dus wel even echt laten checken of je een bacteriele infectie hebt opgelopen.

Mocht het dat niet zijn, dan kun je misschien ook eens een afspraak maken bij een schoonheidssalon die ook lymfedrainage doen. Misschien zit je lymfesysteem wat verstopt en krijg je daardoor afvalstoffen niet afgevoerd?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 15:24

Ik krijg 3-wekelijks een manuele lymfedrainage. Mijn lymfestelsel in mijn benen is zo goed als stuk.
Heb de vorige keer wel antibiotica gehad. Dat hielp goed.
Het zakt overigens inmiddels wel. Loop niet meer zo te snotteren en te blaffen. Hoop maar dat het zo over is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:15

Een verkoudheid (wat altijd een virus is) gaat vrij vaak gepaard met een bacterie, ofwel een secundaire bacteriële infectie. Zelden dat het niet zo is bij langer aanhoudende verkoudheid.

Echter zullen ze niet snel antibiotica voor schrijven, gewoon om het feit dat het lichaam het zelf op moet lossen. Tenzij het erg lang aan de gang blijft of de MO op de verkeerde plekken gaan komen, zoals in de longen. AB met een virus maakt helemaal niks uit, het virus zal er niet op reageren en er zal dus niks gebeuren. Er is sowieso niks tegen een virus wat helpt, moet het lichaam helemaal zelf oplossen. Enige wat gedaan kan worden is een verzwakt of dood virus inspuiten, maar dat kan niet als je het virus al hebt en als je het gehad hebt heeft het geen nut meer. Zoals dus eigenlijk met de griep prik gebeurt, die mag je ook absoluut niet krijgen als je al ziek/verkouden/grieperig bent en zal weinig nut hebben als je al ziek geweest bent. :)