Wie zwemt er nog meer voor conditie en kracht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:44

Zo in 5 maanden vind ik dat ook al knap zeg.
Ik zou ook moeten gaan hardlopen maar het lijkt me zo zo saai en volgens mij kom ik niet vooruit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:49

Gewoon even de podcast van Start to run downloaden van 0-5 km.
Dan leer je binnen 10 weken 5 km aan een stuk lopen.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:22

Shiloh schreef:
Bij de slag van de borstcrawl leer je dat je je armen recht voor je uit naar beneden in het water duwt om vaart te maken. (dus ik bedoel de beweging, als je gewoon staat met 1 arm in de lucht, en dan vooruit je arm bewegen om hem weer langs je zij te leggen). Alleen als je nog weinig spier kracht hebt, is het ook een optie, om een soort S te maken met je hand voor je langs. (dus zeg maar als je je rechter arm hebt, je elleboog te laten zakken en dus niet je arm recht houden, en dan met je hand langs de linker borst. Hiermee kun je nog wel met je hand afzetten tegen het water en vaart maken, maar komt de kracht niet zo ver van je lichaam af te liggen. Dat is minder zwaar voor je armen. Damn wat is dit lastig uit leggen op papier...

Die s moet je altijd maken, niet alleen als je weinig spierkracht hebt. ;) Je moet constant je hand bewegen, zodat je constant druk tegen je hand voelt.

Maar ik adviseer om begeleiding te zoeken bij het zwemmen, niet via internet maar gewoon iemand langs het bad. Iemand die er ook daadwerkelijk verstand van heeft. Bij een zwemclub bijvoorbeeld (daar heb je ook bijvoorbeeld een trimgroep, recreatief niveau, met goede begeleiding) Ik zwem al 10 jaar en heb echt een goede techniek, maar toen ik in de zomervakantie een keer of 10 alleen gezwommen heb, zwom ik toch mooi verkeerd. Trainer zei dat als ik langer zo door gezwommen had, ik een flinke schouderblessure opgelopen had. Je traint zo ontzettend makkelijk verkeerd en er sluipen dingen in je slag. Echt onverstandig om zelf aan te modderen qua techniek. :n

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:14

Ja dat is inprincipe bij alle vormen van sport die je doet.
Geeft het lichaam het niet aan dan als je een verkeerde slag hebt bv.

moonfish13
Ik ga eens even kijken naar dat download programma lijkt me erg leuk om ook te kunnen hardlopen.
Goh wat word ik ineens actief nu nog minder eten en dan komt het helemaal goed *\o/*

Saskiaa_

Re: Wie zwemt er nog meer voor conditie en kracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:30

Dat is inderdaad bij elke vorm van sport, maar ik wil waarschuwen dat je echt je lichaam kapot kan zwemmen. Helemaal als je dat soort adviezen zoals uit de quote hierboven op gaat volgen. Je hoort je arm niet recht te houden, dan trek je echt je schouder kapot. En natuurlijk moet je bij elke sport begeleiding hebben, maar het gaat hier over zwemmen, vandaar. ;) Daarbij heb ik van andere sporten niet zoveel verstand, maar van zwemmen wel. Daarom uit ik hier mijn advies in de hoop dat anderen er naar luisteren en zich dus niet kapot zwemmen. :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:35

Even kijken of ik uit kan leggen hoe ik het doe.
Arm is gebogen en veeg zeg maar met mijn handen het water weg voor mijn hoofd langs naar beneden
Met rechteram kijk ik links, met linkerarm kijk ik rechts.
Ik vind het heel zwaar en waarschijnlijk moet ik harder trappelen. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:56

Zwemmen en blessures..
Ik heb beide schouders uit de kom gehad, kapotter dan kapot kon niet hé? :o

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:59

Hier een filmpje van hoe het hoort. (kijk absoluut niet zomaar naar alle filmpjes, ik heb een poos moeten zoeken naar een goede. Er staan echt gigantisch veel verkeerde filmpjes op!)

Recht voor je schouder insteken, doorhalen met een s (niet voorbij je navel komen! dan ga je slingeren), uithalen bij je broekzak en vlak langs je schouder weer insteken. Ademen om de 3 slagen is het meest ideaal en je moet met je benen flink tempo maken, vanuit je heupen. Knieën blijven vrijwel recht (niet op slot, ze bewegen wel iets, maar de beweging komt uit je heupen)

Blensink, wat bedoel je met 'Met rechteram kijk ik links, met linkerarm kijk ik rechts.'?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:43

Gelukkig heb ik geduld gehad om een stukje film te kijken heb heel langzaam internet
Oh nee zo doe ik het helemaal niet ga het morgen zo proberen maar moet ik dan echt met mijn kop onder water?
Want dat vind ik niet prettig :=
Daarom kijk ik links en rechts bij elke slag.
Zo proffesioneel kan ik volgens mij nooit meer worden :o

moonfish hoe heb je dat dan gedaan? :oo :(:)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:13

Officieel hoor je recht naar de bodem te kijken en je hoofd stil te houden. Om de 3 slagen doe je je hoofd iets opzij en kun je ademen. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:38

Uhhm, hypermobiel zijn en op je neus gaan.
Dat was rechts.
En links, een hele kwetsbare houding en dan een tikkie..

Wel apart van elkaar, maar binnen een jaar.
Was ik eindelijk op weg met trainen kon ik weer alleen rondjes zwemmen. :')
Rechts heb ik dus ook gewoon zeker een jaar mee rondgelopen voor ik er mee naar een fysio ging, niet aan te raden want er zat geen beweging meer in natuurlijk.
Fysio dacht dat ik er altijd pijn aan zou houden, maar hij is nu weer goed.

De linker heb ik meteen de fysio op losgelaten na 2 dagen, en blijven bewegen toen was ik met 2 weken weer goed functioneel.
Ik kon ze er beide keren zelf weer in drukken gelukkig, doordat er ruimte in zit loop ik ook niet te gillen van de pijn.. Alhoewel het uiteraard niet echt prettig is. :o

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:07

Saskiaa_ schreef:
Dat is inderdaad bij elke vorm van sport, maar ik wil waarschuwen dat je echt je lichaam kapot kan zwemmen. Helemaal als je dat soort adviezen zoals uit de quote hierboven op gaat volgen. Je hoort je arm niet recht te houden, dan trek je echt je schouder kapot. En natuurlijk moet je bij elke sport begeleiding hebben, maar het gaat hier over zwemmen, vandaar. ;) Daarbij heb ik van andere sporten niet zoveel verstand, maar van zwemmen wel. Daarom uit ik hier mijn advies in de hoop dat anderen er naar luisteren en zich dus niet kapot zwemmen. :)

Hoo. Wacht even, ik hebben wellicht verkeerd geformuleerd, maar wat ik dus bedoelde is dat veel mensen dat met een rechte arm leren (ik vroeger in ieder geval als kind wel!) en veel mensen hebben dat ook niet door. Ik probeerde dus te zeggen dat met je arm langs je lichaam beter en minder zwaar is. Wat ik NIET probeerde te doen was mensen vertellen datze hun arm recht maar beneden moeten doen, maar juist die S. Ik heb veel met en rod studenten gezwommen en met veel van hen hierover gehad en veel van hun hadden het net als ik als kind met rechte arm geleerd en haddensus niet door dat dat niet goed was. Vandaar dat ik daar over begon van 'hé, doe je het niet met een rechte arm'

Ik vind dat je wel erg uit de hoogte loopt te doen hoor. En ja een personal trainer die alles weet van sport is altijd beter. In elke sport kun je je lichaam verkloten als je het niet goed doet. Dat is niks nieuws. Alleen de meeste mensen kunnen dat dus niet betalen.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:27

Je zegt het nu wel op een andere manier als eerst hoor. Zoals je het nu zegt ben ik het met je eens, maar dat was niet wat er hierboven stond.
En ik zeg niet dat je een personal trainer moet hebben, bij de zwemclub is prima. Dat is wat ik zeg.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:56

Poeh moonfish13
wat een ellende heb je gehad zeg.
Gelukkig ben je er nu helemaal vanaf.
Uhhh nee dat doen we maar niet naar de bodem kijken

Shiloh zo had ik het inderdaad ook begrepen en op je filmpje wat snel weer weg was was het ook te zien :D

Het te doen met gestrekte armen lijkt me nog zwaarder zeg zo gaat het vast wel met rugcrawl?
Dat proberen we voorlopig nog maar niet :=

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:01

Met rugcrawl heb je ook geen gestrekte armen onder water. Alleen boven water, maar dat is niet zwaar.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:31

Rugcrawl is niet zwaar?
Ga het strakjes proberen.
Tot nu toe vind ik alles zwaar ben net een paar dagen bezig :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:32

Blensink. Ik zou toch overwegen om een goede zwembril te kopen en wel naar beneden onder water te gaan kijken. Dat is veeuul minder vermoeiend en ik kan me haast niet voorstellen dat als je met hoofd boven water zwemt dat je dar geen problemen mee gaat krijgen.

Die bril waar ik het op de vorige pagina over had is echt héél erg fijn! Heel zacht en sluit perfect. Ik heb zelf een heel klein smal hoofd, maar ik ken ook iemand met een groot breed hoofd en bij ons allebei past die super goed!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:38

Ik heb jaren gezwommen (heb zo'n beetje alle diploma's die je kunt halen), heerlijk. Helaas nu weinig tijd maar ik zit er ook aan te denken om weer te beginnen.

Shiloh schreef:
Ik doe eigenlijk altijd voornamelijk borstcrawl. Vind dat een fijnere houding die ik langer vol houd. Met schoolslag zit je toch constant je hoofd omhoog te houden en dan krijg ik last van mijn nek.

Zwem jij de schoolslag dan wel correct? Bij een juiste schoolslag ga je met je hoofd onderwater en weer erboven, niet constant met je hoofd omhoog.

Ik vind zelf samengestelde rugslag ook een fijne, als je even relaxt wilt zwemmen (en wat anders dan schoolslag).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:39

Ik heb zo'n kinderbril van speedo. :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:52

Ik kan hem wel correct, en dan blijf ik niet steeds met mijn hoofd boven, maar ik vind het gewoon geen fijne slag. Dat je hoofd steeds boven komt en weer onder gaat houd ik gewoon niet van. Bovendien krijg ik er vaak last mee van mijn knie (zwakke plek). Ik doe schoolslag meestal alleen op het einde, gewoon heel rustig aan voor beetje cooling down en dan houd ik mijn hoofd dus wel steeds boven, maar heb ik dus na drie baantjes last van mijn nek. Ik snap nooit dat al die anderen die op doe manier een half uur zwemmen daar geen last van krijgen! Daarbij vind ik de uitgestrekte rechte houding van de bortcrawl gewoon heel prettig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:07

Dat kan, met je hoofd steeds omhoog lijkt me inderdaad niet fijn namelijk. Ik vind het wel een fijne slag, zwem dan ook niet met mijn hoofd omhoog, door de kracht van je slag kom je toch omhoog aan de voorkant uit het water en dan kan je ook ademhalen zonder dat je er naar hoeft te happen als het ware. Dan kun je dus je gezicht gewoon meer naar beneden houden (werkt natuurlijk niet als je op halfzeven zwemt). Maar ik heb ook mijn voorkeuren hoor voor verschillende slagen.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:53

Hoe gaat het met zwemmen hier? :)

Ik heb vanmorgen weer gezwommen. Soortvan conditietraining, 't is nieuw hier in het zwembad. Eerst een kwartier gewoon banen zwemmen, dan oefeningen in het ondiepe met halters en dan aquajoggen, alles onder begeleiding en support. Was leuk! :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:04

Ik meld me ook, moet nu 1x per week een uur baantjes zwemmen als spiertraining voor m'n rug die ik vorig jaar gebroken heb. Ik heb een schurfthekel aan baantjes zwemmen, maar het is voor een goed doel :+

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:51

Bij mij is het binnenzwembad dicht :(
ik moet nu naar buiten, maar dat gaat bij mij echt niet door..
Het zwembad wat het kortste bij is ligt zo'n 20minuten (met de auto) verder op.. Beetje jammer

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:33

Jaaa, goed topic! Ik vind zwemmen heerlijk en wil erg graag 2-3 keren per week gaan, alleen heb ik nog nooit de tijd gevonden om het ook echt te doen. Enige probleem is dat zwemmen hier ontzettend duur is (€4,5/keer en dat is al met mijn studentenkorting). Wel in een erg chique olympisch zwembad met sauna, stoomdouches etc., maar toch erg duur voor een student. En er zitten wel 2 andere zwembaden waar het veel goedkoper is, maar die hebben achterlijke openingsuren :=