Constant dode huid op handen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:11

Heb je een allergie test gehad? Mijn moeder had dit ook, die bleek allergisch voor latex en cathoon (hoop dat ik het zo uit mijn hoofd goed schrijf).
De arts had haar in eerste instantie aangeraden om handschoenen te dragen bij contact met water en flink met cremes te smeren. Achteraf niet zo handig, want die handschoenen bevatten latex en cathoon is een conserveringsmiddel wat in bijna alle producten voor huid en haar zit...... Pas bij een allergietest kwam dit naar voren.

Sinds ze dus heel voorzichtig is met cremes en niet meer in aanraking komt met latex is het zo goed als over. Dus misschien kan je je eens laten testen op allergieën?

Maflinger_S

Re: Constant dode huid op handen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:25

Als het alleen op je handen zit, kan het een contactallergie zijn. Waar je allergisch voor bent, is wel te testen, bijvoorbeeld dmv een schrapjestest. Wat fijn werkt tegen ruwe en gesprongen handen is grafietzalf van VSM. Wel vet maar trekt snel in.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:38

Wat voor zalf heb je ervoor gekregen van de huisarts. Meeste staan erom bekend dat je heel dun moet smeren en inderdaad dat de kwaal eerst erger wordt en daarna pas minder.

Regelmatig je handen wassen (met of zonder zeep) is ook funest, dan wordt inderdaad toch handschoenen aangeraden.

Misschien kun je calendulan creme gebruiken om het nog wat vettig te houden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:45

De blaasjes onder de huid en scheuren herken ik van de handen van mijn moeder, zij had dit net zo erg en volgens mij is ze er nooit achtergekomen wat het was. Niet met de handen in het water en vet houden was het enigste wat de artsen haar vertelden. Ik vind de tip van de mesitran zo verkeerd nog niet, is deze zalf ook niet desinfecterend en zeer goed helend? En er zit geen rotzooi in zoals in hormoonzalven die je vaak krijgt en waar je huid achteraf nog meer van te lijden heeft.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:05

Je handen uit het zeep halen is een must maar is niet de oplossing! Heb je goede vette zalf om je handen soepel te houden? En dan geen handcrème oid?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:13

Ik heb het ook. Aan 1 hand. In de winter is het het ergste. Dan scheurt mijn hand open waar ik bij sta. :\

Ik smeerde regelmatig met gewone anti-schimmelcreme van de kruitvat oid. Zienderoog werd de huid zachter.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:17

Klinkt gek, maar wat bij mij waanzinnig goed werkte was zeewater.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:22

Ik denk dat je je handen het beste wel met een hydraterende zeep kunt wassen en daarna goed insmeren met een vette creme. Alleen met water wassen droogt je huid gruwelijk uit!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:00

skyline schreef:
Mijn nichtje gebruikt protopic , en verder mag ze ook geen zeep producten. Dus zeepvrije zeep én wasmiddelen . En idd paarden melk drinken of tableten drinken helpt bij haar erg goed :)

Protopic mag niet gesmeerd worden op open plekken vanwege een mogelijk hoger risico op huidkanker.

TS, ik vind het er erg naar uitzien, kan me goed voorstellen dat je er erg veel last van hebt :(:). Uit eigen ervaring en die van directe omgeving weet ik hoe frustrerend het kan zijn.
Mijn vader heeft vorig jaar een aantal weken in het ziekenhuis gelegen omdat zijn handen (binnenkant) en voeten (onderkant) ontzettend slecht waren. Een combinatie van protopic, dermovate en teerzalf heeft het erg verbeterd. Daarnaast volgt hij regelmatig lichttherapie en zijn huid is nu redelijk onder controle.

Verder zijn afbouwschema's erg belangrijk. Eerst de brand blussen en daarna het vuur onder controle houden. Als het goed is, geeft een dermatoloog een schema mee wanneer hij/zij een (hormoon- of vergelijkbare) zalf voorschrijft.

Ik ga verder geen dingen zoals paardenmelk, honingzalf of producten van de drogist aanbevelen, simpelweg omdat ik daar geen ervaring mee heb. Wat werkt is voor iedereen verschillend en het is zaak dat je op den duur je eigen coach kan zijn. Wat ik je nog wel kan aanraden is om je aan te melden op het forum van de VMCE. Daar zitten veel mensen met ernstig eczeem en heel veel ervaring. Misschien kunnen die je nog goede tips geven.
Succes en sterkte ermee!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:09

Princesj schreef:

Ja zeewater is idd goed voor je huid. Ook voor eczeem. Als je uit het water komt brand het wel maar later wordt het beter. Maar denk niet dat je nu in de zee gaat liggen :') Ik gebruik de zalf: Ungentum Triaminicoloni.
Werkt goed bij mij. Mijn broer gebruikt het ook en werkt super. Hij had net zulke plekken als jij.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:13

Ik heb het ook, bij mij is het een bijverschijnsel van m'n reuma. Het wisselt erg, de ene keer is het erger dan de andere keer. Bij mij helpt het om te smeren met vaseline.
Ik vind het erg vervelend want ik vind het een onsmakelijk gezicht.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:15

AllstarLove schreef:
Princesj schreef:

Ja zeewater is idd goed voor je huid. Ook voor eczeem. Als je uit het water komt brand het wel maar later wordt het beter. Maar denk niet dat je nu in de zee gaat liggen :') Ik gebruik de zalf: Ungentum Triaminicoloni.
Werkt goed bij mij. Mijn broer gebruikt het ook en werkt super. Hij had net zulke plekken als jij.

Dat is -uit mijn hoofd- klasse 2 hormoonzalf, dus die zou je dan ook moeten gebruiken met een afbouwschema of (tijdelijk) als onderhoudszalf na het smeren met een sterkere zalf :j

Er is trouwens ook badzout te koop met dode zee zout, dan kan je thuis lekker dobberen!

sass79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:16

is het geen koeien allergie? dat kan ook, het is uitzonderlijk maar het kan wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:19

Beetje psoriasis-achtig?
Toevallig heb ik dit laatst ook bij iemand gezien. Die houdt zijn handen nu echt heel erg vet en dit helpt.
Misschien toch is een andere dermatoloog bezoeken. Dit moet echt erg vervelend voor je zijn.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:25

Als het alleen om het vet houden gaat kun je olijfolie proberen. Gewoon pure olie uit de fles...werkt uitstekend. Wel je de olie goed laten intrekken voordat je wat anders gaat doen :P

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:30

Mijn vriend heeft ook steeds loslatend vel op zijn handen en voeten. Bij hem is het een allergie. Hij merkt dat als hij met zijn beroep bepaalde producten een periode niet of minder gebruikt dat het dan al een stuk minder is. Hij smeert er verder niks op.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:34

Mijn moeder er broer hebben dit precies hetzelfde, bij hun is het een soort eczeem.
Mam slaap met calendulan creme/zalf voor lichte schaaf en brandwonden (handen mee ingesmeerd en dan katoenen handschoentjes aan)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:35

De enige zalf die bij mij goed helpt is grafietzalf van VSM. Pas op met zgn. hormoonzalven zoals Dermovate en Emovate, dat is 15 jaar geleden bijna mijn dood geworden (ok, het was een extreem geval en de adviezen van de dermatoloog van toen zouden nu zeker niet meer worden gegeven, maar toch) hormoonzalven geven vaak een supersnel effect maar zijn niet oorzaak bestrijdend; eczeem komt dus gewoon weer terug.
Misschien is het in jouw geval idd wel een contact-allergie; genezen de wondjes wel weer of wordt het steeds meer?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:16

Ik heb dit onder mijn voeten, ook alle zalfjes en dingetjes gehad.

Bij mij is het blaasjes eczeem, het jeukt verschrikkelijk en daarna kan ik geen stap meer zetten op mijn voeten..
Heel vervelend, helemaal omdat het vooruitzicht is dat ik er niet meer vanaf kom.

Proberen het rustig te houden met smeersels en pilletjes, maar als ik een aanval heb, kan ik wel huilen de volgende dag zo'n zeer doet het dan tijdens het lopen.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:53

Wauw wat een reacties! Ik dacht dat ik de enige was met vervelende handen!

Ik heb inderdaad meerdere hormonen zalfen gehad, van licht tot zwaar! Maar ag wat een elende! De eerste 2 weken werkt het prima! Maar daarna wordt het nog erger!
Ik gebruik nu een koel zalf. Maar dat is ook niet optimaal. Mijn huid wordt enorm dun. En nog gevoeliger.

Toen ik in Nieuw-zeeland was, had ik een handcreme gekocht, met mineralen uit de dode zee of iets in die richting.
En dat werkte zo super goed!! Alleen, mocht ik de creme afgeven op het vliegveld, heb ik natuurlijk geen naam op geschreven...

Ik ga volgende week weer naar huisarts, en toch even aankaarten dat ik graag nog een keer naar een dermatoloog wil. En dan hopen op een uitkomst!
Want het is vandaag weer helemaal dramatisch! Gewoon tot bloeden aan toe.. :=

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:57

Rook je ook?

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 13:05

@Kimbers: Ja, jammer genoeg nog wel. Maar al flink geminderd. Van 19 op een dag naar 3 op een dag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:07

skyline schreef:
Mijn nichtje heeft dit ook bij haar is het een extreme vorm van exceem haar armen + benen zitten ooh helemaal onder

Die scheuren op je handen had een vriendinnetje van mij ook die heel erg exceem had inderdaad. Dus daar deden die scheuren mij ook direct aan denken. Pfff ziet er akelig en pijnlijk uit, hoop dat je goede tips krijgt :(:)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:10

Mijn oudste broer had precies zoiets, die was geloof ik allergisch voor verschillende dingen. Je zou toch eens moeten kijken of je een allergie test kunt doen, want het zou mij niet verbazen als het daar weg komt. Hij had het trouwens ook aan zijn handen, die waren inmens droog en 'braken' soms open waardoor hij constant wondjes had aan zijn handen. Erg vervelend, geloof dat het nu wel wat onder controle is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:12

Ik heb dit gehad aan mijn voeten voor 7 jaar lang. Niets hielp. Dagelijks kwam er een vepleger mijn voeten ontsmetten in een voetbad, insmeren met creme etc. Maar het hielp niet. Het verlichte de pijn een heel klein beetje... Ook open sneden, blaasjes etc. Echt pijnlijk. Uit testen kwam er naar voor dat ik allergisch was voor chrome en kobalt. 1 is een kleur en het andere werd gebruikt om leer te looien. Dus alles van leer moest ik vermijden. Toen ik 14 was is dit over gegaan. Blijkbaar wisseld het bloed om de 7 jaar en ik heb er inderdaad van mijn 7 tot mijn 14de last van gehad. Ik hoop nu uiteraard dat het niet terug komt.

Ik moest het gewoon "uitzieken"