Bloeddonor: Waarom wel/niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:34

Jaren lang gedaan, maar ben op een gegeven moment steeds afgekeurd op Hb of bloeddruk en ben er toen mee gestopt. Plasma heb ik overwogen, maar mijn bloed stolt erg snel zodat het halve litertje bloed altijd al een persen en duwen was en dat is dan bij plasma niet te doen (zeiden ze).
Als je gewoon even de andere kant op kijkt zat de naald er bij mij altijd zo in zonder dat ik het merkte. Vind bloeddruk meten en een vingerprikje vele malen vervelender dan het doneren zelf.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:34

Vorig jaar begon ik met een stage van 30 weken in een ziekenhuis. Ik doe een opleiding voor analist in een laboratorium van een ziekenhuis bijvoorbeeld.
In die stage heb ik geregeld op de afdeling 'Bloedbank' gestaan. Op die plek controleerde ik bloedgroepen en gaf ik zakken uit aan de patiënten die het nodig hadden. In die weken ben ik zo tot het besef gekomen hoe hard bloed nodig is bij sommige patiënten. En dan kan het gaan om twee bloedzakken, maar ik heb ook wel eens patiënten langs zien komen die in een middag 14 zakken nodig hadden.

Ik was / ben ook erg bang voor naalden, maar in mijn opleiding heb ik zo vaak geprikt en ben ik vaak geprikt dat ik wel redelijk het lef had om mij op te geven. En ik dacht dat als het toch niet goed gaat ik mij altijd nog kan afmelden.
Dus zo had ik mij opgegeven en twee weken geleden heb ik voor het eerst bloed gegeven. Nou, ik kan zeggen dat het best wel mee valt en dat het er erg gezellig is! :D
Tuurlijk kijk ik nog even de andere kant op als de naald erin gaat, maar daarna voel je niks meer en is het zo voorbij!

Bloed geven is erg belangrijk. Het redt mensenlevens en het kost mij maar een kleine moeite om te geven! En hee, die rozenkoek die ik achteraf krijg, maakt alles goed! :D :')

Fenrir

Re: Bloeddonor: Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:38

Oh, ik mag kennelijk nog geen bloed geven ivm het zetten van een piercing. Moet nog even wachten dan...

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:43

Ik ben ook donor, begonnen dat ik geneeskunde ging studeren.

Het valt echt reuze mee, mijn bloeddruk is overigens ook laag altijd (100/55) en ik heb nooit ergens last van. Ik kan bij wijze van zo weer op mijn paard stappen en wegrijden dus dat zegt niet alles. De naalden zijn wel dik maar je voelt er echt weinig van. Het vingerprikje dat ze doen om je Hb te bepalen van te voren heb ik vaak meer last van.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:50

Loetie84 schreef:
blondies schreef:
Ow nee.. in België is het helemaal niet zo strikt :)
Ze doen daar veel minder moeilijk over bloed geven. Je kunt ook gewoon als buitenlander gaan.

http://www.rodekruis.be/NL/Steun/Bloed/

Dat is de site van België. Je mag max 30x per jaar geven en om de 2 weken.

Maar jij geeft plasma... Dat is wel wat anders dan bloedgeven! (Nog steeds even goed van je dat je het doet hoor!!! Dat maakt in mijn ogen geen verschil, het is alleen lichamelijk wel anders. Maar dat geef je zelf ook al aan.) Plasma mag bij mijn weten in NL ook vaker dan 3/5 keer.

Ah ik dacht dat ze het ook had over plasma :D
Ja bloed geven mag inderdaad minder vaak meen ik me te herinneren.. ik heb het maar 3x gedaan ofzo dus was nooit een probleem met de periode :P

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:36

Ik geef ook bloed. Ook ik ben heel erg bang van naalden, maar ik vond deze best meevallen. Doet geen pijn gelukkig. Je mag inderdaad 3x per jaar geven als vrouw. Ik ben in januari geweest, maar nu zit ik in Spanje voor een half jaar dus nu even niet. Ik ben al wel 2x opgebeld of ik naar het ziekenhuis kon komen om ter plekke bloed te geven (heb O- met een of andere leuke antistof), maar dat gaat dus niet. Ook is er alweer een nieuwe oproep binnen gekomen, dus mijn moeder gaat bellen dat ik niet kan komen.
Ondertussen is mijn moeder ook bloeddonor geworden!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog niet zo lang doe. Vorig jaar heeft mijn opa een ernstige bloeding gehad en heeft tijdens de operaties in totaal 25 liter bloed nodig gehad (meerdere operaties). Toen bedacht ik me, dat 50 mensen voor hem bloed hebben moeten geven. Toen dus besloten dat ik dat ook best kon doen, mede ook omdat ik het zelf ook graag zou willen ontvangen mocht het nodig zijn.

Plasma mag je inderdaad vaker geven, maar hoevaak weet ik niet precies.

Ik vind het trouwens ook wel fijn dat mijn HB en bloeddruk elke keer gemeten wordt, toch een soort controle :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:37

Ik ben geen bloeddonor. Niets uit mijn lichaam is bruikbaar. Ben zo verrot van binnen dat alles meteen naar mijn dood verbrand moet worden :')

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:41

Ik zou het wel willen, maar door de lyme is mijn bloed waarschijnlijk niet bruikbaar...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:52

Ik zou het gaan doen, moest wachten omdat je ook tijdens de borstvoeding niet mag doneren, maar helaas werd ik onverwacht terug zwanger dus nu zal de bloedbank nog langer geduld moeten hebben :+
Maar tzt ga ik doneren hoor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:00

Ik vind het een goede zaak maar zie het zelf niet zitten om bloed te doneren, hoewel prikken me wel steeds beter afgaat.
Wel ben ik orgaandonor, dus op die manier draag ik wel mijn steentje bij.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:21

Ik heb het geprobeerd omdat ik zoiets had van ik ben jong, gezond en sterk, dus waarom niet, maar ik ben gestopt omdat het heel erg tegen viel. Na afloop viel ik flauw en moest 2 uur blijven liggen voordat ik naar huis kon. De week erna was ik zwak en lamlendig. Een maand bleef ik het merken in mijn sportprestaties. Voor mij was dat iets te veel van het goede en ben ermee gestopt.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:31

Ik wil wel graag bloed doneren, maar ben chronisch ziek dus mag niet... -O-

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:31

Ik ben bloeddonor
Waarom?
Om andere mensen te helpen en wie weet ben ik het zelf ooit (hoop van nooit!) nodig. En ze checken je op gebied van je bloed na, *gratis*jaja echte nederlander!

Hoe ben je erop gekomen?
Mijn oma was het vroeger, en ik wilde het al heel lang. Ik leerde een vriendin kennen en die is het ook. Door haar heb ik me opgegeven bij Sanquin, net even het laatste zetje in de rug.

Kun je je ervaringen delen? Evt. via PB?
Ik heb helaas nog maar 1 keer geprobeerd te doneren. Eerste keer oproep was ik ziek, 2e keer alles was goed etc. linker arm naald er in kwam wel wat bloed uit maar op gegeven moment moeilijk. Toen toch maar afgehaakt. (nadat de zuster die naald ff lekker in mn arm roerde, maar ach ik dacht als het lukt, ik heb wat pijn maar het is voor een goed doel) volgende x rechter arm maar proberen, 3e oproep ben ik vergeten.. (was de dag na 2e kerstdag, tja met kerst lust ik wel een borrel dus leek me niet zo verstandig). En nu wachten op de volgende oproep.

Is de keuring zwaar? Hoe gaat deze in zijn werk?
Ze tapten 2 of 3 buisjes bloed bij me af, namen een gesprek af met medische vragen/medicijn gebruik, vriendelijk arts, HB gemeten (perfect! :D ) Oproep daarna zag ik mijn bloedgroep etc. (weet ik dat ook weer), lijstje invullen, even een babbel met de arts en hij/zij keurt je goed om te doneren of stuurt je naar huis -in geval van twijfel-.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:41

Milan_lover schreef:
Ik zou het wel willen, maar door de lyme is mijn bloed waarschijnlijk niet bruikbaar...

hier idem, ik heb ook Lyme en aangezien dat een bacterie is kan je geen bloed geven. Ik ben ook geen donor na mijn overlijden om dezelfde reden. de Lyme -bacterie blijft helaas in je lichaam aanwezig.

Mijn moeder geeft al jaaaaren bloed. Zij vind het ook een mooie controle voor zichzelf, vooral nu ze wat ouder word. Alles word toch even nagekeken.

Ik vind het wel super van mensen die ook maar iets doneren, of het nou bloed, plasma of na het overlijden iets is! +:)+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:42

Ik ben ook donor, gewoon omdat ik dat wilde, wat wilde doen voor een ander. Heb een gangbare bloedgroep maar dat maakt geen verschil. Voor plasma ben ik nu niet geschikt omdat ik wat dieper liggende aderen heb. Heb nu een paar keer gedoneerd, de eerste keer vond ik de naald inderdaad erg dik, maar het went wel. De laatste keer zat ik naar een wat oudere meneer die al meer dan 100 keer gedoneerd had, petje af hoor!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:42

• Waarom?
    Heel simpel, ik vind het een hele simpele manier om misschien wel een ander zijn leven te kunnen redden.
  • Hoe ben je erop gekomen?
    Mijn vader was vroeger al donor, ik vond het niet meer dan vanzelfsprekend om ook minimaal bloeddonor te worden
    Mijn beide dochters geven nu al aan zelf ook donor te willen worden. Goed voorbeeld doet goed volgen....
  • Kun je je ervaringen delen? Evt. via PB?
    Wat wil je weten?
  • Is de keuring zwaar? Hoe gaat deze in zijn werk?
Keuring bestaat uit een vragenlijst en bloeddruk/hb testje. Net al eerder aangegeven vind ik dit het vervelendste prikje.
Het aanprikken van de ader voor het bloedgeven voel ik meestal niet eens. Nou heb ik ook een ideaal adertje daar en ze kunnen ook heel goed prikken, ze doen niet anders.

Ik geef alleen bloed, kan net mooi in mijn middagpauze ingelast worden.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:44

Ze hebben gewoon alle bloedgroepen nodig kleinvosje!
Wow 100 keer, dat is echt heel veel! Mijn opa had ook heel lang gedoneerd (denk ook wel meer dan 100 keer), maar heeft een aantal jaar voor zijn bloeding trombose gekregen en mocht dus niet meer..

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:45

Ik wilde het gaan doen maar vlak nadat ik dat had besloten kreeg ik zelf bloed, ik wist niet dat je dan zelf niet meer mag geven (anders had ik het denk ik geweigerd :o ).

Had dus graag bloeddonor geworden maar het mag niet. Heb O-

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:46

haha, we worden op onze wenken bediend:

Naar de Trombosedienst? Bekijk filmpjes en lees verhalen over..

er staat direct reclame onderaan de pagina :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:47

Ik heb A+ en geef gewoon 3x per jaar een zakje. Heb ook altijd een relatief lage bloeddruk en hoge HB.
(100/70 en HB van 9,5) Heb nergens last van als ik het kwijt ben. Kop koffie to go en een plak koek en ik spring weer op mijn fiets richting werk.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:50

Ik wou het wel graag. Simpelweg met de gedachte erachter, dat als je zelf wat nodig hebt, ook graag wat wilt ontvangen. Helaas heb ik in het verleden zelf bloed moeten ontvangen en zodoende mag ik nu zelf niet meer wat geven.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:55

ik wilde wel en had me zelfs aangemeld
maar toen durfde ik niet meer :')

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:01

Aprils_joke schreef:
ik wilde wel en had me zelfs aangemeld
maar toen durfde ik niet meer :')

Gewoon eerst eens gaan kijken; het valt echt mee hoor.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:03

dat weet ik ,
maar een heb een fobie voor naalden
en nu hebben ze mij verteld dat eennaald voor bloed doneren vele malen diikker is
dan die voor normaal bloed afnemen
dus nu durf ik niet mee

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:06

Aprils_joke schreef:
dat weet ik ,
maar een heb een fobie voor naalden
en nu hebben ze mij verteld dat eennaald voor bloed doneren vele malen diikker is
dan die voor normaal bloed afnemen
dus nu durf ik niet mee

De naald is inderdaad niet dun, dat klopt. Alleen kunnen ze doorgaans zo goed prikken dat je niet eens voelt dat ie erin gaat. Dat vind ik altijd heel apart; ik zie hem erin gaan maar ik voel er amper wat van. Dat prikje in de vinger doet me meer zeer. Dat vind ik rotprikjes.