Hoe zijn geestelijke problemen nou nog op te lossen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Re: Hoe zijn geestelijke problemen nou nog op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:38

Beter alleen, dan ongelukkig met twee ;)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 16:44

Wat bedoel je, ik kan er beter met meerdere mensen zijn, want dan worden die discussies niet alleen met mij gevoerd. Maar dan zijn andere er ook bij. Ik hou niet van discussies en zeker niet dat ze dan ook nog eens boos word als ik wat zeg. Wil er eigenlijk ook niet alleen naartoe gaan, maar voortaan met iemand samen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:57

Waarom wil je er überhaupt nog naar toe, als je het er zo vervelend vindt?

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:59

Waarom ga je op visite bij iemand waarvan je weet dat als je er alleen naartoe gaat het fout loopt?

Heino: Ik vraag het me ook af...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:02

Lieve TS, er zullen altijd mensen zijn die om je geven om wie je bent, en mensen die (geïnteresseerd!) naar je willen luisteren. Veel mensen zullen de problemen van een ander nooit kunnen(of willen) begrijpen, maar is dat ook noodzaak? soms kan het ontzettend veel schelen als er iemand is waarmee je je gedachten kan delen, iemand die er niet direct een oordeel over velt, iemand die echt naar jou luisterd. Die mensen zijn er echt, soms in de vorm van een professional, soms in de vorm van een lieve vriend(in), en soms moet je ze ook maar net tegen het lijf lopen :) focus jezelf op de mensen die jou energie geven, niet op mensen die een hoop energie van jou kosten!

Wat ik nu ga zeggen is al zo vaak gezegd, maar ik ga het toch herhalen, echt, er zal écht een tijd zijn dat je je beter voelt dan hoe je je nu voelt!
Heel veel sterkte toegewenst, niet alleen sterkte voor vandaag maar ook voor de toekomst, want leven met een psychisch probleem is ontzettend zwaar. Maar dat je al op zoek bent naar hulp, is al wel een teken dat je wílt dat het veranderd, en dat je ook de kracht hebt om naar een oplossing te zoeken. Houd die gedachte vast, geef niet op!

Elisa2 schreef:
Zoek hulp bij iemand anders,er zijn legio goede therapeuten die je echt wel verder kunnen helpen.Maar kijk verder dan alleen de normale psychologen en psychiater,denk aan emdr,hypnotherapie e.d. en ik zou ook kijken of je de medicijnen af kan bouwen want dat zijn in mijn ogen alleen maar symphtoombestrijders waardoor je de oorzaak van je problemen niet aanpakt.

En niemand heeft schuld aan hoe jij je voelt..jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk.

Symptoombestrijders? in sommige gevallen zijn medicijnen het enige dat het verschil kan betekenen tussen toch maar blijven leven, of het helemáál niet meer zien zitten. Antidepressiva (daar gaat het om, neem ik aan?) zijn geen symptoombestrijders, eerder een 'pijnstiller' die het leven net wat draaglijker maakt terwijl je bezig bent met het vinden van het geluk, of happynes, dat je zoekt. Waarom jezelf onnodig kwellen? Wat een bijzonder onnadenkend om zomaar te adviseren medicijnen af te bouwen, hiermee kan je, in slechte gevallen, iemand letterlijk om zeep helpen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:15

Telpeva schreef:
Symptoombestrijders? in sommige gevallen zijn medicijnen het enige dat het verschil kan betekenen tussen toch maar blijven leven, of het helemáál niet meer zien zitten. Antidepressiva (daar gaat het om, neem ik aan?) zijn geen symptoombestrijders, eerder een 'pijnstiller' die het leven net wat draaglijker maakt terwijl je bezig bent met het vinden van het geluk, of happynes, dat je zoekt. Waarom jezelf onnodig kwellen? Wat een bijzonder onnadenkend om zomaar te adviseren medicijnen af te bouwen, hiermee kan je, in slechte gevallen, iemand letterlijk om zeep helpen.

Het onderzoek naar anti-depressiva en de effectieve werking is nog steeds aan de gang. Men kan dus niet zeggen dat die anti-depressiva's ook daadwerkelijk beterschap brengen en of dit komt door het psychische effect (placebo-achtig)
Ik ben ook van mening dat medicatie niet noodzakelijk is en in meeste gevallen symptoombestrijding is. ....

Though, kan niemand vannachter zijn pc het advies geven om al dan niet medicijnen te slikken of ermee af te bouwen. Daar hebben dokters en psychiaters voor gestudeerd, dus laat zulke bedenkingen maar aan hen over.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:31

Of het een echt effect is of een placebo, als iemand ermee stopt zullen beide 'effecten' terugvallen tot depressie. Als het medicijn ervoor zorgt dat iemand zichzelf geen nare dingen aan doet, boeit het mij in elk geval niet of het nu echt is of een placebo :) als het maar werkt!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:43

Nou ik heb ze ook geslikt,anti depressieva en ik kan je zeggen dat het totaal geen nut heb.Het bestrijd idd. alleen maar,het verzacht.Bij de een iets meer dan bij de ander,bij mij hielp het totaal niets.Had alleen meer ellende door de bijverschijnselen.En dan voeren ze de dosis maar hoger op,ik kreeg na een poosje een dubbele dosis van die zooi.Toen ik de bijsluiter las was het een overdosis wat ik moest slikken.Ik ben van de een op andere dag gestopt met die troep,werd héél erg ziek,had een lichaams temp. van nog maar 34 graden.Mensen om me heen dachten dat ik aan het dood gaan was.Kan je nagaan wat een gif er in die medicijnen zit.Voor mij geen anti depressiva meer,nooit meer.
Ik ben zonder die troep helemaal zelf uit me depressie gekomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:49

Bij mij heeft het wel degelijk veel nut gehad. Ik kreeg de minimale dosis, maar na een week of 6 merkte ik duidelijk verschil en het heeft me echt geholpen om stappen te durven zetten die ik zonder dat steuntje niet had genomen. Het kan zeker wel :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:51

Daarom zeg ik ook bij de een werkt het,bij de ander niet.Bij de een weer meer als bij de ander.
Maar je gelooft toch wel dat er 'gif ' in zit?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:58

gohya schreef:
Daarom zeg ik ook bij de een werkt het,bij de ander niet.Bij de een weer meer als bij de ander.
Maar je gelooft toch wel dat er 'gif ' in zit?

Ja, en? Dat was op dat moment geen probleem ;)
Mijn mentale gesteldheid ging me even voor hoor :) Bovendien kreeg ik een lage dosis en had ik het ook echt nodig ivm nachtmerries.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:02

gohya schreef:
Ik ben van de een op andere dag gestopt met die troep,werd héél erg ziek,had een lichaams temp. van nog maar 34 graden.Mensen om me heen dachten dat ik aan het dood gaan was.Kan je nagaan wat een gif er in die medicijnen zit.Voor mij geen anti depressiva meer,nooit meer.

Dat ziek worden kwam niet door de antidepressiva, maar door je eigen lichaam. Bij mensen met een depressie zijn bepaalde stoffen in de hersenen uit balans. Antidepressiva herstellen die balans, waardoor het lichaam en de geest weer wat beter kan functioneren en je de kans krijgt om aan je mentale herstel te werken zonder keihard te moeten vechten. Het is een soort duwtje in de rug. Je lichaam raakt echter gewend aan die externe prikkels van de antidepressiva, waardoor ze tijdelijk zelf minder aanmaken. Op het moment dat jij dan plotseling stopt, is er sprake van een extreme inbalans, wat die hevige ziekte veroorzaakt. Vergelijk het met een wip: wanneer je altijd met z'n tweeën op de wip zit, en de een er plotseling afspringt, val jij hard naar beneden. Zo kan je het ook enigszins met antidepressiva zien. Daarom: nóóit van de een op andere dag stoppen met dergelijke medicijnen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:12

Heino schreef:
gohya schreef:
Ik ben van de een op andere dag gestopt met die troep,werd héél erg ziek,had een lichaams temp. van nog maar 34 graden.Mensen om me heen dachten dat ik aan het dood gaan was.Kan je nagaan wat een gif er in die medicijnen zit.Voor mij geen anti depressiva meer,nooit meer.

Dat ziek worden kwam niet door de antidepressiva, maar door je eigen lichaam. Bij mensen met een depressie zijn bepaalde stoffen in de hersenen uit balans. Antidepressiva herstellen die balans, waardoor het lichaam en de geest weer wat beter kan functioneren en je de kans krijgt om aan je mentale herstel te werken zonder keihard te moeten vechten. Het is een soort duwtje in de rug. Je lichaam raakt echter gewend aan die externe prikkels van de antidepressiva, waardoor ze tijdelijk zelf minder aanmaken. Op het moment dat jij dan plotseling stopt, is er sprake van een extreme inbalans, wat die hevige ziekte veroorzaakt. Vergelijk het met een wip: wanneer je altijd met z'n tweeën op de wip zit, en de een er plotseling afspringt, val jij hard naar beneden. Zo kan je het ook enigszins met antidepressiva zien. Daarom: nóóit van de een op andere dag stoppen met dergelijke medicijnen.

Bepaalde stoffen in de hersenen uit balans...Dus pomp er maar wat stof bij en het is oké?
Ik vraag me af hoe de psychiater bepaald welke stofjes dat zijn, zonder een hersenscan te nemen.
Het wipwap effect ligt dus wel aan het stoppen met die medicatie, maar niet persé omdat in dat medicijn de juiste stof zit... Het is gewoon een reactie van je lichaam omdat het leert functioneren met gif, en daarna weer zonder... Dat heb je met drugs hetzelfde. Is drugs goed?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:34

@cooper
Ik denk hetzelfde als jij over die anti depressieva.Het is troep!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:10

Als de een er niet goed op reageert, maar anderen wél, is het toch niet meteen troep? ik denk dat er zát mensen zijn die nu niet eens in leven zouden zijn, zonder antidepressiva.

Wanneer de medicijnen wel aanslaan, is dat juist ontzettend mooi meegenomen voor degene en kan het, samen met therapie, juist goed meehelpen dat degene zich weer wat beter in zijn vel gaat voelen. Ik denk er dus anders over dan jullie, maar ik ken ook alleen maar goede ervaringen dus ik ben misschien wat bevooroordeeld...

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:15

Telpeva schreef:
Als de een er niet goed op reageert, maar anderen wél, is het toch niet meteen troep? ik denk dat er zát mensen zijn die nu niet eens in leven zouden zijn, zonder antidepressiva.

Wanneer de medicijnen wel aanslaan, is dat juist ontzettend mooi meegenomen voor degene en kan het, samen met therapie, juist goed meehelpen dat degene zich weer wat beter in zijn vel gaat voelen. Ik denk er dus anders over dan jullie, maar ik ken ook alleen maar goede ervaringen dus ik ben misschien wat bevooroordeeld...

Ja, maar de een is misschien wat gevoeliger aan placebo-achtig gedoe dan de ander? Je kan dus niet meteen zeggen dat iets goed is omdat het voor de een werkt en voor de ander niet. Het gaat hier om de hersenen, in onze hersenen ontstaat ons denken, dus misschien dénken sommige door die medicatie beter te functioneren, maar is dat ook maar enkel door het gedacht dat die medicijnen werken...?
Kan evengoed zijn dat er mensen wél baat hebben aan medicatie, maar ik denk dat zolang we over de hersenen spreken en de onderzoeken naar de werking van de ad niet op punt zijn, we niets écht kunnen concluderen. Enkel dat de een zich beter voelt, en de ander niet. ( en of dat nu door de medicatie of het idee van de medicatie komt laten we er maar even buiten)

Het is mooi als de medicijnen aanslaan.
Maar wat als de medicijnen afgebouwd moeten worden? Hoeveel personen zijn dan in staat om hun leven weer op te pakken? Hoeveel personen hervallen weer in hun depressie? Heeft dit te maken door het 'gif' in de medicatie, of enkel omdat men wéét dat de pillen niet genomen worden en men dus zogenaamd geen 'hulp' meer heeft? (Interessant!)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:17

@Telpeva
Ik zeg niet dat iedereen die medicijnen niet moet in nemen,ik zeg alleen dat het geen goed goedje is.
Heel veel medicijnen zijn troep,maar als iets helpt/werkt,logisch slik je het dan graag.
Mijn ervaring met anti depressieva was gewoon erg slecht.Lijkt me logisch dat ik er dan zo over denk toch?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:35

Oh maar ik ben het met jullie beiden 100% eens hoor, reden waarom ik het schreef was om ook een goede ervaring ermee te posten :) Het is gewoon zo ontzettend jammer dat er maar weinig over de werking bekent is, en dat niemand zeker weet wát het nou precies doet in de hersenen.

TS is bedacht me net nog wat, je hoeft hierop niet te antwoorden hoor maar hoeveel behandelaars heb je gehad? soms kan het erg schelen wat voor behandelaar je hebt, de ene heeft andere ideeën of een andere aanpak dan de ander, en soms kan je het met sommige mensen beter vinden dan met anderen. Er zijn wellicht verschillende plekken waar je ook misschien terecht kan, Riagg, PsyQ, GGZ? Tenzij je dat allemaal al geprobeerd hebt natuurlijk... :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:58

Ik ken mensen die niet meer zonder anti depressieva kunnen,die worden dan óf weer depressief óf ongelukkig.Maar dan denk ik,heb je het al geprobeerd een poosje zonder die medicijnen? En dan niet voor een paar weken maar dan praat ik over maanden.In ieder geval los je met de anti depressieva niets op.Zolang je die neemt kom je nooit van je depressie af.Want het staat vast:uiteindelijk moet je het zélf doen.En ik weet;het is soms zeer moeilijk,maar het kán!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:03

Sleeper schreef:
Elisa2 schreef:
Zoek hulp bij iemand anders,er zijn legio goede therapeuten die je echt wel verder kunnen helpen.Maar kijk verder dan alleen de normale psychologen en psychiater,denk aan emdr,hypnotherapie e.d. en ik zou ook kijken of je de medicijnen af kan bouwen want dat zijn in mijn ogen alleen maar symphtoombestrijders waardoor je de oorzaak van je problemen niet aanpakt.

En niemand heeft schuld aan hoe jij je voelt..jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk.

Met alle respect maar hoe kan je iemand die niet kent, geen ziekte achtergrond of wat dan ook, advies geven om medicijnen af te bouwen. :\

Er worden hier wel meer adviezen gegeven zonder de achtergrond te kennen. Elisa2 heeft trouwens wel gelijk, deze medicijnen zijn alleen symptoombestrijdend en doen niks aan de oorzaak. Iedereen moet zonder die medicijnen kunnen leven, maar het kost wel wat inzet en volhardendheid. Van bokt komt geen hulp hoor, dat is een ding dat zeker is.

BTW, dit type medicijn veroorzaakt ook een lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid die vrij ernstig kan worden en daarom krijg je te maken met ontwenningsverschijnselen van allerlei aard. Sommige medicijnen kun je beter niet zomaar ineens mee stoppen en anderen weer wel. De meeste mensen (en kennelijk ook gebruikers) hebben geen idee waar het over gaat met deze medicijnen, maar je kunt beter verslaafd zijn aan heroine.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:11

Lovely schreef:
BTW, dit type medicijn veroorzaakt ook een lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid die vrij ernstig kan worden en daarom krijg je te maken met ontwenningsverschijnselen van allerlei aard. Sommige medicijnen kun je beter niet zomaar ineens mee stoppen en anderen weer wel. De meeste mensen (en kennelijk ook gebruikers) hebben geen idee waar het over gaat met deze medicijnen, maar je kunt beter verslaafd zijn aan heroine.

Kun je dit onderbouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:14

ja, daar heb ik ooit onderzoek naar gedaan toen ik nog studeerde.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:15

Dat het geen snoepjes zijn lijkt me duidelijk. Maar niemand behalve TS zelfs weet waarvoor ze deze voorgeschreven krijgt en dat hoeft ze hier ook helemaal niet te vertellen. En ja soms is het middel erger dan de kwaal, maar er is ook nog zoiets als kwaliteit van leven nu of in de toekomst.

Er zijn heel veel medicijnen waarvan je op wat voor manier dan ook afhankelijk wordt, daarom heb je ook begeleiding nodig van deskundige en hoef je dingen niet in je eentje op te lossen. Respect voor de mensen die dat wel gelukt is, maar het klinkt nou niet alsof TS daar al aan toe is. Integendeel zou ik bijna zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:40

Sleeper, het lijkt mij evident dat niemand hier kan bepalen wat TS wel of niet moet doen of waar TS wel of niet aan toe is. Uit de informatie blijkt alleen dat TS vindt dat ze donkere gedachten heeft en dat ze niet van discussieren houdt. Beiden lijken mij niet al te ingewikkeld.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 07:30

Ik slik overigens geen ad maar anti pschyotica. Dat zijn net zo moeilijke medicijnen.