stoppen met antidepressiva

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Re: stoppen met antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:48

ja en daarom wil ik ook doorzetten quellian, ik wil van die zooi vanaf!!!

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:57

toen ik net gestopt ben met de pillen heb ik een stukje geschreven wat ik met jullie wil delen.
ik gebruikte overigens citalopram maar damnnn wat is dat een rotzooi......

Ik ben zoekende…
Op dit moment ben ik aan het zoeken naar de juiste weg.
Mijn medicijnen (de citalopram) zijn gestopt…dit omdat dit voor mij de beste optie en juiste weg zou zijn.
Het moeilijke nu is alleen om op het juiste pad te blijven…de werking van de pillen is over ..mijn gevoelens worden niet meer afgestompt…nu moet ik het ervaren.
Ik moet het over me heen laten komen…
Het voelt beter …beter dan niets voelen.
Ik kan nu huilen om een liedje van K3, het begin thema van dokter Oz…noem het maar op en de kans is groot dat ik ervan moet huilen.
Erg nee helemaal niet…waarom niet…omdat ik tussen die tranen door…moet lachen….lachen om mezelf omdat het zo enorm tegenstrijdig is maar ik weet gewoon dat het tijd nodig heeft.
De maanden van gebruik hebben ervoor gezorgt dat de heftigheid van mijn emoties werd onderdrukt en afgestompt…
Is dat erg… nee …nu ben ik weer op het punt dat ik het aandurf om het te aanvaarden.
Dat dat op dit moment gebeurt als een rollercoaster van emoties die me leiden door de dag heen. Maakt niet uit…ik moet er gewoon aan geloven…en durf ik het…met een grote JA ga ik het gevecht aan. Ik wil weer voelen, leven en ervaren.
Ik ben degene die mijn toekomst in handen heeft en ik kan het sturen…
Sommige dingen heb je niet in de hand die overkomen je nu eenmaal…wij worden gevolgd door enorm veel pech.
Het zij zo…het is niet leuk…het doet pijn…en het zorgt voor strubbelingen..maar het is zoals het is. We vragen er niet om het overkomt ons gewoon. Ik ga ervan uit dat het van tijdelijke aard is. Ooit heb ik ergens mee gekregen dat het gaat om 7 goede jaren en 7 magere jaren gaat…dit geld in mijn ogen voor alles…dus ook voor my way of life.
Ik kan zorgen voor mijn eigen geluk…de vraag is alleen hoe, het wat en waar……ik weet niet wat ik moet doen en of hoe ik het moet doen…maar ik ben niet bang om de strijd aan te gaan.
Ik heb best een beetje lef om te zeggen dat ik ervoor ga…ik moet gewoon met beide benen op de grond blijven….

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:46

Ik heb het stoppen ook als verschrikkelijk ervaren gewoon..

Ik werd trillerig, duizelig, emotioneel, had me zelf gewoon niet meer in de hand.. Het trillerig ging weer over naar zweten en ik raakte weer ik paniek etc..

Geen idee hoelang het duurde dat ik er vanaf was, het leek wel eeuwen te duren.

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:06

manfredie schreef:
toen ik net gestopt ben met de pillen heb ik een stukje geschreven wat ik met jullie wil delen.
ik gebruikte overigens citalopram maar damnnn wat is dat een rotzooi......

Ik ben zoekende…
Op dit moment ben ik aan het zoeken naar de juiste weg.
Mijn medicijnen (de citalopram) zijn gestopt…dit omdat dit voor mij de beste optie en juiste weg zou zijn.
Het moeilijke nu is alleen om op het juiste pad te blijven…de werking van de pillen is over ..mijn gevoelens worden niet meer afgestompt…nu moet ik het ervaren.
Ik moet het over me heen laten komen…
Het voelt beter …beter dan niets voelen.
Ik kan nu huilen om een liedje van K3, het begin thema van dokter Oz…noem het maar op en de kans is groot dat ik ervan moet huilen.
Erg nee helemaal niet…waarom niet…omdat ik tussen die tranen door…moet lachen….lachen om mezelf omdat het zo enorm tegenstrijdig is maar ik weet gewoon dat het tijd nodig heeft.
De maanden van gebruik hebben ervoor gezorgt dat de heftigheid van mijn emoties werd onderdrukt en afgestompt…
Is dat erg… nee …nu ben ik weer op het punt dat ik het aandurf om het te aanvaarden.
Dat dat op dit moment gebeurt als een rollercoaster van emoties die me leiden door de dag heen. Maakt niet uit…ik moet er gewoon aan geloven…en durf ik het…met een grote JA ga ik het gevecht aan. Ik wil weer voelen, leven en ervaren.
Ik ben degene die mijn toekomst in handen heeft en ik kan het sturen…
Sommige dingen heb je niet in de hand die overkomen je nu eenmaal…wij worden gevolgd door enorm veel pech.
Het zij zo…het is niet leuk…het doet pijn…en het zorgt voor strubbelingen..maar het is zoals het is. We vragen er niet om het overkomt ons gewoon. Ik ga ervan uit dat het van tijdelijke aard is. Ooit heb ik ergens mee gekregen dat het gaat om 7 goede jaren en 7 magere jaren gaat…dit geld in mijn ogen voor alles…dus ook voor my way of life.
Ik kan zorgen voor mijn eigen geluk…de vraag is alleen hoe, het wat en waar……ik weet niet wat ik moet doen en of hoe ik het moet doen…maar ik ben niet bang om de strijd aan te gaan.
Ik heb best een beetje lef om te zeggen dat ik ervoor ga…ik moet gewoon met beide benen op de grond blijven….

Wat heb je dat mooi verwoord!!!

Voor mezelf heb ik niet het gevoel dat de Fluoxetine mij afvlakt.
Ik kan huilen, emotie tonen, alleen het vrolijk zijn en lachen dat lukt me niet.
Maar dat verwijt ik maar aan de depressie.

Vind het super knap dat je de stap hebt genomen om te stoppen en te ervaren hoe je je voelt zonder ad, en daarbij alle "bijwerkingen" weer voor lief te nemen.
Recpect!!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:10

Silverwind, ik heb dat dus ook. Ik gebruik Paroxetine, maar helemaal afvlakken doet het niet. Ik huil om films en om erge dingen. Ik word zelfs nog wel eens dagen depressief, maar dan heb ik een dagje voor mezelf nodig en is het weer goed. Maar ik kan ook lachkikken krijgen. Dan kom ik er echt niet meer uit haha..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:15

Ik ben cold turkey afgekickt van Ritalin en Dexamfetamine..
Anders, maar jeutje wat een hel!

Ritalin duurde minder lang als de Dexamfetamine..
Ik zeg stoppen met die hap en erdoorheen, maar het is zeer pittig vond ik.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:07

Ik heb geen ervaring met 'echt' stoppen, maar heb het wel een week onregelmatig geslikt. Ik gebruik fluoxetine 60mg per dag (hoogste dosering) en als ik het een dag of twee dagen niet neem, trek ik het echt niet. 2 weken geleden opgenomen geweest bij de crisis ivm suicidaliteit. Misschien ben ik er gewoon niet klaar voor om te stoppen, of misschien is het een bijwerking, geen idee.. maar fijn was het niet :n kreeg weer inzinkingen etc.. wat een hel.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 14:24

manfredie: prachtig verwoord! Mijn gevoelens waren ook afgevlakt, ik kon zelf bijna niet meer huilen, nu komt het weer helemaal terug...

chantal94: ik hoop dat ik er toch niet zolang last van ga krijgen, ik voel lichamelijk niet echt een bijwerking, wel emotioneel

silverwind: dat je nu niet kan lachen zal idd door je depresie komen, maar je zal wel weer kunnen lachen, geef het tijd!

moonfisch13: ja ik zet door nu eventjes doorzetten en ik ben er vanaf!

mendy :(:) veel sterkte voor jou! zolang je er niet klaar voor bent zeker nooit stoppen!

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:39

Dank jullie wel!! :D

het zijn echt moeilijke dagen geweest...maar als ik terug kijk naar het beginnen met slikken ervan kan ik me herinneren dat dat net zo erg was...
duizelig, hartkloppingen etc....
ik heb tijdens mijn mindfulness nog 2 van dit soort stukken geschreven...heb tijdens die cursus een echte opleving gehad...(maar dat was helaas tijdelijk)
heb gewoon een moeilijke tijd die ik door maak en heb besloten de emoties die daarbij horen voor lief te nemen...dat houdt in veel huilen, veel boos zijn...maar tegen de buitenwereld ben ik altijd vrolijk en aardig...
er komt vast wel een tijd dat dat ook weer beter wordt...moet gewoon sterk zijn voor me kleine meisje...

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:08

Ook ik heb geloof ik iets van 7 jaar aan de AD gezeten, en 3 stop pogingen later is het me eindelijk gelukt toen.

De eerste keer moest ik van m'n huisarts gewoon een week de helft van m'n dosis nemen, en daarna stoppen. Wat een hel, was gewoon een junk die aan het afkicken was, was toen geloof ik 17 of 18, en trok het echt niet, dus maar weer verder gegaan met die pillen... Daarna een poging onder begeleiding van een psychiater, en ook dat was geen succes, hoe langzaam dat afbouwen ook ging, het lukte niet.
Op een gegeven moment was ik m'n medicijnen 2 of 3 dagen vergeten en heb ik het niemand gezegd en gewoon gedaan alsof ik ze nog steeds "vergat" voor mezelf hielp dat heel goed. Ook omdat niemand er vanaf wist en dus ook niemand steeds vroeg "hoe is het nu met je".
Heb er wel bijwerkingen van gehad, slaapproblemen. Maar dat had ik er toen wel voor over.

Heb er wel veel moeite gehad met het idd "voelen" van emoties.. En niet alleen het huilen en het echt boos worden.. Maar ook het lachen was ik niet meer gewend.

Ben in ieder geval heel blij dat ik er vanaf ben!

Manfredie, prachtig verwoord!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:25

Ik heb een tijd escitalopram gekregen tegen mijn angststoornis en temazepam zodat ik beter in slaap kan komen... Daarnaast heb ik ook nog een persoonlijkheids stoornis

Maar na een tijd ben ik ermee gestopt want eerst werkte de medicijnen tegen mijn angsstoornis goed
maar na een tijd werd ik toch weer erg deprisief en zag ik het allemaal niet meer zitten
ik was alles zat.

Na een tijd zonder medicijnen kreeg ik een flinke terug val en kreeg ik weer een psychose hoorde stemmen en veel huilen depri . Naar de dokter gegaan en toen valium(diazepam) 10mg hoogste dosis gekregen
Toen ging het weer een stuk beter ik kon uitgerust wakker worden iets wat ik al heel lang niet meer had mogen ervaren en wat mij ook gek maakte want ik ging moe naar bed en kwam er moe uit .. Eigenlijk zijn er dit jaar en vorig jaar gewoon ontzettend veel dagen geweest dat ik mn bed niet uit kwam leek wel of ik op sterven lag en het mn laatste weken waren.

Ik vind het soms allemaal zo erg en ik ben het ook zat
maar feit is dat ik gewoon niet zonder medicijnen kan en normaal de dag door kan komen.
Volgende week ga ik weer naar de dokter en ga dan vragen of de diazepam voor vast mag en op herhaal recept ik weet dat je verslaafd kan raken maar het is het enigste wat mij nog rust kan geven en blijheid overdags..

Ik ben nu al 2 weken clean om het maar even zo te zeggen
en ik wacht wat de huisarts gaat zeggen geeft hij me meer diazepam en mag ik het houden dan doe ik dat en dan ben ik blij maar als het andere ga ik niet meer aan beginnen dan ga ik weer in een achtbaan van blij naar ongelukkig. Dus dan blijf ik maar gewoon zo clean als ik nu ben

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 17:23

ik neem ook escitalopram tegen angsstoornis en depressie. Nu is mijn dosis 3/4 van normale dosis. En ik voel dat kwartje minder al zo, hoe gaat het dan zijn als het naar de helft wordt?

kaatje: kan je nu dan weer wel met je emoties omgaan? Daar heb ik toch schrik voor dat ik niet weet wat ik ermee aanmoet..

manfredie: ik ben dat ook naar de buitenwereld altijd vrolijk, blij.. Maar er is bij mij een keerpuntje, tegen mijn vriend kan ik wel mijn emoties tonen!

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:26

@ charlot...ook ik heb mijn breek punten en vandaag had ik er ook weer zo eentje...
heb net heel hard gehuild en het liefst doe ik dat bij mijn vriend...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:17

Wat trouwens een fijne methode is zonder verslavingsdingen is Bach bloesem.
Daar kan je imo alles mee oplossen en een plekje laten geven. :)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:46

goed dat je dat kan manfredie!

moonfisch13: ik geloof wel dat dat kan helpen, maar ja eerst maar die "boel" afraken...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:47

Dat kan je ook ondersteunen met bach bloesem hoor. :)

Denk aan het vermogen om door te gaan en niet meteen in de put te zakken als je het even niet ziet zitten..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:52

en welke bedoel je dan moonfisch? ik heb het ooit al eens geprobeerd, alleen heb ik eetje last van telkens die alcoholsmaak in mijn mond enzo..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:58

Dat is een combinatie van meerdere soorten druppels.
Dan heb ik het dus niet over het standaard potje rescue remedy wat iedereen heeft staan.

Je hebt Agrimony bij verslaving.
Cherry plum tegen dwanggedrag
Larch voor zelfvertrouwen
Centaury bij gebrek aan wilskracht
gentian voor twijfel aan succes en Walnut, voor de omschakeling.

Walnut is voor ''een nieuw begin'', dus het oude loslaten. In dit geval dus de AD.

Doe dit soort dingen alleen niet zomaar, maar ga hiervoor naar een goede therapeut.
Je kan bij bepaalde bloesems nl andere dingen naar boven halen, en die moet je soms dus ook niet te lang gebruiken bijvoorbeeld. :)
Zeker omdat je met stoppen met de AD emotioneel al kwetsbaar bent, moet je dat gewoon aan een prof overlaten imo.

Neemt niet weg dat je er heel veel baat bij kan hebben.

http://www.starremedies.nl/bloesemrelaties.php

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:44

Charlot, er zijn nog steeds momenten dat ik het heel moeilijk heb. Soms even niet meer weet hoe ik ermee om moet gaan. Maar kan er al beter mee omgaan als voor m'n AD.

En ook ik kan eigenlijk heel goed acteren voor de buitenwereld en thuis, of ergens als ik alleen ben, breek ik weleens... Hoort erbij ben ik bang...

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:11

Ik heb een aantal jaren geleden een angststoornis gehad en heb daarvoor clomipramine geslikt. Verschillende ad geprobeert, maar van sommige werd ik
echt doodziek dus daar meteen mee gestopt. Sinds een kleine twee jaar ben ik er vanaf omdat er bij mijn vriend en mij een kinderwens was (ik heb al een zoontje, maar we wilden graag samen ook een kindje) en die pillen mocht ik daar absoluut niet bij slikken. Ik ben langzaam gaan afbouwen en heb nergens last van gehad,
Nu is het zo dat de angststoornis weer om de hoek staat toe te kijken wanneer hij kan toeslaan en ik aan het vechten ben om deze niet 'binnen' te laten, maar het is soms best pittig en giert er een golf van zenuwen door m'n lijf heen waar ik me geen raad mee weet. De huisarts zei al, het is een adrenaline stoot die je krijgt.
Maar ik wil dus écht niet aan de AD. Ik weet nog dat ik er toen zo ziek van ben geweest dat ik het gewoon niet aan durf om eraan te beginnen. Ook al weet ik dat ik me dan veel sneller beter zal voelen dan zonder de AD. Maar ik durf het echt niet. En daarnaast, dan mag ik dus niet zwanger worden!
Ben nu cursussen aan het volgen, boeken aan het lezen, Valdispert aan het slikken om zo er vanaf te kunnen komen, zonder de pillen.

Maar om bij het onderwerp te blijven waar dit topic over gaat :D , ik heb geen last gehad van het stoppen met de AD. Heb ze ongeveer 2 jaar geslikt en wel veel baat bij gehad.

Succes en sterkte iedereen die aan het afbouwen is en die ermee gestopt zijn :(:)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:20

Ik lees hier dat jullie door AD geen gevoel meer hebben.. ik gebruik 30mg Citalopram en ik ben dan wel vrolijker, maar ik voel nog gewoon dingen :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:52

Ik ben inmiddels maar gewoon op de diazepam blijven zitten
ook ik merk dat als ik er bv een paar weken vanaf ben (van elk angst of kalmerings middel) dat het langzamnerhand toch weer terug komt... vorige week nog een ervaring meegemaakt waar menig mens een hartstilstand van zou krijgen ... Maar gelukkig had ik toen net een diazepammetje op en schrok ik niet maar bleef rustig liggen....

Ik heb wel echt heel veel bewondering voor de mensen die stoppen en er niet meer mee door gaan en ook echt clean blijven (en gezond tussen de oren) maar ik heb het gewoon echt nodig want anders val ik weer in een diep daal of voel ik me weer bang opgejaagt en bezorgt...