een emotie eter zoekt hulp

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: een emotie eter zoekt hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:40

Enige 'tip' die ik je kan geven is dat als je voelt dat je een vreetbui krijgt, ga iets anders doen, pak de hond en ga buiten wandelen, bel een vriendin. Maak een noodplannetje. Je snaait vaak niet om te snaaien, maar omdat je je onrustig, leeg of rot voelt

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 07:24

Colway schreef:
Enige 'tip' die ik je kan geven is dat als je voelt dat je een vreetbui krijgt, ga iets anders doen, pak de hond en ga buiten wandelen, bel een vriendin. Maak een noodplannetje. Je snaait vaak niet om te snaaien, maar omdat je je onrustig, leeg of rot voelt

daar heb je gelijk ik zo ben ik dus

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:50

Daar moet je een soort 'noodplannetje' op maken, iets wat jou helpt als je je zo voelt, kan douchen zijn, rondje wandelen, naar je oma om te kletsen, als het maar even afleid en je door zo'n moment heen sleept. Daarnaast inderdaad proberen om als je boodschappen doet gezonde dingen te halen, maar goed, ook een pot pindakaas en een bak boter kunnen de pineut zijn als je je zo voelt. Denk dat je met je therapeut moet achterhalen w'at je voelt en waar dat gevoel vandaan komt. Probeer ook eens bij te houden wanneer het gebeurd? Wat was de situatie? Welk moment van de dag? Wat waren je gedachtes? Wat voelde je? Kan inzichtgevend werken en is wellicht een goede voorbereiding als je naar je psycholoog gaat?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:52

Het enige dat mij geholpen heeft is afkicken van suiker dmv 2 weken lang heel streng koolhydraatarm.
Suiker eten doet naar meer suiker verlangen.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:21

Goed dat je je probleem aan wil pakken! Je kunt op het moment van een snaaibui eens proberen een glas water te nemen of een glas limonade (Slimpie smaakt lekker zoet en zitten bijna geen calorieen in). Daar krijg je een "vol" gevoel van en kan goed helpen om een snaaibui te verminderen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:24

Ken je het boek 'Onrust en eten' van Meijke van Herwijnen? Zij legt goed uit hoe je emote-eten het hoofd kan bieden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:34

Ik ken het gevoel. Helaas zelfs te goed. Ook ik ga eten als er een emotie in het spel komt.
Alle emoties worden vergezeld met eten.
Ik heb een maagband. En ook ik heb periodes gehad dat ik ondanks mijn maagband wel weer aan kwam. Juist omdat ik niet lekker in mijn vel zat. Juist omdat het zo'n rommel in mijn hoofd was.
Het enige wat bij mij heeft geholpen is therapie. Ik heb EMDR therapie gehad omdat ik onverwerkt verdriet had. En dat heeft nu tot resultaat geleid dat ik A. alles kan bespreken en niet in huilen uitbarst. en B. ik me weer goed in mijn vel voel en dus ook weer afval!
Ik weet niet wat de problemen zijn die je hebt maar zoek gepaste hulp. Mocht je meer willeb weten mag je dat altijd vragen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:46

Het heeft vaak te maken met negatieve gedachtes (over jezelf, over je handelen, over je gedachtes) die maken dat je daar een gevoel over krijgt. Situaties zijn vaak niet de aanleiding voor rot gevoelens, maar de gedachten die je over die situaties (of jezelf hebt) Van daaruit kan je onderzoeken wat de kernovertuigingen over jezelf zijn en kan je die proberen te doorbreken. Maar goed, ik raad je inderdaad aan om dat met je therapeut te doen...