Ouderverstoting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:06

Zeker, heb ook nog oudere broers en zussen, dus omgangregeling was op papier wel geregeld. Wij werden echt zo tegen hem opgezet, dat we als we bij hem waren ons onmogelijk moesten gedragen. Ik kan me voorstellen dat het dan voor hem ook niet meer te doen was, elke keer boze, opstandige, vervelende kinderen op te moeten halen. Die het hele weekend roepen dat ze er niets aan vinden en naar huis willen...
Hoe oneerlijk het ook is, maar je gelooft het als kind dat het "zijn" schuld is dat er geen geld is voor vakantie, voor speelgoed, voor kleding, om maar een voorbeeld te noemen. Als je dat elke dag wordt verteld, zeker als het je eigen moeder is, geloof je het, ga je de boosheid delen. Het is eigenlijk manipuleren, en een kind is natuurlijk makkelijk te beinvloeden.

Himyar

Re: Ouderverstoting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 13:31

Terwijl je vader waarschijnlijk gewoon naar draagkracht bijdroeg.
Bah, wat een vreselijk nare situatie voor jullie als kinderen en jullie vader.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 15:11

Het probleem in zo'n situatie is vaak ook dat de opstokende ouder over de andere ouder zegt dat het een leugenaar is. Met als gevolg dat wanneer de beschuldigde ouder zich verdedigt en vertelt wat de waarheid is, dit voor een leugens wordt aangezien en de afkeer van de kinderen alleen maar groeit. Of wanneer de psychische druk en de frustratie over de situatie maken dat de zwart gemaakte ouder een keer uit de slof schiet en boos wordt en een keer iets negatiefs over de andere ouder zegt, dit zeer zwaar wordt aangerekend. "Zie je wel, het is nog een agressieveling ook, iemand die mensen zwart maakt." Terwijl het dan een reactie is op alle pesterijen die iemand heeft moeten verdragen. Voor de kinderen die er tussen zitten en al die ellende over zich heen krijgen, is het een drama.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:17

@Himyar daar sla je de spijker helemaal raak.Dat speelt zich hier ook af.5 jarige die je komt vertellen dat papa liegt.Elke instantie waar ze zijn geweest(ex en mijn man) speelt zij mooi weer en wijst hem aan.Kindlief denkt dus ook echt dat mama een mooie wereld creeërd en hier alles negatief is.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:31

Helaas, ik weet hoe het in zijn werk gaat.
Mijn vriend is een heel lieve, geduldige, eerlijke, zorgzame, verantwoordelijke persoon, die veel om zijn kinderen geeft en voor ze over heeft. Toch wordt hij (vooral door zijn dochter) aangekeken alsof hij een egocentrisch, onverschillig, onbetrouwbaar, leugenachtig persoon is. En er is volgens mij niets dat hij kan doen om dat beeld te veranderen. Ik vind het heel erg, ook voor zijn dochter. Ze zegt dingen en gedraagt zich op een manier dat je een hekel aan haar zou krijgen, maar ik probeer in gedachten te houden dat ze wordt bewerkt en gemanipuleerd.
Als je zo'n situatie zelf niet van dichtbij hebt mee gamaakt, dan zou je het niet geloven. Vooral omdat de opstokende en zwart makende ouder dingen zo anders en mooi voor kan doen naar de buitenwereld. Inderdaad hangt deze meestal de perfecte, opofferende ouder uit en is het de andere ouder die zogenaamd niets goed kan doen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 07:27

Ik ga hier absoluut geen namen noemen, maar ik heb van een aantal Bokkers hartverscheurende verhalen gehoord via pb. Verhalen over ouderverstoting / loyaliteitsconflict / PAS.
Alsjeblieft ouders, geef niet toe aan de behoefte de andere ouder zwart te maken bij de kinderen. Probeer niet om een wig te drijven tussen de andere ouder en de kinderen. Kinderen lijden hier vreselijk onder! Denk na bij wat je doet en zegt!

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:43

Himyar schreef:
Helaas, ik weet hoe het in zijn werk gaat.
Mijn vriend is een heel lieve, geduldige, eerlijke, zorgzame, verantwoordelijke persoon, die veel om zijn kinderen geeft en voor ze over heeft. Toch wordt hij (vooral door zijn dochter) aangekeken alsof hij een egocentrisch, onverschillig, onbetrouwbaar, leugenachtig persoon is. En er is volgens mij niets dat hij kan doen om dat beeld te veranderen. Ik vind het heel erg, ook voor zijn dochter. Ze zegt dingen en gedraagt zich op een manier dat je een hekel aan haar zou krijgen, maar ik probeer in gedachten te houden dat ze wordt bewerkt en gemanipuleerd.
Als je zo'n situatie zelf niet van dichtbij hebt mee gamaakt, dan zou je het niet geloven. Vooral omdat de opstokende en zwart makende ouder dingen zo anders en mooi voor kan doen naar de buitenwereld. Inderdaad hangt deze meestal de perfecte, opofferende ouder uit en is het de andere ouder die zogenaamd niets goed kan doen.

Het lijkt wel ons je onze situatie hier beschrijft.Zo gaat/ging het bij ons ook helaas.Hebben haar nu vanaf september niet gezien omdat ze te veel los ging laten over thuis en wij dus te veel in moeders huishouden zaten(althans dat is volgens ons de reden).Ze zegt echter te handelen voor welzijn van dochter maar dat is enkel als het in moeders straatje past.Huisartsen bezoek,onderzoeken ivm mogelijke autisme,logopedie zijn allemaal uitgesteld door moeders en als jij echt aan welzijn denkt dan ga je daar voor.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 13:56

Of je nou de verhalen hoort van Amerikanen, Engelsen of Nederlanders, de gevallen zijn allemaal voor een groot deel vergelijkbaar. Net alsof er een handboek voor is.

Het meest favoriete onderwerp is geld, als er veelvuldig over geld wordt gesproken en gestookt, dan weet je bijna al genoeg. Evenwichtige en verantwoordelijke ouders lopen hun (jonge!) kinderen niet constant lastig te vallen met verhalen over geld en het tekort daaraan. En gaan niet constant de andere ouder aanwijzen als schuldige voor hun (ingebeelde) geld tekort. In veel gevallen beschikt de ouder over voldoende financiele middelen en draagt de andere ouder trouw, het door de rechter vastgestelde bedrag aan alimentatie, bij.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:26

Ik denk dat geld het meest "tastbare" is... Je leert een kind normaal gesproken dat alles geld kost, dus hoe makkelijk kan het zijn? ;)
Het kind vraagt om iets (zoals elk kind) en zoals elke ouder zou zeggen: het is te duur.. Zegt de ouder in dit geval: nee, papa heeft al het geld mee genomen/betaalt geen geld voor jullie (om een voorbeeld te noemen) dus we kunnen het niet kopen...

Been there, done that, ik weet hoe het werkt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 07:11

En ook lastig om te doorgronden hoe het nou werkelijk zit. Bijvoorbeeld bij een alleenstaande moeder met een bijstandsuitkering gaat al het alimentatiegeld direct door naar de sociale dienst. De vader betaalt de alimentatie wel, maar de wet bepaald dat het gewoon wordt ingehouden op de uitkering van de andere ouder. Hoeveel kinderen zullen al dit soort zaken weten? En al weten ze hoe dingen wettelijk geregeld worden op financieel gebied, dan nog. Als een ouder een berg geld op de bank heeft, omdat deze is uitgekocht uit de woning, dan kan deze dat makkelijk verzwijgen en dat is natuurlijk op zich ook het goed recht van een ouder. Alleen ga dan niet zeggen dat het juist de andere ouder is die een berg geld achter de hand heeft die dat niet met de kinderen wil delen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:56

Overigens zijn er zat manieren en is het helemaal niet zo moeilijk om kinderen op te stoken. Je zegt als ouder gewoon tegen de kinderen dat de andere ouders ze zo op zal komen halen. De andere ouder weet van niets en de kinderen wachten tevergeefs. Vervolgens kan je dan tegen de kinderen zeggen dat de andere ouder niet te vertrouwen is en niet om ze geeft, want deze is niet op komen dagen.
Die dingen gebeuren!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:38

Ik snap het ook niet helemaal, maar denk dat je daarvoor eerst in die situatie moet zitten. Mijn vader heeft het zelfde gehad. Ouders gescheiden, en de kinderen tegen elkaar opstoken. Uiteindelijk zien de broers en zus elkaar niet meer, en mijn vader ook zn beide ouders niet meer. Heel vervelende situatie, en als kind hang je er een beetje tussen en beteken je niet zo veel.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:39

Himyar schreef:
Ja, het is echt een rotsituatie om je in te bevinden!
Heb je nog contact met je stiefvader?
Meestal begint het zwart maken en liegen na de scheiding, maar er zijn ook situaties bekend waarbij de ouders nog gewoon samen zijn en de ene ouder de andere zwart maakt. Waarbij de kinderen een niet reeele angst kregen aangepraten t.o.v. die ouder. Zelfs dusdanig dat ze bang waren voor geweld terwijl er nooit geweld had plaats gevonden.
Wat bij dergelijke zwart makende ouders een rol speelt, zijn de afweermechanismen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... freud.html

Ja zeker heb ik nog contact met mijn stiefvader. We zijn daar praktisch opgevoed hebben daar 15 jaar gewoond.
Mijn stiefvader heeft toendertijd ook fouten gemaakt, die heeft hij nu toegegeven en ja onze band is eigenlijk veel sterker geworden.
Met mijn echt ouders kan ik helaas niet zeggen dat ik een goede band heb. Er is wel een band, en ik ga ook gewoon met mijn moeder en vader om. Maar ik merk veel ergenissen bij mezelf op dit moment. Al is het nog erger geweest.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:43

Dat mensen hun fouten kunnen toegeven, is heel wat. Veel mensen kunnen/willen dat niet.
Ieder mens maakt fouten, maar sommigen maken het wel heel bont.

Helaas verliezen sommige mensen compleet uit het oog wat kinderen nodig hebben en zijn ze alleen met zichzelf bezig.
Steeds toegeven en kinderen overmatig verwennen, vallen ook onder verkeerd gedrag t.o.v. kinderen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 09:42