Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Himyar schreef:Helaas, ik weet hoe het in zijn werk gaat.
Mijn vriend is een heel lieve, geduldige, eerlijke, zorgzame, verantwoordelijke persoon, die veel om zijn kinderen geeft en voor ze over heeft. Toch wordt hij (vooral door zijn dochter) aangekeken alsof hij een egocentrisch, onverschillig, onbetrouwbaar, leugenachtig persoon is. En er is volgens mij niets dat hij kan doen om dat beeld te veranderen. Ik vind het heel erg, ook voor zijn dochter. Ze zegt dingen en gedraagt zich op een manier dat je een hekel aan haar zou krijgen, maar ik probeer in gedachten te houden dat ze wordt bewerkt en gemanipuleerd.
Als je zo'n situatie zelf niet van dichtbij hebt mee gamaakt, dan zou je het niet geloven. Vooral omdat de opstokende en zwart makende ouder dingen zo anders en mooi voor kan doen naar de buitenwereld. Inderdaad hangt deze meestal de perfecte, opofferende ouder uit en is het de andere ouder die zogenaamd niets goed kan doen.
Himyar schreef:Ja, het is echt een rotsituatie om je in te bevinden!
Heb je nog contact met je stiefvader?
Meestal begint het zwart maken en liegen na de scheiding, maar er zijn ook situaties bekend waarbij de ouders nog gewoon samen zijn en de ene ouder de andere zwart maakt. Waarbij de kinderen een niet reeele angst kregen aangepraten t.o.v. die ouder. Zelfs dusdanig dat ze bang waren voor geweld terwijl er nooit geweld had plaats gevonden.
Wat bij dergelijke zwart makende ouders een rol speelt, zijn de afweermechanismen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... freud.html